сряда, 30 ноември 2016 г.

ИСКАНЕ НА ПОЗВОЛЕНИЕ ЗА ВЛИЗАНЕ В ЧУЖД ДОМ




Всеки, който иска да влезне в къщата на другиго, независимо дали му е близък, приятел, познат, съсед и т.н.,
 той не трябва да влиза без да му бъде позволено, 
защото Аллах Теаля
казва:
О, вие, които сте повярвали, не влизайте в чужди къщи, докато не поискате позволение и докато не дадете селям на обитателите им!§
/СураНур”/24/:25/

         Трябва да се иска позволение за влизане в чужд дом,
 без значение дали има някой вътре или няма, 
защото човекът не само живее, 
а и съхранява притежанието си в него.
 Аллах Теаля казва:
И ако не намерите никого там, не влизайте, 
докато не ви се позволи!§
/СураНур”/24/:28/

         За влизане в чужд дом се иска разрешение три пъти;
 чрез позвъняване на звънеца или почукване на вратата, 
и даване на селям,
 но ако не бъде отговорено на това искане след третия път, човекът трябва да се върне обратно,
 дори и да има някой в къщата. 
Аллах Аззе ве Джелле казва:
И ако ви бъде казано:
 “Върнете се!”, тогава се върнете! 
За вас това е най-чисто (най- далече от съмнение и грях).
§/ Сура Нур/24/:28/
         За съжаление много от хората, четат този айет, но не вникват в неговото значение, и затова когато някои  почука на вратата на своя брат или съсед, а той е зает и не може да му отвори, или му каже да си отиде, този човек се ядосва и намръщва, а може би го и одумва, и дори може да прекъсне отношенията заради тази случка.
         Трябва да се знае, че независимо дали вратата е заключена или отключена, тя според повелята на Исляма е затворена и е харам да се влиза през нея, без разрешение на собственика!
         Ебу Сейд ел-Худри (радиаллаху анху) разказва:
         “Бях на една сбирка със жителите на гр.Медина и изведнъж при нас дойде изплашен Ебу Муса и каза: 
“Исках разрешение от Умер три пъти, за да влезна при него, но той не ми обърна внимание, и аз се върнах. 
Тогава той ме извика и каза:
 “Какво ти попречи да влезнеш при мен?” 
Аз му отговорих:
 Поисках позволение три пъти, но ти не ми отговори, 
и аз се върнах, защото Пратеникът на Аллах каза: 
“Когато някой от вас поиска три пъти разрешение за влизане, и ако не му се позволи, нека да се върне.” 
Тогава Умер ми каза:
 “Ако ти не намериш свидетел, който да свидетелства, че наистина Пратеникът на Аллах 
(саллеллаху алейхи ве селлем
е казал това, ще видиш какво ще направя с теб!” 
Тогава Убей ибни Кяаб ­рече: 
"Валлахи (кълна се в Аллах), 
че най-малкият ще отиде да свидетелства!” 
Ебу Сейд ел-Худри казва:
 “Нямаше по-малък от мен, и аз отидох с него и свидетелствах пред Умер, че наистина  
Пратеникът на Аллах (саллеллаху алейхи ве селлем
е казал това." 
/Бухари/
         Когато човек звъни или чука на вратата, се изисква, 
да се отдръпне в страни, за да избегне възможността да види нещо нежелано, когато му се отвори. 
Сехл ибни Саад (р.а.)разказва, че един човек надникнал в стаята на Пратеника (с.а.с.), а в ръката си
 (саллеллаху алейхи ве селлем) държал гребен,
 с който решел косата си и казал:
“Ако знаех, че надзърташ, щях да ти пробода с него окото, искането на разрешение е заради погледа.”
         Също, когато търсещият разрешение за влизане бъде попитан:
 “Кой е!” 
Той трябва да се представи.
Джабир
ибни Абдуллах разказва:
“Поисках разрешение от Пратеника на Аллах да влезна при него, относно заем на баща ми, а той попита:
 "Кой е?" 
А аз отговорих: "Аз!". 
А той каза: "Аз! Аз!" 
Като чели не одобряваше това."
/Ибни Маджех/
         Ислямските теолози казват:
         “Пратеникът на Аллах (саллеллаху алейхи ве селлем) не е одобрил този отговор, защото думата "Аз" не означава, че той се е представил, а трябва да спомени името си, за да бъде разпознат.”
         Ислямските учени са на становище, че когато един човек живее заедно с майка си или сестра си, и когато трябва да влезне при тях, трябва да даде знак,
 че влиза, като се прокашля или тропне с крак,
 за да не ги завари в положение, 
което не трябва да ги вижда.
         Ибну Джерир (р.а.) разказва от Зейнеб - съпругата на Абдуллах ибни Месуд (р.а.), казва:
         "Когато Абдуллах излезнеше по някаква нужда и се върнеше, той спираше пред вратата и се прокашляше, защото му бе против волята да ни завари в положение, което не го желаеше.”                                                                
         Днес сме свидетели, че много от хората не съблюдават тези изисквания и норми, особено, когато някой отива при роднина или съсед, той влиза, без да чука, без да звъни, но в същото време той е чужд на жените в този дом. 
Влиза, поради това че вратата била отворена, или някое от децата неосъзнаващо нещата се показало и казало влезни. 
А още по лошо и подло е, когато влиза тихомълком през външната врата, и започва да подслушва разговорите в къщата.
         Нека да се страхуваме от Аллах Теаля, да възпитаваме семействата си на онова, което ни е повелил Аллах Аззе ве Джелле, за да имаме берекет и спокойствие в нашите домове! Амин!


Няма коментари:

Публикуване на коментар