сряда, 30 ноември 2016 г.

Правила при хранене

Задължително е да се отправя благодарност и признателност към Аллах Теаля - Дарителя на храната и водата.
От признателността към Него Субханеху ве Теаля е да Му се изказва благодарност, да се спазват и прилагат правилата относно хранене и пиене.
Правилата, които трябва да се спазват при хранене не са никак малко, и са разделени на групи, правила преди хранене, по време на хранене и след нахранване.
Правилата преди хранене са следните:
1.Измиването на ръцете преди ядене.
 Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
“Берекета на храната е в измиване на ръцете преди и след ядене.”
 (Ебу Давуд)
2. Казването на: “Бисмиллях.”
Амр ибн ебу Селеме (р.а.) казва:
”Бях в стаята на Пратеника (с.а.с.) и с ръката си вземах храна от всички краища на тавата, а той ми каза:
“О, младежо! Кажи: ”Бисмиллях”, яж с дясната си ръка и от (храната), която е пред теб.”
(Муслим)
Ен-Невеви (рахимехуллах) казва, че:
”Най-добре е да се казва:
 ”Бисмилляхиррахманиррахим”, но е достатъчно и се спазва сюннета ако се каже само ”Бисмиллях”.”
Ако преди хранене човек забрави да каже “Бисмиллях” казва когато си спомни:
 ”Бисмиллях фи еввелихи ве ахирихи.”-“Бисмилляхи за началото и края”.
 Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
 “Всеки от вас преди хранене да спомене името на Аллах Теаля.
Ако пък в началото забрави да спомене името на Аллах Теаля, да каже (когато си спомни по време на хранене): ”Бисмиллях фи евелихи ве ахирихи.”
(Ебу Давуд)
С казване на “Бисмиллях”, човек прогонва шейтана да не яде от храната му.
 Пейгамбера (с.а.с.) казва:
 “Човек когато влиза в къщата си и спомене името на Аллах Теаля и при храненето, шейтанинът казва на неговите сподвижници:
 За вас тук няма пребиваване и прехрана…”.
(Муслим)
3. Груповото хранене.
 Това е причина за сплотяване сърцата на хората.
В него  има берекет и човек се насища с малко храна, както и в изричането на “Бисмиллях”.
Сподвижниците на Мухаммед (с.а.с.) казали:
”О, Пратенико на Аллах!
 Храним се, а не се насищаме! А той им рекъл:
“Може би се храните поотделно!”
Те казали: Да! Тогава той им рекъл:
 “За да има берекет в храната ви, хранете се групово и споменавайте името на Аллах.”
(Муслим)
Правилата по време на хранене са следните:
1. Храненето с дясната ръка.
 Пратеникът (с.а.с.) заповядва, човек да се храни с дясната си ръка.
В следния хадис, той (с.а.с.) казал на Амр ибн Ебу Селеме: “О, младежо! Кажи:
”Бисмиллях”, яж с дясната си ръка и от (храната), която е пред теб.” (
Муслим)
Този хадис показва, че храненето с дясната ръка е задължително и не трябва да се пренебрегва.
Дори онзи, който се храни или пие с лявата си ръка се оприличава с шейтана в делата си.
Пратеника (с.а.с.) казва:
 “Когато един от вас се храни или пие да е с дясната си ръка, защото шейтанинът се храни и пие с лявата си ръка.”
На мюсюлманите ни е заповядано да не следваме пътя на шейтана, защото той кара неговите последователи да изоставят ваджипите, суннетите и ги подбужда да вършат мекруха и харама.
В следният хадис забраната за това е категорична.
Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
 “Не се хранете с лявата си ръка защото шейтанинът се храни с лявата си ръка.”
(Бухари)
Всички тези хадиси ни показват, че храненето с лявата ръка е харам.
 Но ако по извинителна причина човек не може да се храни с дясната си ръка, тогава на него се позволя да се храни с лявата.
Аллах Теаля казва:
 „Затова бойте се от Аллах, колкото ви е по силите…“
 (Тегаабун: 16)
Пратеника (с.а.с.) рекъл на един човек, който се хранел при него с лявата си ръка:
 “Храни се с дясната ръка!”Човекът казал: “Не мога.” Тогава Пратеникът (с.а.с.) казал:”Дано да не можеш!”
На този човек нищо не му пречело да се храни с дясната ръка, освен високомерието.
След това той никога повече не можал да дигне ръката си към устата.”
/Муслим./
 Ако храненето с лявата ръка бе позволено, Пейгамберинът (с.а.с.) нямаше да прокълне този човек.
2. Мюсюлманинът да се храни от храната, която е пред него.
Пратеникът (с.а.с.) казва:
“Споменавайте името на Аллах и всеки човек да се храни от храната, която е пред него.”
 (Бухари)
И казва: “Когато един от вас яде храна да не взема от средата на съда с храната, а да се храни от началото на тавата, защото берекета е там.”
Ебу Давуд.
3. Мюсюлманинът да не се храни полегнал, легнал или по корем.
Пейгамберинът (с.а.с.) никога не се е хранил при такова положение.
Той (с.а.с.) казва: “Аз не се храня полегнал.” (
Бухари)
Бащата на Салим (р.а.) казва: “Пейгамберът (с.а.с.) забрани, човек да се храни легнал по корем.”
(Ебу Давуд)
4. При възможност мюсюлманинът да се храни направо с ръката, като използва трите си пръста - палецът, показалецът и средният.
Кеаб ибни Малик (р.а.) казва:
 “Пратеникът (с.а.с.) се хранеше с три пръста.”
 (Муслим)
5. Мюсюлманинът да не порицава храната и да не се гнуси от нея.
Ебу Хурейра казва:
“Пратеникът (с.а.с.) никога не е порицавал храна.
 Ако му харесваше ядеше го, а когато не му харесваше го оставаше.”
(Бухари)
6. Ако мюсюлманинът изпусне залък от храната си, той трябва да го вземе почисти и изяде или да го даде на животно, без да го хвърля.
 Пратеникът (с.а.с.) казва:
 “Когато на някой
от вас падне залък от храната, да го вземе и почисти мърсотиите от него и да го изяде, без да го оставя на шейтанина.”
(Муслим)
7. Мюсюлманинът да не подухва храната, когато е топла, а да изчака да изстине.
 Енес (р.а.) казва:
 “Пратеникът (с.а.с.) забрани, човек да подухва в съда с храна.”
(Тирмизи)
8. Мюсюлманинът не трябва да преяжда.
Пратеникът (с.а.с.) казва:
 “Невярващия се храни все едно има седем стомаха до преяждане, а вярващия се храни нормално.”
 (Тирмизи)

Няма коментари:

Публикуване на коментар