четвъртък, 17 ноември 2016 г.

Саид ибн Амир Ал-Джумехи р.а.

Саид ибн Амир-човек, който заменя земния си живот за отвъдния и предпочита Аллах и Неговия Пратеник /саллеллаху алейхи уе селлем/  пред всички останали...
Саид ибн Амир Ал-Джумехи бил един от хилядите младежи,които се стичали към местността  Ат-Таним в околностите на Мека по настояване на курейшитските старейшини, за да присъстват на разправата им с един от сподвижниците на Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/. Хубейб ибн Ади, вероломно заловен в плен.Неговата кипяща кръв и преливаща от енергия младост му позволяват да се присъедини към шествието и да бъде в първите редици на процеса, където се намирали и старейшините на Курейш, като Абу Суфян ибн Харб и Сафван ибн Умеййе.Това дало възможност Саид да види и самия пленник, който бил окован във вериги и блъскан от жени, деца и младежи към мястото за изпълнение на присъдата.С това искали да отмъстят на Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/, а смъртта на Хубейб да бъде отплата за убитите в битката при Бедр курейши.
Когато многобройната тълпа пристигнала в мястото подготвено за изпълнение на присъдата младежът Саид ибн Амир Ал-Джумехи благодарение на високия си ръст виждал Хубейб и приготвеното скеле за разпятие.През шума и крясъците на жени и деца
Саид чул неговия твърд и спокоен глас:
„-Ако ми позволите искам преди да умра да кланям два рекята намаз”.Саид наблюдавал как Хубейб се обърнал по посока  към Каба и извършил молитвата си.” Колко прекрасна и съвършенна беше тази молитва!”-помислил си той.След това Саид видял как, обръщайки се към старейшините на Курейш Хубейб казал:
-Кълна се в Аллах, ако вие не си мислехте, че удължавам молитвата си поради страх от смъртта щях да се моля по-дълго.
Саид със собствените си очи видял как хората от собственото му племе изтезавали Хубейб,буквално късайки парчета месо от тялото му.При всичко това те викали:
  • Искаш ли на твоето място да е Мухаммед, а ти да се спасиш ?
Кървейки Хубейб отговорил:
-Кълна се в Аллах в момента не искам да съм в семейството си сред децата и да съм в безопасност, а Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/  да бъде убоден и от трън вместо мен.
Хората размахвали ръце и се разнасял ревът на тълпата:
-Убийте го! Убийте го!
След това Саид ибн Амир видял как Хубейб отправил поглед към небето от скелето на разпятието изричайки:
-О, Аллах намали техния брой, избий ги един по един и не оставяй никого от тях!
След това Хубейб издъхнал от безбройните рани от мечове и копия по тялото му.Курейшите се върнали в Мека и унесени от вихъра от важни събития забравили за Хубейб и неговата кончина.Но  съзнанието на вече зрелия Саид ибн Амир нито за миг можело да изтрие образа на Хубейб.Когато заспивал го виждал в съня си.Виждал как Хубейб спокойно и уверено извършвал своя последен намаз от два рекята пред рампата на разпятието.В ушите си Саид чувал гласа на Хубейб молещ Бога срещу Курейш.Саид се страхувал , че може да го порази мълня или камък от небето.Хубейб научил Саид на това, което той по-рано не знаел.Той го научил на това, че истинския живот, това е човешкото вероубеждение и борбата за неговата защита.Той също така го научил, че нерушимата вяра е способна да върши чудеса и да направи невъзможното.Хубейб също го научил , че човек, който е толкова много обичан от своите подръжници не е никой друг, освен Пратенка на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/.
Всичко това отворило сърцето на Саид ибн Амир към Исляма.Заствайки в центъра на многобройна група от хора Саид изразил несъпричасността си към престъпленията и греховете на Курейш. Той заявил , че отказва да се покланя на идоли и статуи, както и че приема религията на Аллах.
След като се премества в Медина Саид ибн Амир не се отделя от Пратеника на Аллах /саллеллаху алейхи уе селлем/. Участва с него в битката при Хайбер и в следващите походи.Когато Пратеника на Аллах  /саллеллаху алейхи уе селлем/.се преселва на Ахирет,Саид ибн Амир става дясната ръка на двамата халифи Аллах да бъде доволен от тях Абу Бекр и Умер ибн Хаттаб.Саид бил уникален и истински образец за подражание на вярващите, човек който заменил земния си живот за отвъдния.Благосклонността на Аллах и Неговата награда той поставил над душевните пориви и телесни нужди.
Двамата халифи на Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/ познавали справедливостта и праведността на Саид ибн Амир.Те се вслушвали в неговите съвети и изказвания.
Когато Умер р.а. станал халиф, Саид дошъл при него и му казал:
-О,Умер! Съветвам те да се страхуваш от Аллах по отношение на хората и да не се страхуваш от хората по отношение на Аллах.Съветвам те също така твоите слова да не се разминават с делата ти. Най-прекрасните слова са тези, които са подплатени с дела.О,Умер!  Обърни лице към тези мюсюлмани, за които Аллах ти е наредил. Искай за тях това, което искаш за себе си и твоите близки. Винаги и на всякъде не се страхувай от трудностите, стреми се към истината и не се страхувай от упрека на порицаващите.
Умер възкликнал:
Кой е способен на това о,Саид?!?
-На това е способен човек, като теб и такива, които Аллах е упълномощил от Уммата на Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/.И никой не може да застане между този човек и Аллах. Умер р.а. веднага призовал Саид да му помага като казал:
-О, Саид назначавам те да ръководиш народа на Хомс.
Саид възразил:
-О,Умер,  заклевам те в името на Аллах не ме съкрушавай и не ме съблазнявай!
Ядосан Умер казал:
-Горко ви! Натоварихте ме с това бреме (халифат), а сега ме изоставяте!
Няма да те оставя-казал Умер и го назначил за управител на Хомс.
Трябва да ти определим заплата.
Саид казал:
-А какво ще правя с нея, о ,Повелителю на правоверните?!? Това, което получавам от държавната хазна надвишава моите нужди.След това Саид заминал за Хомс.
Не минало много време и от Хомс при халифа на правоверните дошли няколко души, на които той имал доверие.Той им казал:
-Напишете ми имената на сиромасите и ако мога, да им помогна в преодоляването на техните нужди. Когато му подали списъка, между останалите имена той намерил и името на Саид ибн Амир.
-Кой е този Саид ибн Амир?!- попитал Умер.
Хората отговорили:
-Това е нашия управител.
Умер повторно попитал:
-Как така, вашия управител е сиромах?!
Хората отговорили:
-Да, кълнем се в Аллах, в продължение на много дни в неговия дом не се пали огън.
Умер така се разплакал, че брадата му се намокрила от сълзите.Той взел хиляда динари, сложил ги в една кесия и казал:
-Предайте му селям от мен и му кажете, че Повелителят на правоверните му изпраща тези пари да ги ползва за собствени нужди.
Делегацията занесла парите на Саид. След като погледнал в кесията и виждайки парите ги отстранил от себе си с думите:”Инна лиллахи ве инна илейхи раджиун”-слова, които се произнасят при бедствие или нещастие. Той ги изрекъл с такова изражение като че бил застигнат от някаква беда или в дома му се било случило нещастие.
Обезпокоена жена му скочила от мястото си и го попитала:
-Какво се е случило, о,Саид? Какъв е проблема? Да не би да е починал Повелителя на правоверните?
Саид отговорил:
-Случило се е нещо много по-лошо от това.
Жена му обезпокоена попитала пак:
-Да не би мюсюлманите да са претърпели поражение в някоя битка?!
Саид отговорил:
-Не,случило се е нещо много по-лошо и от това.
-Какво се е случило!? Какво може да е по-лошо от това!? –попитала озадачена жена му.
-При мен дойдоха светските съблазни. В моя дом се засели безпокойство, което ме съблазнява.-казал Саид.
-Стига вече, кажи ми какво става!?-казала жена му.Тя все още не знаела за парите.
-Ти можеш да ми помогнеш за това.-казал Саид.
Добре –казала жена му.Саид разделил парите и ги раздал на бедните и нуждаещите се.
Известно време след това Умер ибн Хаттаб р.а.отишъл в Шам, лично да се запознае с положението на хората.Той се установил в Хомс. Град, който бил известен още като „малката Куфа”-Кувайфа. Проблема бил в това, че жителите на Хомс имали оплаквания от своя наместник. При Умер дошла делегация от жителите на Хомс, за да го приветстват с добре дошъл.
Той ги попитал:
-Какво ще кажете за вашия наместник?
Хората се оплакали от Саид, изтъквайки четири негови деяния едно от друго по- ериозни. Умер.р.а. разказва:
„Повиках при себе си Саид и тези хора, като се молех на Аллах да не променя мнението ми за Саид, на когото имах голямо доверие. Когато хората и техния наместник застанаха пред мен аз попитах:
-За какво се оплаквате от вашия наместник? Те отговориха:
-Той не излиза при нас до разгара на деня.Аз попитах:
-Какво ще кажеш по отношение на това,о, Саид?
След известно мълчание той отговорил:-Кълна се в Аллах, не искам да говоря за това, но щом се налага.Проблема е в това, че моето семейство няма прислужници. За това всяка сутрин аз ставам рано меся тесто, чакам го да втаса, правя хляб за всички,след което вземам абдест и излизам при хората.
Умер продължил.Попитах ги:
-Какви оплаквания имате още от него?
Хората отговорили:
-През нощта не отговаря на никого.
Аз попитах :
-Какво ще кажеш за това, о, Саид?
-Кълна се в Аллах и за това не ми се говори,но все пак ще кажа- деня съм го посветил на тях, а нощта на Всевишния Аллах.
Аз попитах:
-От какво още се оплаквате?
Те отвърнаха:
-Един ден в месеца той не излиза при нас.
Аз попитах:
-А това за какво е, о,Саид?
Той отговори:
-Аз нямам прислуга, о, Повелителю на правоверните, и имам само тази дреха, която е на мен.Веднъж в месеца я изпирам и чакам, докато изсъхне и към края на деня излизам при хората.
Аз пак попитах присъстващите:
-Какви оплаквания имате още от Саид?
Отговориха:
-Понякога изпада в състояние на безсъзнание и отсъства от сбирките ни.
Аз попитах:
-Това пък защо, о, Саид?
Той отговори:
-Бях свидетел на смъртта на Хубейб ибн Ади, когато бях още езичник. Видях как курейшите го изтезаваха с думите:
-„Искаш ли сега на твоето място да е Мухамед?” Хубейб им отговори:
„-Кълна се в Аллах не искам да съм в безопасност сред своите близки и сред децата си, а Мухаммед /саллеллаху алейхи уе селлем/  да бъде убоден и от трън.”
Стига ми да си спомня за този ден, когато изоставих Хубейб без да му помогна,започвам да си мисля, че Аллах няма да ми прости за това и изпадам в безсъзнание.
След това Умер въодушевено казал:
-Благодаря на Аллах, че не промени мнението ми за Саид.
Умер изпратил хиляда динара на Саид, за да ги похарчи за лични нужди.Виждайки парите жена му казала:
-Благодаря на Аллах, Който ни ги изпрати, ще купим продукти и ще наемем прислуга.
Саид казал:
-А не искаш ли да направим нещо по-добро от това?
И какво по-точно?-попитала жената.
-Ще ги дадем на някого, който ще направи всичко това за нас.
Но как така?-учудила се жена му.
Тези пари ще ги дадем като добър кредит заради Аллах-казал Саид.
Добре-съгласила се жена му.Нека Аллах те награди с добро.
Още докато седял Саид разделил парите сложил ги в кесии и ги дал на един от своите хора казвайки му:
-Отиди и ги раздай на вдовици,сираци, бездомници и нуждаещи се.
Нека Аллах бъде доволен от Саид ибн Амир Ал-Джумехи,който помагал на другите, въпреки бедността си.

Няма коментари:

Публикуване на коментар