събота, 19 ноември 2016 г.

Който прекъсне връзките си с роднините, лишава ли се от милосърдието на Всевишния?

В Свещения Коран, когато се изброяват задълженията на мюсюлманите, отношенията между роднините са поставени на трето място: „И служете единствено на Аллах, и нищо не съдружавайте с Него! И към родителите – добрина, и към близкия, и сираците, и нуждаещите се, и към близкия съсед, и към далечния съсед, и към другаря редом, и към пътника, и към подвластните ви! Аллах не обича горделивия, самохвалеца.“ (Ниса, 4/36)
Във връзка с роднините Пратеника, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал нещо, което човек трудно би могъл да забрави:
– Да не идват в джамията ни хората, които са прекъснали връзките си с роднините!
Ето, след това предупреждение се е случила една поучителна случка. Един от чулите това предупреждение тихичко се е измъкнал от джамията и е отишъл при близките си, с които бил прекъснал връзката си. Не след дълго този човек се върнал и, пак тихичко, седнал отново да слуша Пратеника. Последния Пратеник го попитал:
– Нима си пренебрегнал близките си?
Човекът отговорил:
– Аз имах една леля, която не искаше да ме вижда. След като чух предупреждението ви, аз я посетих, а тя, когато ме видя, се стъписа, но с усмивка ме попита защо съм отишъл. Аз й разказах какво съм чул за взаимоотношенията между близките, тя отвори ръце и отправи молитва. Аз също отправих молитва, след което се сдобрихме и аз се върнах спокойно в джамията!
След този отговор, Пратеника Мухаммед, Аллах да го благослови и с мир да го дари, казал следното:
– Не забравяйте, че милостта на Всевишния не обгръща място, където стои човек, който е прекъснал връзките с близките си! С твоята постъпка се спаси от отговорността милостта на Всевишния да не обгръща присъстващите тук заради теб и в същото време спечели награда, като посети свой близък роднина!
Значи, който прекъсне взаимоотношенията и връзките с близките си, лишава освен себе си от милосърдието на Всевишния, но и хората на мястото, където се намира. Не трябва да се забравя това.
Следва въпросът:
„Аз посещавам и ходя при роднините си, но някои не идват. Аз прощавам, но други не ми прощават. И понякога и аз искам да им отвръщам със същото!“
Ако отвърнеш така, както постъпват твоите близки – с лошо, ще заприличаш на тях и няма да има никаква разлика помежду ви. Ти на злото отвърни с добро, за да не ставаш съпричастен с грешката. Не забравяй, че твоята преданост към близките и приятелите ти ще те отведе в Дженнета (Рая), а тяхната непочтеност – на място, което са заслужили!
След тези сериозни предупреждения разбираме, че нехайството към взаимоотношенията между близки и роднини е доста безотговорно и не бива да се пренебрегва по никакъв начин. Защото, когато един сподвижник попитал Пратеника кое дело го отдалечава от Джехеннема (Ада) и го приближава до Дженнета (Рая), Пратеника дал следния отговор:
– Този, който отслужва молитвата намаз, говее (пости), предпазва се от грехове и който не прекъсва връзките с близките си, значи върви по пътя, който ще го отведе в Дженнета (Рая).
Както ни става ясно, след важни религиозни задължения, като молитвата намаз и говеенето, веднага следва поддържане на добри взаимоотношения с близките и тяхното посещаване.
В известната книга „Тембихул Гафилин“ темата е разгледана по следния начин:
„Хората, които отиват да посетят близки и роднини, би трябвало да предпочитат да отидат до мястото пеша, имайки предвид наградата, давана за всяка една крачка. Ако това не е възможно, може да се отиде и с превозно средство, и е добре да се занесат скромни подаръци, доколкото ви позволяват възможностите. По този начин милостта на Всевишния няма да ви напусне.
След всичко, изтъкнато дотук, е наш ред да се замислим. Дали сме от хората, заради които милосърдието на Всевишния не ни спохожда, или сме от хората, които спомагат това милосърдие да обгърне хората около нас. Какво ще кажете, време е за действие

Няма коментари:

Публикуване на коментар