петък, 18 ноември 2016 г.

Брадата от гледна точка на Исляма

Доказателства:
1) Расулюллах (С.А.В.) е казал: ’’Десет неща са от природните качества: намаляването на мустаците, пускането на брада, почистването на зъбите, изплакването на устата, почистването на носа с вода, изрязването на ноктите, измиването на гънките над ставите на пръстите и междупръстиятя, изкубването на космите от подмишниците, обръсването на космите от срамните места и почистването с вода след ходене по нужда.’’ (Муслим, Тахара-56, Ебу Дауд/Тахара-29)
2) ’’…и ще им повелявам да изменят творението на Аллах.’’ (Сура Жените 119)
Някои учени, основавайки се на думата ‘’творението’’ от айета, казват, че и брадата е творение на Аллах и следователно който се обръсне изменя ’’творението’’ на Аллах и по този начин се смята, че той се е отзовал на шейтана.
3) ’’Намалявайте мустаците, удължете (пуснете) брадата.’’ (Бухари, Либас-64; Муслим, Тахара-54; със синонимен текст има го в Муслим, Тахарат-51; Тирмизи, Едеб-6)
4) „Расулюллах (С.А.В.) ни заповяда да бръснем (нулираме) мустаците и да оставим (удължим) брадата.’’ (

Муслим, Тахарат-51; Несаи, Зинет-1
56; Сунен-и Ебу Дауд; Превод и Шерх, Шамил Яйъневи: 14/273 Тирмизи го споменава в Едеб и записва хадиса като хасен (добър) и сахих (достоверен). Както се вижда има и хадис, в който се заповядва бръснене на мустаците изцяло.
5) ’’Обръсни мустака, пусни (удължи) брадата.’’ (Бухари, Либас: 63, 5555,5,2209; Муслим, номер на хадиса 260)
6) ’’Обръсни мустака, пусни брадата. Не се оприличавай на евреите.’’ (Тахауи, Меани’л-Асар: 4,230)
7) ’’Който се покорява на Пратеника, вече се е покорил на Аллах…’’ (Сура Жените: 80)
8) ’’…И каквото Пратеника ви даде, вземете го! А каквото ви забрани, оставете го!…’’ (Сура Изселването: 7)
9) ’’Пратеника на Аллах е прекрасен образец за вас…’’ (Сура Съюзените племена: 21)
10) ’’Който оприличава себе си на друг народ, е от тях.’’ (Ебу Дауд, Либас-4)
11) ’’Който не скъсява мустака, не е от нас.’’ (Тирмизи, номер на хадиса: 2762)
12) ’’Пратеника проклина тези мъже, които оприличават себе си на жени.’’ (Тирмизи, номер на хадиса: 2785,2786)
13) Погледни Шерху Меани’л-Асар: 4,231/ Нейлу’л-Еутар”1,137/ Мугни:1,73-74 за това, че не е мекрух да се обръснат мустаците. Не е джаиз да се обръснат краищата на мустаците и да се оставят само в средата. (Бел. на преводача: по модела на Чарли Чаплин) Причината на разногласието между учените относно брадата е думата ’’удължете’’.
Някои учени смятат, че думата ’’удължете’’ е заповед, а други смятат, че смисълът на думата е ‘’наставлявам да го правите’’. А относно мустака, учените пак са в разногласие, защото в един хадис се казва: ’’Който не си оставя мустак, не е от нас.’’, а в друг хадис се казва: ’’Обръснете мустака!’
Мнения на учените:
1) Според Имам Ебу Ханифа, Имам Зуфер, Имам Ебу Юсуф и Имам Мухаммед е по-хубаво да се обръснат мустаците и косите (Нейлу’л-Евтар: 1/137) И мнението на Тахауи е в същата насока.
Според Имам Ебу Ханифа, Имам Шафи’и, Имам Ахмед бин Ханбел и Имам Малик е харам да се обръсне брадата (Менхел:1,186).
2) Тахауи, след като предава подобни хадиси, изказва своята гледна точка по въпроса: ’’От повечето хадиси разбираме, че по-добре е да обръснеш мустака от колкото да му предадеш форма.’’
3) Ибн Хазм от Захиритската школа е казал: ’’Бръсненето на брадата е харам, следователно е фарз да се пусне.’’
4) Ебу Абдуллах е казал: ’’Няма разлика между бръснене и скъсяване на мустака.’’
5) В творбата „Мугни” се казва, че и Имам Ебу Юсуф е на същото мнение с Ебу Абдуллах.
6) Айни, един от тълкувателите на Бухари, казва, че има разногласие в това дали мустака трябва да се скъси или да се обръсне.
7) Ибн Умар, Джабир ибн Абдуллах и Ебу Ел-Худри са на мнение, че ’’да обръснеш мустака е мустехаб (по-добре от колкото да имаш мустак).’’
8) Ибн Хаджер, Рамли и Газали са на мнение, че бръсненето на брадата е мекрух.
9) Ибн Теймиййе в ’’Ихтиярату’л-Илмиййе’’ казва: ’’Както се казва в сахих хадисите, бръсненето на брадата е харам. Никой от учените не е казал, че е мубах (позволено).’’
10) Ибн Абидин от Ханефитската школа е казал: ’’Харам е за мъжа да си обръсне брадата.’’
11) Имам Шафи’и в книгата си ‘’Ел-Ум’’ е казал: ’’Бръсненето на брадата е харам.’’
12) Ел-Адеуи от Маликитската школа предава от Имам Малик, че: ’’Бръсненето на брадата е от обичая на огнепоклонниците.’’
13) Ибн Абдилбер е казал в ’’Темхид’’, че бръсненето на брадата е харам и това го правят само мъжете с женски характер.
14) Фахраддин Рази е на мнение, че е мекрух да се бръсне брадата.
15) Кади Ияд от Маликитската школа е на мнение, че е мекрух да се бръсне брадата.
16) Ахмед Махмуд Юнлю (джуббели Ахмед): ’’За мъжа мюсюлманин винаги е било харам да обръсне брадата си.’’ (Фитрат-и Тагйир)
17) Проф. д-р Юсуф Ел-Кардауи е на мнение, че е мекрух да се обръсне брадата.
18) Проф. д-р Фарук Бешер: ’’Пратеника ни е определил брадата, че е от природните качества, т.е. че е от това което Аллах (А. Дж) е определил и иска да го види в тварите си, а който изменя творението на Аллах е в джехеннема. Да искаш разрешение от съпругата си за пускане на брада, което е от природните качества на човека, прилича на това да искаш разрешение за някаква вещ от човек, който не е собственик на веща.” (Съвременен живот с фетуи)
19) Проф. д-р Мухаммед Есед Джошан е казал: ’’Да обръснеш брадата значи да измениш творението и по този повод е харам.” („Съвременни въпроси’’)
20) Проф. д-р Мухаммед Ебу Зехра е казал: ’’Да пуснеш брада е добро дело (фадиле), а да я бръснеш е мубах (позволено).’’
21) Меудуди не е казал, че е харам. Но в своята книга ’’Фетуи’’ набляга на необходимостта от пускането на брада.

Няма коментари:

Публикуване на коментар