събота, 19 ноември 2016 г.

Позволено ли е да се ядат миди?

Животните се разделят на две групи в зависимост от средата, в която живеят – земноводни и сухоземни. В книгите по ислямско право фъкъх е пояснено с кои животни е позволено да се храни човек.
Доколкото се отнася за животните във водата, между различните мезхеби има различни мнения относно това кои животни са позволени (хелял) и кои забранени (харам) за ядене.
В глава „Пчелите“ от Свещения Коран се повелява следното: „Той е, Който подчини морето, за да ядете оттам прясно месо“ (Пчелите, 16/14), а в знамение от сура „Трапезата“ в Корана се повелява: „Разрешен ви е уловът от морето и яденето дори на изхвърленото от него – за възползване от вас и от пътниците.“ (Трапезата, 5/96), които знамения ни показват, че морските дарове са божествено благо, от което хората могат да се възползват. В знаменията Всевишният посочва, че може да се храним с морски дарове, без да има изричната повеля животните да бъдат заклани, като човек може да използва всякакви средства за тяхното залавяне.
Имайки предвид тези знамения учените от мезхебите (течения) на имам Шафи, имам Малики и имам Ханбели, всички животни, които не могат да живеят в друга среда, освен водната, всички видове риби, без значение техните наименования, дали са хванати живи или мъртви, или са заловени от мюсюлмани или не мюсюлмани, са позволени (хелял) да се консумират.
Имам Малики не отделя нито едно морско животно, докато имам Ханбели счита змиорката за нечиста. Според имам Шафи месото на животни като жабите, раци и крокодили, които могат да живеят и във водата и на сушата, е забранено (харам) да се консумира.
Според имам Ханефи месото на животни, които не приличат на риби, е забранено (харам) да се консумира. Според това могат да се консумират всички видове риба, които постоянно живеят във водата. Видовете калкан, шаран, толстолоб, делфин и змиорка са позволени (хелял). Но другите водни обитатели, които не приличат на риби, са непозволени. Животни като миди, стриди, омари и раци не се считат за позволени (хелял), а са в групата на забранените (харам). Посочва се, че ако няма принудително обстоятелство, подобни морски животни не трябва да се консумират. Имайки предвид тези принципи, според имам Шафи, имам Малики и имам Ханбели тези морски дарове е позволено да се консумират, а според имам Ханефи е забранено. Причината имам Ханефи да смята тези животни за забранени е, че видът на подобни животни или частите, които се консумират, не са приятни и подходящи за консумация и се считат за нечисти.

Няма коментари:

Публикуване на коментар