неделя, 1 февруари 2015 г.

Какво може да учи жената-мюсюлманка?
Според учените от миналото и днес жената, също като мъжа може да учи и да се образова.Двамата са равнопоставени в това отношение.Доказателство за това е, че както по отношение на злото, така и по отношение на очакваната награда жените и мъжете са равни.
Относно първото доказателство:
Ислямската религия задължава както мъжете, така и жените с намаз, оруч, хадж, да бъдат добри, справедливи, да помагат на бедните.Освен това и двата пола са равни по отношение на покупко-продажбите и упълномощаването, усилията да се постигне нещо с добро, да се избягва лошото и т.н.Някои неща остават извън това обобщение.Те са следните:
  • Жената е освободена от намаз и оруч по време на месечния цикъл и следродовия период;
  • Някои тежки професии като военната служба, строителството, металургията и др. са неподходящи и вредни за женската физика и организъм;
  • Някои дейности, в които иска да се включи жената противоречат на женската й природа.Тя е задължена да изпълнява присъщите й дейности като домакинството, отглеждането и възпитаването на децата.За ангажирането и с допълнителна работа и пречи да изпълнява пълноценно тези три типично женски занимания.
  • Присъствието на мъже и жени заедно в офиси, пазари и др. работни места довежда до опасни социални последици.
Извън тези случаи, по отношение възможностите за работа мъжете и жените са равни.Всичко това се прави от уважение към жената, с цел да се съхранят моралните ценнсти, да се запази нейното достойнство, утвърдени от обществото.Кой би искал жената да си седи и да не прави необходимото за съпруга, дома и децата си?Колко хубаво го е казал поетът Шевки:
“Не е сирак този, който е останал сам след смъртта на майка и баща; Истински сирак е този, чийто баща и майка нямат време за него.”
Кой от нас би се съгласил жената да си навреди, да загуби женствеността си и да си навлече болести и неприятности?Кой би се съгласил да прати жената на работа, която ще я очерни, ще омърси женското и и майчино достойнство?
Има ли нещо по-ценно от женската чест и достойнство?И ако жената бъде принудена да тръгне по неморален път, кой и как ще възпитава децата?Нека погледнем как преценяват западните философи работата на жената извън къщи.
Английският учен Самуел Смайлс, в книгата си “Морал” пише следното:
“Да, такъв е редът, за да даде своя принос в икономиката на страната, жената трябва да работи извън дома, във фабрики и други места.В резултат на това, семейното гнездо се руши.Защото жената е тази, която крепи нравствените устои, основите на семейството.И след като тя пренебрегне основните си задължения, стълбовете рухват, социалните връзки изтъняват.Защото истинското задължение на жената е да поддържа реда в дома, да отглежда и възпитава, да посреща нуждите на семейството, да се грижи за семейния бюджет.Но една работа извън дома, разбира се, я откъсва от всичко това.И домът вече не е същият.Децата израстват без необходимото домашно възпитание, те са пренебрегнати и лишени от семейна обич.Семейното огнище угасва...Жената вече не е изтънчена домакиня, любим, близък човек за съпруга си, а става един работник, който следва мъжа.По тези причини мислите и чуствата, които опазват добродетелта се изличават.”
Колко щеше да е добре и в нашата страна жената да се развива сред нравствена чистота и уважение както в ислямските държави.Защото в ислямските страни жената е като ангел, с достйнство и уважение, тя води един хубав, спокоен живот.
В Свещения Коран има много примери, които трябва да следват девойките.
Момичето трябва да помага в къщи.Работата извън дома е работа за мъжете така честта на семейството се запазва.
Както казахме, и по-отношение на очакваното благоволение и награда, жените и мъжете са равни.Достатъчно е да погледнем какво е написано в Св.Коран по този въпрос:
“А техният Господ им отвърна: “Не ще погубя деяние на никого от вас, нито на мъж, нито на жена- вие сте един от друг-а онези, които участваха в преселението и бяха прогонени от домовете им, и бяха мъчени по Моя път, и се сражаваха, и ги убиваха, от тях ще отмахна лошите им постъпки и ще ги въведа в Градините, сред които реки текат-награда от Аллах е прекрасната награда.”         [3:195]
“А който върши праведни дела, мъж или жена, и е вярващ, тези ще влязат в Рая и не ще бъдат угнетени дори с браздица по костилка от фурма.”     [4:124]
“За мюсюлманите и мюсюлманките, вярващите мъже и вярващите жени, набожните мъже и набожните жени, искрените мъже и искрените жени, търпеливите мъже и търпеливите жени, смирените мъже и смирените жени, мъжете, раздаващи милостиния, и жените, раздаващи милостиня, говеещите мъже и говеещите жени, и целомъдрените мъже и целомъдрените жени, и мъжете, често споменаващи Аллах, и споменаващите жени-Аллах е приготвил за тях опрощение и огромна награда.”                                                                                  [33:35]
Доказателство за това, че жената е достойна за наградае следното предание:
Дъщерята на Йезид Саккин, Есма, отишла при Ресулюллах и му казала:”Идвам като посланик и говорител на жените.Всички сме на едно мнение и то е следното.Без съмнение Аллах те е изпратил като Пророк на мъжете и жените.Ние ти повярвахме и те следваме.Ние, жените, сме далеч от някои дела, седим си в къщи.Мъжете ходят на петъчна молитва, погребения, воюват и с всичко това ни превъзхождат.Но когато те тръгнат на война ние сме тези, които пазим имота, отглеждаме и възпитаваме децата.В такъв случай дали и ние ще бъдем присъединени към тях и ще споделим с тях наградата на Аллах?
Расюсюллах (с.а.с) се обърнал към присъствуващите и казал:”Да сте чували по-добър въпрос, по-хубаво изказване на религиозна тема, от това на тази жена?”Отговорили му:
“Не, не сме чували.”Ресулюллах (с.а.с) казал:
“Есма, можеш да си ходиш и предай на жените, които те изпращат следното:”Тази от вас, която споделя и заедно с мъжа си участва в обществените дела, която иска неговото разрешение и се съобразява с повелите, е равна с  мъжа пред всичко, което ти спомена.”                                                                                  (Сахих Муслим)
Ясно е казано от Пророка, както мъжът с делата си, така и жената с това, което прави за дома, съпруга и децата е също толкова достойна за награда от Аллах.
Когато става дума за обучението на момичетата според Исляма, можем да посочим следното:
“Дженнет има за онзи, който има три дъщери или сестри, две дъщери или две сестри, които той възпита, прави им добро и ги омъжи.”                    (Тирмизи, Абу Дауд)
“В достоверно предание се казва, че в определени дни Пратеникът (с.а.с) е събирал жените да ги обучава, като отправял към тях специфични обръщения.Това стана след като към него бе отправено следното искане:
“Мъжете слушат хадисите и си отиват (за нас няма полза от това).Определи ден за нас, за да ни научиш на онова на което Аллах те е научил!”
Вследствие на това Пратеникът (с.а.с)им посочил в кои дни да се събират и ги поучавал на, онова на което Аллах го е поучил.”  (Сахих Бухари, Сахих Муслим)
Балазури посочва в книгата си следното:
Дъщерята на Омер (р.а) съпругата на уважаемия Ресулюллах, Хз.Хафса се научила да чете и пише от жена на име Адвийе.След като се омъжила за Ресулюллах, той помолил Шифа да подобри краснописа на жена му.
Накратко да обобщим:
Ислямът повелява момичетата да учат полезни неща и да получат необходимата култура.Ако някои в миналото са забранявали и ограничавали образованието на жените, то е било поради разпространението на някои вредни знания, предизвикателните стихове и литература на сексуална тема.Знанията, науката, литературата, стиховете, думите, които са полезни за природата и вярата на жената, които отварят прозорец към мъдростта не са забранени.В историята няма случай някои да забранява някому да получава такива познания.

Няма коментари:

Публикуване на коментар