неделя, 1 февруари 2015 г.

Образованието на мюсюлманката е образование на общността

 

В последните години така нареченият “женски въпрос” стана един от най-актуалните въпроси на нашето общество.Въпреки че ловко замаскираното угнетяване на жените чрез обещаните им “привилегии” и “свобода” не минава пред всяка жена, която вижда, че вместо обещаните и привилегии е принудена да работи на пълен работен ден, а след изнурителния си труд се връща към домашните си задължения.Сред съвременните жени съществува и друга крайност-пълен отказ от образование и участие в общественият живот.В тази връзка се питаме как Ислямът гледа на съществуващият проблем.
Как предлага Ислямът да решим “женският проблем” в съвременното общество?
Ислямът предлага решението на “златната среда” , което идеално съответства на женската природа.Той дава ясно да се разбере, че главната (макар и не единствена) сфера за работа на жената-това е нейното семейство, възпитанието на децата и задълженията пред съпруга.
Да, Ислямът почита ролята на жената на първо място като жена и майка.Тази роля в Исляма е най-почитаната и в никакъв случай не е унизителна, както много хора смятат.
Интересно е да се отбележи, че още по времето на Пророка Мухаммед (с.а.с) жените питали: ще получат ли те за това, което правят в къщи, същата награда, която ще получат мъжете работейки извън дома?На което Пророкът Мухаммед (с.а.с) отговорил, че доброто отношение към съпрузите и поддържането на добрите отношения и здравината на семейството е равно на всичко, което мъжете правят извън дома.Все-пак някой мъже се противопоставят на образованието на жените смятайки, че те са длъжни да се заминават само с домашните си дела и задължения.Затова нека отворим някоя книга по Ислямско право (фъкх) и да намерим главата, занимаваща се със задълженията в дома.Представителите на школите на Ханефи, Шафии и Ханбал смятат, че в задълженията на жената не влиза приготвянето на храна.Някои мъже имат навика да заобикалят тази глава при изучаването на Ислямските закони.После казват: “Мисля, че това е задължение на жените” забравяйки, че това съвсем не е техен дълг, а е традиция, към която повечето жени се придържат с радост и доброволно от любов и милост към своите мъже и деца.
Но не бива да забравяме, че невежата жена е неспособна във  всяко едно отношение.Тогава защо мъжете се боят от високообразованите и мислещи жени?
Важно е да разберем, че невежата жена ще има невежи деца.Пророкът (с.а.с) е казал: “Пазете се от глупави кърмачки, защото с млякото си, те дават и някои други неща!”Освен това, майчинството не е единствената роля на мюсюлманката в обществото.Самата Аиша (жената на Пророка) не е раждала деца, но е известна като една от “майките на правоверните”.Тя е била един от най-аворитетните източници на ислямско познание и разказвачи на безчислено множество от хадиси.При нея идвали за знание хора отвсякъде.Също така е известно, че един от най-известните учени по хадис Ибн Хаджар отишъл да учи в Дамас и там той имал четири учители по хадис, трима от които са били жени.Той е един от най-великите ислямски учени в историята, и е постигнал това, с помощта на наученото от жени.Наистина, това са били велики мюсюлманки!Но къде са тези жени днес?
Има ли жената право на образование и може ли тя да работи, използвайки знанията си на практика?
Ролята на мюсюлманката е абсолютно уникална по своята същност:Ислямът и предписва задължения пред Бога , пред мъжа, пред децата и  другите членове на семейството, пред близките и обществото, но и пред самата нея.Аллах е определил всеки аспект от живота и в най-прекрасния порядък.
Тя е любяща съпруга и майка, отговорна пазителка на семейното огнище, грижовна сестра, надежден другар, партньор.Тя е възпитател, помощник и съветник.
Едно от най-важните права, които Исляма е предоставил на жената, това е правото на образование.Жените са показвали голяма осведоменост в хадисите.Аиша (р.а) е предала 2 2010 хадиса.Освен това, Аиша не е имала само религиозно образование, но се е отличавала в поезията, литературата, историята, медицината и други науки, които се практикували тогава.
Имам Аз-Зухр казва: “Ако съберем знанията  на  Аиша и ги сравним със знанията на всички останали жени, то знанията на Аиша ще се окажат по-достойни.”Затова, сподвижниците на Пророка (с.а.с) казвали: “Когато не ни беше ясен някой хадис, ние питахме за негоАиша.”Много други мюсюлманки също са се изявили активно в науката и то не само в религиозната.Каквато и да е ролята на жената, била тя съпруга, майка или предприемач, работещ извън дома (а може и да изпълнява всички тези функции едновременно), на нея са и нужни знания.Стремежът към знание дори не е право, а задължение на всеки мюсюлманин без значение дали е мъж или жена.Самият Пророк(с.а.с) винаги е отделял време за обучаване на момичетата и жените и ги е поощрявал да се стремят към развитие.
А кой възпитаваща мъжете?Жената.Балзак казва:”Бъдещето на нацията е в ръцете на майките”.Един поет също казва:”Майката е школа, която подготвя за живота благороден народ!”Но не е възможно да възпиташ силна, многостранно развита личност, ако нямаш образование.Във връзка с това, мюсюлманските учени казват: “като учиш мъжа, учиш един човек-като учиш жената учиш цяла нация”.И така съвременната жена трябва да бъде грамотна, ерудирана, винаги готова да помогне на съпруга си, роднините и особено на децата си.
Но Ислямът гарантира на жената не само тези права.Както е казано в Корана, жените имат равни права с мъжете(което значи идентични).В Исляма жената независимо дали е омъжена или не, е човек със собствени права, а не просто притурка към мъжа.
Така например, тя има пълното право да се разпорежда със собственото си имущество и заплата дори и след встъпването в брак.Тук трябва да обърнем внимание на това, че жената е получила тези права в Исляма още преди1 400 години, а дотогава  такива права не са предлагали на жената в никоя религия или конституционна система.Римското, и даже английското право до 19в.не е позволявало на жената да притежава каквато и да било собственост.Всичкото и имущество преминавало в ръцете на мъжа.Дори, за правото на обучение и работа тя се борила столетия.
Жената в ислямския призив
За да може жената да знае и оцени това, което и дава Исляма, трябва всяка една от нас да има знания за тази универсална религия.Това може да стане възможно с помощта на призива.Призивът към религията на Аллах е дълг на всеки мюсюлманин/ка.Това е вид поклонение и проява на покорство пред Аллах.Призивът не се ограничава с лекциите и уроците, които могат да дават само учените, както някой може да си помисли.Всяка мюсюлманка може да стане призоваваща към Аллах, чрез своето поведение и отношение към околните, със знанието си, когато го предава на други, с търпението си и надеждата за награда от Аллах, когато призовава към одобряваното и възбранява порицаваното по всички позволени от Шарията начини, които може да използва.
При това тя може да си е в къщи или да действа чрез някое учреждение.Може да е на работното си място или н училище.Веднъж един известен шейх бил в една мюсюлманска страна.Като минавал покрай едно училище, той попитал: “А кой учи в тези заведения?” казали му:”Момичета”.Той попитал:”А има ли училища за момичета?” отговорили му:”О, не не!Колкото повече знаят, толкова повече проблеми ще имаме!” “Чакайте!”-казал шейхът-“Що за религия е това?!За какво говорите?До колкото знам, Аллах винаги се обръща към нас така: Я еийюхаллядина ааману...(О, вие които повярвахте...) т.е той се обръща към мъжете и жените едновременно.Всеки стих от Корана или хадис се отнася, както за мъжете така и за жените.И когато Пророка(с.а.с) ни е казал, че знанието е задължение, той  имал предвид всички, и мъжете и жените.”
По този начин, повишавайки нивото на вярата  знанието у жените, ние внасяме своя дял в духовното развитие на подрастващото  поколение.Та нали, именно жената е първото училище за всяко малко дете!Та нали именно тя е праведната жена която е отговорна за семейството, в отсъствие на мъжа.Възпитанието на децата на първо място започва с възпитанието на самите себе си.А да възпитаваш себе си е невъзможно, без знание и мъдрост.Всемогъщият и Велик Аллах казва: “Кажи нима са равни знаещият  и незнаещият!” (Спорът:11)

Няма коментари:

Публикуване на коментар