неделя, 1 февруари 2015 г.

Сийам

Сийам на арабски означава "въздържание"; в шариа' този термин означава въздържание от нещата, които нарушават поста, от изгрева до залеза на слънцето, със задължително намерение (нийат) да се пости.
 
Правила на поста
Уммата единодушна в това, че поста в месец Рамадан е задължителен, доказателство за което  е Корана и Сунната. Аллах е казал:
 
О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано и за онези преди вас, за да се побоите..."
 (Ал-Бакара 2:183).
 
 Пророка (с.а.с.) е казал: "Исляма е построен върху пет стълба...", сред които той е споменал поста през Рамадан. (Ал-Бухари, Ал-Фатх, 1/49). Този, който наруши поста през Рамадана без уважителна причина, извършва сериозен и голям грях...
 
Ал-хафиз Аз-Захаби, Аллах да го помилва, е казал: „Вярващите са смятали, че този, който не пости през Рамадан без законна причина е по-лош, отколкото прелюбодействащия или пияницата. Те дори се съмнявали дали такъв човек е мюсюлманин изобщо и са гледали на него като на еретик и разпътник".
 
 
 
Добродетели на поста
Добродетели на поста наистина са големи и в един от предадените сахих хадиси се казва, че Аллах е избрал поста за Себе Си, и Той ще възнагради постещия и ще умножи наградата му безмерно. Той е казал: "...освен поста, който е заради Мен и Аз ще го възнаградя за това". (Ал-Бухари, Ал-Фатх, 1904, Сахих ат-тархиб, 1/407). Нищо не може да се сравни с поста (Ан-Нисаи, 4/165, Сахих ат-тархиб, 1/407), и молбата (дуа) на постещия не ще бъде отхвърлена (Ал-Байхаки, 3/345, Ас-силсиля ас-сахих, 1797). Постещия достига два момента на радост: първия — при разговяване, и втория — когато ще срещне своя Господ и ще се радва от своя пост (Муслим, 2/807). Поста ще се застъпи за человека в Съдния Ден и ще каже: "О, Господи, аз го удържах от храна и плътски желания през деня, затова ми позволи да се застъпя за него". (Ахмад, 2/147. Ал-Хайсами е казал, че иснада е хасан, Сахих ат-тархиб, 1/411). "Мириса, който излиза от устата на говеещия е по-добър за Аллах, отколкото аромата на мускус". (Муслим, 2/807). "Поста— това е защита и силна крепост, която предпазва човека от Огъня". (Ахмад, 2/402; Сахих ат-тархиб, 1/411; Сахих ал-джами', 3880). "Който пости един ден заради Аллах, Аллах ще го отведе на разстояние седемдесет години от Огъня". (Муслим, 2/808). "Който пости един ден, търсейки милостта на Аллах, ако това е последния ден от неговия живот, ще влезе в Рая". (Ахмад, 5/391, Сахих ат-тархиб, 1/412). "В Рая има врата – Ар-Рийан, през която влизат говеещите, и никой, освен тях не ще влезе през нея. Когда те (говеещите) минат, вратата се затваря, и никой повече няма да мине". (Ал-Бухари, Ал-Фатх, 1797).
 
Поста в Рамадан е стълб на Исляма; Корана е бил низпослан през този месец, и в него присъства нощ — по-добра от хиляда месеца. "Когато започва Рамадан, се отварят вратите на рая и затварят вратите на Ада, и шайтаните се оковават във вериги“. (Ал-Бухари, Ал-Фатх, 3277). "Поста в Рамадан е равен на пост за десет месеца". (Муснад Ахмад, 5/280, Сахих ат-тархиб, 1/421). "На този, който пости през Рамадан с вяра и надежда за награда, се прощават всички негови минали грехове". (Ал-Бухари, Фатх, 37). "По време на всяко разговяване, Аллах избира хора, които освобождава от Огъня". (Ахмад, 5/256, Сахих ат-тархиб, 1/419).

Няма коментари:

Публикуване на коментар