понеделник, 9 февруари 2015 г.

Раздел – оруч




1. Определение – това е вид ибадет чрез въздържане от храна,
питие, полово сношение, въздържане на езика, частите на тялото и
дори мисълта от грехове от пукването на зората (имсак) до залеза на
слънцето като това се прави с цел да се спечели задоволството на
Аллах (С.Т.).
Оруча е заповядан от Аллах (С.Т.) във втората година от
преселението на мюсюлманите от Мекка в Медина. Преди да бъде
заповядан оруча, мюсюлманите са говели само в деня Ашуре
/десетия ден от месец Мухаррам/.
1.1. Оруча е фарз айн т.е. задължение за всеки един
мюсюлманин, който отговаря на определени условия.




„О, вярващи, предписано ви е
говеенето, както бе предписано и
за онези преди вас, за да се
побоите” (Бекара:183)




1.2. Оруча е четвъртия основен стълб на Исляма.
2. Ползи от оруча:
2.1. полза за земния живот – чрез оруча човек изгражда характера
си, учи се на съпричастност , състрадание и търпение. Оруча
подобрява здравето на човека.
2.2. ползи за Ахирета – оруча е средство за печелене на севап
без сметка.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Всички добри дела се увеличават от десет до седемстотин пъти.
Казва Аллах (С.Т.) - ,,Освен оруча, защото той е за Мен и Аз лично
ще давам награда за него! Мюсюлманина оставя страстите си и
храната заради Мене!”
За говеещия има две радости: 1) когато разговява по време на
ифтар и 2) при срещата със своя Господар. Миризмата, която излиза
от устата на говеещия е по-добра от миризмата на миск. (муттефекун
алейхи)
Аллах (С.Т.) казва, че оруча е само за Него, защото във него не
може да има показност.
Хадис: От Сехл ибн Саад (р.а.) - казал е Пратеника (с.а.с.): -
,,В дженнета има една врата, която се казва ,,Райян”. През нея ще
влязат тези, които са държали оруч и след като се затвори никой
друг няма да влезе през нея.” (Бухари и Муслим)


64





Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пратеника (с.а.с.) : -
,,Оруча е преграда от джехеннемския огън” (имам Ахмед)
Хадис: От Абдуллах ибн Амр ибн Асс (р.а.) - казал е
Пратеника (с.а.с.): - ,, На Кияметския ден оруча и Корана ще се
застъпят за техните собственици. Оруча ще каже: - ,,Я, Рабби, аз го
лишавах от храна и сладострастия, позволи ми да го защитавам!”, а
Корана ще каже: ,,Аз го лишавах от сън, позволи ми да го
защитавам!” И Аллах (С.Т.) ще им позволи да го защитават.” (имам
Ахмед)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пратеника (с.а.с.) :-
Който държи един ден оруч заради Аллах (С.Т.). Аллах ρ го
отдалечава от джехеннемския огън на разстояние седемдесет
години. (Бухари и Муслим, Тирмизи, Несаи и ибн Маджа)
Хадис: От Кеаб ибн Уджера (р.а.) - Веднъж Пейгамберина
(с.а.с.) казал: - ,,Съберете се при мимбера!” и ние се събрахме.
Когато се изкачи на първото стъпало каза: ,,Амин”, когато се качи на
второто стъпало каза: ,,Амин” и когато се качи на третото стъпало
отново каза: ,,Амин” След като слезе го попитахме: ,,Я, Расулюллах,
чухме нещо от теб, което не сме го чували друг път, (какво
означава): каза (с.а.с.): - ,,Джебраил υ дойде при мен когато бях на
първото стъпало и каза: - ,,Далече да е от милостта на Аллах този,
който доживее до Рамазан и не се възползва да му бъдат опрости
греховете от Аллах (С.Т.)!” и аз казах ,,Амин”.Когато бях на второто
стъпало каза : ,,Далече да е от милостта на Аллах този, който чуе
твоето име и не ти направи селеват” казах: ,,Амин” и когато бях на
третото стъпало каза: ,,Далече да е от милостта на Аллах този, на
който родителите /дори единия от тях/ достигнат до старост и не се
възползва да го вкарат в дженнета” и аз казах - ,,Амин” (достоверен -
Хаким)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пратеника (с.а.с.) : -
,,Когато дойде месец Рамазан се отварят дженнетските врати и се
затварят джехеннемските врати, а шейтаните се връзват”
(муттефекун алейхи)
ВИДОВЕ ОРУЧ
І. Фарз оруч:
а) фарз оруч в точно определено време – в месец Рамазан;
б) фарз оруч в неопределено време:
- оруч, който е када – ако някой е пропуснал в Рамазан един
или повече дни по уважителни причини, той трябва задължително да
го наговее след Рамазан.
ІІ. Оруч наказание:


65





а) наказание от три дена – за неизпълнена клетва или грешна
клетва; за умишлено убиване на животно по време на хадж в ихрам.
б) наказание от десет дена – когато някой е на хадж с едно
пътуване и направи Умра и Хадж, след което по някаква причина не
може да заколи курбан, който му е задължителен – трябва да държи
десет дена оруч. Три дена се говеят в Мекка, а останалите вкъщи.
Доказателство за това е сура Бекара:196
в) наказание от шестдесет дена:
-
умишлено и безпричинно разговяване по време на
Рамадан
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.), който разказва: - Веднъж бях с
Пратеника (с.а.с.)като при нас дойде един мъж, който каза: - ,,Я,
Расулюллах, извърших голям грях /унищожих се/”Пратеника (с.а.с.)
попита - ,,Какво си направил?” - ,,Направих сношение с жена си, а аз
съм оручлия и е Рамазан!” тогава Пратеника (с.а.с.) каза: - ,,Можеш
ли да освободиш един роб” каза - ,,Не!” След това попита (с.а.с.) -
,,Можеш ли да говееш шестдесет дена последователно оруч” каза -
,,Не!” Можеш ли да нахраниш шестдесет бедняка? – каза - ,,Не
мога!” Тогава Пратеника (с.а.с.) замълча. След известно време му
донесоха голяма кошница с фурми, а той (с.а.с.) попита: - ,,Къде е
човека, който беше при мен преди малко?” , човека стана и каза: -
,,Тук съм, Я Расулюллах” Пратеника (с.а.с.) му каза: - ,,Вземи
кошницата и раздай фурмите!”/фурмите били около 45кг./ Човека казал: - Я,
Расулюллах, кълна се в Аллах в моя квартал няма по-беден от мен!
Тогава Пратеника (с.а.с.) се засмя така, че му се видяха кътните
зъби. И каза: - ,,Тогава нахрани семейството си!” (муттефекун
алейхи)
- при неволно убийство на мюсюлманин – наказанието за това
е да се освободи един роб; или да се говее шестдесет дена без
прекъсване; да се нахранят шестдесет човека; А към близките на
убития се дава кръвнина /дия/ една дия се равнява на сто камили.
Ако убиеца няма пари влиза в затвора и работи принудителен труд.
- Зихар – това е често явление при арабите, за което е
споменато в сура ,,Маиде:2-4” Когато една жена ядосва своя съпруг
системно той й казва: - ,,От сега нататък си като моята майка” т.е.
възбранява си да спи с нея, подобно както няма право да спи с майка
си. Както майка му е харам, така и жена му вече става харам защото
това е вид клетва. От този момент нататък ако иска да си върне
жената, трябва да говее шестдесет дена. Зихара е равностойно на
развод.
ІІІ. Оруч, който е ваджиб.
- Оруч, който се прави при заричане /незир/ Например ако някой
се зарече пред Аллах (С.Т.), че ще говее ако му се изпълни нещо.


66





ІV.Оруч, който е суннет. – това е оруч, който не е
задължителен, но Пратеника ρ го е правил.
а) шест дена говеене през месец Шаууал след месец Рамадан.
Хадис: От ебу Еюб (р.а.) – казал е Пратеника (с.а.с.) - Който
говее в Рамазан и след това говее шест дена в месец Шаууал – все
едно е говял цяла година. /Муслим, Тирмизи, ебу Дауд и Ахмед/
Когато човек говее в Рамазан получава за всеки ден десеторна
награда и след като говее още шест дена през месец Шаууал стават
общо триста и шестдесет дена т.е. говял е цяла година.
б) деня Арафа – това е деветия ден от месец Зильхидже или това е
дена преди Курбан Байрям като това не се отнася за хаджиите.
Хадис:от ебу Хурейра (р.а.)- казал е Пейгамберина (с.а.с.) -
,,Който говее на деня Арафа, Аллах (С.Т.) му опрощава малките
грехове за една година назад и за една година напред.” (Муслим)
в) денят Ашура – това е десетия ден от месец Мухаррам като е
суннет да се говее или един ден преди деня Ашуре или един ден
след него, но по-добре е да се говее трите дена.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,Който говее в този ден, Аллах (С.Т.) му опрощава малките грехове
за изминалата година.” (Муслим и ебу Дауд)
г) държане на оруч в понеделник и четвъртък от седмицата. –
когато Пратеника (с.а.с.) бил попитан защо говее в тези дни, той
отговорил - ,,В тези дни се представят делата пред Аллах Υ, а аз
искам да съм оручлия.”
д) всеки месец по три дена – 13,14,15-тия ден от всеки лунен
месец. Тези дни си наричат бели дни заради пълнолунието.
Хадис: От ибн Месуд (р.а.), който казал: -,,Пратеника (с.а.с.)
държеше оруч на всеки месец по три дена и казваше: - Ако иска
някой да държи оруч, то това са трите дена в месеца – 13,14,15 –
тия.”(ебу Дауд и Тирмизи)
е) оруча на Дауд (а.с.).
Хадис: От Абдуллах ибн Амир (р.а.) - казал е Пейгамберина
(с.а.с.) - ,,Най – достойния оруч /който е нафиле/ е оруча на Дауд υ.
Един ден говееше и един ден не говееше.” (муттефекун алейхи)
Тогава Абдуллах ибн Амир ψ казал – Аз мога и повече от това,
а Пратеника (с.а.с.) казал: - ,,Няма по-добър оруч от оруча на Дауд
(а.с.)”
ж) държане на оруч първите осем дни от месец Зильхидже.
Хадис: От Хафза бинту Умер (р.а.), която казва: - Четири неща
Пейгамберина (с.а.с.) никога не ги оставяше: - Оруча в деня
Ашуре,оруча девет дена преди Курбан Байрям; Оруча три дена от
всеки месец; двата рекята суннет на сабах намаз. (Ахмед и ебу Дауд)
з) оруча в Месец Шабан.


67





Хадис: От Айше (р.а.), която казва: - ,,Пратеника (с.а.с.)
държеше най-много оруч /извън Рамазан/ през месец Шабан, но не
говееше целия месец.” Няма друг месец, в който Пейгамберина
(с.а.с.) да е говял целия месец, освен Рамадан, но най-много нафиле
оруч държеше в месец Шабан.(меттефекун алейхи)
V. Дни, в които е мекрух /нежелателно/ да се прави оруч.
1. Оруч само за деня джумуа.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.)- казал е Пратеника (с.а.с.): - ,,Не
избирайте /четвъртък/ нощта на джумата за нощен намаз и не
правете оруч само в джума, освен ако този ден влиза в някакъв друг
оруч.”
2. Избиране само в събота.
Хадис: От Абдуллах ибн Бусар (р.а.) - казал е Пейгамберина
(с.а.с.): - ,,Не държете оруч в събота, освен ако не е задължително.”
/сунен /
3. Избиране само на неделя.
Учените правят сравнение на основа горния хадис за съботата,
защото в неделя християните постят. Мекрух е да се говее само в
неделя без причина или в изброените дни.
4. Да се прави оруч само в деня Ашуре.
В този ден може да се говее само, ако се пости един ден преди
това и едни ден след това.
5. Мекрух е да се прави непрекъснат оруч. – т.е. всеки ден.
Хадис: От Абдуллах ибн Умер (р.а.) - казал е Пратеника
(с.а.с.): - ,,Няма оруч за този, който вечно е държал оруч.” (Бухари и
Муслим)
6. Жена да прави нафиле оруч без разрешение на мъжа й
когато той си е вкъщи.
Казал е Пратеника (с.а.с.) - Не е позволено на една жена да
прави нафиле оруч когато мъжа й си е вкъщи, без да се допита до
него. (муттефекун алейхи)
7. Да се прави два или три дена последователно оруч без да
се яде сутрин и вечер.
8. Когато някой е пътник и пътуването е трудно е мекрух
да прави нафиле оруч.
9. Ден на съмнение – тридесетия ден на месец Шабан или
един ден преди Рамазан когато не се знае дали е влезнал Рамазана.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пратеника (с.а.с.) - ,,Не
правете нафиле оруч един или два дена преди Рамазан, освен ако
някой от вас няма друг оруч за говеене.” (предаден от шестте имама)
VІ. Оруч, който е харам.


68





1.Първия ден на Рамазан Байрям. – това е първия ден на
месец шаууал и той е празник за мюсюлманина. В този ден е харам
да се говее.
2.На Курбан Байрям, който е четири дена – това са 10, 11,
12 и 13 ден на месец зильхидже.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.), който казал: - ,,Пратеника (с.а.с.)
забрани да се държи оруч в два дена – първия дена на Рамазан
Байрям и първия ден на Курбан Байрям.”(муттефекун алейхи)
Хадис: Пейгамбера (с.а.с.) е казал: „ Дните на Мина са дни за
ядене, пиене и споменаване на Аллах” /Муслим/
3. Харам е оруча на жена, която е в хаиз или нифас
Според някои учени ако на някой човек лекарите му кажат, че
наистина ако говее има опасност за живота му – тогава оруча му е
харам.
VІІ. На кого е фарз оруча в месец Рамазан?
1.
Да е мюсюлманин.
2.
Да е пълнолетен.
3.
Да е разумен /добре с ума/.
Хадис: Казал е Пейгамберина (с.а.с.) - ,,Калемите са вдигнати
/т.е. не са отговорни за делата си/ за три групи хора: - 1) за малко
дете, докато достигне пълнолетие; 2) който не е добре с ума докато
се оправи; 3) човек, който спи докато се събуди.”
Ако едно дете върши лоши неща и родителите го подстрекават
към това, то греха /вината/ поемат родителите или този, който го
подстрекава към това и обратно – имат награда ако го учат на добро.
4. Да бъде здрав – ако някой е болен той не трябва да говее, а
да се отдължи когато е здрав, а също и хора които не могат поради
болест да издържат без храна цял ден. Също така бременни жени
или жени – кърмачки.
5. Да не е пътник. – сура Бакара:184
За пътник се смята този, който пътува на разстояние минимум
90 км. в едната посока и пътя да е труден. Който има намерение да
пътува трябва да яде сухур и по време на пътуването ако изпита
нужда от храна – може да разговее.
6. Жената да не е в хаис или нифас (тогава е харам да говее).
-Ако например възникне пожар или природно бедствие и
човек трябва да се включи в спасителни операции – позволено е да
яде и пие само колкото да се подсили. После този ден се наговява.
- Ако се наложи да се даде кръв за спасяване на човешки
живот е позволено да се разговее, след което този ден се наговява.
VІІІ. Фарзове на оруча:
1. Нийет – възнамерение. – според имам ебу Ханифе нийета
трябва да се прави преди имсак, а по изключение до преди обяд.


69





2. Да се интересува и знае за времето на заговяване и
разговяване.
3. Да се предпазва от заговяване до разговяване от нещата,
които провалят оруча.
ІХ. Суннети на оруча:
1. Ядене на сухур8 - да се яде до последния момент е от
суннета.
2. Навременно разговявяне – при започването на езан.
Хадис: От ебу Зер /р.а./ - казал е Пейгамбера(с.а.с.): - ,,Моят
уммет9 ще бъде на хаир /добро/ докато избързват с ифтара10 и
закъсняват със суфера.” (имам Ахмед - добър)
3. Ифтара /разговяванета/ да бъде с фурма по възможност.
Хадис: От Енес /р.а./, който казал: - Пратеника (с.а.с.)
разговяваше с прясна фурма, ако нямаше прясна - със суха, ако
нямаше суха фурма - с вода преди да кланя Акшам. (Муслим)
4. Ако някой е много гладен – първо да се нахрани и след
това да кланя.
5. Да прави дуа преди да разговее.
Хадис: От Абдуллах ибн Амру /р.а./ - Казал е Пратеника
(с.а.с.): - ,,Дуата на говеещия преди да разговее не се връща от Аллах
(С.Т.)” (ибн Маджа - достоверен)
Това се прави 10-15 мин. Преди да се разговее.
6. Даване на ифтар на друг говеещ, ако има възможност за
това.
Хадис: От Зеид ибн Халид /р.а./ - Казал е Пейгамбера(с.а.с.)-
,,Който даде нещо за разговяване на говеещ, получава награда
колкото на говеещия без да се намали от наградата на говеещия.”
(достоверен)
7. Предпазване на органите и частите на тялото от харам.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.): -
,,Който не остави лошите думи и лошите навици, то Аллах (С.Т.)
няма нужда от това той да остави храната и питието си.” (Бухари)
8. Кланянето на намаза ,,Таравих”.
- По времето на Пейгамбера(с.а.с.) хората са кланяли този
намаз само четири нощи и то по осем рекята. Пратеника (с.а.с.) не
излязъл да кланя другите нощи, защото се събирали много хора и се
опасявал да не го вземат за фарз намаз.
Хадис: От Айше /р.а./ и ебу Зер /р.а./ се предава: - Пратеника
(с.а.с.) кланяше Таравих намаз с джемат 23;25 и 27-мата нощ на




8. Закуска преди имсак /пукването на зората/
9. Общтност
10. Храната, с която се разговява след залеза на слънцето.


70





месец Рамадан и след това прекрати, страхувайки се да не стане фарз
за мюсюлманите, като кланяше по осем рекята. (муттефекун алейхи)
По-късно по времето на Умер /р.а./ мюсюлманите са
започнали да кланят по двадесет рекята с единодушно съгласие на
всички сахаби.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - Казал е Пратеника (с.а.с.): -
,,Придържайте се към моя суннет и суннета на четиримата праведни
халифа” (ебу Дауд и Тирмизи - достоверен)
Хадис: От Абдуллах ибн Умер /р.а./ - казал е Пратеника
(с.а.с.) - ,,Намаза през нощта се кланя два по два рекята, и когато
видиш, че наближава сабах намаз – кланяй витир
намаз.”(муттефекун алейхи)
9. Достойнство на последните десет нощи от месец
Рамазан.
а) Нощта ,,Кадр”
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Който прави ибадет в нощта ,,Кадр” с вяра и очакване на награда от
Аллах (С.Т.) – на него му се опрощават всички минали /малки /
грехове” (Бухари и Муслим)
Хадис: Казва Пратеника (с.а.с.) - ,,Търсете нощта ,,Кадр” в
последната десетдневка на месец Рамазан” (Ахмед, Несаи и Хаким)
Хадис: Казва Пратеника (с.а.с.) - ,, Търсете нощта ,,Кадр” в
последните десет нечетни нощи на месец Рамазан.” (Бухари)
10. Правене на итикяф11
Хадис: От Айше /р.а./ - Пратеника (с.а.с.) престояваше в
джамията с цел итикяф в последните десет денонощия на месец
Рамадан откакто се преместихме в Медина, докато си замина от
света. (муттефекун алейхи)
- Итикяфа е от суннета на Пратеника (с.а.с.) и се прави за да се
откъсне човека от ежедневието, като трябва да отговаря на следните
условия:
1)
Да е в джамия където се прави петкратен намаз.
2)
Да не се занимава с нищо друго, освен с ибадет
/обожаване на Аллах (С.Т.)/, насихат, Куран или зикр.
3)
Да не излиза от джамията, освен при силна
необходимост – колкото по-малко се излиза, толкова по-
добре.
Итикяф може да се прави и извън свещения месец, ако се
възнамери за това.
Х. Мекрухове на оруча:




11. Престояване в джамията за определен период от време през месец Рамадан с цел ибадет.
Това се прави в последните десет нощи от свещения месец в джамия където се кланя по пет
пъти намаз и се отнася само за мъжете, а жените могат да правят итикяв вкъщи.


71





1. Вкусването или дъвкането на нещо без никаква нужда – ако
жена готви храна за много хора й е позволено да вкуси от храната,
без да поглъща за да разбере вкуса или пък майка с малко дете да
храни детето си чрез надъвкане на храната.
2. Пипане, докосване, охажване между съпрузите;
3. Да се мерише парфюм или силна миризма или парата от
ястието, което се готви.
ХІ. Неща, които развалят оруча:
1. Полово сношение.
2. Умишлено консумиране на храна или питие /пушене/. Ако
не е умишлено – не разваля.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Този, който говее и яде или пие след забравяне, то да прекрати
веднага когато се сети и да си довърши оруча, защото Аллах (С.Т.)
го е нахранил и напоил.” (муттефекун алейхи)
Когато се консумира умишлено храна или се пие или пуши,
оруча се проваля и трябва да се наговее.
3. Умишлено достигане до екулация /излизане на семенна
течност от половия орган/. Ако това се случи по време на сън –
оруча не се разваля.
4. Изтичане на голямо количество кръв или преливане на кръв.
Ако изтичането на кръв е малко количество – не проваля оруча.
5. Слагането на подхранваща инжекция. – ако инжекцията се
налага да се сложи и не е подхранваща организма – не проваля
оруча, но някои учени казват, че независимо каква е – по-добре да се
отговее.
6. Умишлено повръщане – ако без да иска повърне не се
проваля оруча.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Който повърне без да иска – не трябва да го наговява, а който
повърне нарочно – да го наговее (ден за ден)” (есхабу сунен)
7. Пушене, дъвчене или смъркане на нещо през носа.
8. Идване на хаиз или нифаз при жените.
! – От изброените неща, които провалят оруча, първите две от
тях ако са предизвикани умишлено се изиска да се наговеят
шесдесет дена плюс още един без прекъсване.
ХІІ. Кефарет – откуп за оруч.
1. Кефарет от шестдесет дена оруч или нахранване на шестдесет
човека – това се прави при провален оруч чрез умишлено полово
сношение или ядене и пиене.
2. Кефарет чрез нахранване на един беден човек:


72





- когато възрастен човек поради някаква причина не държи
оруч и не може да го отговее трябва всяка вечер да нахранва по един
човек.
- неизлечимо болен. Ако някой е бил дълго време болен и е
мислил, че няма да оздравее дава този вид откуп. Но след време ако
оздравее, то трябва да наговее този оруч.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ и от Айше /р.а./ - казал е
Пейгамбера(с.а.с.) - ,,Когато някой умре и му е останал оруч – за
него може да говеят неговите близки.” (муттефекун алейхи)
ХІІІ. Фитри12
– това е задължение за всеки един
мюсюлманин.
Хадис: От Абдуллах ибн Умер /р.а./ - Заповяда ни Пратеника
(с.а.с.) да даваме фитра в Рамазан за всеки човек по една саа13 от
фурми или една саа от жито за всеки мюсюлманин - свободен или
роб, мъж или жена, малък или голям без изключение.(Бухари и
Муслим)
Най-добре е да се даде брашно, защото това е основна и
трайна хранителна стока и да е минимум два килограма.
Според имам ебу Ханифе може да се даде фитра и на
стойността на хранителния продукт.
-
Фитра могат да получат тези, които получават и
зекят.
-
Най-добре е да се даде фитра преди Байрямския
намаз или един, два дена преди това.
ХІV. Двата големи празника на мюсюлманите. – Рамазан и
Курбан Байрям.
Според имам ебу Ханифе е ваджиб да се кланят намазите на
тези празници и след това да се празнуват.
Суннет е за намаза да се отиде с гусул абдест, с най-хубавите
дрехи, с които разполага човек, да използва парфюм. Добре е да се
отиде преди сабах намаз.
1.
Кланяне на Байрям намаз:
а) Прави се нийет – възнамерение;
б) взема се ифтитах текбир и се учи ,,Субханеке”
в) вземат се три последователни текбира и се чете сура
,,Фатиха” и още едно суре или айет.;
г) отива се на рукю и седжде, след което се кланя и втория
рекят с ,,Фатиха” и суре или айет;




12. Количество храна или сума пари, които се дават от всеки мюсюлманин преди Рамазан
Байрам или в края на Рамазан на бедните мюсюлмани. Храната която се дава трябва да е от
основните трайни храни, а количеството й да е около 2кг.
13. Мярка за обем, която е равна на 2,04 кг. (два килограма и четиридесет грама)


73





д) преди да се отиде на рукю се вземат три последователни
текбира, а на четвъртия се отива на рукю и се довършва намаза.
е) след намаза имама прави хутбе.


Няма коментари:

Публикуване на коментар