понеделник, 9 февруари 2015 г.

Раздел – Хадж




Когато някой реши да извърши поклонението хадж най-
напред трябва да се запознае с начина на извършване на
процедурите на хаджа.
1. Определение – вид ибадет на Аллах (С.Т.), който се
извършва при Свещения дом Кяабе и се състои в изпълнение на
определени действия в точно определени дни от годината.
„И дълг на хората към Аллах е
поклонението хадж при Дома - за
онзи, който може да отиде, а




който откаже - Аллах не се нуждае от световете”. (Али Имран:97)





Хадис: Казал е Пратеника (с.а.с.) - ,,О, Хора, Аллах (С.Т.)
предписа за вас като задължително поклонението хадж.
Извършвайте го!” (Муслим)
2. Условия, на които трябва да отговаря човек за да му е
задължение да извърши хадж:
2.1. да е мюсюлманин;
2.2. да е пълнолетен;
2.3. да е здрав, и пътя до Мекка да е безопасен;
2.4. да е богат – да има средства да отиде, и когато отиде на
хадж за времето, което ще отсъства неговото семейство да не
изнемогва.
2.5. За жените има и още едно условие – те трябва да бъдат
придружавани от мъж, който й е мухрим.16
* Всеки, който отговаря на тези условия т.е. има
възможността да отиде на хадж и не го направи ще бъде
отговорен пред Аллах (С.Т.).
3. Видове хадж:
3.1. Мутаметтиан – умра и хадж извършени с едно пътуване;
3.2. Ифрад: - това означава само хадж без умра17. Когато
хаджията е на микат18 облича ихрам19 и прави нийет /възнамерение/
за хадж с думите: - ,,Леббейке хаджетен” и след това извършва
,,таваф”20 и ,,сай”21 и остава в ихрама си до началото на хаджа. За
този вид хадж не е задължително хаджията да има Курбан.




16. Мъж, за който според Исляма няма право да встъпва в брак и могат да пътуват заедно.
17. Посещение на Свещена Мекка и изпълнение на определени ибадети извън дните за хадж.
18. Граница, на която се прави възнамерение за хадж /умра/ и се облича ихрам.
19. Две бели кърпи, които се обличат от хаджиите /мъжете/.
20. Седем обиколки на свещения дом Кяаба
21. Седем обхода между двата хълма Сафа и Марва.


79





3.3. Киран – това означава хадж и умра свързани без да се
освобождава от ихрам. Този вид Хаджи се прави от тези, които
водят със себе си Курбан. Когато хаджията стигне микат прави
нийет с думите: - ,,Леббейке хаджетен ве умратен.”.
4. Фарзове на хаджа:
4.1. Обличане на Ихрам и правене на Нийет;
4.2. Пребиваване на местността Арафат;
4.3. Таваф на хаджа /Ифада/;
4.4. Сай между хълмовете Сафа и Марва.
* Ако някой от хаджиите не извърши дори и един от фарзовете
– хаджа му не е валиден.
5. Ваджипите на Хаджи:
5.1. Обличането на ихрам и нийета да става на микат;
5.2. Престояване на Арафат до залез слънце;
5.3. Престояване на местността ,,Музделифе” до сутринта с
изключение на жени и много възрастни хора, на които е позволено
да тръгнат след полунощ;
5.4. Нощуване на Мина 10-ият, 11-ият и 12-ият ден от месец
Зулхидже
5.5. Хвърляне на камъчета 10-ият, 11-ият и 12-ият ден от месец
Зулхидже на определените за целта места /джемарати/;
5.6. Обръсване или подстригване на косата на Байрям /10-ия
ден от месец Зулхидже/ след хвърляне на камъчетата;
5.7. Прощален Таваф преди заминаване /Тавафуль Веда/(
* Който не извърши нещо от седемте ваджипа, то трябва да
заколи Курбан за това, че не го е извършил.
* Жена, която е в месечен цикъл извършва всички процедури,
освен таваф и намаз. Тя извършва тавафа след като се очисти.
6. Неща, които са забранени да се извършват от хаджията
когато е облякъл ихрам:
6.1. парфюмиране;
6.2. рязане на нокти или косми независимо откъде;
6.3. покриване на главата с каквото и да е, освен чадър;
6.4. Убиване на животни /лов/;
6.5.Полов контакт и всякаква полова близост;
6.6. Сключване на брак /никях/;
6.7. Обличане на шити дрехи /за мъжете/;
6.8.Чупенето на клони, късането на листа и др. От растенията
или дърветата на Мека, Мина и Музделифе.
* Точките 6.3. и 6.7. не се отнасят за жените.
7. Разяснение как се извършва най-предпочитания хадж –
,,Мутеметтиан”:


80





7.1.Когато се стигне до мястото наречено ,,микат” определено
за обличане на дрехите за хадж /ихрам/ се извършват следните неща:
- изкъпва се, изрязват се ноктите и се отстраняват космите по
срамните места и под мишниците.
- обличат се двете кърпи наречени Ихрам /от мъжете/, а
жените са с дрехите, с които ходят обикновено.
- след това се прави нийет като се казва: - ,,Леббейке умратен
мутаметтиан биха илель хадж”
- след това хаджията вече е в ихрам и не може да извършва
допълнителните забрани споменати по-горе, а казва думите
,,Леббейкеллахумме леббейкь, леббейке ля шерикелеке леббейкь,
иннельхамде ве ниамете леке вель мульк ля шерикелекь” – тези
думи ги повтаря докато стигне в Мекка.
7.2. След като стигне в Месджидил Харам прави седем обиколки
около Кяабето в посоката
показана на снимката като
началото на всяка обиколко
започва от черния камък или
чирната линия на земятя и
завършва пак там.
След това се кланя два рекята
намаз зад мястото на Ибрахим
(Мекам Ибрахим), който намаз
да е за поздрав на джамията.
После отива на Сафа и прави
така наречения ,,Сай”. Започва от
Сафа и завършва на Марва като се правят седем обхода на това
разстояние. От Сафа до Марва се смята за един обход, от Марва до
Сафа втори и така до седем.
Следващата стъпка е хаджията да си подстриже или обръсне
косата, а жените да отрежат около 2 см.от косата. И с това
приключва умрата, след което ихрама може да се свали и облекат
други дрехи и вече са позволени забраните, които са по време на
ихрам.
7.3. Осмия ден на месец Зульхидже:
- Този ден се казва ,,йевмут-тервийе”. След като изгрее
слънцето на този ден хаджията облича отново ихрама от мястото
където се намира в Мекка като прави ниййет с думите: - ,,Леббейке
хаджетен” и с това възнамерява да изпълни процедурите на хаджа
като казва: - ,,Леббейкеллахумме леббейкь, леббейке ля шерикелеке
леббейкь, иннельхамде ве ниамете леке вель мульк ля шерикелекь”
Тези думи се произнасят от хаджиите до десетия ден на месец
Зульхидже докато хвърли седем камъчето на определеното място.


81





След това отива на местността Мина като остава там до сутринта на
следващия ден,като кланя обедната, следобедната, вечерната,
нощната и на следващия ден сутрешната молитва намаз. Намазите
/фарз/, които са по четири рекята се съкращават на два, а суннетите
не се кланят освен на сабах и салятул-витр.
7.4. Деветия ден от месец зульхидже:
След като се кланя намаза Феджр и изгрее слънцето се тръгва
за местността Арафат. Там се клана във времето на обедната
молитва с джемат обедния намаз и след нов икамет се кланя и
следобедния намаз по два рекята. Когато се влезе в местността
Арафат всеки трябва да се увери, че е в границите й, а не извън
местността, защото ако не е в местността Арафат, той няма хадж.
Там се стои до вечерта, докато залезе слънцето като през това време
се прави много дуа, зикр /споменаване на Аллах (С.Т.)/ и не се
излиза от там докато не залезе слънцето.
Когато слънцето залезе се тръгва за местността Музделифе и
мина. При пристигането на Музделифе се кланя вечерната молитва
/акшам- 3 рекята/ и веднага след нов икамет се кланя нощния намаз
/ишаи/ само два рекята и се ляга да се спи.
7.5. Десетия ден на месец Зульхидже:
Този ден е Байрям. След като влезе времето за сабах се кланя
намаза /2р. Суннет и 2р. Фарз/. Преди да изгрее слънцето се тръгва
за Мина. Там се хвърлят седем камъчета на така нареченото място
,,Джемратул Акаба”. Камъчетата се хвърлят едно след друго като за
всяко хвърляне се казва - ,,Аллаху Екбер”. После се колят
Курбаните. Който заколи Курбан желателно е да яде малко от него, а
останалото да се раздаде на бедните. След това подстригва косата си
или я обръсва, а жените отрязват около 2 см от косите си, след което
могат да се свалят дрехите ,,Ихрам” и се позволява да се върши
всичко което е било забранено за ихрам, с изключение на полов
контакт. Началото на освобождаване от Ихрам е извършването на
две от три неща: - (хвърляне на камъчетата; подстригване на косата
или таваф.)
После се отива в Мекка и се прави таваф около Кяабето /таваф
ифада/. След това се кляна два рекята намаз зад Маками Ибрахим
/мястото на Ибрахим/ и после се извършва обхода ,,Сай” между
хълмовете Сафа и Марва. След това се освобождава от всички
забранени от ихрама неща. Връща се на Мина и там се прекарват
останалите дни и нощи от хаджа.
7.6. Единадесетия ден от месец Зульхидже:
На местността Мина трябва да се кланя петкратната молитва
намаз като се кланят само фарзовете. Тези, които са по четири
рекята се съкращават на два, а останалите както обикновено. Всеки


82





намаз се кланя във времето си с джемат. След обедната молитва се
хвърлят камъчета на три места /по седем на брой/ на така наречените
Джемарати. След хвърлянето на камъчетата се прави дуа. И се
остава на Мина.
7.7. Дванадесетия ден от месец Зульхидже:
На този ден се извършва същото, което се е правило и
предишния ден. Който бърза е позволено да си тръгне още този ден,
но това трябва да го стори преди залез слънце и да отиде в Мекка за
да направи прощален таваф. И може да приключи с хаджа.
7.8. Тринадесетия ден от месец Зульхадже:
Ако си останал и този ден на Мина се извършват същите
процедури като предишните два дена. Преди тръгване трябва да се
направи таваф веда /прощален таваф/ и след това може да се
отпътува. Жените, които са в месечен цикъл не може да правят
таваф . Ако са направили „тавафут-ифада”, и след това им е дошъл
цикъла, от тях отпада „тавафул-веда” и могат да си тръгват ако
желаят, но ако не са направили задължителния „тавафул-ифада” те
трябва задължетелно да изчакат докъто им свърши и се изкъпят и го
напровят.
8. Поведение по време на пътуването, хаджа и умре.
8.1. Да бъде искрен в намерението си. Да е единствено в името
на Аллах (С.Т.), така че при всяко едно положение да възнамерява
приближаване към Аллах (С.Т.);
8.2. Да се стреми да изпълнява всички повели от Аллах (С.Т.)
като кланяне на намаза навреме и с джемат. Също така да съветва
другарите си към позволеното и да възбранява забраненото и
неприличното. Да ги призовава към Аллах (С.Т.) с добър подход и
мъдрост.
8.3. Да се въздържа от одумване, клюки, обиди, мошеничество
и др. провинения;
8.4. Да проявява добри нравствени качества. Да помага на
изпадналите в нужда, също така да не скъперничи;
8.5. Да е търпелив при лошо отношение и да извинява хората;
8.6. Да споменава често Пратеника (с.а.с.) като прави селеват;
8.7. На местата където има големи задръствания да е търпелив,
да не се блъска и да помага на слабите хора;
8.8. Да се допитва до учените хора за всяко нещо, което не е
ясно относно хаджа и религията.



Няма коментари:

Публикуване на коментар