понеделник, 9 февруари 2015 г.

Раздел – Курбан














І Определение – жертвено животно, което се коли в името на
Аллах (С.Т.).
1. Видове Курбан – жертвоприношение.
1.1.Хедий – Курбан, който се коли от хаджиите на местността
,,Мина” в близост до Мекка.
1.2. Удхийе – Курбан, който се коли от мюсюлманите на
Курбан Байрям;
1.3. Акика – Курбан, който се коли на новородено. Този вид
Курбан е суннет.
1.4. Незир- заречен Курбан – когато някой се зарече, че ще
заколи Курбан, ваджиб е да го направи като няма право да яде от
месото, а да раздаде целия Курбан.
1.5. Садака – Курбан, който се коли в името на Аллах (С.Т.).
2. Курбанът, който се коли на Курбан Байрям.




,,Кланяй /Курбан Байрям намаз/
за твоя Господар и коли Курбан.”




(Кевсер:2)
Хадис: От Айше /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) - ,,Най-
доброто /обичано от Аллах (С.Т.)/ дело на Курбан Байрям е коленето
на Курбан, а той /Курбана/ ще дойде на Кияметския ден с рогата си,
копитата и вълната си , а Аллах (С.Т.) ще приеме Курбана преди да е
паднала кръвта на земята” (Тирмизи и Хаким - добър)
Хадис: От Енес /р.а./, който казал: - ,,Пратеника (с.а.с.) заколи
на Курбан Байрям два големи вакли коча с рога и го видях как сложи
крака си на хълбоците на животното и каза ,,Бисмиллях,
Аллахуекбер” и ги заколи със собствената си ръка” (Бухари и
Муслим)
В друго предание се казва, че е възнамерил единия Курбан да е
за него и семейството му, а другия за тези, които не са имали
възможност да заколят.
При коленето на Курбана краката му трябва да са обърнати
към къбле и да е легнал на лявата страна, а опашката да е надясно
като коленето да става с дясната ръка.
* Коленето на Курбан е ваджиб.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пейгамбера(с.а.с.) -
,,Който има възможност да заколи Курбан и не го направи, той да не
приближава джамията ни.” (ибн Маджа)
3. Условия, на които трябва да отговаря човек, за да му е
задължение да заколи Курбан:
3.1. да бъде мюсюлманин;


84





3.2. да бъде заможен това означава да има пари в излишък, с
които да купи Курбан и след това семейството му да не изнемогва.
Курбана се коли за берекет с цел приближаване към Аллах (С.Т.);
3.3. да си бъде в населеното място, да не е пътник;
3.4. един курбан е достатъчен за едно семейство /тези, които се
хранят на една трапеза/ като задължението е на главата на
семейството да заколи Курбана и от това цялото семейство печели
севаб. Ако членовете на семейството са богати може да заколят за
всеки по отделно Курбани, но ако заколят само един – задължението
е изпълнено.
4. Животни, които стават за Курбан.
4.1. за Курбан стават само три вида животни, които са споменати
в Свещения Коран под името ,,Бехиметул ен-ам” в сура Хадж:34 –
това са камили, говеда и овце /кози/ от двата пола.




И за всяка общност отредихме
жертвоприношение, за да
споменават името на Аллах над
животно от добитъка /бехиметул ен-ам/, който Той им е дал.




а) Бехиметул енам – това са три вида животни, които стават за
Курбан:
-
Камила;
-
Говеда /крави, биволи…/;
-
Овце и кози.
независимо дали са мъжки или женски.
5. Условия, на които трябва да отговаря Курбана:
5.1. възрастова граница:
- овца /коч/ – да бъде най-малко на една година – може и агне
на шест месеца, но да е на ръст колкото възрастна овца;
-
коза – едногодишна /яре не става/;
- крава /теле/ - като телето трябва да е минимум две години. Под
този възраст не става за Курбан;
-
камила – минимум пет годишна.
* Под тези граници животните не стават за Курбан, освен за
Садака Курбан като от камилите и говедата едно животно става за
седем Курбана.
5.2. да няма недостатъци:
Хадис: От Берае ибн Азиб /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Четири вида недостатъци, ако ги има в едно животно, то не може да
стане за Курбан: 1) да е сляпо с едното око /или двете/; 2) да е куцо;
3) да е явно болно; 4) да е много слабо.” (Ахмед и есхабу сунен)
Според имам ебу Ханифе животни със следните недостатъци не
стават за Курбан:
-
сляпо, куцо, слабо или видимо болно животно;


85





-
животно, на което му липсват повече от
половината зъби;
-
животно без уши или отрязани повече от
половината.
-
животно, на което му е отрязано вимето и не може
да се дои;
- животно, на което му е отрязана повече от половината или
цялата опашка;
- животно, което яде изпражнения – такова животно е чисто и
може да се използва за месо, но не и за Курбан;
* Животни с много малки недостатъци могат да станат за Курбан.
5.3. животни с недостатъци, при които е мекрух, но могат да са
Курбан:
-
с нарязано или надупчено ухо;
-
с отрязана до 1/3 опашка;
-
мекрух е да се дои животно определено за
Курбан;
- мекрух е да се язди, впряга или стриже щом е определено за
Курбан;
- Ако Курбана впоследствие получи недостатък и собственика е
беден може да го използва за Курбан, но ако е богат е по-добре да
купи нов.
6. Сюннети за този, който ще коли Курбан:
6.1. да прави много ибадет като хадж, намаз, оруч и др.
6.2. да не реже ноктите си и да не скубе косми от тялото си от
началото на месец Зульхидже до заколването на Курбана.
Хадис: От умму Селеме /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Собственика на Курбана като види месечината на месец
,,Зульхидже”да не реже ноктите си и да не маха косми от тялото си
докато не заколи Курбана.”(Муслим - достоверен)
Хадис: От Джабир /р.а./, който казва: - ,,Бяхме с Пратеника
(с.а.с.) на Худайбия и заклахме крави за по седем Курбана и камили
за по седем Курбана.” (ебу Дауд и Тирмизи)
Ако някой има седемчленно семейство и заколи за Курбан крава
– счита се, че всеки е заклал Курбан, но намеренията трябва на
всички да са за един и същи вид Курбан.
7. Време за колене на Курбана.
Според имам ебу Ханифе времето за колене на Курбана започва
от края на Байрямския намаз и продължава до преди акшам на
третия ден.
Хадис: От Берае ибн Азиб /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) - ,,На
Байрям сутринта първото нещо, което ще направим е да кланяме
намаза, а след това ще се върнем вкъщи и ще заколим Курбаните.


86





Който постъпи така е спазил суннета, а който заколи преди това е
заклал животно за месо за семейството си и не е изпълнил нищо от
суннета.” (муттефекун алейхи)
Най-добре е Курбана да се заколи първия ден, след това
наградата намалява, освен при необходимост като е силен мекрух да
се коли нощем.
8. Начин на колене на Курбана:
8.1. Най-севаб е Курбана да се заколи от собственика;
8.2. Суннет е да се наточи добре ножа преди колене;
8.3. Курбана да се изведе спокойно, без да се ругае или бие;
8.3. Желателно е да се направи дупка, където да изтича кръвта за
да не се разлива;
8.4. Като се отведе Курбана до мястото за колене – да се легне на
лявата страна, а краката да сочат къбле. След това се връзват трите
крака, а задния десен остава свободен.
Желателно е животното да не вижда ножа.
8.5. Преди да се заколи да се каже ,,Бисмиллях, Аллахуекбер”-
това е задалжително /фарз/
8.6. Суннет е да се чете дуа: - Сура Ен-ам:79; 162-163 айет.След
това се казва: - ,,Аллахумме хаза минке ве лек! – О, Аллах, това е от
Теб и за Теб!” и се коли.
8.7. Този, чийто е Курбана е желателно да присъства при
коленето, ако е упълномощил друг да коли.
8.8. Шериатско заколване – трябва да се отрежат поне три от
четири неща: - 1) хранопровода; 2) дихателната тръба; 3) едната или
двете кръвоносни вени, които захранват мозъка.
9. Разпределение на месото.
Курбана се разпределя на три части при нормално положение.
Хадис: ибни Аббас /р.а./ разказва: - ,,Когато Пратеника (с.а.с.)
закла Курбана разпредели месото на три части: 1/3 остави за
семейството си; 1/3 раздаде на съседите и 1/3 подари на близките и
роднините си” (Ебу Муса Ел-Асфахани)
Това е суннет и не е задължително да се разпредели точно по този
начин. Ако семейството е бедно може да остави за себе си целия
Курбан, но ако е богато е по-добре да раздаде всичкото месо.
Желателно е месото от Курбана да се дарява само на мюсюлмани,
също така може да се сготви и да се нагостят близките.
* Изискванията за Хедий Курбан са същите като за Курбан
Удхийе с единствената разлика, че първия се коли от хаджиите на
местността Мина.
10. Курбан ,,акика”.
Коленето на Курбан Акика /за новородено/ е суннет.


87





Хадис: От Семура ибн Джундуп /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.)
- ,,Желателно е за всяко новородено да му се заколи Акика Курбан
на седмия ден от раждането, да му се сложи име и да му се обръсне
главата” (Ахмед и есхабу сунен)
Видовете животни за Акика са същите както и при Удхийе
Курбан, което се отнася за Удхийе – важи и за Акика Курбан.
1. Време за колене – това се прави на седмия ден от раждането
на детето, ако не може на седмия тогава на четиринадесетия, и ако
тогава не може – когато има възможност.
2. Желателно е да се заколи от бащата като се
каже:,,Аллахумме минке ве леке акикату ан……/споменава се името
на детето/”, след това се казва ,,Бисмиллях , Аллахуекбер” и се коли.
3. Месото се разпределя както при Удхийе.
4. Даване на име за новородено.
Когато се роди дете суннет е да се чете езан в дясното ухо на
бебето, след което да се спомене три пъти името на детето. Това се
прави по посока на къбле.
От суннета е да се обрязват децата, но не и на първия или
седмия ден за да не се оприличаваме с евреите. Според имам ебу
Ханифе този суннет е останал от Ибрахим /а.с./.
Хадис: От ебу Рафия (р.а.), който казал: - ,,Когато се роди
Хасен, Пратеника (с.а.с.) му чете езан на ухото.” (ебу Дауд, Тирмизи
и Ахмед)
На седмия ден от раждането са суннет три неща: 1) да се
даде име на бебето; 2) да се заколи Акика; 3) да му се обръсне
главата, а обрязването е суннет да се прави след седмия ден.
Хадис: От ебу Рафия /р.а./ - когато се роди Хусейн, Пратеника
(с.а.с.) каза на Фатиме /р.а./: - ,,Обръсни главата на бебето и раздай
садака в сребро колкото тежи косата на бебето.” (Бейхаки и Ахмед)
11. Незир Курбан – обещан /заречен/ Курбан.
Например ако някой се зарече на глас: - Ако стане еди какво
си ще заколя Курбан! – тогава става ваджиб на зареклия се да
изпълни обещанието си.
*Заричането не е желателно, и не се обича от Аллах (С.Т.)
независимо за какво е
Каквото важи са Удхийе се отнася и за Незир Курбан с
изключение на това, че при заречен Курбан се раздава целия корбан
и собственика няма право да яде от него.
12. Курбан, който е садака.
Този вид Курбан може да се коли по всяко време и по всякакъв
шериатски повод. Също може да се заколи и за починал, защото
наградата от садаката има полза за умрелия.


88





На Курбан Байрям не е задължително да се коли за починал,
освен ако е купил Курбан и е починал след това, а близките го колят
за него.
13. Байрям намаз.
Текбирите22 на Курбан Байрям започват от сабах на деня
Арафа23 и продължават до икиндия на четвъртия ден на Байрям . От
суннета е всеки сам за себе си да го прави по веднъж след всеки фарз
намаз.
Хадис: От Бурейда /р.а./, който казва: - Пратеника (с.а.с.) не
тръгваше за Рамазан Байрям докато не хапнеше /фурми/ и не ядеше
на Курбан Байрям докато не се върнеше от джамията. (Тирмизи и
ибн Маджа) ….в предание от Ахмед се казва: - …докато се върнеше
и яде от Курбана.”




22. Текбир са думите: ,,Аллахуекбер, Аллахуекбер! Ля иляхе иллеллаху веллахуекбер!
Аллахуекбер ве лилляхил хамд”
23. Местност близо до град Мекка, на който се събират хаджиите в деветия ден на месец
Зульхидже.


Няма коментари:

Публикуване на коментар