понеделник, 9 февруари 2015 г.

ХАИЗ – МЕСЕЧЕН ЦИКЪЛ ПРИ ЖЕНИТЕ

1. Шериатско обяснение за хаиз – когато майката на
човечеството Хавва била в Дженнета и шейтана ги подмамил да ядат
от забраненото дърво, вследствие на което Аллах (С.Т.) ги прогонва
от Дженнета, за това че Хавва яла първа от забранения плод, Аллах
(С.Т.) я наказал всеки месец от нея и всички жени да излиза мръсна
кръв.



„И те питат за месечното кръвотечение. Кажи: “Това е
страдание.” И стойте далеч от жените в [период на] месечно
кръвотечение, и не ги доближавайте, докато не се очистят! А щом се



13





очистят, обладавайте ги, откъдето Аллах ви е повелил! Наистина
Аллах обича каещите се и обича пречистващите се.” (Бекара:222)




(“... стойте далеч” - това предписание не бива да се схваща буквално, а само като избягване на
полов контакт с жените в месечен цикъл).




Когато Пейгамберина (с.а.с.) отива на хадж, тръгва с жена си и
всички сахаби. Когато наближили Мекка на Айше (р.а.) и дошъл
хаиза, а тя започнала да плаче. Тогава Пратеника (с.а.с.) казал: - Това
е нещо, което Аллах (С.Т.) е предписал на дъщерите на Адем (а.с).
Ти прави всичко, което правят сахабетата, освен таваф.
2. Биологично обяснение за хаиз – Аллах (С.Т.) е дал на всяка
зряла жена всеки месец в матката да се образуват яйцеклетки. След
образуването си те започват да набъбват докато стигнат периода на
развитие и ако не бъдат оплодени те се пукат. Всяка яйцеклетка
съдържа в себе си кръв и след като не са оплодени те се изхвърлят
навън.
3. Кога кръвта, изтичаща от жената се смята за хаиз?
а) трябва да изтича от матката;
б) да не е след раждане;
в) да не е от някаква болест;
г) да не изтича по-малко от три и повече от десет дена;
д) да е имало преди хаиза минимум петнадесет дена чист
период.
4.Времетраене на хаиз – според имам ебу Ханифе минималния
период е три дена, нормалния от пет до седем, а максималния до
десет дена. Ако например има само два дни кръв или повече от десет
не се счита за хаиз.
5. Кога една жена се смята за чиста? – чистотата на жената от
гладна точка на шериата се разделя на два вида:
а) физическа чистота – това е периода между двата цикъла,
през който няма течение и той е в границите 15-22 дни.
б) шериатска чистота – ако има течение по-малко от три или
повече от десет дена жената се счита за шериатски чиста дори и да
изтича кръв.
6. Неща, които са забранени да върши жена, която е в хаиз.
а) да прави намаз:
Хадис: От Айше (р.а.)- По времето на Пейгамбера(с.а.с.)
когато ни идваше месечния цикъл на всичките жени, не ни караше
да откланваме намаза, а ни заповядваше да отговеем пропуснатия
оруч в Рамазан. (Муслим)
Когато една жена е била чиста преди идване на хаиз и не е
кланяла намаза, след хаиза трябва да го откланя.
б) няма право да държи оруч – когато една жена очаква, че ще
и дойде на следващия ден хаиза в Рамазан, тя трябва да си яде суфер



14





и да направи нийет за оруч; ако и дойде през дена хаиза оруча се
разваля и трябва да го отговее, също така може да си яде, но да не го
прави явно. Когато пък се изчисти от хаиз през деня на Рамазан, тя
трябва да вземе гусул и да не яде и пие до акшам, но деня не и се
зачита.
в) да чете Курани-Керим – в хадис от Абдуллах ибн Умер,
Пратеника (с.а.с.) казал: - Когато човек е джунуб или жената е в хаиз
да не четат нищо от Курана /дори и да слуша/ (ибн Маджа)
Позволено е да прави зикр и дуа. Ако жената е учителка или
ученичка и е наложащо /например предстои изпит/ се допуска да
чете Куран в хаиз, но само толкова, колкото е необходимо.
г) няма право да влиза в Джамия – в хадис предаден от Джесра
бин Деджазе (р.а.) казва Пратеника (с.а.с.): - ,,Не е позволено да
влиза в джамия човек, който е джунуб или жена, която е в хаиз” (ебу
Дауд - добър)
д) да прави таваф /обиколки около кяабето/ - доказателство за
това е хадиса в началото на темата.
е) полово сношение – това се отнася и за мъжа и жената. -
,,Бекара:222” Ако мъж направи полово сношение съзнателно с жена
си в хаиз – извършват голям грях и след това трябва да се даде
кефарет.
* Към чистотата в Исляма спада и това, че мюсюлманина и
мюсюлманката са длъжни да почистват интимните си места и под
мишниците от косми на всеки 15-20 дена.
Има предание от Сахабите /сподвижниците на Пратеника
(с.а.с.)/, че ако този период надвиши четиридесет дена, то вярващия
се оприличава на невярващия.
• Когато една жена има течение /истихада/ - тя се смята за
шериатски чиста и е длъжна да кланя намаз като за всеки
вакът трябва да взема абдест. Също така да изпълнява и
останалите ибадети.


Няма коментари:

Публикуване на коментар