понеделник, 9 февруари 2015 г.

Раздел – Никях



1. Определение: - встъпване в шериатски брак с всички права и
задължения, които произтичат от брака.




„встъпвайте в брак с онези от
жените, които харесвате - две и
три, и четири. А ако ви е страх,
че няма да сте справедливи - с
една или с [пленнички] владени
от десницата ви.” (Ниса:3)




Хадис: От Абдуллах ибн Месуд /р.а./ - казал е
Пейгамбера(с.а.с.) - ,,О, Младежи, който от вас има възможност нека
се ожени, защото това предпазва половите органи и погледа от
харам, а който няма възможност нека говее, защото оруча е преграда
за вас.” (Бухари и Муслим)
По принцип женитбата е суннет от нашия Пейгамбера(с.а.с.) и
от всички предишни Пейгамбери, но понякога може да има и
следните разпоредби:
2. Фарз никях.
Когато един човек има възможност /финансова и физическа/
за женитба и е сигурен, че ако не се ожени ще попадне в зина.
* Когато една причина пречи да се изпълни даден фарз, то
самата причина е фарз да се отстрани, или ако е условие е фарз да се
изпълни. Например – фарз е да се пазим от зина /прелюбодеяние/, но
единствения начин да се предпазим е женитбата, тогава тя става
фарз, ако отговаря на определените условия.
3. Мекрух никях.
Когато човек прикрива някой съществен недостатък, и се
страхува, че може да нанесе физическа, финансова, морална или
психическа вреда на жената, или нейната чест. Това е когато човека
не е сигурен, че ще може да изпълнява основните си задължения.
Бедността не е пречка, защото Аллах (С.Т.) е казал: - Ако са бедни,
Аллах ще ги направи богати. (Нур:32)
4. Харам никях.
Никяха е харам когато човек е сигурен, че ще нанесе вреда на
жената или когато го прави с такава цел. /например не е физически
годен и жената не знае за този недостатък/
5. Подробности относно никяха и избор на съпруга:
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Един мъж се жени за жена заради четири неща: - 1) заради
богатството й;


90





2) заради рода /известността/ й; 3) заради красотата й; 4) заради
вярата й. Предпочетете вярата за да не съжалявате.” (Бухари и
Муслим)
Хадис: От Абдуллах ибну Амру /р.а./ - казал е Пратеника
(с.а.с.) - ,,Не се женете за една жена само заради красотата й, защото
може да ви навреди и не се женете заради богатството й, защото
може да ви се възгордява, а се женете заради вярата й, та дори да е
черна робиня, която е по-добра от първите две.” (Бейхаки)
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./, който попитал Пратеника (с.а.с.)
– Коя жена е най-добра? – каза: - Тази, която когато мъжа й като я
погледне се усмихва и го радва и когато й заповяда нещо се
подчинява, и която пази честта си, достойнството си, имуществото
си и на мъжа й.” (Ахмед и Несаи)
6. Неща, които се правят преди никяха:
6.1. мъжа да предложи на момичето и тя да приеме;
6.2. уговорка между двамата млади с цел женитба и двамата да
са съгласни.
Харам е да се предлага женитба на сгодено момиче.
7. Условия на годежа:
7.1. момичето и момчето да не са мухрим/да са без право да се
женят според шериата / един на друг.




,,Под възбрана са за вас майките
ви, дъщерите ви, сестрите ви,
лелите ви, вуйните ви, дъщерите
на брата и дъщерите на сестрата,
и жените, които са ви кърмили, и
сестрите ви по кърмене, и
майките на жените ви, и
заварените под ваша опека
дъщери на жените ви, при които
сте влезли [в съпружество], а ако
не сте влезли - не е прегрешение
за вас; и съпругите на синовете
ви, които са ваша плът; и да
съберете две сестри, освен което
е било. Аллах е опрощаващ,
милосърден”. (Ниса:23)




Един мъж няма право да се жени за следните жени:
А/ жени които са вечен мухрим:
а) майка, баба;
б) дъщеря или внучка;
в) сестра (кръвна);
г) леля – сестра на бащата или сестра на майката;


91





д) дъщеря на брата или на сестрата;
е) млечна майка – дойка;
ж) всички роднини на млечната майка описани по-горе;
з) майката на съпругата;
и) дъщеря на втора жена /заварена дъщеря/;
й) снаха – жена на сина или внука;
к) жена на бащата – мащеха.
Б/ жени, които са временен мухрим т.е. те са мухрим докъто
мъжът е женен за тази жена:
л) сестра на съпругата – балдъза;
м) сестра на майката на съпругата;
н) сестра на бащата на съпругата.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ казва: - ,,Пратеника (с.а.с.)
забрани на мъжете да събират една жена и леля й по бащина и
майчина линия” (Бухари и Муслим)
* Същото се отнася и за жените като се смени половата
принадлежност от списъка, без последните три /временен мухрим/.
7.2. Да не е заета:
а) да не е сгодена или омъжена;
Хадис: От ибн Умер /р.а./: - казал е Пейгамбера(с.а.с.) -
,,Никой от вас да не подбива цените при търговия и да не пристъпва
към годеж с момиче, което е сгодено.” (Муслим)
б) Да не е в пауза според Исляма /Идде/ – това означава, че
когато на една жена почине мъжа й – тя няма право да се жени за
друг четири месеца и десет дена като това се прави с цел да се
разбере дали не е бременна, а след развод този период е три цикъла.
в) да не си разведен три пъти – когато някой се е развеждал с
една и съща жена три пъти – няма право да се жени за нея, освен ако
тя се ожени за друг и след това се разведе с него.
7.3. да не е единият или двамата в ихрам за Хаджи или Умра.
7.4. да не е езичник или езичничка – мюсюлманин може да се
ожени за еврейка или християнка при условие, че жената стане
мюсюлманка, обратното не е валидно.
8. Правене на годеж.
8.1. момчето изпраща вест на момичето, че я харесва и иска да
се ожени за нея като това става по няколко начина:
а) момчето да каже на родителя или настойника на момичето;
б) жена, близка на момичето да отиде и да я попита (допуска
се и момичето да изпрати човек при момчето и да му съобщи, че го
харесва.)
Ако се получи съгласие те трябва да се срещнат, защото
Пратеника (с.а.с.) никога не е позволявал брак без да се срещнат
момчето и момичето и без да се видят. Срещата трябва да се


92





осъществи като при тях трябва да има човек, който е мухрим на
момичето, но да са уединени е харам. Кандидата за женитба има
право според Исляма да види лицето, ръцете до китките и краката до
глезените, а жената която е упълномощена от мъжа има право да
огледа момичето и да го разпитва.
Ако и след срещата двамата са съгласни, то годежа е на лице.
Хубаво е момчето да даде на момичето подарък в знак на
сериозните си намерения.
9. Права и задължения, които произтичат от годежа:
Момчето няма никакви права над момичето, освен че може да
сключи никях с момичето и е с предимство пред други и няма право
да бъде насаме с момичето без мухрим на нея.
Момичето няма право да прави годеж или да се жени за друг,
преди да информира момчето, че се отказва.
След годежа всеки има право да се откаже без никакви
последствия.
10. Условия, на които трябва да отговаря никяха:
10.1 Предварителни условия:
а) да има момче и момиче;
б) да са на възраст, на която да различават доброто от лошото,
но по-добре е да са пълнолетни според шериата;
в) да са добре с ума;
г) да има взаимно съгласие.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Съгласието на жена /омъжвана и разведена/ се взима с думи, а за
девствена мълчанието е знак на съгласие.” (Бухари и Муслим)
д) да са здрави и двамата и да не са болни от заразна болест;
г) да не са мухрим един на друг.
10.2. условия по време на никах:
а) да има свидетели – двама мъже, които да отговарят на
следните условия:
- да са мюсюлмани, пълнолетни според шериата, да са добре с
ума, да са свободни, да присъстват на самата церемония и да чуят
съгласието на младоженците.
б) настойник на жената – вели.
Жената трябва да има настойник /мъж/, който да я
представлява по време на никяха като най-добре е да е бащата, след
това този, който е упълномощен от бащата – дядо, брат – да са
мюсюлмани, пълнолетни, разумни и свободни – жена не може да
бъде настойник – вели.
в) определяне на мехр /задължителна плата от страна на мъжа
към жената/, който може да се даде в пари или имущество или нещо,
което има стойност. Дава се по време на никяха, но при затруднение


93





може да се отложи за по късно ако се споразумеят двете страни, но
трябва да се определи срок на плащане, защото това е дълг на мъжа
към жената, както е казал Аллах (С.Т.) в сура Жените:4:




„И давайте на жените
задължителната плата от сърце!
А ако ви отстъпят нещо от него,
яжте го със здраве и охота!”




За мехр няма определен минимум и максимум.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Най-добрия мехр е най-лесния и за двамата” (Тирмизи)
Ако един от двамата съпрузи почине и не е плащан мехр – ако
е мъжа се плаща от богатството му, ако е жената се дава на нейните
наследници.
Махр е лично за жената и никой няма право на претенции към
него. Единствено тя има право да се разпорежда с него.
По-време на никяха могат да се поставят условия, които не са
в противоречие с религията и да се впишат в документа за никях,
след което е задължение да се изпълнят тези условия.
Хадис: От Айше /р.анха/ - казал е Пейгамбера(с.а.с.) –
поставянето на каквото и да е условия, които са в противоречие с
Курани-Керим са невалидни, та дори да са сто условия. (Бухари и
Муслим)
Хадис: От Укбе ибн Амир /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,От най-твърдите условия, които трябва да се изпълняват, това са
условията поставени по време на никях.” (Бухари и Муслим)
Ако има поставени условия, които са в противоречие с
религията те се отхвърлят.
11. Начин на сключване на никях:
Този, който ще пише никяха трябва предварително да
оповести младоженците за всички условия преди и по време на
никяха и те да бъдат спазвани.
11.1. Този, който ще пише никяха трябва да отговаря на
следните услови: - да бъде мъж, мюсюлманин, пълнолетен, разумен
и свободен и да има право да извършва тази дейност.
След като установи, че всички условия са на лице,
извършителя на никяха пита кой ще е настойник на жената и кои ще
са официалните свидетели, след което ги записва в акта за никях.
После отива заедно с велията /настойника на жената/ при
младоженката и й задава два въпроса: - 1) Съгласна ли си да се
омъжиш за еди кой си?; 2) Упълномощаваш ли този човек /назовава
името/ да те представлява по време на никяха и ако тя е съгласна.
След това се връщат при мъжете, които трябва да са отделно
от жените.


94





После се пита момчето дали е съгласно да се ожени за
момичето като се споменават имената им.
След това се дава думата на двете страни да се споразумеят
/определят/ мехр и условията, ако има такива.
Всичко се вписва в акта за никях и всеки от участниците
/официалните свидетели и младоженеца/ се разписва срещу името
си.
После велията на жената трябва да каже на глас: - ,,Давам
моята дъщеря /споменава името й/ за съпруга на еди кой си”, а
младоженеца трябва да каже: - ,,Приемам /името на момичето/ за
моя законна съпруга” . От суннета е да се направи дуа за
младоженците като се четат три айета от хутбето и насихат. Накрая
този, който извършва никахя казва: - ,,В името на Аллах (С.Т.) ви
обявявам за законни съпруг и съпруга с всички права и задължения,
които произтичат от шериата.
12. Видове никях, които са забранени от Исляма:
12.1. Всеки един никях, който не отговаря на шериата или са
нарушени условията или едно от условията – този никях е
невалиден;
12.2. Временен никях – това е никах за определено време
например няколко дена, месец, година – в началото е бил позволен,
но по-късно Пратеника (с.а.с.) го е забранил.
Хадис: От Али /р.а./, който казал: - Пейгамбера(с.а.с.) забрани
временния никях и магарешкото месо. (Муслим)
Хадис:От Себура ал-Джухани /р.а./, който казал: - Чух
Пратеника (с.а.с.) да казва по време на завземането на Мекка: - ,,О,
Хора, аз ви бях разрешил временния брак, но Аллах (С.Т.) вече го
забрани до Киямет.” (Муслим)
12.3. Никях с размяна – това означава две семейства да си
разменят децата т.е. някой да даде дъщеря си и в замяна да вземе за
сина си сестрата на момчето, на което дава дъщеря си без да се
плаща мехр. Това се отнася само тогава, когато това се извършва по
едно и също време и не се дава мехр, а за мехр се смята момичето.
Хадис: От Абдуллах ибн Умер /р.а/, който казал - ,,Пратеника
(с.а.с.) забрани никяха с размяна без да се дава мехр” (Бухари и
Муслим)
12.4. Никах с жена, с която мъжа е развеждан три пъти;
12.5. Никях с пет жени едновременно;
12.6. Никях между друговерец и мюсюлманка.
13. Права и задължения произтичащи от никяха.
13.1. задължения на мъжа към жената:
а) Халал са един на друг да спят заедно и да правят полово
сношение по всяко време, освен когато жената е в хаис или нифас


95





„И те питат за месечното
кръвотечение. Кажи: “Това е
страдание.” И стойте далеч от
жените в [период на] месечно
кръвотечение, и не ги
доближавайте, докато не се
очистят! А щом се очистят, обладавайте ги, откъдето Аллах ви е
повелил! Наистина Аллах обича каещите се и обича пречистващите
се.” (Бекара:222)




Хадис: От ебу Хурейра /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.) -
,,Проклет да е този, който прави сношение с жена си в задните
части” (Ахмед)
Хадис: Казал е Пратеника (с.а.с.) - Аллах (С.Т.) опрощава
нещата, които се вършат със забравяне, по принуда или по
погрешка.
Задължение е на мъжа да прави сношение с жена си най-малко
на четири месеца веднъж, ако е възпрепятстван от нещо, а при
нормално положение веднъж на четири дена.
б) да осигури прехрана, облекло и жилище на съпругата
/съпругите/ си. /жената според шериата не трябва да работи, а мъжа
е длъжен да изкарва прехраната, но ако желае това и мъжа е
съгласен – може да работи там където работят само жени и няма
условия за развала/
в) да запознае жена си с основите на Исляма и да следи за
спазването им.
г) Мъжа е длъжен да се отнася добре с жена си, да не я бие и
тормози без причина за това и да не я обижда и злепоставя пред
хората.
13.2. задължения на жената към мъжа:
а) да се подчинява на мъжа винаги когато заповедта му не
противоречи на религията;
б) жената е длъжна да се грижи за уюта в дома, за
възпитанието на децата, да пази честта си, достойнството си и
имуществото на съпруга си;
в) няма право да излиза без разрешение на мъжа и да прави
нафиле оруч.
13.3. Общи права и задължения:
- всеки един има право на наследство, ако другия умре
14. Развод /разтрогване на никях/:
В Исляма правото на развод е в ръцете на мъжа, а жената не
може сама да се разведе, докато мъжа може сам да се разведе без
ничия помощ, без свидетели и имам.
Развода е позволен в Исляма, но е ненавиждан от Аллах (С.Т.)


96





Хадис: От Абдуллах ибн Умер /р.а./ - казал е Пратеника (с.а.с.)
- ,,Най-неприятното нещо от халала при Аллах (С.Т.) е развода” (ебу
Дауд)
Хадис: От Сеубан /р.а./ - казал е Пейгамбера(с.а.с.) - ,,Ако
една жена поиска от мъжа си развод без основателна причина за
това, тя няма да усети мириса на Дженнета” (есхабу сунен)
Развода е крайна мярка и към него се пристъпва когато са
приложени всички предварителни мерки, които са споменати в
следния айет:




„А онези, от чието непокорство
се страхувате, увещавайте,
[после] се отдръпнете от тях в
постелите, и [ако трябва] ги
удряйте! А покорят ли ви се, не
търсете средство против тях!
Аллах е всевишен, превелик”.




(Ниса:34)
14.1. Как се постъпва при неразбирателство:
а) мъжа трябва да поясни на жената за шериатските
разпоредби относно нейните действия като я съветва да се страхува
от Аллах (С.Т.);
б) предупреждава я;
в) обръщане на гръб в леглото за няколко нощи;
г) разделяне на леглата в същата стая;
д) отделяне в друга стая;
е) лек бой – с цел унижаване, а не нараняване;
ж) обръщане към близките й с цел въздействие;
Ако тези мерки не помогнат се пристъпва към развод.
15. Видове развод:
15.1. желателен развод – ако например жената има лош език,
лош характер и мъжа не може да я търпи, а поведението на жената
го подтиква към харам.
15.2. нежелателен развод – когато мъжа няма основателна
причина да обвинява жената и да иска развод
15.3. задължителен развод – ако продължава брака има
опасност мъжа да изпадне в харам /грехове/
15.4 харам развод – когато е без причина и ако се разведе -
мъжа няма право да си я върна повторно или когато жената е в хаис
или нифас.
Хадис: От Умер /р.а./ казва – Абдуллах разведе жена си, а тя
беше в хаис и аз казах на Пейгамбера(с.а.с.), който каза: -
,,Заповядай му да си я върне и да я задържи докато се изчисти и след


97





това когато й дойде хаиза и се изчисти може да я разведе преди да я
докосва /с цел сношение/” (Ахмед и Нисаи)
Поуки от хадиса: - мъжа няма право да се развежда с жена си
когато е в хаиз или нифас;
- когато се развежда, жената трябва да бъде чиста от хаиз и
нифас и да не я е докосвал след очистването.
16. Условия на развода:
16.1. да има основателна причина за това и да са взети
предварителните мерки, които споменахме по-горе;
16.2. развода да е в чист период – когато съпрузите не са
правили сношение;
16.3. мъжа да каже веднъж ясно и категорично, че развежда
жена си.
17. Връщане на жената след развода:
17.1. Когато един мъж разведе жена си за първи път може да я
върне до три месеца без никях, защото през това време жената няма
право да се жени за друг, а мъжа е длъжен да я издържа. След третия
месец може да си я върне с нов никях;
17.2. ако я е развел веднъж и си я върне за втори път, мъжа има
същите права като първия път;
17.3 след третото развеждане мъжа няма право над жената
въпреки, че през това време тя е в пауза. И ако мъжа иска да си я
върне, то тя трябва да се омъжи за друг и той да спи с нея, след
което да я разведе и чак тогава може да си върне жената чрез нов
никях. Това е споменато в Курани-Керим в сура Бекара:29-230.
Мъжа може да се ожени веднага след развода за друга жена,
но жената няма право докато не отмине периода на изчакване.
Не е позволено на мъж да се жени за жена, която е разведена
три пъти от един мъж само за да я направи халал на предишния й
мъж.


Няма коментари:

Публикуване на коментар