понеделник, 9 февруари 2015 г.

ФАРЗОВЕ НА НАМАЗА

1.
Външни фарзове (условия) преди намаза:
1.1. Вземане на абдест ( малък или голям, гусул)



/О, вярващи, когато станете за молитвата, измийте лицето и
ръцете си до лактите, и обършете главата, и измийте нозете си до
глезените./ (Маиде:6)




Хадис: От Абдуллах ибн Умер (р.а.) - казал е Пейгамберина
(с.а.с.) : ,,Аллах (С.Т.) не приема немаза без абдест.” (Муслим, ебу
Дауд и др.)
1.2.Почистване на тялото, дрехите и мястото където ще се
прави немаза.
Хадис: От Али (р.а.): ,,На мен много често ми излизаше мези
(течност при възбуда). Изпратих един човек при Пейгамберина
(с.а.с.) да пита какво да направя. Пейгамберина ρ отговорил:,, Да си
измива половия орган и да взема абдест (малък)”(Бухари)
Хадис: От Енес (р.а.)- казал е Пейгамберина (с.а.с.)
:,,Предпазвайте се от пръските на урината, защото повечето от
гробското наказание ще бъде заради нея.” (Дара Кутни)
Хадис: От Айше (р.а.) казала: ,,Една жена с Истихада (течение
при жените извън цикъла) дойде при Пейгамберина (с.а.с.) и попита
как да прави немаз и дали да го прави? – Пейгамберина (с.а.с.) каза:
,,Измий кръвта по тебе вземай абдест /за всеки намаз/ и кланяй.”
(Бухари )


18





и дрехите си
почиствай,




(Мудессир:4)
Хадис: От Джабир ибн Семура (р.а.) -
,,Веднъж дойде един човек при Пейгамберина
(с.а.с.) и попита: - Я, Расулюллах, да правя ли
немаз с дрехите, с които правя полово
сношение с жена си? – каза Пейгамберина
(с.а.с.) - Да! Ако не забележиш по тях
мръсотияρ” (Ахмед, ибн Маджа)
Хадис: От ебу Сеид ал-Худри (р.а.): ,,Веднъж кланяхме с
Пейгамберина (с.а.с.) и той по време на немаза си свали налъмите
(вид обувки), и ние също ги свалихме. След немаза той ни попита? -
,,Защо си свалихте налъмите? Казахме- ,,Видяхме тебе я,
Расулюллах! Каза: -,, Дойде при мене Джебраил (а.с.) и ми каза, че
по тях има мръсотия. Когато някой от вас дойде в джамията, то да си
обърне налъмите и да види да няма по тях мръсотия, и ако има да ги
избърше по земята и след това да кланя. (Ахмед, ебу Дауд и др.) ”
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): - ,,Веднъж дойде един бедуин и
се изпика в джамията, а хората наскачаха да го бият. Пейгамберина
(с.а.с.) каза: - Оставете го! След това го извикал и му казал: - Това е
джамия и тука не се правят такива неща, тук се прави немаз, чете се
Куран и се прави зикр. След това каза: ,, Донесете една кофа вода и
сипете върху това място. “ (Бухари)
1.3Покриване на аврета – (частите от тялото които не
трябва да се виждат)




/О, синове на Адам, обличайте се подходящо при всяка
молитва! /(Еараф:31)




а) аврета на мъжете –от пъпа до колената включително.
Хадис: От Амру ибн Шуайб (р.а.), Пратеника (с.а.с.) каза: -
Заповядайте на децата си да кланят немаз на седем години и ги
бийте на десет години ако не кланят, и ги разделете в леглата им и
завивките, и когато някой от вас ожени своя роб или робиня – да не
гледа това което е под пъпа до колената, защото това е аура
(забранено място за гледане). (Ахмед и Дара Кутни)
б) аврета за свободна жена – цялото тяло е аура с изключение
на лицето и ръцете до китките.


19





Хадис: Айше (р.а.) казала на едно момиче, което се казва
Есма: - ,,Я, Есма жената когато стигне пълнолетие не трябва да й се
вижда нещо освен лицето и ръцете.” (ебу Дауд)




/И кажи на вярващите жени да свеждат поглед и да пазят
целомъдрието си, и да не показват своите украшения освен видното
от тях, и да спускат покривалото върху пазвата си/ (Нур:31)




Хадис: От Айше (р.а.) - казал е Пейгамберина (сас): - ,,Аллах
(С.Т.) не приема немаза на пълнолетна жена без хиджаб
(покривало)” (ебу Дауд, Тирмизи и Ахмед)
Условия, на които трябва да отговаря облеклото на жената:
1) да не прозира;
2) дрехата да не е тясна и прилепена по тялото;
3)да е покрито цялото тяло като при движение да не се
открива;
По време на немаз всичко трябва да е покрито, дори човек да е
сам или в тъмница. Трябва да сме покрити винаги, и особено в
намаза, защото човек по време на немаз застава пред Аллах (С.Т.). С
дрехите, с които не може да се излиза пред хора е нежелателно да се
кланя немаз. Нарушение на общо приетия ред в дадено място е
мекрух, ако не е в противоречие с шериата.
Шапката не е пречка за да бъде приет немаза.
Хадис: От ибн Аббас (р.а.) - ,,Веднъж Пейгамберина (с.а.с.) си
свали чалмата и я сложи пред себе си за сутре (нещо, което се слага
пред кланящия немаз, за да не минават хората отпред)” (Ибн
Асакир)
Мъжете нямат право помежду си да си показват аврета, освен
пред съпругите си и робините си. Аврета пред жени когато са само
жени се допуска да се показва само от пъпа до коленете
включително. Ако е повече от това е харам. Жената може да показва
тялото и прелестите си само пред съпруга си.
При дарура (силно наложащо се ) може да се кланя немаз дори
и да се показва аврет. При всяка една дарура отпада това, което не
можем да го направим до степен толкова, колкото е необходимо без
прекаляване.


20





1.4. Съблюдаване времето за немаза.





,,За
вярващите
молитвата
е
предписание в определено време”




(Ниса:103)
Хадис: От Джабир (р.а.): ,, Дойде
Джебраил (а.с.) при Мухаммед (с.а.с.)
първия ден когато слънцето беше след
зенита си и му каза: - ,,Стани и кланяй
,,Зухр”!; след това дойде когато
сянката беше колкото самите предмети и му каза: - Стани и кланяй
,,Аср”! После дойде когато слънцето залезе и му каза: - ,,Стани и
кланяй ,,Магриб”! След това дойде когато на хоризонта се изчезна
жълтата ивица на хоризонта и му каза: - ,,Стани и кланяй ,,Ишаи”!
На сутринта дойде когато се пукна зората и каза: - ,,Стани и кланяй
,,Феджр”! След това Джебраил (а.с.) дойде когато сянката на всяко
нещо беше колкото него и каза на Пейгамберина ρ да кланя ,,Зухр”.
После дойде когато сянката на предметите беше двойна и му каза да
кланя ,,Аср”. Следващото идване беше в същото време като
предишния ден и му каза да кланя ,,Магриб” ; след това дойде в
полунощ и му каза: - ,,Стани и кланяй ,,Ишаи”! и последно дойде
малко преди да изгрее слънцето и каза: - ,,Стани и кланяй ,,Феджр”!
След немаза Джебраил (а.с.) каза: - ,,Между тези две времена е
времето за всеки немаз!” (Бухари, Ахмед, Несаи и Тирмизи)
За полунощ се счита средата между залеза на слънцето и
пукването на зората.
а) Време за ,,Феджр” – началото е от зазоряването – (имсак
или различаването на бялата от черната ивица на хоризонта) до
изгрева на слънцето. Най-голяма награда ще получи кланящия ако
кланя в първото време, което се отнася за всички немази. Ако човек
се успи и слънцето изгрее когато се събуди –кланя целия сабах,
който не е каза, но това може да се направи 45 мин. След изгрева
докато остане 45 мин. преди ,,Зухр”.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - каза Пейгамберина (с.а.с.): ,, Който
застигне един рекят от ,,Феджр” преди да изгрее слънцето, то той не
го е пропуснал. И който застигне един рекят на немаза ,,Аср” преди
да залезе слънцето, то той е застигнал немаза. (Бухари, Муслим и
ебу Дауд)
б) Време за ,,Зухр” – началото е когато слънцето премине
връхната си точка /зенита/ и сянката на предметите започне да се


21





увеличава, а края е когато сянката на предметите получи реалния си
размер плюс размера на сянката, която е била след зенита на
слънцето.
Когато слънцето е в зенита си (връхната си точка) е мекрух да
се кланя немаз.
в) Време за ,,Аср”(Икиндия) – началото на ,,Аср” е края на
,,Зухр”, края е до залеза на слънцето. Ако остане един час до
,,Магриб” и човек не е кланял суннета на ,,Аср” след това време
суннета отпада, а се кланя само фарда.
г) Време за ,,Магриб” (акшам) – началото е залеза на слънцето,
а крайното време е изчезването на жълтия ореол на хоризонта.
Хадис: От ибн Умер (р.а.): Казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Времето на немаза ,,Магриб” е до изчезването на жълтия ореол от
хоризонта.” (Бухари)
д) Време за ,,Ишаи” – от изчезването на жълтия ореол от
хоризонта до полунощ, а при необходимост може и до имсак, но не е
желателно.
Хадис: От ибн Умер (р.а.): казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Последното време за немаза ,,Ишаи” е до полунощ.” (Муслим)
Хадис: От Енес (р.а.), който казва: - ,,Пейгамберина (с.а.с.)
отлагаше ,,Ишаи ”понякога до средата на нощта.” (Бухари и
Муслим)
Хадис: От ебу Катаде (р.а.). Казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Никога не се счита, че човек е спал прекалено много, освен ако
дойде времето за следващия немаз, а той не е кланял предишния.”
(Муслим)
е) Време за немаза ,,Витр” – започва след откланването на
,,Ишаи ” и свършва преди имсак.
Хадис: От Айше (р.а.), която казва: - ,,Всякога Пейгамберина
(с.а.с.) кланяше немаза ,,Витр” понякога в началото на нощта,
понякога в средата, а понякога преди имсак” (Бухари и Муслим)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.), който казал: - ,,Завеща ми
Пейгамберина (с.а.с.) да кланям ,,Витр” преди да легна, да кланям
редовно немаза ,,Духа” и да държа всеки месец три дена нафиле
оруч.” (Муслим)
Хадис: От ебу Сеид ал- Худри (р.а.). Казал е Пейгамберина
(с.а.с.): - ,,Кланяйте ,,Витр” преди сабах” (Муслим)
От тези хадиси се вижда, че ,,Витр” немаз има три времена – след
откланване на ,,Ишаи”; преди лягане и преди имсак. След ,,Витр” не
е желателна да се кланя друг немаз.
Хадис: От ибн Аббас (р.а.) - казва Пейгамберина (с.а.с.) -
,,Аллах (С.Т.) ви заповяда още един немаз плюс фарда и той е
,,Витр”. Кланяйте го след ,,Ишаи ”до сабах.” (Тирмизи и ебу Дауд)


22





Важността на времето е, че е фард в немаза. Фард е не само да
влезе времето за немаз, а да сме сигурни когато сме сами, че е
настъпило или да се ориентираме по природни признаци. Ако и по
това не можем да се ориентираме, трябва хубаво да се размислим
дали е дошло времето за немаза. Ако някой се кланя без да се
размисли дали е влезнало времето, то немаза му е невалиден.
Самото търсене на времето е фард.
-Времена, в които е мекрух (нежелателно) да се прави немаз: -
1.Време, в което намаза е силен мекрух:
- Когато слънцето изгрява, докато се издигне (около 45 мин.)
- Когато слънцето е в зенита си, до като го подмине
- Когато слънцето започне да залязва, докато залезе изцяло.
2. Време, в което намаза е мекрух:
- След откланване на сабах, до изгрева на слънцето
- След откланване на икиндия, до залез слънце
Хадис: От Укбе ибн Амир (р.а.), който казал: - ,,Пейгамберина
(с.а.с.) ни забрани да кланяме немаз и да погребваме мъртъвците в
три времена: първото е когато изгрява слънцето докато се издигне
малко; когато слънцето е в зенита си докато не тръгне да се
наклонява; когато слънцето залязва докато залезе.” (Муслим)
Хадис: От ебу Сеид ал-Худри (р.а.), който казал: - Чух
Пейгамберина (с.а.с.) да казва: - ,,Не кланяйте немаз след сабах
(Феджр) докато не изгрее слънцето и не кланяйте немаз след фарда
на икиндия докато не залезе слънцето.” (Бухари и Муслим)
Хадис: От Умер ибн Абесе, който казва: Попитах
Пейгамберина (с.а.с.): -,,Я, Расулюллах! Кажи ми за немаза? каза
(с.а.с.) - ,,Когато откланяш немаза ,,Феджр”, след това не кланяй
нищо докато не изгрее слънцето и се издигне малко, защото то
изгрява между рогата но шейтана и тогава слънцеобожателите
правят седжде на слънцето. След това кланяй (колкото искаш),
докато слънцето стигне малко преди зенита си и го отмине (в това
време не се кланя), защото в това време се подклажда джехеннема,
после кланяй докато откланяш немаза ,,Аср” , после спри! – докато
не залезе слънцето, защото тогава то залязва между рогата на
шейтанина и тогава слънцеобожателите му правят седжде.”
(Муслим и Ахмед)
При необходимост може да се кланя в тези времена, но само
фардовете на дадения немаз.( според имамите Ахмед и Шафии в
тези времена може да се кланят и намази, които имат причини като
намаза ( техиятул месджед) – поздрав за джамията.
1.5. Обръщане към Къбле.


23





(Виждаме да се обръща
твоето
лице
[о,
Мухаммед] към небето.
Ние непременно ще те обърнем в посока за молитви, която ще ти е
угодна. Тъй че обърни лице към Свещената джамия! Където и да
бъдете, обръщайте лице към нея! Дарените с Писанието знаят, че
това е истината от техния Господар. Аллах не подминава техните
дела.) (Бекара:144)




Който е близо до Кяабето е задължен да се обърне точно към
средата, а ако е далече достатъчно е да се обърне към Мекка. Ако е
невъзможно да намери посоката, то може да се ориентира по
слънцето и звездите или посоките в света. От България къбле се
намира в посока югоисток. Когато човек не може да се ориентира по
нищо, той да се размисли добре и да прецени по разум и иншааллах
немаза ще му бъде точен. Ако се е започнал намаза в грешна посока
и по време на немаза разбере това, то да се обърне в правилната
посока и да продължи да кланя.
Попитали Али (р.а.) как да търсим къбле, ако не можем да се
ориентираме, той отговорил: -,,Ликът на Аллах (С.Т.) е на всякъде и
тогава може да се кланя по преценка.”
(На Аллах принадлежи и изтокът, и западът, и накъдето и да се




обърнете, там е Ликът на Аллах. Аллах е всеобхватен, всезнаещ.)





(Бекара:115)
-
Положения при, които отпада обръщането към
къбле:
а) при пътуване;
нафиле немаз може да се кланя в превозно средство без да се
обръща към къбле.


24





Хадис: От Амир (р.а.), казва: - ,,Видях Пейгамберина (с.а.с.) да
кланя немаз върху животно, без значение къде върви и се обръща то,
и този немаз не беше фард, а нафиле.” (Бухари)
Когато някой е пътник може да кланя нафиле немаз в
превозното средство без да слиза.
Когато някой пътува и трябва да кланя фард немаз, е длъжен
да слезе от превозното средство и да кланя навън. Но ако средството,
с което пътува не е зависимо от него (например обществен
транспорт) – допуска се да се кланя вътре за да не изостави изцяло
намаза. Ако не позволява превозното средство да прави рукю или
седжде – може да кланя със знаци, но ифтитах текбира по
възможност да се направи към къбле.
б) при страх и война – ако къблето е обратно на посоката на
врага, то може да се кланя в тази посока;
в) при болест – когато човек е болен и не може да се обърне в
посока къбле, то може да се обърне и в друга посока.
1.6. Нийет (възнамерение)




(И бе им повелено да се прекланят единствено пред Аллах,
предани Нему в религията, правоверни, и да отслужват молитвата, и
да дават милостинята закат). (Бейине:5)




Хадис: От Умер (р.а.) -Пейгамберина (с.а.с.) каза: - ,,Делата са
единствено според намеренията. И на всеки ще се въздаде според
неговото намерение” (Всепризнат хадис)
Нийета е достатъчно да се направи със сърцето. Без нийет не
се приема нито един ибадет. Когато човек застане за немаз, ниета му
трябва да съдържа:
-
какво ще кланя (фард, суннет, сабах, акшам и т.н.)
-
непосредствено след нийета, трябва да следва
текбира.
Според имам Ебу Ханифе, когато човек е имам трябва да
направи нийет, че е имам или да си помисли, че ще кланя джемаат,
особено ако в джамаата има жени.
При нормални условия, ако не се спазят тези шест фарда –
немаза на човека е невалиден.
2.
Фарзове вътре в намаза:
2.1. Встъпителен текбир (ифтитах текбир). – възвеличаване
на Аллах (С.Т).


25





(и твоя Господ
възвеличавай)




(Мудессир:3)
Хадис: От Али ибн аби Талиб (р.а.) -
казал е Пейгамберина (с.а.с.):
,,Ключа на намаза е чистотата,
влизането в него е текбира, а
излизането е селяма” (Тирмизи)
Хадис: Казал е Пейгамберина (с.а.с.): - ,,Когато застанеш за
немаз кажи - ,,Аллахуекбер” (Бухари )
Условия на текбира:
а) да каже на арабски ,,Аллахуекбер”;
б) да го каже така, че да се чуе сам, ако е имам на глас;
в) да бъде прав при фарз намаз(освен при невъзможност).
Ако някой застигне джемаата на рукю или на седжде, трябва
да направи ифтитах текбира прав, и след това да се присъедини там
където са джамаата.
г) да не се удължава елифа и бето. Удължаването на елифа е
харам, а бето е мекрух;
д) да не се изпреварва имама с текбира, защото това проваля
намаза.
2.2. Киям (стоене прав).




(Спазвайте молитвите наред със
средната молитва и заставайте
смирени пред Аллах!) (Бекара:238)




Хадис: От Имран ибну Хусейн /р.а/,
който разказва - ,,Аз имах Хемороиди.
Отидох при Пейгамберина (с.а.с.) и го
попитах как да кланям намаз, а той каза: - ,,Кланяй прав, ако не
можеш прав седнал, ако не можеш седнал кланяй легнал. ”
(Бухари и Муслим)
Този хадис се отнася за намаз, който е фарз и ваджип, ако е
нафиле или суннет намаз може да се кланя и седнал. От условията на
този фарз е да се стои прав без да се опира никъде.
-
Положения, при които може да отпадне този фарз:
а) при болестно състояние – отпада ,,киям”. Аллах (С.Т.) не
натоварва човека с нещо, което не е по силите му.


26





б) когато човек може да стои прав, но не може да прави рукю и
седжде, трябва да се кланя седнал чрез знаци.
Хадис: От Джабир (р.а.), който казва, че Пейгамберина (с.а.с.)
видял един човек, който кланял седнал и сложил отпред
възглавница, на която прави седжде. Отишъл при него и хвърлил
възглавницата, после болния сложил трупче пред него, а
Пейгамберина (с.а.с.) изхвърлил и него и му казал: - ,,Кланяй на
земята, ако не можеш, кланяй със знаци като на седждето трябва да
се навеждаш повече отколкото на рукю.” (Бейхаки)
Ако човек е затворен чисто гол и няма възможност да се
облече - трябва да кланя седнал и по такъв начин, че да си скрива
аврета.
2.3. Кирает (четена на Куран).




(Ето защо четете, колкото можете, от
Корана!)




(Муземмил:20)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.): - казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Няма намаз без четене на Куран” (Муслим)
Хадис: От ебу Хурейра τ, който казва: - чух Пейгамберина
(с.а.с.) да казва] - ,,Който кланя намаз и не чете в него сурата
,,Фатиха”, то този намаз е провален.” (Бухари и Муслим)
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пейгамберина (с.а.с.) -
,,Не е пълен намаза на този, който не е прочел ,,Фатиха” (ибн
Хузейме и Дара Кутни)
Хадис: От ебу Сеид ал-Худри (р.а.), който казал: -
,,Пейгамберина (с.а.с.) ни заповяда да четем в намаза сурата
,,Фатиха” и онова, което ни е лесно от Курана.” (ебу Дауд)
От тази хадиси става ясно че обезателно в намаза трябва да се
чете сурата ,,Фатиха”. Ако някой, който е новоприел Исляма и не
знае да чете,,Фатиха” може да чете това, което знае от Курана.
Когато се кланя с джемаат според имам Ебу Ханефи коран
трябва да чете само имама, а този който следва имама не е
желателно да се чете коран, основавайки се на айет 204 от сура
,,Стената” - ,, Когато се чете Коранът, слушайте го и мълчете, за да
бъдете помилвани!” Пак според него четенето на имама е четене и за
джемаата.
Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Наистина имама е поставен за да се следва и когато каже
,,Аллахуекбер” и вие кажете - ,,Аллахуекбер”, а когато той чете вие
мълчете.”(Муслим)
Според другите имами когато имама чете тихо и джемаата
трябва да чете тихо само сура “Фатиха”.


27





Хадис: От ебу Хурейра (р.а.) - казал е Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Кланяйте намаз както сте ме видели да кланям.” (Всепризнат
хадис)
Хадис: От Убаде ибн Самид (р.а.), който разказва: Веднъж
Пейгамберина (с.а.с.) кланяше сабах и когато свършихме намаза
попита: - ,,Аз чух да четете след мене”? – Казаха да, я Расулюллах! –
Каза не четете друго освен ,,Фатиха”, защото няма намаз без нея.”
(ебу Дауд, Ахмед, Тирмизи и ибни Хиббан)
Не се допуска да се чете ,,Фатиха” на друг език, освен на
арабски, защото Курани-Керим е свещен т.е. свещеността на Курана
е само на арабски.
Когато се чете Куран в намаз задължително трябва да се
мърдат устните и езика, иначе няма да бъде валиден намаза.
2.4. Рукю (навеждане в намаза като с дланите на ръцете
трябва да се обхванат коленете и изправяне).




(О,
вярващи,
прекланяйте
се
и
свеждайте чела до
земята в суджуд, и служете на вашия Господ, и вършете добро, за
да сполучите!) (Хадж:77)




Хадис: От ебу Хурейра (р.а.), който разказва: -,,Веднъж в
джамията на Пейгамберина(с.а.с.) влезе един човек, откланя два
рекята намаз набързо и отиде при Пейгамберина (с.а.с.) и му даде
селям. Мухаммед (с.а.с.) каза: - ,,Върни се и кланяй отново защото
ти нямаш намаз!” Този човек се върна и кланя отново по същия
начин набързо и пак отиде при Пейгамберина (с.а.с.) и му даде
селям. Мухаммед (с.а.с.) пак го върна като това се повтори три пъти.
След третия път този човек каза -,,Я, Расулюллах! Кълна се в Аллах
(С.Т.), аз не знам по друг начин да кланям! Кажи ми как да кланям”
Пейгамберинаρ каза: - ,,Когато решиш да правиш намаз вземи
хубаво абдест, след това се обърни към къбле и кажи
,,Аллахуекбер”, после чети това което ти е лесно от Курана. След
това се наведи на рукю докато се успокоиш, после се изправи от
рукю и се застои прав. Когато отидеш на седжде успокой тялото си,
после се изправи седнал и се застой, след което направи още едно
седжде като правиш пауза на тялото между отделните действия. И
така прави в целия намаз.” (Бухари и Муслим)


28





От правилното изпълнение на този фарз е като с ръцете се
прихванат коленете, а гърба и главата трябва да са в хоризонтално
положение.
Хадис: От Айше (р.а.), която казва: -,,Когато Пейгамберина
(с.а.с.) беше на рукю гърба му беше в хоризонтално положение, а
главата му беше нито вдигната нагоре, нито пък наведена надолу, а
по средата.” (Бухари и Муслим)
Към този фарз влиза и изправянето от рукю.
2.5. Седжде (слагане на челото на земята).
Това включва две седждета, със сядане между тях




„О,вярващи,
прекланяйте се и
свеждайте чела до
земята в суджуд, и
служете на вашия
Господ, и вършете добро, за да сполучите! „ (Хаджи:77)




Хадис: От Хузейфе (р.а.), който разказва: - ,,Веднъж
Пейгамберина (с.а.с.) видя един човек да кланя намаз, който не
изпълнява добре рукю и седжде и му каза: -,,Ти не кланяш намаз и
ако умреш в това положение, ще умреш не във вярата, която е
свалена на Мухаммед (с.а.с.).”
(Бухари)
Хадис: От ибн Аббас (р.а.) - каза Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Заповядано ме бе да правя седжде със седем части на тялото: - на
челото и показа носа със пръста; дланите на двете ръце; двете
колена; пръстите на двата крака.” (Бухари, Муслим)
Това важи за тези, които нямат недостатъци и не са болни.
2.6. Последно сядане преди селяма.
Хадис: От ибн Месуд (р.а.): - каза ми Пейгамберина (с.а.с.): -
,,Когато прочетеш ,,Еттехият”и стоиш (на колене) ти си приключил
намаза, ако искаш можеш да станеш, ако искаш можеш да
продължиш.” (ебу Дауд, Ахмед и Дара Кутни)
Изпълнението на този фарз, е самото сядане преди селяма, колкото
да се прочете “Еттехияту”
- Спазването на последователността на фарзовете – също е
фарз. (особено вътрешните);


29





- Нещата, които са фарз (киям, кирает, рукю и седжде.) се
отнасят за всеки рекят.


Няма коментари:

Публикуване на коментар