четвъртък, 1 декември 2016 г.

МЮФТИИТЕ И БИДАТИТЕ



В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния!
Наистина, хвалата принадлежи на Аллах! Ние възхваляваме Аллах и търсим помощ и опрощение от Него. Прибягваме към защитата на Аллах от злините в душите ни и прегрешенията в делата ни. Когото Аллах напъти в правия път, никой не може да го отклони, и когото Аллах отклони от правия път, никой не може да го насочи във верния път. Св...идетелствам, че няма друг бог, освен Аллах! Един е Той и няма съдружници! Свидетелствам също така, че Мухаммед е Негов раб и пратеник!
О вие, които повярвахте! Бойте се от Аллах с истинска боязън пред Него и умирайте само като мюсюлмани!/3:102/
О, хора! Бойте се от своя Повелител, Който ви сътвори от един човек и сътвори от него съпругата му, и от двамата намножи мъже и жени. И бойте се от Аллах, с Чието име се умолявате един друг, и не прекъсвайте родствените връзки! Наистина Аллах ви наблюдава./4:1/
О вие, които повярвахте! Бойте се от Аллах и изричайте правдиви слова! Тогава Той ще поправи делата ви и ще опрости греховете ви. Който се покорява на Аллах и на Неговия Пратеник, той постига велико избавление./33:70-71/
Нататък: “Най-вярното слово е Книгата на Аллах, а най-правилното ръководство [за религията] е ръководството на [пророка] Мухаммед. Най-лошото дело е нововъведението [бид’а] в религията. Всяко нововъведение [бид’а] [в религията] e заблуждение, а всяко заблуждение води в Джехеннема.”/Муслим (2/582), ан-Насаи (3/104), Ибн Маджа (1/352) ат-Тирмизи (2/12) Съобщения със същия смисъл са били предадени чрез Джабир-Ахмед, чрез ал-‘Ирбад Ибн Сарий-Абу Дауд и чрез Ибн Месуд-Ибн Маджа./
Нововъведение (бид’а) в религията представляват всички думи, дела или убеждения, посредством, които се търси приближение към Аллах, но които нямат никакво достоверно основание, и които не са били известни по времето на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и неговите сподвижници. /Виж “ал-Итисам” 1/227, аш-Шатиби./
Шейх ал-Албани е казал: “Наистина, нововъведението (бид’а), което Шерията е обявил за заблуждение, включва всичко, което не съответства на Сунната, от действията, изказванията или убежденията, дори това да е в следствие на иджтихад”. / “Ахкам ал-Джанаиз” 242 стр./
Трябва да се отбележи обаче, че това определение не се отнася за светските или така наречените технически изобретения, такива като автомобилите, компютрите, хладилниците и т.н., защото тези вещи не се приписват към Шерията и сами по себе си не се явяват средство за приближение към Всевишният Аллах. Това са изобретения, имащи отношение към бита, а не към религията.
Имамите от ахли сунна ве ал-джемаат са единодушни, че след многобожието ширк няма по-голям грях от нововъведението бид’а.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, Аллах не приема покаянието от привърженик на нововъведение, докато той не ги изостави (не спре да ги върши).” /Този хадис е сведен от ат-Табарани 4360, Абу аш-Шейх 259, Ибн Абу Асим 37. Хафиз ал-Мунзири и шейх ал-Албани са потвърдили че този хадис е достоверен сахих./
Ибн Аббас радияллаху анху, е казал: “Най-ненавистните деяния за Аллах са нововъведенията”. /Сведено от ал-Бейхаки в “Сунан ал-Кубра” 4/316./
Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа рахимеху Аллах, е казал: “Имамите на Исляма са единодушни, че нововъведението (бид’а) се явява най-страшния и най-отвратителния от греховете”. /Виж “Маджмуа ал-Фатава” 28/470./
Той рахимеху Аллах, е казал още: “Привържениците на нововъведенията са най-лошите измежду грешниците, за което указва Сунната и единогласното мнение (иджма)”. /Виж “Маджмуа ал-Фатава” 20/103./
Веднъж Юнус Ибн Убейд, когато видял сина си да излиза от дома на привърженик на нововъведенията, му казал: “О, синко! От къде идваш?!” Синът му отговорил: “От дома на еди кой си”. Юнус му казал: “Предпочитам да те видя как излизаш от дома на жено подобен мъж, вместо от дома на еди кой си. И за мен, синко мой, е по-добре, ако ти се явиш пред Аллах, като прелюбодеец, нечестивец, крадец и предател, вместо да застанеш пред Него с убеждения от привърженик на страстите!” /Сведено от Ибн Батта 464, ал-Аджурри 2061. Иснадът е достоверен сахих./
Имам ал-Барбахари е казал: “Нима не си видял, как Юнус Ибн Убейд е указал, че жено подобен мъж няма да повреди религията на сина му до такава степен, както привърженика на нововъведенията, който може да вкара в заблуждение, по такъв начин, че той дори може да стане неверник!” /Виж “Шарх ас-Сунна” 87стр./
Шейх Абд ал-Азиз ар-Раджихи е казал: “Това не означава, че тези огромни пагубни грехове са незначителни. Наистина, това указва само величието на греха от нововъведенията. Независимо от величието на греха от прелюбодеянието, кражбата и другите големи грехове, нововъведението е още по-голям грях!” /Виж “Къам’ ад-Даджаджиля” 402 стр./
Имам Малик рахимеху Аллах, който е бил много суров по отношение на привържениците на нововъведения и страстите е казал: “Не приветствайте привържениците на своите страсти; и не седете с тях, само ако не проявявате суровост по отношение на тях; и не ги посещавайте, когато се разболеят; и не разказвайте от тяхно име хадиси!” /Виж “ал-Джамиу” 125, Ибн Абу Зейд./
Имам Ахмед рахимеху Аллах, е казал: “Гробовете на привържениците на Сунната, от тези, които са вършили големи грехове – са градини, а гробовете на привържениците на нововъведения, от тези, които са се отрекли от света – са пропаст! Нечестивецът, измежду ахли-Сунна – той е приближен на Аллах, а отреклия се от този свят измежду привържениците на нововъведения – той е враг на Аллах!” /Виж “Табакат ал-Ханабиля” 1/184./
Абдуллах Ибн Аун е казал: “Този, който седи с привържениците на нововъведения за нас е по-лош от самите привържениците на нововъведения!” /Виж “ал-Ибана” 2/273./
Положението на привържениците на нововъведения и своите страсти е по-лошо, отколкото положението на извършващите обичайните грехове по тази причина, че грешниците осъзнават извършваното от тях и се разкайват за това, докато привържениците на нововъведения не смятат своите деяния за греховни и смятат това за поклонение.
Ибн ал-Кайим е казал: “Болшинството от хората, се покланят на Аллах посредством онова, което Той е забранил, а те са убедени, че това се явява подчинение и приближение. И положението на такъв човек е по-лошо, отколкото положението на онзи, който разбира, че извършваното от него е грях!” /Виж “Игасату ал-Ляхфан” 2/181./
Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа рахимеху Аллах, е казал: “Предводителите на привържениците на нововъведения нанасят много повече вреда на уммата, отколкото обикновените извършители на грехове! И по тази причина Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е заповядал да се екзекутират хариджитите и е забранил да се водят бойни действия срещу несправедливите управници на мюсюлманите!” /Виж “Маджмуа ал-Фатава” 7/284./
Необходимо е обаче да се отбележи, че не всеки мюсюлманин, който извършва нововъведение се явява привърженик на нововъведения.
Под “привърженик на нововъведения” (мубтади’) се разбира човек, който внедрява в религията или вече извършва внедреното, т.е. онова, което няма към нея никакво отношение, без значение дали това са думи, дела или убеждения. И онзи, който прави това съзнателно, без да обръща внимание на представената му истина, се явява от привържениците на нововъведения, дори ако той има искрено намерение! /Виж по-подробно “ал-Истисам” 1/234 на имам аш-Шатиби и “ал-Иктида” 214 на шейх ал-Ислям Ибн Теймийа./
Някои хора, опирайки се на съмнителни аргументи, заявяват, че в Исляма има добри и лоши нововъведения. Как и кой определя границите на доброто и лошото нововъведение?! Те заявяват такива неща, без да се замислят върху това, което е казал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем: “Всяко нововъведение (в религията) е заблуждение”. /Този хадис е сведен от Муслим 2/135./
Известният и един от най-знаещите сподвижници на Пророка салляллаху алейхи ве селлем, Ибн Омар радияллаху анхума, все едно че е знаел за подобно заявление на някои от следващите поколения е казал: “Всяко нововъведение – е заблуждение, дори ако хората го смятат за добро!” /Сведено от ад-Дарими 1/39. Шейх ал-Албани е определил иснада за достоверен сахих./
Съобщава се, че веднъж, когато Саид Ибн ал-Мусейиб видял човек, който след езана за сабах намаз, изпълнил повече от два рекята, удължавайки в тях руку и седжде, той му изказал своето порицание. Този човек попитал: “О, Абу Мухаммед! Нима Аллах ще ме накаже за това, че извършвам много намаз?!” На което Саид Ибн ал-Мусейиб отговорил: “Не. Той, обаче ще те накаже за противоречие на Сунната!” /Сведено от Абдурраззак 3/52, ал-Бейхаки 2/466. Иснадът е достоверен сахих./
Шейх ал-Албани е казал: “Това е едно от най-прекрасните изказвания на Саид Ибн ал-Мусейиб рахимеху Аллах. То е силно оръжие против привържениците на нововъведенията, които оправдават многочислените нововъведения (бид’а) с това, че те са свързани със споменаване и възхвала на Аллах и с намази. Когато привържениците на Сунната ги порицаят за това, привържениците на нововъведенията ги обвиняват, че уж те ги упрекват за споменаването им на Аллах и за молитвите. Но, в действителност те ги порицават само за отклонението от Сунната при споменаването и възхвалата на Аллах, молитвите и другите поклонения!” /Виж “Ирва ал-Галил” 2/233./
Търсим защита при Всевишният Аллах от Неговия гняв и мъчителното Му наказание, молим Го за опрощение и благополучие!
И да благослови Аллах и приветства нашият Пророк Мухаммед ал-Мустафа салляллаху алейхи ве селлем, неговото семейство и сподвижниците му!
Вижте повече

Няма коментари:

Публикуване на коментар