четвъртък, 1 декември 2016 г.

От какви съображения е забранено свинското месо в Исляма от Аллах (с.т) и кои други животни са харам?

Свинското месо в Свещения Коран В периода преди появата на исляма, свинята била едно от многото отглеждани и консумирани животни на Арабския полуостров.

Но ислямската религия забранила свинското месо за всички хора.

Във връзка с това са посветени следните айети в Корана:Aл-Бакара 2:173, Aл-Маидa 5:3-6, Ан-Нахл 16:115.

 „Под възбрана за вас са мършата, кръвта, свинското месо и закланото за друг, а не за Аллах; и удушеното, пребитото, погиналото при падане, намушканото, и от което звяр е ял освен което сте заклали още живо според предписанието и принесеното в жертва на каменните идоли; и да гадаете със стрелите.

 Това е нечестивост.

 Днес онези, които не повярваха, се отчаяха пред вашата религия.

Не се плашете от тях, а се плашете от Мен!

Днес изградих за вас вашата религия и изпълних Своята благодат към вас, и одобрих Исляма за ваша религия.

 А за онзи, който е принуден от глад, без да е склонен към грях Аллах е опрощаващ, милосърден.”

 (Aл-Маидa 5:3)

 „Кажи: “Сред онова, което ми бе разкрито, не намирам храна под възбрана за хранещия се, освен ако е мърша или пролята кръв, или свинско месо ¬ те са нечистота, или животно, заклано за друг, а не в името на Аллах.”

 А за който е принуден, без да е потисник, нито престъпващ ¬ твоят Господ е опрощаващ, милосърден.”

 (Aл-Aнам 6:145)

 Вижда се, че свинското се забранява в Корана и свинята се възприема като нечисто животно.

 Поради тази причина мюсюлманите освен месото приемат за харам (забранено) и маста, кожата и костите на свинята.

 Докато кожите на останалите животни, заклани заради месото им, се възприемат за чисти, свинята прави изключение, и се смята, че дори и да се преработи кожата й, не може да се използва.

 Така че нищо от свинята не се приема за хелял (разрешено).

 Някои ислямски теолози са на становище, че може да се използва само четината на свинята.

Двата ханефитски имама Aбу Юсуф и Aбу Мухаммед aш-Шaйбани и имам Шафии са разрешили от свинската четина да се правят четки за баданосване и да се шият обувки. Според имам Aбу Юсуф употребата им е разрешена от необходимост (зарурaт).

В действителност поради липсата на днешните обувни фабрики, обущарите през миналите епохи са шиели обувките с конец, съединен с четина и с помощта на шилото. Също така са се използвали и четки за боядисване от четина, тъй като липсвали днешните найлонови.

 Според исляма покупко-продажбата на свине също се смята за харам.

В един от хадисите си, предаден от Джабир ибн Абдуллах, Мухаммед (с.а.с.) повелява: „Аллах и Пратеника на Аллах забраняват търговията с алкохолни напитки, мършата (животно, умряло без да се заколи), свинята и идолите.”

 Ислямът забранява не само свинското месо, но и всичко от него.

 Причината за това е възприемането на свинята като нечисто животно.

 Защо е забранено свинското месо от исляма?

 Защото свинята е животно, което причинява вреди и болести на хората.

 Тази забрана не е присъща само за свинята, а и за животни, които се хранят с мърша, хищни земни животни, хищни птици и някои морски животни.

 Тези забрани се срещат и в останалите свещени книги.

 По принцип всички тези животни са творения на Аллах и са създадени заради хората, имат определена задача и играят важна роля в укрепване на равновесието в природата.

 Обаче изпълнявайки своя дълг, е възможно някои от тях да вредят на хората.

 Но въпреки това, тези животни наистина създават равновесие, изпълнявайки своята длъжност.

 Според съобщение в пресата, чистенето на улиците в Индия се извършвало с помощта на свинете, които се пускали свободно по улиците.

Впрочем това не е толкова нужно, колкото и разумна да изглежда подобна мярка за отстраняване причинителите на болести, тъй като в същото време се разпространяват по улиците други.

 По целия свят свинята се храни с остатъци, в които има микроби.

 Поради тази причина нито едно животно не се храни толкова лесно, но и нечистоплътно.

 Немския медик Рекевег (Reckeweg) в изследването си “Свинското месо и човешкото здраве” отбелязва:

 „Свинете в Германия се хранят с остатъците в болниците.

 Това са остатъци от храна и памучни и хирургически превръзки, които вместо да се горят, се дават на свинете.

 По този начин става пренасянето на заразните болести между човека и свинята.

 През последните години, вземайки под внимание погрешното хранене на свинете, им осигуряват специални условия за отглеждане и им дават специално приготвена антибиотична храна.

 Обаче въпреки тези усилия, свинята никога не се възприема като здравословно животно.

Всичко това се прави с единствената мисъл, че свинското месо е източник на евтини хранителни продукти.

 Обаче тези хора не са пресметнали разходите за лечение на болестите, загубата на работна ръка и работни дни, както и загубите при смъртни случаи.

 Ако в една страна се вземат под внимание разходите за здравеопазването и се въведе забрана за консумиране на свинско месо, за да се помогне на превантивната медицина, ще се действа по-разумно.

 Свещената книга на мюсюлманите – Коранът е постановил тази забрана и оказва влияние векове наред в мюсюлманските страни."

 

 "Свинското месо през призмата на религията и медицината"

 Всички животни, които обитават океана и морето (водата), и не могат да живеят дълго време извън водата, са разрешени халал за употреба в храната.

Например: кит, акула, делфин и т.н.

 А, животните, които живеят на сушата също така са разрешени халал за употреба в храната, освен забранените от Шерията.

 Тези, които имат кучешки зъби (бивни) или остри нокти, нужни при лова са забранени харам.

Към разрешените халал животни се отнасят: овца, козел, крава, бик, бивол, камила, кокошка, петел, кон, самур, газела, горска коза, заек, див заек, гущер, африкански земен заек, таралеж, бодливец, скакалец, щраус, патица, гъска, жерав, пеликан, гълъб, славей, дропла, гарга, врабец и подобни по природа.

 Разрешени халал са всички видове риба.

Към забранените се отнасят: муле, домашно магаре, куче, лъв, тигър, вълк, мечка, слон, маймуна, сокол, ястреб, орел, сова, чакал, котка (както дивата, така и домашната), змия, врана, скорпион, мишка, плъх,  лешояд, папагал, паун, прилеп, крокодил, жаба, мравки, пчели, а така също и всички насекоми, с изключение на скакалеца.

 Яйцата на всяко животно, дори забранените са халал за употреба в храната, например, яйца на орел, врана и т.н.

/Край на цитата от “Тухфат ал-Мухтадж”, “Ас-сирадж ал-Ваххадж”, “Матн ал-Гаяти уа ат-Такриб”.

 Според мезхеба на имам Абу Ханифа са забранени таралежите, мишките, плъховете, земноводните, катериците, влечугите, червеите и всички видове безкръвни насекоми. От морските животни според мезхеба на имам Абу Ханифа е забранено харам в храната всичко, което не е риба или нейната разновидност.

 Разрешена халал е за употреба в храната всяка уловена или добита по друг начин риба.

 Не трябва да се яде риба, която е умряла по неизвестна причина, или плаваща с корема нагоре.

При останалите три мезхaба на имамите аш-Шафий, Малик и Ибн Ханбaл са разрешени халал за употреба в храната всички обитатели на океана и морето (водата).

Няма коментари:

Публикуване на коментар