неделя, 4 декември 2016 г.

Усеща ли спящият, че сънува?



Въпрос: Какво може да кажете за сънищата? Когато някой сънува и в същото време разбира, че това е съновидение?

Отговор:...
Хвала на Аллах!

Спящият не може да осъзнае, че сънува, това е така, защото сънят е своего рода, т.е. прилича на смъртта. Сънят е наречен Свещения Коран и Благородната Сунна, като “маут” смърт.
Всевишният Аллах е казал:

Аллах прибира душите (на Своите творения) по време на смъртта, а на онези, които все още не са мъртви, Той ги прибира по време на съня им. Задържа Той душата на онзи, комуто е отсъдил да умре и връща другата (в тялото) до определен срок. Наистина в това има знамения за хора, които разсъждават./39:42/

Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа е казал:
В този айет Всевишният Аллах обяснява, че Той прибира душите по два начина:
Той ги прибира в момента на смъртта, и прибира душите, когато спят. По време на сън, Аллах оставя душите на онези, които са умрели, и връща душите на онези, които не са умрели по време на сън. Затова Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, когато се приготвял да спи е казвал: “ С твоето Име Повелителю мой аз лягам и с Твоето Име аз ставам! Ако Ти вземеш моята душа, тогава се смили над нея, и ако Ти я върнеш, то защити я така, както защитаваш Своите праведни раби.”
“Маджма’у ал-Фатава” (4/275)

Всевишният Аллах е казал:

Той е Този, Който ви прибира [душите] през нощта и знае какво сте придобили през деня. После ви съживява през деня, докато се приключи определен срок (докато приключи срока на вашия живот). После при Него ще се завърнете и Той ще ви извести какво сте извършили./6:60/

Предава се, че Хузейфа Ибн ал-Яман е казал: “Когато Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, се приготвял да спи е казвал: “С Твоето Име умираме и оживяваме”, а когато се е събуждал е казвал: “Хвала на Аллах, Който ни даде живот, след като ни го взе и съживяването след смъртта е при Него.”/Този хадис е сведен от ал-Бухари (5953) и Муслим (2711) чрез хадис от ал-Бара Ибн Азиб радияллаху анху./

Невеви е казал:

“Слова “”амаатанаа (взе ни живота) означават сън. Що се отнася до “aн-нушур” (съживяване след смъртта), то тук се има предвид възраждането след смъртта в Деня Къямет. Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е указал, че събуждането от съня, който е подобен на смъртта, е потвърждение на възраждането след смъртта. Учените са казали: “Мъдростта в изговарянето на молитвата дуа преди лягане се състои в това, че последното действие на човека се явява дуа, и мъдростта в изговарянето на дуа при събуждането от сън се състои в това, че първото дело на човека ще бъде споменаването за ат-таухид (еднобожието, монотеизма) и благи слова.”
Шарх Муслим, (17/35)

Основавайки се на това, е невъзможно на спящия да знае, че спи, защото когато той спи не е в състоянието, в което се намира, когато е буден, и правилата, които са приложими в будно състояние не му действат, когато той спи, затова спящият има извинение, както Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Който е забравил да извърши молитвата намаз или е проспал нейното извършване, то изкуплението (кефарет) за това е тя да бъде извършена след като си спомни за нея.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари (572) и Муслим (684)/

Ал-Хафиз Ибн Хаджар е казал:
“Абу Исхак аз-Заджадж в “ан-Нихайа”е казал: “Сънят е наречен смърт (маут), защото когато човек спи той не мисли и не се движи, което е подобно на смъртта.”
Фатх ал-Бари (11/14)

И Аллах знае най-добре!

Ислямът във въпроси и отговори

Няма коментари:

Публикуване на коментар