неделя, 4 декември 2016 г.

“Венчален” пръстен

.
Някои мъже си позволяват да носят златна халка, която наричат, “венчална”, с което наследяват традициите на неверниците, тъй като този обичай е дошъл при тях от християните . Съвършено очевидно е, че такава традиция влиза в противоречие с постановленията от достоверните хадиси, които налагат забрана за носене на златни халки както от мъжете, така и от жените, за това ...ще кажем по-надолу. Ето само някои от тези хадиси.
Първият хадис: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е забранил пръстени от злато”. /Този хадис с думи на ал-Барра’ Ибн Азиб свеждат ал-Бухари, Муслим, Ахмед и други./
Вторият хадис: Ибн Аббас е разказал, как веднъж Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, забелязал златен пръстен върху ръката на един мъж, той го свалил от ръката му и го захвърлил настрани, а после казал: “[А какво ще е], ако някой от вас вземе жар от огъня и си го държи в ръката?!”
След това Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, се отделил и някой казал на същия човек: Вземи си пръстена и си го носи, както преди. Но той отговорил: Не. Кълна се в Аллах, повече никога няма да го взема в ръката си, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, го захвърли на далече. /Този хадис свеждат Муслим, Ибн Хиббан в “Сахих”, ат-Табарани и Ибн ад-Дибаджи в “ал-Фава’ид аль-мунтакат”. Хадисът свидетелства, че пръстена от злато е забранен (харам). По-надолу ще представим мнението на Ахмед рахимеху Аллах, съгласно което носенето на златни пръстени се отнасят към нежелателните действия (макрух). В дадения случай обаче, това, което Ахмед нарича неприемливо или нежелателно, следва да се разбира като забранено.
В хадис марфу‘ c думи на Абу Хурейра се съобщава: “Да прокълне Аллах този, който носи златен пръстен”./
Третият хадис: Абу Са‘лаба ал-Хашани е разказал, как веднъж Пророка салляллаху алейхи ве селлем, забелязал на ръката му пръстен от злато и започнал да го налага с палката. Улучвайки момента, Абу Са‘лаба незабелязано от Пророка салляллаху алейхи ве селлем, захвърлил този пръстен. [Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, видял, че на ръката на Абу Са‘лаба повече няма пръстен и] казал: “Смятам, че справедливо ти причинихме болка и ти наложихме такова наказание” .
Четвъртият хадис: Абдуллах Ибн Амр е разказал, че веднъж Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, забелязал върху ръката на един от сподвижниците пръстен от злато и отдръпнал от него. Сподвижникът свалил златния пръстен, но започнал да носи пръстен от желязо. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: Това е още по-лошо –това е украшение на обитателите в Огъня. Сподвижникът свалил и този пръстен, но започнал да носи пръстен от сребро. Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, не казал нищо по този повод. /Този хадис с думи на Амр Ибн Шу‘айб, свеждат Ахмед и ал-Бухари в “ал-Адаб ал-муфрад”. Този хадис има добър иснад. Този хадис може да се счита за достоверен, независимо че в “ал-Муснад” същия хадис с думи на Ибн Амр се свежда в друго предание със слабо звено. Този хадис има шахид в предаването от Умар Ибн ал-Хаттаб./
Петият хадис: “Този, който вярва в Аллах и Сетния ден, не носи нито коприна, нито злато”. /Този хадис с добър иснад във форма марфу‘ с думи на Абу Умама свежда Ахмед./
Шестия хадис: “Онзи от моята общност, който е сложил злато и умре, без да го е свалил, Аллах ще му забрани всичкото злато в Дженнета”. /Този хадис с добър иснад във форма марфу‘ с думи на Абдуллах Ибн Амр свежда Ахмед. Своите ценни съображения по повод на този хадис в своя коментар към “ал-Муснад с нас е споделил достопочтения шейх Ахмед Мухаммед Шакир./

Няма коментари:

Публикуване на коментар