неделя, 4 декември 2016 г.

КАЧЕСТВАТА НА АЛЛÂХ

Вярата на Мюсюлманина- раздел: КАЧЕСТВАТА НА АЛЛÂХ

КАЧЕСТВАТА НА АЛЛÂХ

Ислямските учени мутаахирин (учените от последните времена), автори на книги са казали че е задължение на всеки отговорен който не е луд и съзрял полово да знае тринадесетте качества на Аллâх....

Тези качества са следните

EЛ-ВУДЖУД,(съществуване), EЛ-KИДEM, EЛ-БEKA, EЛ-ВAХДÂНЙЙEХ, EЛ-MУХAЛEФETУЛИЛХAВAДИС, EЛ-KИЯMУ БИНEФСИ, EЛ-KУДРAХ, EЛ-^ИРAДEХ, EЛ ХAЯT, EЛ-^ИЛИM, EЛ-KEЛÂM, EС-СEMИ^ и EЛ-БAСAР.

Невъзможно е да се преписват на Аллâх неща противоположни на тези качества.

Въпреки многократното споменаване на тези качества в религиозните теми, ислямските учени са казали че са от задължителното религиозно знание.


КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-ВУДЖУД" (съществуване)

Аллâх съществува безначало, тоест съществуването му е безначално както и безкрайно. Той не съществува в последствие на създаването му от някой, тоест Той съществува от само себе си и всички създания доказват неговото съществуване.

Трябва да се вярва без съмнение в съществуването на Аллâх. Аллâх е казал в сурата Ибрахим ая 10:

﴿ أَفِي اللهِ شَكّ ﴾

Което значи: Аллâх съществува без съмнение.

Тази вселена доказва съществуването на Аллâх, Той съществува без начало и място.

Аллâх съществува без място преди да е създал мястото и след като е създал мястото и пространството Той пак съществува без място защото Аллâх не се променя.

Промяната е от качествата на създадените, този който се променя се нуждае от друг който да го променя а нуждаещият се от друг не е създател а, нещо създадено от създателя.

Аллâх съществува без място защото не е тяло. Тялото се нуждае от създател който го е създал в този му вид а, този който се нуждае от друг е невъзможно да бъде създател.

Всички създания доказват съществуването на Аллâх.

Аллâх съществува без място, обем, граници и без да има себеподобен.



КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-КИДЕМ" (безначалност)

Аллâх е безначален. с това значение единствено Аллâх е безначален.

Aллâх Te^âлâ в сурата "Ел-Хадид" ая-3 казва:



﴿ هُوَ الأَوَّلُ ﴾

Което значи: "Aллâх е безначален".

безначалният и безкрайният е само Aллâх. Аллâх е безначален. с това значение единствено Аллâх е безначален

Аллâх е Създателят на времето, мястото и другите подобни неща и не може да се оприличава с качествата на нещата които е Създал.

например: времето, Мястото, издигане, смях, гняв, начало и край, всичко това е създадено в последствия тоест, имат начало. Тези качества са присъщи на създанията и немогат да се преписват на Създателя, Той не е създание а е Създател.

Казването Ел-кадим за Aллâх дава същото значение Тоест значи безначален. Ислямският учен Муртеда Еззебийди в книгата си наречена "итхаф Ес-Седел Муттакин шерх" Ихия'^Улумиддин е казал:

"Има единодушие межди всички ислямски учени че казването Ел-Кадим за Aллâх е разрешено"

Аллâх няма начало на съществуване си, и единствено Аллâх е безначалният освен Него всичко друго има начало. Всичко е създадено от Аллâх. Думите Кадим и Езели когато се използват за Аллâх, дават значението че Аллâх няма начало на своето съществуване, следователно може да се каже Аллâх е Езели и Аллâх е Кадим.



КАЧЕСТВОТО " ЕЛ-БЕКА" (безкраиност)

Aллâх Te^âлâ е безкрайният и не е допустимо Неговото изчезване, тоест Aллâх Te^âлâ няма край на своето съществуване.

Aллâх Te^âлâ в сурата "Ел-Хадид ая-3 казва:

﴿ وَالآخِر ﴾

Което значи: "Aллâх Te^âлâ няма край на съществуването си."

Aллâх Te^âлâ е безкраен от самосебеси, освен Него никой и нищо не е безкраено от самосебеси. Aллâх е безкраен и няма да има край на своето съществуване, Aллâх е безначален а безначалният не съмнено е и безкраен. Тъй като Aллâх е Безначалният, темата че Aллâх е безкраен се разбира без съмнение. Несъмнено е че Aллâх неможе да се ограничава с време, защото времето е създадено от Него за създанията.

Раят и адът които са създадени от Aллâх Te^âлâ също няма да имат край на съществуването си, обаче това не е от същността им, а тяхното безкрайно съществуване е по волята на Aллâх Te^âлâ.



КАЧЕСТВОТО "ЕС-СЕМИ^" (чуване)

И това е едно от безначалните качества на Aллâх Te^âлâ. Той със своето безначално и безкрайно качество чуване, чува всички звуци, Неговото чуване не прилича на нашият слух, Той няма нужда от уши за да чува.

Aллâх чува без уши, органи или други подобни неща, защото тези органи са от качествата на създадените и не са присъщи на Създателя Aллâх Te^âлâ.



Aллâх Te^âлâ в сурата Еш-шура ая-11казва:

﴿ وَ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴾

Което значи:

Aллâх е всечуващият и всевиждащият.

Не остава скрит нито един звук които да не е чут от Aллâх Te^âлâ.

Които казва че Aллâх чува с уши те са се отклонили и са изпаднали в неверие.



КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-БАСАР" (виждане)

Aллâх Te^âлâ е всевиждащ, Той без да има нужда от органи вижда всички създания, защото сетивните органи принадлежат на създадените.

Aллâх е всевиждащ Неговото виждане не е с око, защото виждането с око е качество на създанията. Тъй като Aллâх неприлича на създанията не съмнено и качествата Му не приличат на качествата на създадените.

И тъй като всички качества на Aллâх са без форма и как, и виждането му без съмнение е без форма и без как.

Доказателства че Aллâх Te^âлâ има качествата чуване и виждане от Свещеният Куран и от хадис:

Aллâх Te^âлâ в сурата Еш-шура ая-11казва:

﴿ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴾

Което значи "Той е всечуващият и всевиждащият."

И Пратеникът Мухаммед саллаллаху алейхи веселем е споменал качествата виждане и чуване измежду имената "Есмаул-Хусна" това е предадено от имам ЕТ-Тирмизи и е казано че е от достоверните хадиси.



КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-КЕЛАМ" (говор)

Говорът на Aллâх е без глас, букви и език, Неговият говор е безначален и безкраен и неприличащ на говора на създадените.

Неговият говор не е на никъкъв език, не е арабски не е турски, не е ивритски,не е суриански или друг език.

говорът на Aллâх Te^âлâ е пречист от глас, букви, започване, спиране, прекъсване и свързване,

и както Aллâх е невъобразим в нашите фантазии, така и Говорът Му е не въобразим с разума.

Прилягащото за нас е да знаем че Aллâх е пречист от недостатъци и да вярваме в Него.

говорът на Aллâх несъмнено не прилича на нащият говор.



Aллâх Te^âлâ в сурата "Ен-ниса" ая-164казва:



﴿ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْلِيمًا ﴾



"Без съмнение е че Aллâх Te^âлâ говори с пророкът Муса (мойсей)".

(Тоест Пророкът Муса чу безначалният и безкраен говор на Aллâх Te^âлâ)

Ние вярваме че Муса عليه السلامчу говора на Aллâх без глас и букви.

Думата Куран има две значения:

- едното от тях е, думите низпослани на пратеникът Мухаммед саллаллаху алейхи веселем

- и другото е безначалният и безкрайният говор на Aллâх който е без глас и звук, без букви и не е на арабски или друг език.

Имам Ебу-Ханифе в книгата си наречена "Ел-Фикх Ел-Ебсат" казва следното:

"Aллâх говори. Но неговият говор не е като нашият говор, ние говорим с органи и букви Aллâх говори без органи и букви".



КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-ИРАДЕХ" (воля)

Ирадех значи воля, Волята на Aллâх Te^âлâ е Негово безначално и безкрайно качество.

Всичко става по волята на Aллâх. Каквото е искал Aллâх Te^âлâ в безначалноста то несъмнено ще стане и Неговата воля не се променя, защото промяната на волята е от качествата на създадените.

Aллâх Te^âлâ в сурата "Ет-Теквир"ая 29-казва:



﴿ وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ ﴾

Което значи: "Ако Създателят на вселената Aллâх Te^âлâ не иска, вашето искане няма да стане".

Ако Той нямаше воля, не би съществувало нищо от тази вселена. Според ехлисунна ираде значи мешиет тоест воля.

Волята на Aллâх както всички други Негови качества няма начало и край. и обхваща всички дела на рабите.

Aллâх Te^âлâ в сурата "Худ"ая-107 казва:

﴿ إنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيد ﴾

Което значи: "няма съмнение че твоят Господ прави каквото иска"



Ебу-Давууд в книгата си сунен е предал че пратеникът на Aллâх е научил дъщеря си на следното: "Каквото е искал Aллâх ще стане и каквото не е искал няма да стане"

Всичко, което става във вселената, става по волята на Aллâх – вяра или неверие, добро или зло, покорство или извършване на грехове, щастие или мъка става по волята на Aллâх. Това не е слабост за Aллâх а съвършенство. Волята на Aллâх обхваща абсолютно всичко и това е присъщо за величието и съвършенството на Aллâх Te^âлâ. Защото ако нещо, е станало не по волята(искане) на Aллâх в Неговото владение, то това би било проява на безсилие, безсилието е недостатък, а Aллâх е пречист от недостатъци.



КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-КУДРАХ" (могъщие)

Aллâх Te^âлâ е всемогъщ, могъщие е негово безначално и безкрайно качество.

Тоест, Той с това качество създава и унищожава логично възможно съществуващото.

Той е все могъщ, тоест прави каквото иска в своето владение.

Aллâх Te^âлâ в сурата "Âли-^Имрâн" ая-29 казва:

﴿ وَاللهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير ﴾



Което значи:"Aллâх има могъщество над всяко нещо."



Под "всяко нещо" се има в предвид всяко нещо което е логично възможно да съществува.

И не се отнася за нещо на което съществуването му е логично невъзможно.







КАЧЕСТВОТО "ЕЛ- ^ ИЛИМ" (знание)

Знанието на Aллâх Te^âлâ е също безначално като Същността Му. Той със своето безначално и безкрайно знание знае както Същността и качествата Си, така и създания си.

Безначалното и безкрайно знание на Aллâх Te^âлâ не се променя, увеличава или намалява.

В такъв случай Aллâх е знаещ но не като другите знаещи защото знанието на другите е създадено и се променя.

Ако беше допустимо че качеството знание се е появило в последствие то нямаше да е безначално.

Aллâх Te^âлâ знае за всяко нещо тотално и подробно преди да го е създал и е немислимо да го е узнал след това.

Aллâх Te^âлâ в сурата Ел-Бакарах ая 29 казва:

﴿ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴾

Което значи: "Aллâх е всезнаещ."

Aллâх има безначално и безкрайно знание което не се променя. Той знае за всяко нещо преди да се е случило.

Aллâх Te^âлâ в сурата"Eл-Eн^âм" ая-59 казва:

﴿ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الغَيْبِ لا يَعْلَمُهَآ إلا هُوَ ﴾

Което значи:"Неведомото го знае Aллâх, никой освен Него не знае неведомото".





КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-ХАЙ" (живот)

Aллâх Te^âлâ е жив, но Неговият живот е безначален и безкраен и не е с душа, плът, кости и кръв, тоест Неговият живот, както не се оприличава на нашият така и на никое друго създание.

Съществуването на тази вселена, е ясно доказателство че Aллâх Te^âлâ има качеството живот, ако Той не беше жив нямаше да съществува нищо от съществуващото сега.

Усещането че тази вселена съществува е ясно без съмнение.


КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-ВАХДАНИЙЕХ" (единственност)

Вахданийех означава единственост.

Като се казва: -Aллâх е Единствен се има в предвид че не е съставен от части и че няма същество което да прилича на неговата Същност.

Също така че Неговите качества и дела не приличат на качествата и делата на нито едно същество.

С думата "Aллâх е Единствен" се има в предвид не като бройка а че Той няма съдружник.

Защото и бройката математически може да се раздели на две или повече бройки.

Имам Ебу Ханифе в книгата си"Ел-Фикхил-Екбар" казва следното:

وَاللهُ وَاحِدٌ لا مِنْ طَرِيقِ الْعَدَدِ وَلَكِنْ مِنْ طَرِيقِ أنَّهُ لاشَرِيكَ لَهُ

Което значи: "Aллâх е Единствен, но не като бройка, а като Единствен в Божеството в Което няма съдружник".

За логично доказателство че Aллâх Te^âлâ е единствен може да кажем следното.

Ако вселената имаше двама създатели това би наложило и двамата да са живи, силни, могъщи, знаещи и с воля, при техен различен избор единият като не е длъжен да се съгласи с другия щеше да се появи неразбирателство тогава ако волята и желанието на единият се осъществи значи че волята на другият не се е осъществила това е проява на слабост, а слабият не може да бъде нито Бог нито Създател, нито Безначален…

Aллâх Te^âлâ в сурата "Eл-Eнбийâ" ая 22 казва:



﴿ لَوْ كَانَ فِيهِمَا ءالِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتَا ﴾

Което значи: "Ако земята и небето имаха други божества освен Aллâх, редът на земята и небето несъмнено щеше да бъде нарушен".



КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-КЪИЯМ БИННЕФС" (ненуждата от никой и нищо)

Ел-Къям Бинефс, Aллâх Te^âлâ е Ненуждаещ се от никого и от нищо, съществуване то Му не зависи от нещо или някого.

Защото зависимостта и нуждата от нещо или някого Противоречи на качеството Кидем(безначалност). качествата Кидем и Бека сме обяснили по горе.

Aллâх Te^âлâ в сурата "Ел-Ихлас" ая 2 казва:

﴿ اللَّهُ الصَّمَد﴾

Което значи: " Aллâх не се нуждае от нищо."


КАЧЕСТВОТО "ЕЛ-МУХАЛИФЕТУН ЛИЛ ХАВАДИС" (неприликата със създадените)

Условие е Aллâх Te^âлâ да не прилича на създадените същества.

Aллâх не прилича на нищо създадено.

Той не е тяло намиращо се или разположено на някакво място и не е качество на тяло.

Тоест, Aллâх съществува без място



Aллâх Te^âлâ в сурата "Еш-Шура" ая 11 казва:

﴿ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ ﴾

Което значи: "Aллâх не прилича на нищо създадено"

Ето заради това имам Ебу Ханифа عَنْهُ رَضِيَ الله е казал:

" أَنَّى يَشْبِهُ الخَالِقُ مَخْلُوقَهُ "

Което значи: "Как може Създателят да прилича на създадените."



Имам Бейхаки в творбата си наречена:

"Ел-Есма ве Ес-сифат" е споменал че Ел-Хаттаби е казал следното: "трябва да знаем ние и всички мюсюлмани че Aллâх Te^âлâ няма лик и образ."

И ученият живял през третият век имам Ебу Джа^фер عَنْهُ رَضِيَ الله е казал:



" ومَنْ وَصَفَ اللهَ بِمَعْنًى مِنْ مَعَانِي البَشَرِ فَقَدْ كَفَرَ "



Което значи: "който оприличава Aллâх Te^âлâ с качествата на създадените е неверник".

Aллâх Te^âлâ не прилича на нищо което може да си представи човек, защото това което се представя е създадено, а Aллâх Te^âлâ не прилича на създадените.

Ако Aллâх Te^âлâ приличаше на създадените,

Допустимото за създадените щеше да е допустимо за Него а това е немислимо.

Aллâх Te^âлâ е невъобразим във фантазиите и илюзиите на ума.

Който си въобрази че Aллâх Te^âлâ е тяло той не е мюсюлманин.

Защото Aллâх Te^âлâ е пречист от форма, органи, тяло, място, граници и обем.

Тоест, Създателят Aллâх не прилича на нищо създадено и нищо създадено не прилича на Него.

Няма коментари:

Публикуване на коментар