петък, 17 август 2012 г.

dumite

Думата псувня, псувам – означава:
“Вулгарни, груби , обидни думи по адрес на някого или нещо.”/Български тълковен речник/ Сквернословие, псуването, ругаенето и други непристойни речи безусловно са греховни действия. Има много айети и хадиси, които го указват. Всевишният Аллах е казал: Той им повелява да извършват одобряваното и забранява да извършват порицаваното, и им разрешава благините, и им възбранява скверностите./7:157/ От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Аз бях изпратен, за да усъвършенствам благородния нрав.”/Сведен от Ахмед и ал-Хаким/ Всички ние ще носим отговорност за произнасянето на сквернословия и псувните. Всевишният Аллах е казал: Той не проронва нито една дума, без да я запише не заспиващият страж./50:18/ От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Онзи, който вярва в Аллах и в Съдния Ден, нека говори благо или да мълчи!” /Сведен от ал-Бухари и Муслим / От Ибн Месуд радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “За правоверният (не е характерно) да хули, да проклина, да извършва непристойни постъпки, или да сквернослови.” /Сведен от Ахмед и ат-Тирмизи/ От Абу ад-Дарда радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Няма да има нищо по-тежко върху везните на правоверния в Деня Къямет, от добрия нрав. Наистина Аллах ненавижда говорещия непристойности и сквернословия.”/Сведен от ат-Тирмизи/ От Сахл Ибн Саад радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Който ми гарантира за това, което е между челюстите (тоест, защити своя език от сквернословие) и за това между краката (запази своето целомъдрие), аз ще му гарантирам Дженнета.”/Сведен от ал-Бухари/ От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, рабът може да произнесе дума, угодна на Аллах, без да й предаде никакво значение, а Аллах да го извиси по степен, и наистина, рабът може да произнесе дума, която да предизвика гнева на Аллах, без да й предаде никакво значение, и тя да го отведе в Джехеннема.”/Сведен от ал-Бухари/ От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Наистина, човекът може да каже такава дума, в която той да не вижда нищо лошо, но за която ще попадне в Огъня за седемдесет години” /Сведен от Ахмед и ат-Тирмизи/ Действителен ли е развода ат-таляк в състояние на гняв? Учените са разделили гнева на три степени: 1. Крайно силен гняв. Тогава, когато човек не се разбира какво говори, приличащ на луд, или говорещ несвързано в съня си. 2. Лек гняв. Тогава, когато човек разбира какво прави, оценява какво говори, и като цяло не губи състоянието си на адекватност. 3. Силен гняв, който обаче не води до състояние на пълна загуба на разсъдъка, и въпреки, че чувствата му са объркани, и разсъдъка го е напуснал, и гнева му е силен, той разбира, какво говори и неговият разум си е отишъл напълно. В първия случай разводът ат-таляк се смята за недействителен, във втория случай разводът ат-таляк се смята за действителен, според единодушното мнение на учените Улема./Край на цитата от “Маджму ал-Фатва Ибн Баз, (15-27)/ А що се отнася до третия случай, то тук има разногласие между учените. Затова, както вече бе споменато, мюсюлманите трябва да бъдат сериозни към въпросите на развода, и да сдържат своя гняв, защото Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Не е силен онзи, който често побеждава, а е силен онзи, който си владее гнева”/Сведен от ал-Бухари и Муслим./ И Всевишният Аллах знае най-добре!

Няма коментари:

Публикуване на коментар