петък, 17 август 2012 г.

КАРУН

Аллах Теаля е казал:

76. Карун бе от народа на Муса и ги потискаше.
Но Ние му дадохме от съкровищата толкова, че група силни мъже едвам носеха ключовете му.
Неговият народ му рече: “Не ликувай! Аллах не обича ликуващите [заради богатство].

77. И чрез онова, което Аллах ти е дал, се стреми към отвъдния дом, и не забравяй своя дял от земния живот, и върши добро, както Аллах ти е сторил добро!
И не се стреми към развала по земята!
Аллах не обича сеещите развала.”

78. Рече: “Всичко това ми бе дадено само заради моето знание.”
А не знаеше ли той, че Аллах погуби от поколенията преди него и по-силни, и по-богати?
И не ще бъдат разпитвани престъпниците за греховете им.

79. И се показваше той пред своя народ с разкоша си.
Онези, които желаеха земния живот, казваха:
“О, да имахме и ние същото, което е дадено на Карун! Той има щастлива съдба.”

80. А дарените със знанието казваха:
“Горко ви! Най-доброто е наградата на Аллах за онзи, който вярва и върши праведни дела.
Но ще я получат само търпеливите.”

81. И сторихме земята да погълне него и дома му.
И нито имаше кой да го защити от Аллах, нито можеше сам да се защити.

82. А на сутринта онези, които довчера завиждаха на положението му, казаха:
“Ах, наистина Аллах увеличава препитанието за когото пожелае от Своите раби и Той го стеснява.
Ако Аллах не бе ни пощадил, би сторил [земята] и нас да погълне.
Ах, неверниците никога не сполучват!”

83. Ще отредим Отвъдния дом за онези, които нито искат да се възгордяват на земята, нито да рушат. Краят принадлежи на богобоязливите.


СУРА 28. РАЗКАЗЪТ (АЛ-КАСАС)


Ал-Амаш предава от Минхал, от Ибн Аббас (р.а.), който е казал, че Карун е бил братовчед по бащина линия на Муса (алейхисселям).
На същото мнение са били Ибрахим ан-Нехаи, Катад, Малик ибн Динар и други, а Ибн Джурайдж е казал:
„Той е бил Карун, син на Ясхар, син на Кахис, а Муса е бил син на Имран, син на Кахис.”

Ибн Джурайдж е отхвърлил мнението на Ибн Исхак, че той е бил чичо на Муса (алейхисселям).

Катаде е казал:
„Той е бил наречен „ал-Маннур” (Светлината), заради красивия си глас, с който рецитирал Тората (Таврат), но той станал двуличник точно както ас-Самири, който също станал двуличник.
Така Карун бил погубен, заради своето потисничество, което произтичало от неговото богатство.”

Шахр ибн Хавшаб е казал:
„Той влачел дрехата си от гордост и високомерие.”

Аллах Теаля е споменал за голямото му богатство, ключовете за което били товар дори за група силни мъже.
И е казано:
„Ключовете били направени от кожа и се пренасяли на шестдесет мулета.”
И Аллах знае най-добре!
Карун бил предупреден от набожните мъже от народа му, които казали:
“Не ликувай!”, т.е. не бъди високомерен и надут, заради богатството си, бидейки неблагодарен към Аллах Теаля.
„Аллах не обича ликуващите [заради богатство].
И чрез онова, което Аллах ти е дал, се стреми към отвъдния дом, и не забравяй своя дял от земния живот”, т.е. вземи с богатството си онова, което ти е позволил Аллах, и се наслаждавай на позволеното в този живот. „и върши добро, както Аллах ти е сторил добро!”
, т.е. върши добро на творенията на Аллах, както Аллах ти е сторил добро.

„И не се стреми към развала по земята!”, т.е. не вреди на творенията, на които ти е заповядано да вършиш добро. Ако им навредиш, Той ще те накаже и ще ти отнеме онова, с което те е дарил, защото „Аллах не обича сеещите развала.”

Неговият отговор на това добро наставление от народа му не бил друг, освен да каже:
“Всичко това ми бе дадено само заради моето знание.”, т.е. не се нуждая от това, което казвате и обяснявате, тъй като Аллах ми даде това, само защото Той знаеше, че го заслужавам, и аз наистина го заслужавам.
Ако Аллах не ме обичаше, Той нямаше да ми даде това.
Аллах Теаля отхвърля думите му, казвайки:
„А не знаеше ли той, че Аллах погуби от поколенията преди него и по-силни, и по-богати?
И не ще бъдат разпитвани престъпниците за греховете им.”, т.е.
Ние погубихме преди него поколения, заради греховете им и лошите им дела, а те бяха по-силни от Карун и имаха повече богатства и деца от него.

Така че, ако това, което той казва, е вярно, Ние нямаше да накажем нито един от онези, които имаха повече богатства от него, и неговото богатство не е довод за Нашата любов или грижи към него.

Аллах Теаля е казал:

„Нито вашите имоти, нито вашите деца ще ви приближат към Нас, а само онези, които вярват и вършат праведни дела.”
(Саба, 34:37)


И е казал:
„Нима смятат, че с имотите и синовете, които им набавяме, Ние се надпреварваме да им сторим добро?
Не, ала те не забелязват.”
(ал-Му’минун, 23:55-56)

Този отговор на твърденията на Карун потвърждава нашето тълкуване на думите:
“Всичко това ми бе дадено само заради моето знание.”
Що се отнася до онези, които твърдят, че той е бил химик или че е знаел най-великото име на Аллах (ел-исм ел-азам) и че го е използвал, за да трупа богатство, всичко това не е вярно.
Защото химията е само боя, която не може да промени същността на нещо и не може да скрие умението на Сътворителя, а най-великото име на Аллах не оказва влияние, ако се произнася от неверник.

А Карун е бил прикрит неверник и явен двуличник.
Освен това контекстът на наставленията, дадени от неговия народ, и отговорът му към тях не подкрепят това твърдение.

Аллах Теаля е казал:
„И се показваше той пред своя народ с разкоша си.”
Много тълкуватели са казали, че той се показвал пред народа си с голям разкош – одежди, слуги, ездитни животни.
Когато онези, които копнеели за живота на този свят, го видели, искали да имат и те същото и се учудвали каква щастлива съдба имал той.
Когато думите им достигнали до дарените със знание, те им рекли:
“Горко ви! Най-доброто е наградата на Аллах за онзи, който вярва и върши праведни дела.”, т.е. наградата на Аллах в Отвъдния дом е по-добра и по-възвишена от това.

Аллах Теаля е казал:
„Но ще я получат само търпеливите.”, т.е. наградата никой не ще я получи, освен онези, чиито сърца Аллах напъти.
И нищо не е по-добро от думите на някои от нашите предшественици:
„Аллах обича прозорливия поглед при появата на съмнения и обича здравия разум при появата на похот.”
Аллах Теаля е казал:
„И сторихме земята да погълне него и дома му.
И нито имаше кой да го защити от Аллах, нито можеше сам да се защити.”
Когато Аллах Теаля споменава за показването на Карун с неговия разкош пред народа му, Той казва:
„И сторихме земята да погълне него и дома му.”
Имам ал-Бухари е предал, че Пророка (с.а.с.) е казал:
„Докато един човек вървял, облечен в одеждата си, горд от себе си и с добре сресана коса, изведнъж потънал в земята и ще продължи да потъва в нея чак до Деня на съживяването.”
(Сахих ал-Бухари)

Ибн Аббас (р.а.) и ас-Сади са предали, че Карун платил на проститутка, за да каже на Муса (алейхисселям), докато той е сред хората:
„Ти направи с мен това и това.”
Казано е, че тя направила това, при което Муса (алейхисселям) се разтреперил от страх, изпълнил два ракята намаз и после й рекъл:
„Кажи ми кой те нае да извършиш това?”
Тя казала:
„Карун беше, който ме нае да извърша това.”
После тя се покаяла и поискала опрощение от Аллах.
При това Муса (алейхисселям) свел чело до земята в суджуд и призовал Аллах срещу Карун.
Аллах му разкрил, че Той му е подчинил земята, при което Муса (алейхисселям) заповядал на земята да погълне Карун и дома му.
Така и станало.
И Аллах знае най-добре!

И е казано:
„Когато Карун се показал пред своя народ с разкоша си – със своите стражи, мулета и одежди – той минал край Муса (алейхисселям), докато той напомнял на хората за Аллах.
Когато хората го видели, повечето от тях обърнали лица към него.
Муса (алейхисселям) му казал:
„Защо правиш това?”
Карун отговорил: „О, Муса, ти бе дарен с пророчеството, а аз бях дарен с богатство.
Ако искаш, може да позовеш Аллах срещу мен, а аз ще Го позова срещу теб.”
После и двамата излезли пред народа и Муса (алейхисселям) казал:
„Аз ли да Го позова пръв или ти?”
Карун казал: „Аз ще Го позова.”
И той отправил своя зов, но не му било отговорено.
Муса (алейхисселям) казал:
„Да Го позова ли аз?”
Казал: „Да.” Муса (алейхисселям) казал:
„О, Аллах, заповядай на земята да има надмощие днес!”
И Аллах му разкрил, че го е направил.
После Муса (алейхисселям) казал: „О, земя, вземи ги!”
И тя ги погълнала до ходилата им.
После казал: „Вземи ги!” И тя ги погълнала до коленете им.
После казал: „Вземи ги!” И тя ги погълнала до раменете им.
После казал: „Донеси богатствата и съкровищата им!” И тя ги донесла, докато те ги видели.
После Муса (алейхисселям) посочил с ръка и казал: „Идете си, синове на Ляви!”
И те потънали в земята.”

Катаде е казал:
„Те ще потъват в земята чак до Деня на съживяването.”
Ибн Аббас (р.а.) е казал: „Те потъвали в земята, докато не достигнали седмата земя.”

Аллах Теаля е казал:
„И нито имаше кой да го защити от Аллах, нито можеше сам да се защити.”
, т.е. той не могъл да си помогне или да получи помощ от друг, както е казал Аллах:
„и не ще има той нито сила, нито избавител.”
(ат-Тарик, 86:10)

Когато хората видели какво се случило с Карун, как съкровищата му, домът му и приближените му потънали в земята и били унищожени, онези, които желаели същото положение довчера, съжалили и благодарили на Аллах Теаля, казвайки:
„Ако Аллах не бе ни пощадил, би сторил [земята] и нас да погълне.
Ах, неверниците никога не сполучват!”
После Аллах Теаля ни съобщава, че Отвъдният дом, т.е. Дженнета, е приготвен само „за онези, които нито искат да се възгордяват на земята, нито да рушат.”
И е казал Той: „Краят принадлежи на богобоязливите.”

Случката с Карун вероятно се е случила преди излизането им от Египет, защото Аллах Теаля е казал:
„И сторихме земята да погълне него и дома му.”, или тя може да се е случила след това по време на диаспората им.
И Аллах знае най-добре!

Аллах Теаля е споменал Карун в няколко знамения от Корана.

Аллах е казал:
„И Муса изпратихме с Нашите знамения и с явен довод при Фараона и Хаман, и Карун, и рекоха те:
“Магьосник-измамник!”
(ал-Гафир, 40:23-24)

И е казал Аллах в сура ал-Анкабут, след като е споменал Ад, Семуд, Карун, Фараона и Хаман:
„И Карун, и Фараона, и Хаман Муса дойде при тях с ясните знаци, но те се възгордяха на земята.
Ала не ни убягнаха.
И всекиго сграбчихме заради неговия грях.
Срещу някои пратихме ураган, а някои обзе Викът, а някои сторихме земята да ги погълне, а някои удавихме.
Не Аллах ги угнетява, а те сами себе си угнетяват.”
(ал-Анкабут, 29:39-40)
Така че погълнатият от земята е бил Карун, а удавените били Фараона, Хаман и техните войски, защото те били грешници.

Имам Ахмед в своя „Муснед” е предал, че веднъж Пророка (с.а.с.) говорел за намаза и казал:
„Който го изпълнява редовно и правилно, намазът ще бъде светлина, довод и спасение за него в Деня на съживяването.
А който не го изпълнява редовно и правилно, не ще има за него нито светлина, нито довод, нито спасение.
И в Деня на съживяването той ще бъде заедно с Карун, Фараона, Хаман и Убей ибн Халеф.”


[от книгата "Началото и краят" (Ал-бидайя уа-нихайя) на имам Ибн Катир]

Няма коментари:

Публикуване на коментар