петък, 17 август 2012 г.

СЪНИЩАТА

1. Правдивите сънища се явяват част от пророчеството, както е предадено от Пророка (с.а.с.):
“Правдивите сънища са една 46-ста част от пророчеството.”
(ал-Бухари 6472 и Муслим 4201)

2. Видения в сънищата предават Откровението Вахий (ал-Бухари 3, Муслим 231)

3. Истинността на съня зависи от искреността на спящия.
Най-правдиви сънища виждат правдивите в думите си хора.
(Муслим 4200)

4. С приближаването на края на (времето) света, сънищата ще стават вещи т.е. правдиви.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Това ще е така защото пророчеството и неговото действие ще бъдат забравени с времето, и на правоверните ще бъде дадена известна компенсация под формата на сънища, които ще им носят радостни новини, или ще им помогнат да бъдат търпеливи и непоколебими в своята вяра.”
(ал-Бухари 6499, Муслим 4200)

Същото може да се каже и за чудесата карамат, които са се случвали след епохата на сподвижниците.
Тези чудеса карамат не са се случвали по тяхно време защото сподвижниците не са имали нужда от тях, тъй като са имали силна вяра, но хората след тях са се нуждаели от чудесата карамат заради слабост във вярата си.

5. Сънищата биват три вида:

Рахмани (от Аллах),
шейтани (от шейтана)
и нафсани (от подсъзнанието).

Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Съновиденията са три типа:
съновидение от Аллах, кошмарен сън, който води до тъга и е от шейтан, и съновидение, което идва от това, което човека си мисли, когато е буден, и вижда когато спи.”
(ал-Бухари 6499, Муслим 4200)

6. Съновиденията на пророците представляват откровение Вахий, защото те са защитени от шейтана.
По това мнение учените на Уммата са единодушни.
Ето защо Ибрахим (р.а.) е изпълнявал заповедта на Аллах да принеса в жертва сина си Исмаил алейхима сселям, когато е видял тази заповед в съня си.

7. Съновиденията на хората за разлика от пророците, трябва да бъдат оценени в светлината на чистото откровение Вахий (Корана и Сунната).
Ако те съответстват на Корана и Сунната, то всичко е добре.
В противен случай не бива да се действа според тях.
Това е много сериозен проблем, защото много иноватори (хора практикуващи нововъведенията бидаат) измежду суфиите, дервишите и други се отклоняват (от Исляма) поради тази причина.

8. Който желае да сънува правдив сън, е длъжен да говори истината, да се храни с халал храна, да се придържа към заповедите на шерията, да избягва онова, което Всевишният Аллах и Неговият Пратеник (с.а.с.) , са забранили.
Да заспива с ритуалното умиване абдест и обърнат с лице към Кибла, да споменава и възхвалява Аллах, докато не заспи.
Ако той извършва всичко това, то сънищата му не ще бъдат измамни.

9. Най-истинните сънища са тези, които се сънуват преди разсъмване малко преди сахур, защото през това време Всевишният Аллах се спуска и това са мигове, когато милостта и опрощението са близки.
Също така това е време, когато шейтаните са безопасни и спокойни, за разлика от времената на тъмнина и мрак веднага след залез, когато шейтаните вилнеят.

Виж “Мадааридж ас-Сааликин” (1/50-52) Ал-Хафиз Ибн Хаджар е казал:

10. Всички съновидения се делят на три категории:

А. Истинни съновидения.

Това са сънищата на пророците и праведните хора, които са техни последователи.
Такива сънища могат да се присънят и на други хора, но това е много рядко, подобно на съня, който е сънувал неверника цар, разтълкуван от Юсуф алейхисселям.
Истинните съновидения са тези, които се осъществяват в живота.

Б. Смесените съновидения са тези, които предупреждават за нещо.
Те биват няколко типа:

Първият тип: Игри на шейтана, за да се разстрои човек, ако например спящия сънува, как му режат главата и той я следва, или сънува как попада в критична ситуация и никой не може да го спаси и други подобни.

Вторият тип: Когато спящият сънува, че меляикетата му заповядат да направи нещо забранено, или други неща, които нямат никакъв смисъл.

Третият тип: Когато спящият сънува, какво се случва с него в реалния живот, или той желае това нещо да се случи, и той го вижда в съня си много реалистично; или пък той вижда това, което постоянно се случва с него когато е буден и това влияе на настроението му.
Това са сънища, които говорят за настоящето или бъдещето, и много рядко за миналото.

Виж “Фатх ал-Бари” ( 12/352-354 )

11. От Абу Саид ал-Худри (р.а.), се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Ако някой от вас сънува сън, който му хареса, то това е от Аллах, затова възхвалете Аллах за това съновидение и го разкажете на другите.
Ако той види в съня си нещо друго, което не му хареса, то това е от шейтан, и затова търсете убежище при Аллах от неговото зло и не споменавайте на никой за този сън, и тогава този сън няма да ви навреди.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (6584) и Муслим (5862)/

От Абу Катада се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Хубавите съновидения са от Аллах, а кошмарните сънища са от шейтана.
Ако някой сънува нещо, което не му хареса, то нека поплюва три пъти наляво и да търси убежище при Аллах от шейтана, и този сън няма да му причини вреда.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (6594), и Муслим (5862)/
Поплюването трябва да е леко и сухо без слюнка.

От Джабир (р.а.), се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал:
“Ако някой от вас сънува сън, който не му хареса, то нека поплюва три пъти наляво, и да търси убежище при Аллах от шейтана три пъти, и после да се обърне на другата страна.”
/Този хадис е сведен от Муслим (5864)/

Ибн Хаджар е казал: сумирайки всичко, което е казано за хубавите съновидения, можем да кажем следните три неща:

1. Човек трябва да възхвалява Аллах за хубав сън

2. Той трябва да се радва на това(на хубавият сън)

3. Човек следва да разкаже за хубавия сън на онзи, който обича,а а не на онзи, който ненавижда.

Сумирайки всичко, което е казано за кошмарните сънища, можем да кажем следните неща:

1. Човек следва да търси убежище при Аллах от злото на кошмарите.

2. Той следва да търси убежище при Аллах от злото на шейтана.

3. Той следва да поплюва три пъти наляво, когато се събуди.

4. Той не бива да споменава на никой за този кошмарен сън

5. При ал-Бухари в “Бааб ал-Кайд фи ал-Манаам”, като пети пункт споменат от Абу Хурейра е молитвата намаз.
В хадисът е казано:
Който сънува нещо, което не му хареса, не трябва да говори за това с никой, а трябва да стане и да извърши молитва намаз.
Това съобщение е предадено като маувсул от имам Муслим в неговия сборник “Сахих”.

6. Муслим е добавил шести пункт, да се обърне на другата страна.

Виж “Фатх ал-Баари” (12/370) 12.

В съответствие с хадисът на Абу Разин предаден от Тирмизи, онзи, който е сънувал кошмарен сън не трябва да говори на никой за това, освен на близък другар, който много го обича или на някой много мъдър човек.
В съответствие с друг хадис, той не трябва да говори за този кошмар с никой, освен с мъдрец или с онзи, който му е близък.
В друг хадис е казано, че той не трябва да разказва за своя кошмарен сън на никой, освен на учен или на онзи, който може да му даде искрен съвет.

Ал-Каади Абу Бакр Ибн ал-Араби е казал:
“Що се отнася до ученият, то той ще му го обясни по много добър начин, колкото му е възможно, а онзи, който му е дал искрен съвет, ще го научи на нещо, което ще му донесе полза и ще му помогне.
Мъдрият е този, който знае как да тълкува сънищата и помага само в това, как да обясни съня или да премълчи.
Близкият човек, ако знае нещо хубаво то ще му го каже, а ако не знае или има съмнения, то ще премълчи.
Виж “Фатх ал-Баари” (12/369)

Имам ал-Багави е казал:

13. Знай, чe тълкуването на сънищата бива най-различни видове.

Сънищата могат да бъдат обяснени чрез Свещения Коран или чрез Сунната, или пък с помощта на изрази, които се използват от хора, или имена и метафори разпространени сред хората, или от обратното. Виж “Шарх ас-Сунна”(12/220)
Той е дал пример: Обяснение с доказателства от Свещения Коран:
Връв, значи договор, защото Всевишният Аллах е казал:
И се привържете всички за въжето на Аллах, и не се разделяйте.
/3:103/
Обяснение с доказателства от Сунната: Врана, означава нечестивец (фасик), защото Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , го е назовал така.
Обяснение с изрази: Яма означава клопка, защото хората казват:
“Който копае яма, сам попада в нея.”
Обяснение с имена: Да се види в сън човек на име Рашид означава благоразумен, мъдрост.
Обяснение на обратното: Страх означава безопасност, защото Всевишният Аллах е казал:
И в замяна след страха ще им дари сигурност.
/24:55/

14. Що се отнася до Книгата “Тълкуване на сънищата”, която се приписва на Ибн Сирин, много изследователи се съмняват, че това може да бъде негова книга, затова не сме уверени, че тази книга е написана от този известен учен.

Ислямът във въпроси и отговори. Шейх Мухаммед Салих ал-Мунаджид.

Усеща ли спящият, че сънува?
Въпрос: Какво може да кажете за сънищата?
Когато някой сънува и в същото време разбира, че това е съновидение?
Отговор: Хвала на Аллах! Спящият не може да осъзнае, че сънува, това е така, защото сънят е своего рода, т.е. прилича на смъртта.

Сънят е наречен Свещения Коран и Благородната Сунна, като “маут” смърт.

Всевишният Аллах е казал: Аллах прибира душите (на Своите творения) по време на смъртта, а на онези, които все още не са мъртви, Той ги прибира по време на съня им.
Задържа Той душата на онзи, комуто е отсъдил да умре и връща другата (в тялото) до определен срок. Наистина в това има знамения за хора, които разсъждават.
/39:42/

Шейх ал-Ислям Ибн Теймийа е казал:
В този айет Всевишният Аллах обяснява, че Той прибира душите по два начина:
Той ги прибира в момента на смъртта, и прибира душите, когато спят.
По време на сън, Аллах оставя душите на онези, които са умрели, и връща душите на онези, които не са умрели по време на сън.
Затова Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , когато се приготвял да спи е казвал:
“ С твоето Име Повелителю мой аз лягам и с Твоето Име аз ставам!
Ако Ти вземеш моята душа, тогава се смили над нея, и ако Ти я върнеш, то защити я така, както защитаваш Своите праведни раби.”
“Маджма’у ал-Фатава” (4/275)

Всевишният Аллах е казал:
Той е Този, Който ви прибира [душите] през нощта и знае какво сте придобили през деня.
После ви съживява през деня, докато се приключи определен срок (докато приключи срока на вашия живот).
После при Него ще се завърнете и Той ще ви извести какво сте извършили.
/6:60/

Предава се, че Хузейфа Ибн ал-Яман е казал:
“Когато Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , се приготвял да спи е казвал:
“С Твоето Име умираме и оживяваме”, а когато се е събуждал е казвал: “Хвала на Аллах, Който ни даде живот, след като ни го взе и съживяването след смъртта е при Него.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (5953) и Муслим (2711)
чрез хадис от ал-Бара Ибн Азиб (р.а.) ./ имам ан-Навави е казал:
“Словото “”амаатанаа (взе ни живота) означават сън.
Що се отнася до “aн-нушур” (съживяване след смъртта), то тук се има предвид възраждането след смъртта в Деня Къямет.
Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , е указал, че събуждането от съня, който е подобен на смъртта, е потвърждение на възраждането след смъртта.
Учените са казали:
“Мъдростта в изговарянето на молитвата дуа преди лягане се състои в това, че последното действие на човека се явява дуа, и мъдростта в изговарянето на дуа при събуждането от сън се състои в това, че първото дело на човека ще бъде споменаването за ат-таухид (еднобожието, монотеизма) и благи слова.”
Шарх Муслим, (17/35)

Основавайки се на това, е невъзможно на спящия да знае, че спи, защото когато той спи не е в състоянието, в което се намира, когато е буден, и правилата, които са приложими в будно състояние не му действат, когато той спи, затова спящият има извинение, както Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Който е забравил да извърши молитвата намаз или е проспал нейното извършване, то изкуплението (кефарет) за това е тя да бъде извършена след като си спомни за нея.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (572) и Муслим (684)/

Ал-Хафиз Ибн Хаджар е казал:
“Абу Исхак аз-Заджадж в “ан-Нихайа”е казал:
“Сънят е наречен смърт (маут), защото когато човек спи той не мисли и не се движи, което е подобно на смъртта.”
Фатх ал-Бари (11/14)

Който желае да сънува правдив сън, е длъжен да говори истината, да се храни с халал храна, да се придържа към заповедите на шерията, да избягва онова, което Всевишният Аллах и Неговият Пратеник (с.а.с.) , са забранили, да заспива с ритуалното умиване абдест и обърнат с лице към Кибла, да споменава и възхвалява Аллах, докато не заспи.
Ако той извършва всичко това, то сънищата му не ще бъдат измамни.

Предава се, че Хузейфа Ибн ал-Яман е казал:
“Когато Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , се приготвял да спи е казвал:
“С Твоето Име умираме и оживяваме”, а когато се е събуждал е казвал:
“Хвала на Аллах, Който ни даде живот, след като ни го взе и съживяването след смъртта е при Него.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (5953) и Муслим (2711) чрез хадис от ал-Бара Ибн Азиб р.а./

Няма коментари:

Публикуване на коментар