петък, 17 август 2012 г.

Ролята на жените в ислямското общество

Ролята на жените в обществото, така както и на мъжа е огромна и обширна.
Тя се проследява в самата концепция от устройството на този свят.
По замисъла на Всевишният Аллах всички създадени от Него творения съществуват по двойки, и само Аллах е Един и няма равни на Него.
Такова устройство служи като залог за развитието на живота върху земята и продължение на рода на създадените видове живи същества.
В този смисъл върху жената е възложена велика по своята значимост функция-съхранение на човешкия род.
Не маловажно значение има и това, в какъв вид ще бъде съхранен този род.
След появата на бял свят на ново поколение още не означава, че в бъдеще ще имаме здраво общество и дали то въобще ще оцелее.
Ето защо възпитанието на децата, особено в първите мигове от живота, е най-важната задача за майката.
Този процес, естествено, изисква определена подготовка и наличие на знания в различни области от живота.
Ролята на жените в Исляма е велика.
Жената е майка, и сестра, и дъщеря и съпруга.
Отношението към всички тези групи жени от страна на мъжете е строго контролирано от Всевишният Аллах.
Притеснение и нарушаване на правата, на която и да е от тях е строго наказуемо.
По повод на майките в достоверен хадис е казано:
"Дженнета се намира под краката на майките ", т.е. отношението към тях определя благополучие на мъжа-мюсюлманин във вечния живот.
Що се отнася до сестрите, дъщерите и съпругите, то мъжете са отговорни за тях пред Всевишният Аллах, така както е казано в хадиса:
"Всеки от вас се явява управляващ, и всеки от вас ще отговаря за управлението, което му е възложено."
От жените зависи много това, какво ще е възпитанието и религиозността на следващите поколения.
Върху тях е възложена велика функция за запазване на спокойствието, умиротворението и религиозността на домашното огнище; възпитанието и религиозността на поколението.
Що се отнася до техните права, то те са едни и същи по правата във всичко с мъжете.
Не е нужно това да се разбира в смисъла, че ако мъжа повдига гира от 50 килограма, то и жената е длъжна да повдигне същите килограми.
Всеки има своята функция в този живот.
Ако жената ражда деца, кърми ги със своето мляко и ги възпитава, то мъжа е длъжен да положи максимални усилия за морална, психологическа и духовна стабилност в семейството; заради материалния статус на жената и нейната защита от външна агресия.
Едно от най-главните единства и равенства в правата се явява това, че всички ще бъдат възнаградени за правилността при изпълнението и отговорността на подхода към тези функции, които са били възложени върху тях, като мъже и жени.

Всевишният Аллах е казал:
И не възжелавайте онова, с което Аллах предпочете едни от вас пред други!
За мъжете има дял от онова, което са заслужили, и за жените има дял от онова, което са заслужили.
И молете Аллах за Неговата благодат!
Аллах всяко нещо знае.
/4:32/
Разглеждайки ислямското семейство, жената на първо място, това е праведна жена на своя съпруг и пазителка на домашното огнище.

Всевишният Аллах е казал:
И от Неговите знамения е, че Той сътвори за вас съпруги от самите вас, за да намерите спокойствие при тях, и стори помежду ви любов и милосърдие.
Наистина, във всичко това има знамения за хора мислещи.
/30:21/
Бракът ще бъде разгледан в отделна тема на тази книга.
Той се явява особена сфера на човешките взаимоотношения, включващи ясни и точни предписания, задължения и права на мъжа и жената, където мъжа е глава на семейството, а жената е (стопанка) главата на дома.
Не трябва обаче, да се правят изводи, че ролята на жената се ограничава само с нейния дом, семейство или домакинство.
Това просто е нейната стихия, прилагане на нейните вродени способности и проявление на женската натура.
При желание жената- мюсюлманка със съгласието на мъжа си или роднина, който отговаря пред Аллах за запазване на нейната чест и морал, може да се занимава със собствен бизнес или да участва в обществено-политическия живот на обществото, да работи за благото на мюсюлманската общност умма в приемливите за нея сфери, такива като медицината, образованието, моделирането (дизайна) и ушиването на дрехи, кулинарията.
Както е известно съпругата на Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, - Хадиджа успешно е развивала търговия; историята ни показва имена на мюсюлманки, занимаващи се с държавни дела; за пример искам да спомена легендарната татарска царица Сиюмбика.
И в наши дни мюсюлманката е обществено активна:
жените в ислямския свят усвояват новите компютърни технологии, занимават се с политическа, преподавателска, журналистическа дейност, лекуват, обучават и т.н.
Без да изброяваме повече е ясно, че учебния процес и работата, въпреки битуващото мнение, за мюсюлманката са достъпни и разрешени.
Друга тема е че тези въпроси се решават индивидуално във всяко конкретно семейство.
Разбира се в крайна сметка, с каквото и да се занимава жената извън дома си, тя не е в състояние (за разлика от мъжа) "изцяло да се отдаде " на работата си, до край да се откъсне от мисълта за семейството и своите близки.
Домът, с който я свързват най-здравите връзки, обективно продължава да остава изцяло "на нея".
Ето защо възниква въпросът:
„Заслужава ли си да се разкъсваш на части?
Повечето мюсюлманки правят доброволен избор в полза на своето изначално женско дело – посвещават живота си на своите близки, родни хора.
Още повече, че Шерията не се ограничава само с деклариране на уважително отношения към жената.
Действителното спазване на ислямските закони гарантира на жената защита (социална, материална, физическа и дори психологическа).
Задължително условие се явява предоставянето на възможността за образование, както в духовната, така и в материалната сфера.
Най-приемливи и най-добри за жената са професиите в социалната сфера, където мюсюлманките могат да заемат достойно място, особено в страните където има много мюсюлмани.
Ето и тези професии:
Медицински персонал (доктори, медицински сестри и помощен персонал):
славата и благодарността се падат на лекарите, но да се работи като медицинска сестра не е по-малко ценна.
Грижата за болните се смята за много полезна дейност.
Акушерство е една от тези области, които интересува мюсюлманските жени.
Сферата на обслужване:
социални работници, консултанти.
Тук мюсюлманските семейства се сблъскват с проблеми.
Ако в социалните служби работят повече мюсюлмани, то те биха се справили много по-добре да се справят със задачата да се окаже помощ на семействата и биха разбрали много по-добре нуждите им, обусловени от особеностите на техните религиозни традиции и култура.
Консултиране — сфера на дейност, получила в последните години широко развитие и разпространение.
То може да се осъществява върху основата на доброволна лична инициатива, но може да се придобие и професионална подготовка в тази работа.
Детегледачки: това е идеалната работа в дом!
Мюсюлманските жени, които ходят на работа, винаги търсят гледачки-мюсюлманки за своите деца.
За жените, на които такъв труд им доставя удоволствие, това ще е прекрасна възможност да окажат помощ на една от своите сестри, и да дадат своя принос за възпитанието и образованието на децата (Тербия).

Обучението: във всички степени и по всички предмети.
Необходими са мюсюлмански учителки и преподаватели, както в средното училище, така и във Вузовете.
Необходим е такъв персонал и във Детските градини и ясли.
Работа в детските градини и ясли е традиционно женско поле на дейност.

Моделиране, дизайн и изготвяне на дрехи:
съществува потребност от подходящ Хиджаб за всички размери и стилове.
Изкуства и занаяти:
Мюсюлманите са създавали изключителни произведения на изкуството и са радвали света с тях.
Но, трябва да е ясно, че изкуството не бива да противоречи на Ислямския Шерият:
На нас са ни нужни нам културтрегери (мъже и жени), които да обогатят нашата култура, без да излизат извън рамките установени от Ислямските закони.

Секретарки: има мюсюлманки, управляващи, които търсят да назначат свои сестри по вяра на такава служба.
Това може да бъде една много достойна и ценна работа.
Средствата за масова информация и издателска дейност:
това е сфера, в която работата може да се изпълнява и в дома, тъй като работещият е на свободен режим автор или редактор.
В Исляма всяка работа се счита за ибадет но при условие, че се прави от чисти подбуди с намерение да се спечели доволството на Всевишният Аллах, и се извършва добросъвестно.
Независимо дали вие сте домакиня, почистваща дома, майка, сменяща пелените на своето дете, или пък сте във високите етажи в структурата на управление при успешна фирма, то вашата работа е полезна и ценна.

Всичко това може да се използва и с цел на призив Дауа:
защото в нас ще видят умни, трудолюбиви и чистоплътни хора; или пък, когато общуваме с онези, които срещаме, ние ще отговорим на въпросите им, и те ще останат доволни.
Трябва винаги да сме готови в максимална степен да използваме всяка благоприятна възможност, която може да ни се предостави.
Така бихме накарали дори и в най-малка степен хората отново и отново да се замислят над отрицателните жизнени стереотипи и лоши навици, а е възможно и да им покажем пътя към по-достоен начин на живот.
В заключение е важно да се подчертае, че независимо от това, колко работата на жената е нужна на обществото като цяло, преди всичко тя е нужна на своето семейство.
Затова семейството по никакъв начин не трябва да страда от тази работа, която жената изпълнява извън дома си.
/Откъс от книгата “Справочник на мюсюлманската жена” автор Худа Хаттаб/

Работата на жената Всевишният Аллах е повелил:
Бойте се от своя Повелител, Който ви сътвори от един човек и сътвори от него съпругата му, и от двамата намножи мъже и жени.
/4:1/
Всевишният Аллах е сътворил мъжа и жената и е установил между тях любов и взаимна благосклонност, за да се заселят на земята.
Той е дарил мъжа със сила и издръжливост, за да изкарва препитанието, необходимо за живота, а жената Всевишният Аллах е дарил със способността да зачева, ражда, кърми детето и да го възпитава.
Всевишният Аллах е дал всичко необходимо за изпълнението на тези нейни функции, а именно:
съчувствие, състрадание, милосърдие, нежност и ласка.
По този начин, естествено, че мъжа е длъжен да работи извън дома, а жена в дома.
Ислямът не забранява на жената да работи, напротив, той й е дал право да сключва договори, да се занимава с търговски и финансови дела, да купува и продава без съгласието на съпруга си или настойника.

Ислямът е организирал всичко това, установявайки правила и определяйки условия, така, че работата на жената и нейната дейност да не противоречат на нормите описани в Шерията.
Ако жената не следва тези норми и не изпълнява едно от следващите условия, то на нея й се забранява да работи.
o Не трябва да има противоречия между работата на жената и изпълнението на нейните домашни ангажименти.
Нейната работа не трябва да я отвлича от изпълнение на задълженията й пред своя съпруг и децата, или пък да й пречи при наглеждане за своя дом.
Ислямът е възложил на мъжа права по отношение на жената, така както и е предопределил нейните задължения пред мъжа и децата.
o Жената трябва да работи в женска среда, а не с мъжете.

Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Ако някой от вас е останал насаме с жена, то шейтана ще бъде третия между тях”.
/Сахих Ибн Хиббан, ч. 16, стр. 239, № 7254/

o Работата на жената трябва да бъде позволена халал и да отговаря на нейната природа.
Затова тя не бива да се занимава с това, което противоречи на нейната природа: тежка промишленост, постоянни военни работи, онези мъжки работи, които унижават нейното достойнство и почистването на улиците, дейности, които Ислямския Шерият не одобрява да бъдат вършени от жени.
o Някои видове работи са забранени еднозначно, като например, работа в бар или в зала с игрови автомати, работа в леярни, ремонт на пътища строителство на здания.
Не бива обаче да се правят изводи, че ролята на жената се ограничава само и единствено с дома, семейството и домашното стопанство.
Просто това е естествената й стихия, приложение на нейните вродени способности и проявление на женската натура.
При желание жената-мюсюлманка със съгласието на мъжа или роднината, който отговаря пред Всевишният Аллах за запазване на нейната чест и морал, може да се занимава със собствен бизнес, или да участва в обществено политическия живот на обществото, да работи за благото на общността в приемливи за нея сфери, такива като медицината, образованието, моделирането, дизайна и ушиването на дрехи, кулинария.
Както е известно, съпругата на Пророка Мухаммед салляллаху алейхи ве селлем, Хадиджа успешно е водила търговските дела.
И днес мюсюлманката е обществено активна.
Тя усвоява новите компютърни технологии, занимава се с политическа, преподавателска, журналистическа дейност, тя лекува, обучава и т.н.
Ясно е, ученето и работата, въпреки битуващото мнение, са достъпни и разрешени за мюсюлманките.
Друго нещо е, че всички тези въпроси се решават индивидуално във всяко конкретно семейство.
В крайна сметка, с каквото и да се занимава жената извън дома си, то не е по нейните сили (за разлика от мъжете) "с главата напред " да се насочи към работата, без докрай да се отвлече в мислите си за семейството и своите близки.
/Откъс от книгата “Справочник на мюсюлманската жена”, автор Худа Хаттаб/

Няма коментари:

Публикуване на коментар