петък, 17 август 2012 г.

Праведните предшественици (селеф)

Праведните предшественици (селеф) – това са най-доброто поколение измежду хората Хвала на Аллах, Повелителят на световете!

Мир и благослов от Всевишният Аллах за Пророкът Мухаммед (с.а.с.) , членовете на неговото семейство и всички негови сподвижници!
И нататък:
Всевишният Аллах е казал в Свещения Коран:
Аллах е доволен от най-предните, първите от мухаджирите и ансарите, които изпревариха останалите, които ги следват с добрина.
Те също са доволни от Аллах.
Той е приготвил за тях, Градини сред които реки текат.
Там ще пребивават вечно и завинаги.
Това е великото блаженство!
/9:100/

Тук става дума за мухаджирите и ансарите, които първи са приели Исляма, извършили са преселението, взели са участие в свещената борба по пътя на Аллах и са утвърдили на земята законите на Всевишният Аллах.
Мухаджирите, това са преселниците, които бяха прогонени от своите домове и имоти.
Те се стремят към милостта и благоволението на Аллах, и помагат на Аллах и на Неговия Пратеник.
Те са искрените.
/59:8/

И ансари са тези, които са живели в дома [на преселението Медина] и приели вярата преди тях [т.е. преди преселението на мекканците], обичат преселилите се при тях и не усещат в сърцата си завист за онова, което им бе дарено.
Предпочитат ги пред себе си дори ако те самите са в нужда.
А които се опазят от скъперничеството на душите си ¬ те са сполучилите.
/59:9/

Те и правоверните мюсюлмани, които ги следват с добрина, изповядвайки правилните възгледи, говорейки правдиви слова и извършвайки праведни деяния, са успели да се избавят от порицанието и са заслужили най-добра похвала и най-прекрасното възнаграждение от Всевишния Аллах.
Аллах е доволен от тях, и благосклонността на Всевишния ще бъде най-прекрасното от благата на Дженнета.
Те също са доволни от Аллах.
Той е приготвил за тях, Градини сред които реки текат.
Това са великолепни и величествени градини, в които текат реки и ручеи.
Там ще пребивават вечно и завинаги.
В тази прекрасна обител ще пребивават вечно и завинаги, и не ще си пожелаят нищо друго, защото там ще получат всичко, което и както поискат.
Това е великото блаженство!
Това ще бъде велик успех и триумф, благодарение на който праведниците ще получат всичко, което е угодно на душите им и е способно да дарява радост на сърцата им и удоволствие за телата им, а така също ще се спасят от всичко неприятно и нежелателно.
/Тефсир на Ибн ас-Саади стр. 694-695/





Праведните предшественици (селеф) са най-доброто поколение измежду хората.
От Имран Ибн Хусайн се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Най-добрите хора в моята общност Умма — това е моето поколение, а после са следващите след тях, и после са следващите след тях”
[След това Имран казал:
“Аз не помня точно той (с.а.с.) , колко поколения след своето е назовал:
две или три”]
“След това ще се появят хора, които ще свидетелстват, въпреки че от тях няма да се изисква да свидетелстват, и ще извършват предателства, въпреки че на тях няма да им се доверяват, и ще дават обещания (обети), но те няма да ги изпълняват.
И те ще бъдат дебели (тлъсти).”.
/Този хадис е сведен от ал-Бухари 5/190, 4/7, 11/212 и 504, Абу Дауд (4657), ат-Тирмизи (2222), (2223)./



И още в сборника на имам ал-Бухари “Сахих” се свежда хадис от Ибн Месуд, в който Пророкът (с.а.с.) , е казал:
“Най-добрите измежду хората – това са моето поколение, после – следващите след тях,
а после – следващите след тях.
След тях ще се появят хора, които ще принесат свидетелство, без да успеят да се закълнат, и ще се закълнат, без да успеят да принесат свидетелство”./
Този хадис е сведен от ал-Бухари 13/16/



Основа на религията, към която са се придържали и към която са призовавали първите поколения от мюсюлманите се състои в това, че всеки човек е длъжен изцяло и напълно да вярва в Книгата на Аллах Свещения Коран и Благородната Сунна на Пророкът (с.а.с.) , и да засвидетелства единството на Всевишният Аллах пророческата мисия на Пратеникът на Аллах Мухаммед (с.а.с.) .
Да опознае Всевишният Аллах чрез Неговите качества (сифат), които са описани в низпосланото от Него Откровение, или които е споменал Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , в достоверните хадиси, предадени от справедливи и надеждни разказвачи.
Необходимо е да се вярва във всички имена и качества на Всевишният Аллах, с които Той е охарактеризирал Самия Себе Си в Свещения Коран, или в Благородната Сунна с езика на Своя Пратеник (с.а.с.) , без всяко уподобяване (ташбих) с качествата на творенията, без образното представления (такиф), без отрицания (та’тиль) и без изменения (тахриф) на техния смисъл.

Всевишният Аллах е казал за Себе Си в Свещения Коран:
Няма подобен Нему.
Той е Всечуващия, Всезрящия.
/42:11/


Имам аз-Зухри (р.а.) ,е казал:
“От Аллах е – известяването, на Неговия Пратеник (с.а.с.) , е – разяснението, а на нас е – подчинението”.
Имам Суфян Ибн Уейн (р.а.) , е казал:
“Тълкуването на онова, с което е описал Сам Себе Си Всевишният Аллах в Корана,се заключава в това да го четем и да мълчим”.
Имам аш-Шафий рахимеху Аллах, е казал:
“Аз съм повярвал в Аллах и във всичко, което е дошло от Аллах така, както това желае Аллах.
И аз съм повярвал в Пратеникът на Аллах с.а.с , и във всичко, което е дошло от Пратеникът на Аллах с.а.с , така, както това желае Пратеникът на Аллах с.а.с.”.
Върху такива убеждения са израсли Праведните предшественици (селеф) и следващите поколения имами р.а., на мюсюлманската общност Умма.
Всички те единодушно са признавали и утвърждавали качествата (сифат) на Всевишният Аллах , с които Той е охарактеризирал Себе Си в Своята Книга и Благородната Сунна на Своя Пратеник с.а.с., без да се опитват да тълкуват тяхното значение.
Ние трябва да следваме техния път и да се ръководим от светлината на тяхното знание.


Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , ни е предупредил за нововъведенията бидаат в религията и е съобщил, че те са заблуда:
“Придържайте се към моята Сунна и сунната на праведните халифи.
Захванете се за нея със зъби.
И се пазете от нововъведенията бидаат, защото всяко нововъведение е заблуждение”.
/Този хадис е сведен от Ахмед, Абу Дауд, ат-Тирмизи./


Абдуллах Ибн Месуд (р.а.), е казал:
“Следвайте [пътя на Праведните предшественици (селеф) ] и не измисляйте ерес (нововъведения), тъй като на вас ви е достатъчно това, с което е дошъл Пратеникът на Аллах (с.а.с.) .”

Омар Ибн Абд ал-Азиз (р.а.) е казал:
“Установи се там, където се е установил народа [т.е. Праведните предшественици (селеф) ], защото те са се установили там благодарение на своето знание и са удовлетворени от това благодарение на своята проницателност”.


Имам ал-Аузаи (р.а.) е казал:
“Следвай следите на Праведните предшественици (селеф), дори всички хора да се откажат от тебе, и се пази от мнението на хората, дори ако те го украсят със свои думи”. __________________________________________________




За достойнството на Праведните предшественици (селеф) съществуват множество указания, както в Свещения Коран, така и в Благородната Сунна.

От Уасил Ибн Аскаа (р.а.) се съобщава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Вие не ще престанете да сте в благополучие, докато сред вас се намират онези, които са ме видели и са ме съпровождали.
И кълна се в Аллах, вие не ще престанете да сте в благополучие, докато сред вас се намират онези, които са видели тези, които са ме видели, и съпровождат онези, които са ме съпровождали”.
/Този хадис е сведен от Ибн Абу Асим 1522, ат-Табарани 22/85./
Този хадис е достоверен.



Малик Ибн Динар е казал:
“От този свят си отидоха обитателите на този свят, без да изпробват най-доброто в него”.
И го попитали:
“А, какво е това, о Абу Яхя?”
Той отговорил:
“Познание на Всевишният Аллах!”
/Предадено от Абу Нуайм 2/358./


Именно, опита да се тълкуват имената и качествата (сифат) на Всевишният Аллах, отричайки това, за което очевидно и ясно указват айетите, като например Ръка, Стъпало, Глезен, Реч, Слух, Очи, възнасяне на Трона, е довело до възникване на множество секти в Исляма.
Едни са уподобили тези качества на Всевишният Аллах с качествата на Неговите творения, а друг, опитвайки се според мнението им, да очистят Всевишният Аллах от уподобяване на Неговите творения, и така са започнали да отричат тези качества.
Привържениците на пътя на Праведните предшественици (селеф) нямат никакво отношение нито към първата, нито към втората група.
Праведните предшественици (селеф) признават и вярват във всички качества (сифат) на Всевишният Аллах, указани от Него и Пророка Му (с.а.с.) , както това е разяснил Абд ал-Кадир, и не се опитват да си представят образа на тези качества.

Няма коментари:

Публикуване на коментар