сряда, 25 март 2015 г.

Важността на Искреността

В името на Аллах, Всемилостивия, Милосьпдния !

Хвала на Аллах – Господа на световете. Мир и благослов за Неговия последен и най- любим пратеник Хз. Мухаммед (с.а.с.), за неговото семейство, сподвижници и за всички онези, които ще го следват до Съдния Ден.
Аллах, когото напъти няма кой да го заблуди и когото заблуди няма кой да го напъти. Свидетелствам, че няма друг бог освен Аллах- единсвеният, който няма равен на себе Си, единственият, който заскужава да бъде обожаван. И свидетелсвам, че Мухаммед е Негов раб и пратеник.

Скъпи братя!

Виждаме, че когато даваме на някого съвет за нещо или наставляваме някого за религията, то нашите думи немогат да достигнат до сърцата на хората.Също така днес се издават много Ислямски книги и списания, но и думите в тези книги немогат да проникнат в сърцата на хората. Да както всяко нещо, така и това си има причина. Тази причина можем да е наречем, като една болест. Болест от която ние трябва да се излекуваме, а също така и да помогнем на нашите семейства, роднини и приятели да се излекуват и те от нея. Именно тази болест, това е че ние не влагаме искренност в нашите думи и дела. А когато няма искренност в думите ни, те не могат да достигнат до сърцата на хората. Затова скъпи братя ние трябва да вложим поне капчица искренност в думите и делата ни. Защото дело, което е направено с искренност, то има голяма полза както на земята, така и в отъдното. В едно от преданията си Пратеника на Аллах (с.а.с.)* повелява:

ان الله لا ينظر الى صوركم واموالكم ولكن ينظر الى قلبكم واعما لكم
(مشكا ة عن مسلم)

" Аллах няма да ви гледа по вашата вънщтнос и богатство, а ще ви гледа по вашите сърца и дела."
( Мишкат, Муслим)

В друго предание се повелява:
" Един човек запитал Пратеника (с.а.с.) : " О,Пратенико на Аллах, какво е вярата? " а Пратеника (с.а.с.) му отговорил: " Вярата е искренност. "
В друго предание се предава, че Пратеника изпращайки сахабето Хазрети Муаз към Йемен, Муаз (радиаллаху анх) му казал: " О, Пратенико на Аллах, посаветвай ме със съвет." А Пратеника (с.а.с.) му казал следното: " Отдай значение на искренноста в религиозните дела.Защото едно малко дело направено с искренност е достатъчно."

В друго предание се повелява:

" Аллах Теаля приема само онези дела, които са извършени единствено за Него."

В свещен хадис* се повелява:

قل اا للَّهُ تَعَا لَي: اَنَا اغني الشر كاء عن الشرك من عمل عملا اشرك فيه معي غيرى تركته و شركه و فى رواية فانا منه برىء فهو للذى عمله.
(مشكا ة عن مسلم)

" Аллах Теаля повелява: " Аз не се нуждая от съдружение, както се нуждаят хората от съдружението на техните съдружници ( т.е. както двама човека са съдружници в дадена работа и се нуждаят от взаимното си съдружие и са доволни. Но Аз съм Твореца на всичко и Аз съм този, Който не се нуждае от нищо. Не искам съдружници в ибадета*.) Който направи едно дело не за Мен, а за мой съдружник, Аз ще го оставя на саме с този, който е съдружавал. Аз ще стоя далеч от него и делото, което е извършил ще е за онзи, за когото го е извършил, а не за Мен."
( Муслим: Мишкат)
В друго предание се повелява:

" На Сядния Ден където ще се дири сметка на хората за техните дела, един глашетай ще се провикне на висок глас: ( Който е извършил някое дело не за Аллах, а за някой друг, то той да си иска наградата от него. Защото Аллах Теаля не се нуждае от никакви съдружници.) "

В друг хадис* се повелявя:

من صلى يراءى فقد اشرك و من صام يراءى فقد اشرك و من تصدق يراءى فقد اشرك
(مشكاة عن احمد)

" Който отслужва молитвата намаз за показ, то той съдружава. Който говее за показ, то той сядружава. Който раздава садака* за показ, то и той сядружава. "
(Мишкат; Ахмед)

Тъй като започнах често да споменавам думата съдружаване или ширк, то мисля, че ще е добре и да спомена и нейното значение.
Ширк* или съдружаване: " Човек да извърши дадено дело не за Аллах, а за друг или за показ пред някого. Тогава това дело не е за Аллах, а е за онзи, за когото е извяршено или за онзи, пред когото сме искали да се покажем. Това е ширк съдружаване"

В един друг хадис Пратеника на Аллах повелява:

" На Съдния ден, когато ще се дири сметка за делата на хората ще бъде извикан един шехид*. Аллах Теаля ще го запознае с благата, с които го дарил на земята. Той ще ги приеме. Тогава Аллах Теаля ще го запита: " Ти тези блага как ги използва? " А този човек ще отговори: " Аз воювах за спечелване на Твоето задоволство и умрях, като шехид." Аллах Теаля ще му каже: " Ти лъжеш. Ти не воюваше за спечлаването на Моето задоволство, а хорта да кажат:" Вижте този колко голям храбрец е, което и направиха. Ти си получи наградата затова, за което воюваше." Тогава ще бъда дадена заповед този човек да бъде хвърлен в Джехеннема* и влачейки го по лице ще бъде хвърлен там. След това ще дойде втори, който е придобил наука и е предавал на хората.Също така е и наизостил Корана да го чете и по десетте къраата*. Аллах ще го запознае с благата, с които го е дарил. Той ще ги приеме. Аллах ще го попита: " Какво направи с тези блага?" А този човек ще отговори: " За спечелване на Твоето задоволство аз придобих наука и учех хората на нея. За спечелване на Твоето задоволство, аз наизостих Корана да го чето по десетте къраата." Тогава Аллах Теаля ще му каже: " Ти лъжеш. Ти придоби науката и е предаваше на другите хора, наизости Корана да го четеш по десетте къраата не за спечелването на Моето задоволство, а хората да кажат: " Вижте този колко голям учен е и как хубаво чете Коран." Което и стана. Ти спечели твоята награда. Тогава ще бъде дадена заповет и този човек да бъде хвърлен в джехеннема и влачейки го по лице ще бъде хвърлен там. След това ще дойде трети, кото е бил много богат. Аллах ще го запознае с благата, с които го е дарил. Той ще ги приеме. Тогава Аллах ще го попита: " Тези блага как ги използва? " Този човек ще отговори: " За спечелване на Твоето задоволство, аз не оставих място, от което Ти ще останеш доволен и аз да не съм дал част от богатството си за да бъде направено това място." Тогава Аллах Теаля ще му каже: " Ти излъга. Ти раздаваше от богатството си не за спечелването на Моето задоволство, а хората да кажат: " Вижте този колко е щедър." Което и направиха. Ти си получи наградата още до като беше жив." Тогава ще бъде дадена заповед и този човек да бъде хвърлен в джехеннема и влачейки го по лице ще бъде хвърлен."
( Муслим; Мишкат)

Накрая скъпи братя искам да завърша със следните думи: " Когато даваме на някого съвет за нещо или го наставляваме за религията, то ние трябва да се постраем да вложим поне капчица искренност в думите си за да достигнат до сърцето на отсрещния човек. След това с тези наши думи да се стараем да спечилим задоволството на Аллах Теаля, да разпространим религията и да приложим сунната* на Пратеника (с.а.с.) като внимаваме да не излезнем от нейните граници. На тези четири неща трябва да обърнем голямо внимание, ако искаме да сме от пепчелившите както в този свят, така и в отвъдния. Не трябва да допускаме място в сърцата ни на славата, почитта, лъскателните слова на хората и на гордостта. Ако това нещо се случи, то ние трябва да се покаяме, да пречистим възнамерението си и да кежем: " Ляхавле велякуввете илла биллах."
Аз като един грешник, който се старае да бъде раб на Аллах и да спечеля Неговото задоволство искам да отправя следната дуа към Аллах Теаля:

" О,Аллах мой! Ти си владетеля на вселената. Ти правиш каквото пожелаеш. Твоята сила е безкрайна. Аз огнетих себе си. Допуснах много грехове. Моля те о, Аллах опрости ме. Ти ако не ме опростиш няма кой друг да ме опрости. Ти си опрощаващия. Ти обичаш да опрощаваш, опрости и мен. Пречисти сърцето ми от лошите неща. О, Господи мой! Не отклонявай нашите сърца, след като си ни напътил! И дари ни с милост от Теб! Ти си вседаряващия. О, Аллах мой, предпазвай ме от възгордяванвто и от ласкавите думи на хората за мен и ми помогни делата си да ги извършвам с искренност и единствено за Теб!Амин "

(с.а.с.)- салеллаху алейхи весселлем - Аллах да го балогослови и с мир да го дари
Свещен хадис – това са думи на Аллах, които ги няма в Корана
Хадис – това са думите на пратениака Хазрети Мухаммед Аллах да го благослови и с мир да го дари
Ибадет – покланяне, служене на Аллах
Садака – милостиня
Ширк – съдружаване с Аллах
Шехид – човек, който е умрял воюваъки по пътя на Аллах, мъченик
Джехеннем – ад
Къраат – Корана може да се чете по десет различни начина и те се наричат къраат
Сунна – това са делата на пророка Мухаммед Аллах да го благослови и с мир да го дари

Няма коментари:

Публикуване на коментар