неделя, 1 май 2016 г.

Няколко особености свързани със сура ал-Фатиха.



Първата.
(В този хадис) е използвано обобщеното слово “ас-салят”- намаз, и тук под това се разбира “ал-кираат”-четене, както е казал Всевишният Аллах:
 “И не извършвай гръмогласно своята молитва намаз, и не я извършвай шепнешком, а избери среден път в това!”
/17:110/,
 (своята молитва намаз) тоест, своето четене “ал-кираат”, както е казано явно в достоверния сборник “Сахих” от Ибн Аббас.
В този хадис е казано:
“Аз разделих намаза между Мен и Моя раб на две половини.
 Едната нейна половина е за Мен, а другата нейна половина е за Моя раб.
И за Моя раб е онова, което той е искал (молил)”.
Деление на четенето на сура “ал-Фтаиха” в дадения хадис посочва огромната важност на това четене в намаза, и още, че това четене е един от най-големите стълбове на намаза, тъй като под обобщеното слово “ал-ибадат” поклонение се подразбира неговата част, а тук тази част е четенето “ал-кираат”.
Също така, както и под обобщеното слово четене “ал-кираат” се има предвид и намаза “ас-салят” в словата Всевишният Аллах:
И чети Корана на разсъмване!
Наистина, на разсъмване четенето на Корана се засвидетелства.
/17:78/
 Тук се има в предвид “сабах” намаз, както е казано явно в двата достоверни сборника “Сахих”
 (ал-Бухари №648, Муслим №649),
че меляикетата от нощта и деня ще го засвидетелстват.
В това има указание, че е невъзможно да се мине без четенето “ал-кираат” в намаза, и учените Улема са единодушни по отношение на това.
Втората.
Учените Улема обаче, имат разногласие по въпроса, дали в намаза е задължително четенето на нещо друго, освен Фатиха ал-Китаб, или пък четенето на ал-Фатиха и друга сура е достатъчно.
Тук има две известни мнения:
Първото мнение е на имам Абу Ханифа, съгласилите се с него последователи и други, които са считали, че четенето “ал-кираат” (на ал-Фатиха) не е обезателно, и е достатъчно четенето, на каквото и да е от Свещения Коран.
Като доказателство те са привели обобщените слова на Всевишният Аллах:
 Ето защо четете от Корана онова, което не ви обременява!
/73:20/
 и, което е приведено в двата сборника “Сахих” (ал-Бухари №757, Муслим №397)
в хадис от Абу Хурейра за разказа относно човека, който небрежно е изпълнил намаза, и за което Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, му казал:
 “Когато се изправиш за намаз, то възвеличи Аллах, а след това прочети от Корана онова, което не те обременява.”
/Сведен от ал-Бухари (793, и от Муслим (397)/
 Те (привържениците на Абу Ханифа) са казали:
 “Той му е повелил да прочете онова, което не е обременително, и не го е задължил да чете ал-Фатиха или друга сура.
 Второто мнение се заключава в това, че е задължително да се чете сура ал-Фатиха в намаза, и че намаз изпълнен без да се прочете тази сура не се зачита.
 Това е мнението на останалите имами:
 Малик, аш-Шафий, Ахмед Ибн Ханбел и техните последователи, а така също и на болшинството учени Улема.
Като доказателство за своето мнение, те са привели гореспоменатия хадис, когато Пратеникът на Аллах саляватулЛахи ве селямихи алейхи, е казал:
 “Който извърши намаз без да прочете в него Умм ал-Коран, то този намаз ще е недостатъчен – три пъти – и непълноценен.”
(Муслим №395).
Те също така са привели като доказателство хадиса от двата сборника “Сахих” (ал-Бухари №756, Муслим №394) в който от аз-Зухри се предава, че Махмуд Ибн ар-Рабиа е предал от Убада Ибн ас-Самит, който е съобщил, че
 Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Няма намаз за онзи, който не е прочел Фатиха ал-Китаб”, а така също и в сборника “Сахих” на Ибн Хузайма (№490), Ибн Хиббан (№1789) от Абу Хурейра се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Не се зачита намаза на онзи, който не е прочел Умм ал-Коран.”
И има още много хадиси на тази тема.
 Дискусията на тази тема е обширна, и ние посочихме източниците на (имамите), рахимехум Аллах.
Освен това, в мезхеба на имам аш-Шафий и група от учени са считали, че е задължително (ваджиб) да се чете сура ал-Фатиха във всеки рекят от намаза.
Други са казали, че е задължително да се чете сура ал-Фатиха в повечето рекяти.
Имам ал-Хасан ал-Басри и повечето учени от Басра са считали, че е задължително да се чете сура ал-Фатиха в един рекят от намазите, опирайки се на абсолютността (тоест неограничеността на смисъла) на хадиса:
 “Няма намаз за онзи, който не е прочел Фатиха ал-Китаб”.
Имам Абу Ханифа, неговите последователи, ас-Саури и ал-Аузаи са считали, че не е задължително нейното четене, и се зачита четенето на друга сура, основавайки се върху словата на Всевишният Аллах Ето защо четете от Корана онова, което не ви обременява!
/73:20/
както бе споменато по-горе, и Всевишният Аллах знае най-добре!
Ибн Маджа (№839) е свел хадис чрез Абу Суфян ас-Саади, който е предал от Абу Надра и той от Абу Саид (ал-Худри), във форма марфу‘ че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Няма намаз за онзи, който не е прочел във всеки рекят (сура) “ель-хамду ” и (още) една сура в задължителния фард или друг намаз.” Има обаче големи съмнения относно достоверността на този хадис. Всичко това е проверено в книгата “ал-Ахкам ал-Кябир”.
И Всевишният Аллах знае най-добре!
 Третата.
 Задължително ли е четенето на сура ал-Фатиха за стоящите зад имама.
Тук има три мнения на учените.
Първото мнение:
Задължително е четенето за него така, както е задължително и за имама, съгласно всеобщото значение на гореспоменатите хадиси.
Второто мнение:
 Стоящите зад имама не са длъжни да четат сура ал-Фатиха, или друга сура, нито в намаза, който се изпълнява на глас, нито в намаза, който се изпълнява тихо, съгласно хадиса в сборника “Муснад” на имам Ахмед Ибн Ханбел (3/339) в който от Джабир Ибн Абдуллах се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Който има имам, то четенето на имама е (и) негово четене.”
Обаче във веригата от разказвачи на това съобщение има слабост даиф.
 Малик (1/84) го е предал от Вахб Ибн Кайсан с думи на Джабир. Този хадис е предаден чрез различни недостоверни пътища, за Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, и Всевишният Аллах знае най-добре!
Третото мнение:
 Четенето (на ал-Фатиха) за стоящите зад имама е задължително в намаза, който се изпълнява тихо на глас, съгласно гореспоменатите доказателства, и не е задължително за намаза, който се изпълнява на глас, съгласно хадиса сведен от Муслим (№404) в сборника “Сахих” в, който от Абу Муса ал-Ашари се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Имамът е поставен, за да бъде следван.
 И когато той възвеличи с текбир (Аллаху акбар), то и вие го възвеличете с текбир (Аллаху акбар).
 А когато той (започне да) чете (Коран), то вие мълчете!”
 и нататък е спомената останалата част от хадиса.
По подобен начин са го предали останалите автори на сборниците “Сунан”: Абу Дауд (№973), ат-Тирмизи, ан-Насаи (2/142), Ибн Маджа (№847) с думи от Абу Хурейра се предава, че Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “А когато той (имама започне да) чете (Коран), то вие мълчете!” Този хадис е квалифициран като достоверен сахих и от Муслим Ибн ал-Хаджадж.
Тези два хадиса свидетелстват за достоверността на това (трето) мнение.
Към това мнение се е придържал имам аш-Шафий рахимеху Аллах като първо мнение.
И Всевишният Аллах знае най-добре!
Подобно мнение е приведено също така и от имам Ахмед Ибн Ханбел рахимеху Аллах.
Целта при споменаването на този въпрос тук е била разяснението на особеностите на сура ал-Фатиха в отношението й към правовите въпроси, които ги няма в другите сури.
 И Всевишният Аллах знае най-добре!

Ал-Хафиз Абу Бакр ал-Баззар е казал:
Ибрахим Ибн Саид ал-Джаухари ни предаде от Гассан Ибн Обейд, а той от Абу Имран ал-Джауни, а той, че Анас радияллаху анху, е предал: “Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Когато (вечер) си легнеш в леглото и прочетеш Фатиха ал-Китаб (сура ал-Фатиха) и Кул хуве Аллаху ахад (сура ал-Ихлас), то ще си защитен от всичко, освен от смъртта.”
------------------------
Коментар (Тeфсир) на сура “ал-Фатиха” от Свещения Коран
 Написан от Абу ал-Фидаа Исмаил Ибн Омар Ибн Касир ад-Димашки
(701-774 г. по х.)
Превод: Ридван Мустафа Кадьов
(Този превод е изпълнен от книгата на имам Ибн Касир “Китаб Тафсир  ал-Коран ал-Азим – Книга за тълкуването на Великия Коран” на издателство “Муджемма ал-малик Фахд литибаат
 ал-Мусхаф аш-Шариф – Кралски комплекс “ Фахд” за отпечатване
 на Свещения Коран” в град Медина Кралство Саудитска Арабия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар