неделя, 1 май 2016 г.

фатиха 4-аят. مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ Маалики йеумиддин Владетеля на Съдния ден!

Някои четци на Свещения Коран са четели: ملِكِ يَوْمِ الدِّينِ Малики йеумиддин, а другите – مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ Маалики йеумиддин (поставяйки елиф след мим), и двете четения са верни сахих, а също така са предадени в седемте начина за четене на Свещения Коран “мутаваатир” (във всяко звено на предаване има по четири и повече предаващи). Буквата “лям” се чете с кесра (малики) или със сукун (малки), също така се чете: مليك малиики, а Нафиа е удължавал кесрата над буквата “кяф”:ملكي يوم الدين Маликии йеумиддин” и двете четения обаче са определени за верни от гледна точка на смисъла и двете са верни сахих и прекрасни хасена. А аз-Замахшари е изразил предпочитание на مَلِك малик (мулк), тъй като това е било четенето на хората от Светите земи أهل الحرمين според казаното от Всевишният Аллах в Свещения Коран: "На кого е Днес владението?"¬/40:16/ както и словата на Всевишният Аллах: Неговото Слово е истината. Нему принадлежи властта /6:73/ Предава се за Абу Ханифа, че той е чел: "مَلَكَ يومَ الدين малека йеумиддин, обаче това е много странно и изключително противоречиво шаз джидден мнение. Абу Бакр Ибн Абу Дауд е предал в “Масахиф” (№104) също нещо много странно и малко известно като съобщение, като е казал: “На нас ни разказа Абу Абдурахман ал-Азрами (ал-Аздий), а той е разказал от Абд ал-Ваххаб Ибн Адий Ибн ал-Фадл, а той за Абу ал-Мутарриф, а той че до Ибн Шихаб (аз-Зухри) е достигнало съобщение, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, Абу Бакр, Омар, Осман, Муавия, неговия син Язид Ибн Муавия са четели: مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ Маалики йеумиддин. Ибн Шихаб е казал: “Първият, който е започнал да чете: مَلِكِ Малики йеумиддин е бил Марван”. Аз (Ибн Касир, авторът) казвам: Марван е знаел достоверността на своето четене, и това знание не е дошло до Ибн Шихаб. И Всевишният Аллах знае най-добре! Чрез многочислени пътища на предаване, които е привел Ибн Мардавейхи в своя “Тафсир”, се казва, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е четял: مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ Маалики йаумиддин. (Тук) Маалик е взето от словото “мульк” (владение), както е казал Всевишният Аллах в Свещения Коран: И ще наследим Ние земята и всички нейни обитатели, и при Нас ще бъдат върнати./19:40/
И е казал Всевишният Аллах в Свещения Коран: “Търся убежище при Повелителят на хората, Властелина на хората.”/114:1-2/ (Тук) Малик е взето от словото “мульк” (власт, царство), както е казал Всевишният Аллах: "На кого е Днес владението?"¬/40:16/ както и словата на Всевишният Аллах: Неговото Слово е истината. Нему принадлежи властта /6:73/
И е казал Всевишният Аллах в Свещения Коран: Истинската власт в този Ден ще принадлежи на Всемилостивия. Ще бъде тежък Ден за неверниците./25:26/
Особеното определяне за наличието на власт в Съдния Ден не е отричане на това, че тази власт не се разпространява за други времена, тъй като по-горе бе приведено повествованието, че Той Всевишният Аллах е Повелителя на световете, а това има широко значение: в земния и отвъдния свят. Словото власт е било свързано с този Ден само защото в (този Ден) там никой няма да има претенции за каквото и да било, и никой няма да говори, освен с позволението на Всевишният Аллах, както Той е казал в Свещения Коран: В Деня, в който Духът[ Джебраил]и меляикетата ще се построят в редица. Не ще продумат, освен комуто Всемилостивият позволи, и той правдиво ще говори./78:38/ И е казал Всевишният Аллах: В този Ден ще последват зовящия, без да се отклонят от него, и гласовете ще се смирят пред Всемилостивия, и не ще чуеш друго освен шепот./20:108/
Всевишният Аллах е казал още: Когато Денят настъпи, никой не ще проговори освен с Неговото позволение. Сред тях ще има и нещастни, и щастливи./11:105/
А ад-Даххак е предал от Ибн Аббас, че той е казвал: مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ Маалики ейумиддин Владетелят на Съдния ден, това е Ден, в който никой няма да има власт наред с Него, както са имали (определена) власт в този свят.” Той е казал: يَوْمِ الدِّينِ ейумиддин Съдния Ден– е Денят за разплата и равносметка с творенията, и това е Деня Къямет, в който Той Всевишният Аллах ще им въздаде за техните деяния: ако са вършили добро, то ще им се въздаде добро, а ако са вършили злини, то ще им се въздаде зло, освен онези, на които Той Всевишният Аллах е опростил”. Същото са казали и други измежду сподвижниците, техните последователи, и благочестивите предшествениците селеф, и това е очевидно. Ибн Джарир е предал от някои мнението, че مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ маалики йеумиддин означава, че Той Властелинът Всевишният Аллах е способен да установи този Ден, и след това е доказал слабостта на това мнение. Очевидно е обаче, че между двете мнения няма противоречия, и последователите на двете мнения признават верността на другото мнение и не се отричат един друг. Явният контекст свидетелства, че по значение първото мнение е подобно на словата на Всевишният Аллах: Истинската власт в този Ден ще принадлежи на Всемилостивия./25:26/
А второто мнение е подобно на словата на Всевишният Аллах: В този Ден Той ще каже: “Бъди!” и то става. Неговото Слово е истината./6:73/ И Всевишният Аллах знае най-добре! И действително Аллах Всемогъщ и Велик е Той, се явява Властелин (Малик Цар), както Той е казал: Той е Аллах, няма друг достоен за поклонение, освен Него Властелина, Пресветия, Пречистия, Верния, Наблюдаващия, Всемогъщия, Подчиняващия, Превъзходния!/59:23/ В двата сборника “Сахих” от Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “В Деня Къямет най-непристойното (и презряно) име пред Аллах ще бъде на човек, който се е нарекъл /малику-ль-амляк/ цар на царете, защото няма (друг) цар, освен Всевишният Аллах.” Пак там (ал-Бухари №4812 и Муслим №2788 от Ибн Омар) чрез Абу Хурейра се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “(В деня Къямет) Аллах ще свие земята и небето в Своята Десница, и после ще каже: “Аз Съм Властелинът (Царят)! Къде са земните царе (тирани)?” Къде са високомерните? Къде са (арогантните) горделивците?” Във Великият Коран е казано: "На кого е Днес владението? На Аллах, Единственият, Могъщият."¬/40:16/ А що се отнася до названието на други в този свят, освен Него с името “цар, владетел”, то бива метафорично, подобно на казаното от Всевишният Аллах в Свещения Коран: Аллах ви проводи Талут за владетел./2:247/ и още: защото зад тях имаше цар/18:79/ и Помнете милостта, която Аллах ви оказа, когато стори от вас пророци и ви стори владетели./5:20/В двата сборника “Сахих” е казано: “Подобно на крале върху троновете”.
Словото الدين Дин – това означава въздеяние и разплата (равносметка), както е казал Всевишният Аллах в Свещения Коран: В този Ден Аллах напълно ще им изплати истинското въздеяние./24:25/ и още Всевишният Аллах е казал: Нима нас ще призоват за отговор след, като умрем и станем пръст и кости?/37:53/
В един хадис се казва: “Мъдър човек, (проницателен и съобразителен) е онзи, който задължава душата си да работи за живота след смъртта” Което означава, че той държи себе си отговорен. Както е казал Омар Ибн ал-Хаттаб радияллаху анху: “Направете си равносметка (за своите дела) сами, преди да ви я направят, претеглете (своите дела) сами, преди да ви ги претеглят, както и бъдете подготвени за най-голямото събиране пред Онзи, Чието знание обхваща делата ви: В този Ден ще бъдете изправени на съд [пред Аллах], и нито една ваша тайна няма да остане скрита./69:18/

Няма коментари:

Публикуване на коментар