неделя, 1 май 2016 г.

Достойнствата на “ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния!”



Имам, експертът по съобщенията ал-хабар Абу Мухаммед Абдурахман Ибн Абу Хатим рахимеху Аллах е предал в своя “Тeфсир”: Разказа ни Убай от Джафар Ибн Мусафир, а той от Зейд Ибн ал-Мубарак ас-Санаани, а той от Селлям Ибн Вахб ал-Дженади, и той от Таус, а той че Ибн Аббас е предал, че Осман Ибн Аффан попитал Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, относно “ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния”, и (Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем) отговорил: “Това е едно от Имената на Аллах. И то също е така близко до най-великите имена на Аллах, както е близка зеницата до склерата на окото”. По подобен начин го е предал и Абу Бакр Ибн Мардавейхи по два пътя чрез Исмаил Ибн Айяш, а той от Исмаил Ибн Яхя, а той от Мис‘ар, и той от Атия, който е предал от Абу Саид, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Майката на Иса Ибн Мариям го е дала на (учител) за да го обучи на писмо. Учителят му казал: “Пиши!” Иса го попитал: “Какво да пиша?” (Учителят) отговорил: “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах.” Иса го попитал: “Какво означава بِسْمِ اللَّهِ?” Учителят отговорил: “Не знам.” Иса му казал: “ الْبَاء Б” – това е великолепието на Аллах (ал-бахаа). “السِّينС” – това е величието на Аллах (санаа). “الْمِيمМ” – това е Неговото царство”. اَللَّهАллах – това е Повелителят. الرَّحْمَنِ – ар-Рахман това означа Всемилостивия в този и отвъдния свят. الرَّحِيمِ ар-Рахим – това означава Милосърдния в отвъдния вечен свят.”
Така също този хадис е предаден от Ибн Джарир с думи на Ибрахим Ибн ал-Аля ал-Муляккaб , и Ибн Зибрик от Исмаил Ибн Айяш, и той от Исмаил Ибн Яхя, а той от Ибн Абу Муляйка, а той от Ибн Месуд и Мис‘ар за Атия, а той за Абу Саид, който е предал, за Пророкът салляллаху алейхи ве селлем. Споменато се намира в Тефсира на ат-Табари (1/121), но там този хадис е квалифициран като лъжлив и несъстоятелен батил, а тук като много странно гариб съобщение. Това съобщение е достоверно сахих от други хора, освен Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, и се квалифицира като “исраилят” – съобщение от бени Исраил – но не е марфу’ принадлежащо към съобщенията от Пророкът салляллаху алейхи ве селлем. И Всевишният Аллах знае най-добре!
Джувайбир е предал подобно съобщение от ад-Даххак. Ибн Мардавейхи е предал от хадис на Язид Ибн Халид за Сюлейман Ибн Бурайда, а в друг вариант на съобщението чрез Абд ал-Карим Абу Умайа, а той от Ибн Бурайда, а той с думи на своя баща е предал, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “На мен ми бе низпослан айет, който не е бил низпославан на никого от пророците, освен на Сюлейман и Дауд, и това е “ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния” Чрез него е било предадено също така и съобщение от Абд ал-Кабир Ибн ал-Маафи Имран, а той от баща си, а той от Омар Ибн Зар, а той от Ата Ибн Абу Раббах, който е предал, че Джабир Ибн Абдуллах е казал:“Когато е било низпослано:
“ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния”, дъждовните облаци отплували на изток, а ветровете утихнали, морето се развълнувало, а животните наостриха уши, шейтаните били пребити (с камъни) от небето, а Всевишният Аллах се заклел в Своето Могъщество и величие: над онова, което е споменато в Негово Име ще бъде дадена благодат.”
Вакиа е казал с думи от ал-Амаш, а той от Абу Уаил, а той е предал, че Ибн Месуд е казал: “Който желае, Аллах да го спаси от деветнадесетте стражи на Джехеннема, нека прочете“ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния” и Аллах ще му даде като награда за всяка една буква по една градина от Дженнета”. Това са го споменали Ибн Атия и ал-Кортуби. Ибн Атия му е придал значение и го е подкрепил с хадиса, сведен от ал-Бухари в сборника “Сахих”(799) чрез Рифаа Ибн Рафи‘ радияллаху анху: “Наистина, аз видях тридесет и няколко меляикета, които са бързали, заради думите на един човек, който произнесъл: “О, Повелителю наш! На Теб принадлежи възхвалата, прекрасната и премного хвала на Теб, и благословение в нея.” Тъй като в тези слова се съдържат тридесет и няколко думи, и прочее.”
Имам Ахмед е свел в своя сборник “Муснад” (5/59): Разказа ни Мухаммед Ибн Джафар, който е предал, че Шуаба е предал от Асим, който е казал: “Чух Абу Тамима (ал-Хаджами) да разказва за онзи, който е яздел зад Пророкът салляллаху алейхи ве селлем: “Яздитното животно под Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, се препъна и аз казах: “Нещастен шейтан!” тогава Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, каза: “Не казвай: “Нещастен шейтан”, защото ако кажеш: “Нещастен шейтан”, то шейтан ще се превъзнесе и (арогантно) ще каже: “Бързината му зависи от моята сила” А ако ти кажеш: “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах.” , то той ще се смали така, че ще стане подобен на муха”. Така е предадено във варианта на Ахмед. А при ан-Насаи в “ал-Йеум ве ал-Лейля” (№555) и Ибн Мардавейхи в своя Тафсир са предали хадис от Абу Тамима ал-Худжейми с думи от Абу ал-Мелих Ибн Усама Ибн Умайр с думи от неговия баща, че той е казал: “Яздех зад Пророкът салляллаху алейхи ве селлем”, и съобщил за хадиса, в който е споменато: “Не казвай така, защото (шейтан арогантно) ще се превъзнесе, и ще стане подобен на дом. Но кажи: “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах”, и той ще се смали така, че ще стане подобен на муха”. Това е от благодатта при цитиране на словата “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах.” Ето защо е желателно преди всяко дело, постъпка и дума, както и преди проповедта хутба да се произнася “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах.” Желателно е също така да се произнася “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах.” Преди влизане в тоалетната, съгласно хадиса на тази тема. Освен това препоръчително е да се произнася “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах” преди вземането на абдест съгласно хадиса сведен от имам Ахмед в сборника “Муснад” и сведения хадис в сборниците “Сунан” (Абу Дауд №101, Ибн Маджа №399) чрез Абу Хурейра, Саид Ибн Зейд и Убай Саид във форма марфу’: “Няма абдест онзи, който не е споменал (казал):“ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах.” И този хадис е квалифициран като надежден хасен (ат-Тирмизи №25, Ибн Маджа №398). И сред учените Улема има такива, които са казали, че е задължително да се изрича “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах” при произнасяне на споменаване (възхвала) в същото време, както и такива, които са казали, че е задължително “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах” да се произнася абсолютно (тоест без да се ограничава само в рамките на споменаването на тези слова при абдест). Желателно е също така да се произнася “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах” при колене на животните, към което се придържал представителите от мезхеба на имам аш-Шафий и група учени, а други са считали, че е задължително ваджиб и абсолютно да се споменава по това време. Ако Аллах пожелае иншаАллах, скоро ще бъде приведено обяснение по този въпрос на своето място. В своя “Тeфсир” ар-Рази е споменал хадиси за достойнствата на “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах”, сред които от Абу Хурейра се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако пожелаеш близост със своята съпруга, то спомени Аллах, защото, ако се роди дете, то ще ти бъдат записани блага (хасанат), равни на броя на неговите дихания и диханията на неговото потомство.” Това съобщение няма основа. И аз не съм го видял и срещал нито в авторитетните нито в други книги.
Също така е желателно да се произнася“ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах” преди хранене, както е сведено в сборниците “Сахих” на Муслим (№2022) и ал-Бухари (№5376), че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал на своя възпитаник Омар Ибн Абу Селяма: “Кажи“ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах”, яж с дясната ръка, и яж от това, което близо до теб!” Сред учените Улема има и такива, които са считали това за задължително ваджиб. Също така е желателно да се произнася “ بِسْمِ اللَّهِ – В името на Аллах” преди полов акт, съгласно хадиса сведен в двата сборника “Сахих” (№141 на ал-Бухари, и №1434 на Муслим) от Ибн Аббас, в който Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал: “Ако някой от вас пожелае да има полова близост със своята съпруга, нека да каже:
“بِاسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ جَنِّبْنَا الشَّيْطَانَ وَجَنِّبْ الشَّيْطَانَ مَا رَزَقْتَنَا – БисмилЛяхи. Аллахумме дженнибна аш-шейтане ве дженниб аш-шейтане ма разактена. –
В името на Аллах! О, Аллах отдели от нас шейтана и отдели шейтана от онова, с което Ти си ни дарил.” И ако на тях им е отсъдено в резултат на това да се роди дете, то шейтана никога няма да му причини вреда.”
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар