неделя, 1 май 2016 г.

Предисловие към тaфсира на сура “ал-Фатиха - Откриваща Корана”

Предисловие към тaфсира на сура
 “ал-Фатиха - Откриваща Корана”
В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния!
Тя се нарича “ал-Фатиха - Откриваща Корана” или подчертано “Фатиха ал-Китаб” “Отваряща Книгата”.
С нея започва четенето на Свещения Коран в намаза.
 Също така се нарича още и “Умм ал-Китаб” – “Майка на Книгата” според мнението на повечето от учените улема.
 Анас го е възприел неохотно, а ал-Хасан
 (ал-Басри) и Ибн Сирин са се отнасяли нежелателно към това название, и двамата са казали:
 “Това название (“Майка на Книгата”) се отнася само за “ал-Лаухи ал-Махфуз”.
Ал-Хасан ал-Басри също така е казал, че ясните и неотменими (“мухкамаат”) айети представляват “Умм ал-Китаб-Майка на Книгата”, и поради това смята такова название за нежелателно.
(Тази сура) също така е била наричана:
 “Умм ал-Коран” – “Майка на Корана”.
Достоверно е приведено при ат-Тирмизи, и самият той го е нарекъл достоверно:
 От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
 “Хвала на Аллах – Повелителя на световете” – това е Умм ал-Коран-Майка на Корана, Умм ал-Китаб-Майка на Книгата и седем често повтарящи се (айети) (саб‘ ал-масаани) и ал-Коран ал-Меджид-Великия Коран”.
Също така се нарича “ал-хамд” (хвала), и още се нарича “ас-салят” (намаз, молитва), защото Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е предал от своя Повелител:
 “Аз разделих намаза между Мен и Моите раби на две половини.
И ако рабът каже:
 “Хвала на Аллах, Повелителят на световете”, Аллах ще каже:
 “Моят раб Ме възхвалява …”.
Също така тази сура бива наричана “Фатиха ас-салят” (Откриваща намаза), защото е условие на намаза.
 Също така наричат тази сура и “аш-Шифа” (изцеление, лекарство).
Сведено е от ад-Дарими с думи на Абу Саид във форма марфу‘(така се нарича хадис с непрекъснат иснад, в чиито текст се свеждат словата на Пророкът салляллаху алейхи ве селлем), че:
 “(Сура) Фатиха ал-Китаб е лек за всяка отрова.”
Още я наричат “ар-Рукйа”
(Заклинание) съгласно хадис от Абу Саид
 (ал-Худри радияллаху анху) сведен в достоверните сборници, в който се разказва, как един искрен човек я е прочел като заклинание, а Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, го попитал:
 “Откъде узна, че тя (сура “ал-Фатиха”)
 е заклинание (ар-Рукйа)?”
Аш-Шааби също така е предал, че Ибн Аббас радияллаху анхума, я е наричал
 “Асас ал-Коран” (Основа на Корана).
 Той радияллаху анхума, е казал:
“А нейната основа са (словата):
 “В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния!”
Суфян Ибн Уйайна я е нарекъл:
 “ал-Ваакия” (Охраняваща).

Яхя Ибн Абу Касир я е нарекъл:
 “ал-Кафийа” (Достатъчна), защото тя е достатъчна вместо другите (сури), но другите (сури) не са достатъчни вместо нея.
Както е казано в някои мурсал хадиси (мурсал – отсъства сподвижник, предал този хадис от пророка салляллаху алейхи ве селлем):
“Умм ал-Коран-Майка на Корана, се явява замяна на всичко, което е вместо нея.
Но това, което е освен нея, не може да бъде нейна замяна.”
/Сведено е от ал-Бейхаки в “Сунан ал-Кубра”(2/165), и ал-Хаким в “ал-Мустадрак” (1/238), и от ал-Фадил Мухаммед Тархуни в книгата му “Маусуа Фадаил ал-Коран”
(1/40-43)/
Наричат я също така и “Фатиха ас-салaт” (Откриваща намаза), и “Казн” (Съкровище), за което е споменал аз-Замахшари в своя Тaфсир “Кашшаф”.
Тази сура “ ал-Фатиха” е меканска, за което са казали Ибн Аббас, Катада, Абу ал-Алия.
А, Абу Хурейра, Муджахид, Ата Ибн Йасар, и аз-Зухри са казали, че тя е мединска.
Също така е било казано, че тя е била низпослана два пъти:
веднъж в Мекка, и още веднъж в Медина. Първото мнение обаче е по-близо до истината, защото Всевишният Аллах е казал: Ние вече ти дадохме седемте повтарящи
 (се сури или) айети и великия Коран.
/15:87/,
 и Всевишният Аллах знае най-добре!
 Абу ал-Лейс ас-Самарканди е привел мнение относно това, че половината на тази сура е била низпослана в Мекка, а другата половина е била низпослана в Медина, това обаче е много странно и малко известно мнение.
С неговите думи това мнение е привел и ал-Кортуби.
Няма разногласия относно това, че тя се състои от седем айета.
Амру Ибн Обейд е казал:
 “Тя се състои от осем айета”, а Хусейн ал-Джуафи е казал:
 “Шест”, двете мнения обаче, противоречат на достоверните и по-многочислените съобщения (тоест явяват се “шаз”).
Разногласието е било в “басмала البسملة” („БисмилЛахи ар-Рахмани ар-Рахим”) дали е самостоятелен айет от сурата в началото на “ал-Фатиха”, както са смятали повечето от куфийските четци, група от сподвижниците, последователите на сподвижниците и групата учени от следващите поколения.
 Или пък “басмала البسملة”
(„БисмилЛахи ар-Рахмани ар-Рахим”) е част от айет.
Или пък изобщо не се смята за начало
 (на сурата), както са считали четците и учените от жителите на Медина.
 Учените улема, са разделени по този въпрос на три мнения, и скоро, иншаАллах Теаля, ще бъде приведено обобщението на този казус.
Казано е, че словата в нея са 25 двадесет и пет, а буквите – 113 сто и тринадесет.
Имам ал-Бухари е казал в началото на раздел “Книга за тълкуването”
(в своя сборник “Сахих”)
преди хадис №4474: “Тя е била наречена “Умм ал-Китаб-Майка на Книгата”, защото с нея започва изписването на
 (текста от Свещения Коран в)
книгите Мусхаф и с нея започва четенето на Свещения Коран в намаза”.
/Сведено от ал-Бухари (8/155) “Фатх”/.
Някои са казали, че тя е наречена така, заради това, че включва в себе си целия смисъл на Свещения Коран.
 Ибн Джарир радияллаху анху, е казал, че арабите наричат така всичко, което обединява, и с което се започва, и което следват “имама” (предводител),
 “джаами” (обединител).
Така например, те наричат с названието “умм ар-ра'ас” обвивката на главния мозък.
 Те също наричат с името “умм” и военния флаг, под който се събират военните редици.
Мекка също е наричана “Умм ал-Кораа-Майка на градовете”, защото е най-величествената и събирателен лидер на всички градове. Казано е още, че от Мека е започнало сътворяването на земята.
Тази сура е наречена
“ал-Фатиха-Откриваща”,
 тъй като с нея започва четенето на (Свещения Коран) и с нея сподвижниците са започнали написването на текста на Свещения Коран.
Достоверно е също така нейното название “ Саб‘а ал-масаани -седем често повтарящи се айети”, защото тя се повтаря в намаза и се чете във всеки рекят от намаза.
Въпреки, че думата “масаани” има и друго значение, то разяснението му, иншаАллах Теаля, ще бъде представено на съответното място.
Имам Ахмед (в своя сборник “Муснад” 2/448) е свел:
 “На нас ни разказа Язид Ибн Харун, че Ибн Абу Зиаб, и Хишам Ибн Хишам са му съобщили с думи от Ибн Абу Зиаб и с думи от ал-Макбури с думи от Абу Хурейра радияллаху анху, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал за “Умм ал-Коран-Майка на Корана”:
 “Тя е Майка на Корана, тя е седем често повтарящи се айети и Велик Коран”.
След това той е предал това с думи от Исмаил Ибн Омар с думи от Ибн Абу Зиаб
 (и нататък с тази верига от предаващи).
Абу Джафар Мухаммед Ибн Джарир ат-Табари в своя Тeфсир (1/107) е казал:
 “На мен ми разказа Юнус Ибн Абд ал-Аля:
“Съобщи ни Ибн Вахб, че Ибн Абу Зиаб с думи от Саид ал-Макбури му е предал, че Абу Хурейра радияллаху анху, му е предал, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
“Тя (сура ал-Фатиха) е Майка на Корана, Откриваща Книгата и седем често повтарящи се айети.”
. Ал-Хафиз Абу Бакр Ахмед Ибн Муса Ибн Мардавейхи е казал в своя “Тeфсир”:
 “На нас ни разказа Ахмед Ибн Мухаммед Ибн Зияд, който е предал, че Мухаммед Ибн Галиб Ибн Харис е разказал, че Исхак Ибн Абд ал-Вахид ал-Маусили е съобщил, че ал-Муафи Ибн Имран, а той от Абд ал-Хамид Ибн Джафар, а той от Нух Ибн Абу Билял, а той от ал-Макбури, а той чрез Абу Хурейра радияллаху анху, е предал, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем,
 е казал: “(Сура) “ Хвала на Аллах,  Повелителят на световете!”
се състои от седем айета, и “БисмилЛахи ар-Рахмани ар-Рахим- В името на Аллах Всемилостивия, Милосърдния” е един от тях. Това са седем често повтарящи се айети, Великия Коран, и тази сура е “Умм ал-Китаб ” – Майка на Книгата и Откриваща Книгата!”.
 /Този хадис е приведени от ас-Сааляби в неговия Тeфсир (1/18)/
Ад-Даракутни (1/312) също така е свел подобен текст от Абу Хурейра радияллаху анху, във формата марфу‘ словата на Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, след което е казал:
 “Всички разказвачи заслужават доверие”. Също така ал-Бейхаки (2/45) е свел от Али, Ибн Аббас и Абу Хурейра радияллаху анхум, че те са коментирали словата на Всевишният Аллах: (Саба ал-Масаани) Седемте повтарящи айети/15:87/,
 като (сура) “ал-Фатиха” и че (басмала البسملة) е седмия айет и е включен в нея.”
 Завършека на тази (дискусия) ще последва в (коментарите на) “басмала البسملة”.

Ал-Амаш е предал от Ибрахим, който е казал: “Попитали Ибн Месуд радияллаху анху, защо не е записал сура ал-Фатиха в своя екземпляр на Книгата Мусхаф?
 А той отговорил:
 “Ако аз я бях записал, то бих я записал в началото на всяка сура.”
 Абу Бакр Ибн Абу Дауд е казал:
 “Той Ибн Месуд е имал в предвид, че тя винаги се чете в намаза.”
 И още Ибн Месуд радияллаху анху, е казал:
 “На мен ми е достатъчно, че мюсюлманите ще я помнят наизуст, за да не я записвам в моя екземпляр.”
Някои казват, че сура ал-Фатиха е първото низпослано от Свещения Коран,
както за това се споменава в хадиса, сведен от ал-Бейхаки в “Даляил ан-Нубуват”.
 Ал-Бакиллани е предал това като едно от трите мнения (по този въпрос).
Други са казали, че (първо) е било низпослано:
О, ти, който се обвиваш
 [в своите одежди]!
/74:1/
 както за това е казано в хадиса предаден от Джабир в сборниците “Сахих” на ал-Бухари (4923, 4926, 4954) и на Муслим (161).
 И още е казано, че (първо) е било низпослано:
Чети [о, Мухаммед] в името на твоя Повелител, Който сътвори, сътвори човека от съсирек!
/96:1-2/
 и това е вярното мнение, чието потвърждение ще последва на своето място, и към Всевишният Аллах прибягвам за помощ!
---------------------------

Коментар (Тeфсир) на сура “ал-Фатиха” от Свещения Коран
Написан от Абу ал-Фидаа Исмаил Ибн Омар Ибн Касир ад-Димашки
(701-774 г. по х.)


Превод: Ридван Мустафа Кадьов

(Този превод е изпълнен от книгата на имам Ибн Касир “Китаб Тафсир
ал-Коран ал-Азим – Книга за тълкуването на Великия Коран” на издателство “Муджемма ал-малик Фахд литибаат
ал-Мусхаф аш-Шариф – Кралски комплекс “ Фахд” за отпечатване
на Свещения Коран” в град Медина Кралство Саудитска Арабия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар