понеделник, 26 януари 2015 г.

ВЕЛИКОТО ДЕЛО ДА ПОДОБРЯВАШ ОТНОШЕНИЯТА МЕЖДУ ХОРАТА


بسم الله الرحمن الرحيم
В името на Аллах, Всемилостивият, Милосърдният!
         Благодарността, славата и възхвалата е за Всевишния Аллах, Господарят на световете. Нека саляту селям да бъде за Мухаммед (с.а.с.), неговото семейство, всичките му сподвижници и последователи до Съдния ден.
         Уважаеми братя!
         Нека да се страхуваме от Аллах Субханеху ве Теаля с истински страх, защото със страхуването от Него Субханеху ве Теаля се пречистват делата и се подобрява положението. Затова многократно правете зикр на Него - Субханеху ве Теаля. Така се успокояват сърцата и душите.
         Разногласието, спорът и препирните между хората е вроден инстинкт, заложен от Аллах Субханеху ве Теаля в човека още когато го е сътворил. В различни ситуации този инстинкт се задейства и започва да кипи в човека, породен от различни причини:
         1.Първата причина е шейтанът, който повелява безсрамие, разврат и непозволени от Исляма неща. Той е отчаян, защото мюсюлманите не го обожават, и се стреми да ги предизвиква един срещу друг. Той сее разногласие, спор и разделение между тях.
         2.Втората причина е в това, че човешката душа винаги клони към лошото и негативното.
         3.Третата причина са шейтаните сред самите хора, които едни на други си влияят с изкривени и подстрекаващи думи. Те влошават отношенията в обществото, дори и между най-близките хора, предизвикват към одумване едни на други и всяване вражда между тях. Измислянето и съчиняването на лъжи, развалят отношенията и се появяват като бариера, която прекъсва роднинските връзки. Нарушава братските отношения, предизвиква разногласия, злоба и развиване на фитне (раздор). Така се разраства отчуждаването и се разделя приятел от приятеля, близък от близкия, баща от сина, мъж от жена, брат от брата, съсед от съседа - така се скъсва общата
(2)
връзка между отделните личности, а оттам на цялото общество.
         Когато се нарушат отношенията, сърцата на хората се променят, вследствие на което се отчуждават един от друг, и се разбива братството и солидарността между тях.
         Най-ярък пример за поява на разногласие между хората е отчуждението и отдалечаването един от друг. Ето защо Аллах Субханеху ве Теаля забрани на мюсюлманите да се отбягват и заповяда да се подобряват връзките помежду им. Той, Аззе ве Джелле определи това като най-важен фактор за сближаване и го отреди като най-доброто подчинение към Него. Това е предпазната ограда за запазване на ислямското братство и е непревземаемата крепост за единството на общността, към чието запазване се стреми Ислямът. Аллах
Субханеху ве Теаля казва:

        § … Бойте се от Аллах и се помирявайте взаимно, и се покорявайте на Аллах и на Неговия Пратеник, ако сте вярващи!”§/Сура „Енфал”/8/:1/
         Пейгамберинът (с.а.с.)  казва:
((أن من هجر أخاه سنة فهو كسفك دمه)) رواه الحاكم و صححه, و وافقه الذهبي.
         „Онзи /мюсюлманин/, който отбягва своя брат една година, като чели го е убил”.
(( لا يحل لرجل أن يهجر أخاه فوق ثلاث ليال, يلتقيان فيعرض هذا و يعرض هذا, و خيرهما الذي يبدأ بالسلام)) ـ متفق عليه.
         „Не е позволено човек да отбягва своя брат повече от три денонощия, /и когато се/ срещат единият да отхвърля другия и обратното. По-извисен онзи, който пръв започне със селям /т.е. с цел да се подобрят/.”/Бухари и Муслим/
 (( تفتح  أبوا ب  الجنة يوم الاثنين و يوم الخميس, فيغفر لكل عبد لا يشرك بالله شيئا, الا رجلا كانت بينه و بين أخيه شحناء فيقال: أ نظروا هذين حتى يصطلحا, : أ نظروا هذين حتى يصطلحا, : أ نظروا هذين حتى يصطلحا))-  رواه مسلم.
         “Портите на Дженнета се разтварят в понеделник и четвъртък, и се опрощават греховете на всеки един мюсюлманин, който не е направил ширк (съдружаване) с Аллах. И само на онзи човек не се опрощава, който между него и неговия брат (мюсюлманин) е имало кавга. Тогава се казва: Изчакайте тези двамата, докато се подобрят! Изчакайте тези двамата,
(3)
докато се подобрят! Изчакайте тези двамата докато се подобрят!”/Муслим/
         Ислямът се стреми да превъзпитава своите последователи, да ги предпази от отчуждаването и прекъсването на връзките между мюсюлманите и ги поучава да проявяват голямо старание за сближаване и подобряване на отношенията между хората.
         Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
         مثـل المؤمنين في توادهم و تراحمهم و تعـا طـفـهـم مثـل الجسد: اذا ا شتكى منه عـضو تداعى  له  سائـر الجسد با لسهر و الحمى)) ـ [رواه مسلم].
         “Мюсюлманите в добрите си отношения, в милосърдието и съчувствието са като едно тяло. Когато един орган страда, то цялото тяло боледува и прекарва в безсъние и бдителност.”/Муслим/
         Силата на мюсюлманите винаги е била в привързаността и добрите отношения помежду им, а пък провалът винаги е идвал, когато се разединят. Това е съвсем ясно от думите на Аллах Субханеху ве Теаля:

         §...и не се оспорвайте един друг, за да не се провалите и да изчезне силата ви! И вие търпете! Аллах е с търпеливите.§/Сура „Енфал”/8/:46/
         Подобряването на връзките между хората е от най-характерните черти на Исляма. Стремежът му е да насочи своите последователи към доброто. По този начин ще се премахнат противоречията, споровете, враждите и всички отрицателни черти на личността и обществото, Ислямът се явява като балансиращ и коригиращ фактор. По този начин, на практика ще се осъществи братството. Аллах Субханеху ве Теаля казва:

         §Вярващите са братя, затова помирявайте своите братя и бойте се от Аллах, за да бъдете помилвани!§/Сура „Худжурат”/49/:10/
(4)

         §Няма добро в много от тайния им шепот, освен у онзи, който повелява да се дава садака или правене на добри дела, или помирение между хората. И който върши това в стремеж задоволството на Аллах, Ние ще го дарим с огромна награда.§/Сура „Ниса”/4/:114/
         Всевишният Аллах обещава опрощение и милост на онези, които подобряват отношенията между хората:

         §И ако помирявате и се страхувате, то ­ Аллах е Опрощаващ, Милосърден.§/Сура „Ниса”/4/:129/
         Всичко казано показва голямата сила на религията и вниманието, което тя отделя на подобряване отношенията между хората в обществото. 
         Пейгамберинът (с.а.с.) е известил за наградата на онзи, който се стреми да подобрява отношенията между хората:
(( ألا أخبركم بأفضل من درجة الصيام و الصلاة و الصدقة؟ )) قالوا: بلى يا رسول الله! قال: ((إصلاح ذات البين, و فساد ذات البين الحالقة)) ـ [ أخرجه أبو داود و الترمذي و صححه].
         „Да ви известя ли за нещо - по-превъзходното от степента на оруча, намаза и садаката?” Казаха:„ Да! О, Пратенико на Аллах!” Той каза:„Подобряване на отношенията помежду ви и /да се предпазвате/ от унищожителния разврат измежду вас”.
         Подобряването на отношенията между хората е една от най-ярките морални черти на Пейгамберина (с.а.с.). Аллах Субханеху ве Теаля, за Неговия Пратеник Шуайб (а.с.) казва:

         §Искам само подобрение, колкото мога. Моят успех е само от Аллах. На Него се уповавам и към Него се обръщам.§/Сура „Худ”/11/:88/
(5)
         Аллах Субханеху ве Теаля известява как Муса (а.с.) се обръща към своя брат Харун:

         §Тогава Муса каза на брат си Харун: “Замести ме пред моя народ и поправяй, и не следвай пътя на рушащите!”§/Сура „Еараф”/7/:142/
         Знайте, че подобряването на отношенията между хората е едно от най-високите степени на вярата.
         На практика лъжата е забранена в Исляма, но когато се цели подобряване на отношенията между хората, се позволява.
         Пейгамберинът (с.а.с.)  казва:
(( ليس الكذا ب الذي يصلح بين الناس  فينمي خيرا أو يقول خيرا)) متفق عليه.
         “Не е лъжец онзи, който преувеличава и казва нещо хубаво, с цел да подобрява между хората,.”/Бухари и Муслим/
         Пейгамберинът (с.а.с.) казва:
 (( لا يحل الكذب الا في ثلاث, يحدث الرجل امرأته ليرضيها, و ا لكذب في الحرب, و الكذب ليصلح بين ا لناس)). [رواه ابو داود و ا لترمذي]
         „Лъжата не е позволена, освен в три положения: Да каже съпругът на съпругата си слова, с които ще я удовлетвори, лъжата по време на война и лъжата, с цел да подобри отношенията между хората.”/Ебу Давуд и Тирмизи/
         Имам Хаттаби (р.а.) казва:
         “В тези положения, човекът е принуден да преувеличи думите си и достоверността им, като с това цели помиряване и избягване на вреда.”
         Що се отнася мъжът да излъже жена си, значи да й каже, че я обича повече, отколкото е в действителност, за да може съвместният им живот да продължи към добро, за да се избегнат противоречията между двамата.
         Затова нека да се страхувайте от Аллах Субханеху ве Теаля и да си подобряваме отношенията с тези, които ни заобикалят в личния и обществения живот! Да се обичаме заради Аллах Аззе ве Джелле, за да се подобри положението ни, да очакваме наградата и милостта от Него! Амин!

Няма коментари:

Публикуване на коментар