понеделник, 26 януари 2015 г.

Раздел – Курбан


І Определение – жертвено животно, което се коли в името на Аллах (С.Т.).
1. Видове Курбан – жертвоприношение.
1.1.”Хедий” – Курбан, който се коли от хаджиите на местността ,,Мина”, в близост до Мекка.
 1.2. „Удхийе” – Курбан, който се коли от мюсюлманите на Курбан Байрям;
1.3. „Акика” – Курбан, който се коли на новородено. Този вид Курбан е суннет.
1.4. „Незир" - заречен Курбан – когато някой се зарече, че ще заколи Курбан, ваджиб е да го направи, като няма право да яде от месото, а да раздаде целия Курбан.
1.5. „Садака” – Курбан, който се коли в името на Аллах (С.Т.).
2. Курбанът, който се коли на Курбан Байрям.
فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ الكوثر:2
,,Кланяй /Курбан Байрям намаз/ за твоя Господар и коли Курбан!”  („Кевсер:2”)
Хадис: От Айше /р.а./: „Казал е Пратеникът (с.а.с.):  ,,Най-доброто /,обичано от Аллах (С.Т.)/ дело на Курбан Байрям е коленето на Курбан, а той /Курбанът/ ще дойде на Кияметския ден с рогата си, копитата и вълната си , а Аллах (С.Т.) ще приеме Курбана, преди да е паднала кръвта на земята.”” (Тирмизи и Хаким - добър)
Хадис: От Енес /р.а./, който казал:  ,,Пратеникът (с.а.с.) заколи на Курбан Байрям два големи вакли коча, с рога,  видях го как сложи крака си на хълбоците на животното и каза: ,,Бисмиллях, Аллахуекбер!” и ги заколи със собствената си ръка.” (Бухари и Муслим)
В друго предание се казва, че е възнамерил единият Курбан да е за него и семейството му, а другият - за тези, които не са имали възможност да заколят.
При коленето на Курбана, краката му трябва да са обърнати към къбле и да е легнал на лявата страна, а опашката да е надясно, като коленето да става с дясната ръка.
* Коленето на Курбан е ваджиб.
Хадис: От ебу Хурейра /р.а./: „Казал е Пейгамберът (с.а.с.): ,,Който има възможност да заколи Курбан и не го направи, той да не приближава джамията ни!” (Ибн Маджа)
3. Условия, на които трябва да отговаря човек, за да му е задължение да заколи Курбан:
а) да бъде мюсюлманин;
б) да бъде заможен – това означава да има пари в излишък, с които да купи Курбан, и след това семейството му да не изнемогва.
Курбанът се коли за берекет, с цел приближаване към Аллах (С.Т.);
в) да си бъде в населеното място, да не е пътник;
г)един курбан е достатъчен за едно семейство /тези, които се хранят на една трапеза/, като задължение е на главата на семейството да заколи Курбана и от това цялото семейство печели севап. Ако членовете на семейството са богати, може да заколят за всеки поотделно Курбани, но ако заколят само един – задължението е изпълнено.
4. Животни, които стават за Курбан.
4.1. За Курбан стават само три вида животни, които са споменати в Свещения Коран под името ,,Бехиметул ен-ам” в сура „Хадж:34” – това са камили, говеда и овце /кози/ от двата пола.
(وَلِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنَا مَنْسَكاً لِيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَام) الحج: من الآية34
„И за всяка общност отредихме жертвоприношение, за да споменават името на Аллах над животно от добитъка /”бехиметул ен-ам”/, който Той им е дал.”
а) „Бехиметул енам” – това са три вида животни, които стават за Курбан:
- Камила;
- Говеда /крави, биволи…/;
- Овце и кози; /независимо дали са мъжки или женски./
5. Условия, на които трябва да отговаря Курбанът:
5.1. Възрастова граница:
- Овца /коч/ – да бъде най-малко на една година – може и агне на шест месеца, но да е на ръст, колкото възрастна овца;
- Коза – едногодишна /яре не става/;
- Крава /теле/ - като телето трябва да е минимум две години. Под този възраст не става за Курбан;
- Камила – минимум петгодишна.
* Под тези граници животните не стават за Курбан, освен за Садака Курбан, като от камилите и говедата едно животно става за седем Курбана.
5.2. Да няма недостатъци:
Хадис: От Берае ибн Азиб /р.а./: „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Четири вида недостатъци, ако ги има в едно животно, то не може да стане за Курбан: 1) да  е сляпо с едното око /или двете/; 2) да е куцо; 3) да е явно болно; 4) да е много слабо.””   (Ахмед и есхабу сунен)
Според имам ебу Ханифе животни, със следните недостатъци, не стават за Курбан:
- Сляпо, куцо, слабо или видимо болно животно;
- Животно, на което му липсват повече от половината зъби;
- Животно, без уши или отрязани повече от половината;
- Животно, на което му е отрязано вимето и не може да се дои;
- Животно, на което му е отрязана повече от половината или цялата опашка;
- Животно, което яде изпражнения – такова животно е чисто и може да се използва за месо, но не и за Курбан;
* Животни с много малки недостатъци могат да станат за Курбан.
5.3. Животни с недостатъци, при които те са мекрух, но могат да са Курбан:
- С нарязано или надупчено ухо;
- С отрязана до 1/3 част от опашка;
- Мекрух е да се дои животно, определено за Курбан;
- Мекрух е да се язди, впряга или стриже животното, щом е определено за Курбан;
- Ако Курбанът впоследствие получи недостатък и собственикът е беден, може да го използва за Курбан, но ако е богат, е по-добре да купи нов.
6. Сюннети за този, който ще коли Курбан:
6.1. Да прави много ибадет - като хадж, намаз, оруч и др.;
6.2. Да не реже ноктите си и да не скубе косми от тялото си, от началото на месец Зульхидже до заколването на Курбана.
Хадис: От умму Селеме /р.а./: „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Собственикът на Курбана, като види месечината на месец ,,Зульхидже”, да не реже ноктите си и да не маха косми от тялото си, докато не заколи Курбана!””   (Муслим - достоверен)
Хадис: От Джабир /р.а./, който казва:  ,,Бяхме с Пратеника (с.а.с.) на Худайбия и заклахме крави - за по седем Курбана, и камили - за по седем Курбана.” (ебу Дауд и Тирмизи)
Ако някой има седемчленно семейство и заколи за Курбан крава – счита се, че всеки е заклал Курбан, но намеренията трябва на всички да са за един и същи вид Курбан.
7. Време за колене на Курбана.
Според имам ебу Ханифе времето за колене на Курбана започва от края на Байрямския намаз и продължава до преди Акшам на третия ден.
Хадис: От Берае ибн Азиб /р.а./: „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,На Байрям сутринта първото нещо, което ще направим, е да кланяме намаза, а след това ще се върнем вкъщи и ще заколим Курбаните. Който постъпи така, е спазил суннета, а който заколи преди това, е заклал животно за месо за семейството си и не е изпълнил нищо от суннета.””  (Муттефекун алейхи)
Най-добре е Курбанът да се заколи първия ден, след това наградата намалява, освен при необходимост, като е силен мекрух да се коли нощем.
8. Начин на колене на Курбана:
8.1. Най-севап е Курбанът да се заколи от собственика.
8.2. Суннет е да се наточи добре ножа преди колене.
8.3. Курбанът да се изведе спокойно, без да се ругае или бие.
8.3. Желателно е да се направи дупка, където да изтича кръвта, за да не се разлива.
8.4. Като се отведе Курбанът до мястото за колене – да се легне на лявата страна, а краката да сочат къбле! След това се връзват трите крака, а задният десен остава свободен.
Желателно е животното да не вижда ножа.
8.5. Преди да се заколи, да се каже ,,Бисмиллях, Аллахуекбер!” - това е задължително /фарз/.
8.6. Суннет е да се чете дуа: Сура „Ен-ам:79”; 162-163 айет.След това се казва: ,,Аллахумме хаза минке ве лек!” – О, Аллах, това е от Теб и за Теб!” и се коли.
8.7. Този, на когото е Курбанът, е желателно да присъства при коленето, ако е упълномощил друг да коли.
8.8. Шериатско заколване – трябва да се отрежат поне три от четири неща: 1) хранопроводът; 2) дихателната тръба; 3) едната или двете кръвоносни вени, които захранват мозъка.
9. Разпределение на месото.
Курбанът се разпределя на три части при нормално положение.
Хадис: Ибни Аббас /р.а./ разказва:  ,,Когато Пратеникът (с.а.с.) закла Курбана, разпредели месото на три части: 1/3 остави за семейството си; 1/3 раздаде на съседите и 1/3 подари на близките и роднините си.” (Ебу Муса Ел-Асфахани)
Това е суннет и не е задължително да се разпредели точно по този начин. Ако семейството е бедно, може да остави за себе си целия Курбан, но ако е богато,  по-добре е да раздаде всичкото месо.
Желателно е месото от Курбана да се дарява само на мюсюлмани, също така може да се сготви и да се нагостят близките.
* Изискванията за „Хедий Курбан” са същите като за „Курбан Удхийе”, с единствената разлика, че първият се коли от хаджиите на местността „Мина”.
10. Курбан ,,Акика”.
Коленето на Курбан „Акика” /за новородено/ е суннет.
Хадис: От Семура ибн Джундуп /р.а./: „Казал е Пратеникът (с.а.с.): ,,Желателно е на всяко новородено да му се заколи „Акика” Курбан на седмия ден от раждането, да му се сложи име и да му се обръсне главата.” (Ахмед и есхабу сунен)
Видовете животни за „Акика” са същите, както и при „Удхийе Курбан”, което се отнася за „Удхийе” – важи и за „Акика Курбан”.
1. Време за колене – това се прави на седмия ден от раждането на детето, ако не може на седмия, тогава на четиринадесетия, ако тогава не може – когато има възможност.
2. Желателно е да се заколи от бащата, като се каже:,,Аллахумме минке ве леке акикату ан……/споменава се името на детето/!”. След това се казва ,,Бисмиллях , Аллахуекбер!” и се коли.
3. Месото се разпределя, както при „Удхийе”.
4. Даване на име за новородено.
Когато се роди дете, суннет е да се чете езан в дясното ухо на бебето, след което да се спомене три пъти името на детето. Това се прави по посока на къбле.
От суннета е да се обрязват децата, но не  на първия или седмия ден, за да не се оприличаваме с евреите. Според имам ебу Ханифе този суннет е останал от Ибрахим /а.с./.
Хадис: От ебу Рафия (р.а.), който казал:  ,,Когато се роди Хасен, Пратеникът (с.а.с.) му чете езан на ухото.” (Ебу Дауд, Тирмизи и Ахмед)
На седмия ден от раждането са суннет три неща:
1) да се даде име на бебето;
2) да се заколи „Акика";
3) да му се обръсне главата, а обрязването е суннет да се прави след седмия ден.
Хадис: От ебу Рафия /р.а./ : „Когато се роди Хусейн, Пратеникът (с.а.с.) каза на Фатиме /р.а./: ,,Обръсни главата на бебето и раздай садака в сребро, колкото тежи косата на бебето!” (Бейхаки и Ахмед)
11. „Незир Курбан” – обещан /заречен/ Курбан.
Например, ако някой се зарече на глас: „Ако стане еди - какво си, ще заколя Курбан!” Тогава става ваджиб на зареклия се да изпълни обещанието си.
*Заричането не е желателно и не се обича от Аллах (С.Т.) независимо за какво е.
Каквото важи за „Удхийе”, се отнася и за „Незир Курбан”, с изключение на това, че при наречен Курбан се раздава целият курбан и собственикът и неговото семейство нямат право да ядат от него.
12. Курбан, който е садака.
Този вид Курбан може да се коли по всяко време и по всякакъв шериатски повод. Също може да се заколи и за починал, защото наградата от садаката е от полза за умрелия.
На Курбан Байрям не е задължително да се коли за починал освен, ако е купил Курбан и е починал след това, тогава близките го колят за него.
13. Байрям намаз.
Текбирите1 на Курбан Байрям започват от сабах на деня Арафа2 и продължават до икиндия на четвъртия ден на Байрям. От суннета е всеки сам за себе си да го прави по веднъж, след всеки фарз намаз.
Хадис: От Бурейда /р.а./, който казва:  „Пратеникът (с.а.с.) не тръгваше за Рамазан Байрям, докато не хапнеше /фурми/, и не ядеше на Курбан Байрям, докато не се върнеше от джамията.” (Тирмизи и ибн Маджа) …. В предание от Ахмед се казва: „ …докато се върнеше и яде от Курбана.”





Няма коментари:

Публикуване на коментар