вторник, 3 ноември 2015 г.

Седжде Сехви в намаза



За да се познават и прилагат предписанията на сехви седжде е необходимо да се знаят съставните части на намаза и неговите ваджиби, защото предписанията на сехви седжде са свързани с тях.
Това е една от основните причини, поради които трябва да познаваме съставните части на намаза, ваджибите и суннетите.
Сехви седжде е предписано за всички намазаи, освен за дженазе намаз.
Сехви седжде се извършва при няколко ситуации:
1.Когато кланящия додаде нещо в намаза
Ако кланящия додаде някое действие, което е от намаза, като например пети рекят, трто седжде, второ рукю и т.н.
Втози случай кланящия ще направи сехви седжде.
След като даде селям на двете страни ще направи още две седждета и отново ще даде селям без да повтаря тешехххуд.
 Пратеника (с.а.с.) кланял следобеден  намаз с пет рекята и му казали:” Да не би намзаа да се е увеличил!?
Пратеника с.а.с. попитал: „Но защо?”-на което те добавиха:
 „Кланя пет рекята.”
При което Пратеника (с.а.с.) направи две седждета и даде селям.
298Бухари, 1226;Муслим,571.
Когато кланящия додаде някое действие, което не е от намаза, като например правене на крачки, обличане, оправяне на шапката,почесване, оглеждане и т.н.
Ако това действие бъде предизвикано от някаква нужда то не разваля намаза, въпреки че кланящия е извършил повече движения.
Но ако бъде извършено без нужда, тогава се гледа броя и големината на тези действия и това дали са извършени нарочно или забравяйки.
Ако действията са многобройни и нарочно извършени-намазът е недействителен.
Според друго мнение намазът е недействителен и при положение, че действията са многобройни, въпреки че са извършени от кланящия забравяйки, но те са толкова много, че ако някой го наблюдава от страни оства с впечатление че не кланя.
Ако действията са малки незначителни макар и нарочно извършени, подобни деяния са порицани, но намаза е действителен, но наградата за негоще бъде намалена.
2.Когато кланящия забрави някое действие от намаза
а)забравяне на съставна част от намаза
- ако това е началния текбир, в този случай кланящия не е встъпил в намаза и трябва да го поднови;
- ако бъде забравен някоя друга съставна част от намаза, тогава имаме следните ситуации:
Първа ситуация:
Когато кланящия си спомни , че е изоставил дадена съставна част, чак когато е на втория рекят и е започнал с четенето.
Тогава рекята, от който е забравена съотвтната съставна част е невалиден, а на негово място се числи рекята, в който се намира.
Втора ситуация:
Ако кланящия си спомни, че е пропуснал(забравил)някоя съставна част от намаза преди да е започнал с четенето на Aл Фатиха от следващия рекят, тогва ще се върне да извърши пропуснатата съставна част на намаза и ще повтори всички действия след него до новия рекят.
Например: на седжде си спомня, че е забравил да прочете Aл Фатиха, здължен е веднага да се върне на киям , след това да прочете Aл Фатиха да отиде на рукю, да се изправи от рукю, и чак тогава да отиде на седжде и да продължи с намаза.
На края на намаза ще направи сехви седжде.
Трета ситуация:
Когато кланящия си спомни, че е забравил съставна част от намаза след като е дал селям.
Ако си е спомнил непосредствно след даването на селям, преди да е развалил абдест или е разговарял с някого , но не във връзка с намаза, тогава ще кланя още един рекят, който ще компенсира пропуснатото, а на края на намаза ще направи сехви седжде.
Но ако за това си спомни след като е развалил абдест или е разговарял с някого, но не за намаз, тогава ще повтори целия намаз.
б) забравяне на ваджиб в намаза
Ако кланящия забрави ваджиб, тогава няма да се връща за да го компенсира, а само ще направи сехви седжде.
Доаказателство за това е хадис предаден от Абдуллах ибн Бухайн: „ Кланяше ни Пратеника (с.а.с. )(кланяхме) два рекята и стана за трети, без да сяда и хората зад него станаха и кланяха.
При края на намаза, докато чакахме да даде селям ,изрече текбир и направи две седждета преди селяма, и тогава даде селям.”
 ( 299Бухари,829;Муслим,570.)
в)забравяне на суннет в намаза
Втози случай няма да се прави сехви седжде.
3.Когато кланящия се усъмни в намаза
Когато кланящия се усъмни, че е забравил нещо от съставните части или ваджиби на намаза становището е следното:
а) Когато кланящия се усъмни в броя на рекятите, които е кланял , решава, че е кланял по-малко, защото в това е сигурен така например ако се съмнява дали е кланял два или три рекята, решава, че е кланял два рекята и накрая на намаза ще направи седжде преди селяма.
Предава се че веднъж Пратеника (с.а.с.) след втория рекят пропуска първото сядане и се изправя за трети рекят ,а на края на намаза преди селяма е направил сехви седжде, казвайки по-късно:
 „Когато някой се усъмни дали е кланял три или четири рекята в намаза, нека отхвърли съмнението като вземе за основа онова ,в което е сигурен ( а това е по-малкия брой рекяти), а след това преди селяма, нека направи сехви седжде.
Ако при пдобен случай кланя пет вместо четири рекята това ще му бъде шефаат за неговия намаз, но ако е кланял четири, колкото и трябва, това ще остави шейтана с провесен нос
(душевно съкрушен).
(Муслим, 571)
б)Когато кланящия се усъмни, че е пропуснал съставна част от намаза(рукн).
При това положение имаме три ситуации:
Първа ситуация:
Ако кланящия се усъмни , че е пропуснал съставна част на намаза от предходния рекят, тогава рекята в който се намира ще компенсира(ще замести) рекята в чиято изрядност се съмнява.
Втора ситуация:
Ако кланящия се усъмни, че е пропуснал съставна част на намаза от същия рекят, в който се намира в момента на кланянето, тогава ще се върне от тази съставна част(рукн), ще я извърши , както ще извърши и всички действия след нея.
Трета ситуация:
Ако у кланящия се появи съмнение след като е извършил намаза и е приключил с него, в този случай няма да се базира на съмненията си.

4.Когато кланящия не е сигурен дали е извършил  рукн или ваджиб , но преобладава мнението, че е иизвършен.
Втози случай кланящия ще завърши намаза си според преобладаващото мнение и ще направи сехви седжде след селяма.
Пратеника (с.а.с.)  e казал:
„Когато някой от вас се усъмни в намаза, нека избере онова, което смята за най-правилно ( в друго предание: „Нека избере онова, което е най-близо до истината.”)
Нека направи сехви седжде.
(Муслим, 572)
От Бухари се предава още”...и нека направи сехви седжде след селяма.”
Забележка:При извършване на сехви седжде преди или след селяма не е необходимо да се чете повторно „Еттахиййату”.
Правилно е непосредствено след сехви седжде да се даде селям, както го предава имам Бухари.


Няма коментари:

Публикуване на коментар