понеделник, 31 октомври 2016 г.

Какво искаме, когато четем сура „Фатиха“?

Всемогъщият ни Създател ни е дарил безплатно с 24 часа на денонощие и иска от нас, да отделим една малка част от това време, за да му благодарим, служейки му.
Но дали сме се замисляли, когато заставаме пред Всевишния за намаз, какво искаме от него, четейки във всеки рекят сура Фатиха?
Ние сме задължени да сме благодарни на Всевишния ни Създател, който ни е дарил с безброй блага, които дори не бихме могли да изброим.
Тази наша благодарност я изразяваме както с езика си, чрез думи, така и чрез поведението си.
Молитвата намаз е тази, която се нарежда на първо място, когато става въпрос за благодарност към Всевишния Аллах.
Затова е важно за всеки вярващ да знае значението на молитвите и знаменията, които чете по време на самия намаз.
Но ако човек знае арабски език, дори да е запознат подробно с тълкуванието тефсир на знаменията, не е правилно да мисли за значението на всяка дума или изречение.
Защото молитвата намаз не е място за размишление и идеи, а е по-скоро свързана с прослава на Всевишния (зикир).
Следователно вместо размишление е по-редно да изразим нашето упование, да благодарим на Създателя ни, спазвайки неговата заповед.
Обикновено се препоръчва в намаза да се мисли преди всичко, че сме застанали пред Всевишния Аллах, съзнавайки че сме негови раби.
Правенето на анализ на думите и изреченията по време на намаза от хората, които знаят арабски е в противовес с духовността на молитвата намаз.
 
 В същото време да разбираме и осъзнаваме значението на знаменията, които четем в намаза, би могло само да ни приближи още повече към молитвата и заздрави връзката помежду ни.
„Разделих на две сура Фатиха между мен
и моите раби“
В един хадис, предаден от Ебу Хурейре, Аллах да е доволен от него, според който се споменава за едно разпределяне между Всевишния Аллах и неговите раби:
„Намазът, тоест сура „Фатиха“ я разпределих на две между мен и моите раби.
Половината е за мен, а другата половина за рабите ми.
Рабът ще получи това, което иска от сура „Фатиха“.“
Когато рабът каже „Елхамдюлилляхи Раббил-алемин“
 (Хвала на Аллах – Господа на световете),
 Всевишния казва:
 „Моят раб ми благодари.“
Когато рабът каже „Еррахманиррахим“
(Всемилостивия, Милосърдния), Всевишния Аллах казва: „Моят раб ме възхвали.“
Когато рабът прочете знамението „Малики евмид дин“
(Владетеля на Съдния ден),
Всевишния казва:
 „Моят раб ме възвеличи.“
Когато рабът каже „Иййяке не’абуду ве иййаке нестеъйин“
 
 
(Само на Теб служим и Теб за подкрепа зовем),
Всевишния казва:
 „Това е между мен и моя раб, той ще получи това,
което желае.“
Когато рабът каже „Ихдинес сиратал мустеким.
 Сираталлезине ен‘амте алейхим, гайрил мегдуби алейхим веледдаллин“
 (Насочи ни по правия път.
Пътя на онези, които си дарил с благодат, а не онези, над които тегне гняв, нито заблуждаващите се),
Всевишния казва:
 „Последната част е само за моя раб и той ще получи това, което желае.“
 (Муслим, Салят 38)
Като вярващи, които отслужват молитвата намаз, трябва да се замислим над този хадис и действията ни да са в зависимост от това.
Знаейки и изричайки качествата на Всевишния Всемилостив и Милосърден, ние трябва да съзнаваме нашата отговорност и задължения, и действията ни да бъдат свързани с това.
Който чете сура „Фатиха“, ще му бъде дадено това, което желае
„Фатиха“ е една молба и желание към Всевишния и човек трябва много добре да знае какво иска.
 Бихме могли накратко да обобщим нещата, които искаме в тази сура по следния начин:
 „О, мой Аллах, води ме по средния път, далеч от двете крайности, пътя на Твоето задоволство, помогни ми да стигна до него и да остана до края по този път!
По този път Ти не би ме оставил да изпадам в пропастта на страстите си, не би ме наказал и не би ме насочил към лукавство.
Опази ме от пътя на безумните, оглупели и безчувствени хора.
Отреди ми да вървя по пътя на пратениците, праведниците и мъчениците.
 О, мой Аллах, не ми отреждай да бъда от излезналите от пътя заблуждаващите се и от наказаните, над които тегне гняв.“
 Това са желанията на раба и както се посочва в хадиса
 „Това е само за моя раб и той ще получи това, което желае.“



Няма коментари:

Публикуване на коментар