понеделник, 25 май 2020 г.

Правата на мъжа над жената


Правата на мъжа над жената
Аллах Всевишния е кзал: „Мъжете стоят над жените с това, с което Аллах предпочете едни пред други и защото харчат от имотите си. Целомъдрените жени са послушни, пазят съкровеното си, както Аллах ги е запазил…“ (4: 34)

1. От Амр ибн ал-Ахуас ал-Джушами (р.а.) се предава, че чул Пророка (с.а.с.) да казва при Прощалното поклонение хадж, след като отправил прослава и възхвала към Аллах Всевишния, и напомнил, и дал наставление: „Внимавайте! Завещавам ви да се отнасяте добре към жените! Те са [сякаш] пленички при вас. И изключение на облагодетелстването вие нямате власт над тях, освен ако извършат явна непристойност. Ако го сторят, отхвърляйте ги в постелите, удряйте ги леко, без да ги мъчите. Ако се подчинят, не търсете път против тях. Внимавайте, и вие имате задължения към тях, и те имат задължения към вас. Тяхното задължение към вас е да не допускат някого, когото не одобрявате, да тъпче постелята ви, и да не разрешават на някого, когото не одобрявате, да влиза в дома ви. Внимавайте, вашето задължение към тях е да ги обличате и храните добре.“

(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис)

2. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Когато мъж покани жена си в постелята и тя не дойде, а мъжът прекара нощта разгневен от нея, ангелите я проклинат до сутринта.“

(всепризнат хадис)

В друг вариант се казва: „Ако жена прекара нощта, като напусне постелята на съпруга си, ангелите я проклинат до сутринта.“

В трети вариант думите на Пратеника на Аллах (с.а.с.) се предават така: „Кълна се в Онзи, в Чиято длан е душата ми, винаги, щом някой мъж покани жена си в постелята и тя му откаже, Онзи, който е на небето, й се гневи, докато [съпругът й] остане доволен от нея.“

3. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „На жена не се позволява да говее [доброволно], когато съпругът й присъства [вкъщи], освен с негово разрешение. И нека не допуска никого в дома му освен с негово разрешение.“

(всепризнат хадис)

4. От сина на Омар, Аллах да е доволен и то двамата, се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Всеки от вас е пастир. Всеки един е отговорен за стадото си. И водачът е пастир. И мъжът е пастир за семейството си. И жената е пастирка за дома на съпруга си и за децата си. Всеки от вас е пастир. Всички сте отговорни за своето стадо.“

(всепризнат хадис)

5. От Абу Али Талк ибн Али (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Когато мъж покани съпругата си за своя потребност, нека тя отиде при него, дори ако е край печката.“

(разказан от ат-Тирмизи и ан-Насаи, първият от които го е определил като достоверен и добър хадис)

6. От Абу Хурайра (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Ако можех да повеля на някого да се поклони на някого доземи, бих повелил на жената да се поклони на съпруга си.“

(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като достоверен и добър хадис)

7. От Ум Салама (р.а.) се предава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Която и жена да почине, след като съпругът й е доволен от нея, тя ще влезе в Рая.“

(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис)

8. От Муаз ибн Джабал (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Всякога, щом жена тормози съпруга си в земния живот, неговата съпруга сред чернооките райски деви казва: „Не го тормози, Аллах да те убие! При теб той временно е приютен и скоро ще те напусне, за да дойде при нас.“

(разказан от ат-Тирмизи, който го е определил като добър хадис).

9. От Усама ибн Зайд (р.а.) се предава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Подир себе си не оставям друго изпитание, така вредно за мъжете, както са жените.“

(всепризнат хадис)

Няма коментари:

Публикуване на коментар