вторник, 14 април 2015 г.

Значение на ашхаду алля иляха илла-ллах[у], уа ашхаду анна мухаммадан абдуху уа расулюх[у]

(Няма друг бог освен Аллах и Мухаммед е Негов Пратеник)
Аллах свидетелства, че няма друг бог освен Него.
И ангелите, и най-издигнатите в знанието свидетелстват същото Той отстоява справедливостта.
Няма друг бог освен Него Всемогъщия, Премъдрия.
(3: 18 )
Свидетелството, че няма друг Бог освен Аллах (ля иляха иллаллах) означава да се отхвърли правото да бъде обожествяван всеки друг освен Всевишния Аллах, т.е никой не заслужава да бъде обожествяван нито на замята, нито на небето, освен Аллах.
Ако друг освен Него бъде обожествен, това е заблуда.
Свидетелството "Няма друг бог, освен Аллах" съдържа отрицание и утвърждаване.
От друга страна потвърждаваме неговото единство. "
Свидетелсвото "Няма друг бог, освен Аллах" е разделението между неверието и исляма.
Това е словото на правдата, свидетелство на истината и призив към нея, слово на богобоязливостта, слово на добротворството, най-голямата заслуга, която ще натежи в Съдния ден и най-високата степен на вярата. Пратеникът на Аллах (с.а.с) е казал:
 "Най-ощастливен с моето застъпничество сред хората в Деня на възкресението ще бъде онзи, който е изрекъл:
 "Няма друг бог, освен Аллах" искрен от сърце."
Ля иляха означава:
 "Обещавам пред Аллах, че няма да признавам тези, които се обявяват за всевишни и икони, ще прекъсна връзката си с тях, ще очистя сърцето си от това, като за целта ще положа максимални сили."
Иллаллах значи:
 "Обещавам пред Аллах, че ще бъда искрен в ибадата (служенето) си и нещата свързани с ибадета, целта на моята вяра и убеждения са да бъдат само за удоволствието на Аллах, като ибадата ще извършвам по начин, показан от Мухаммед (с.а.с).
 Служенето на Аллах трябва да се пречисти от всякакви примеси и да се посвети единствено на Него, без съдружник, да се придържа към убедеността в единобожието.
Мухаммадун расулюллах значи:
"Обещавам пред Аллах, че няма да служа според хорските убеждения, според техните обичаи и традиции, а ще изпълнявам задълженията си към Аллах по начин, какъвто е заповядан от Аллах, описан е в Свещения Коран и е обяснен от Мухаммед (с.а.с).
Всевишния Аллах казва:
 „Няма принуждение в религията.
Отличи се вече истината от заблудата.
Който отхвърли сатаните и повярва в Аллах, той се обвързва с най-здравата връзка, която не се къса.
 Аллах е всечуващ, всезнаещ."
(2: 256)
Сатаните (тагут) са всичко, което отклонява от пътя на Аллах.
 "Отхвърляйки тагута" значи "Ля иляха иллаллах".
Докато не се отхвърли тагута, не е възможно да има иман (вяра).
Без съмнение обичта към Аллах не става със сухи думи, както и само с някакви чувства. Тази претенция може да бъде осъществена само със следването на Пратеникът на Аллах  (с.а.с), с живеенето според ислямската религия и с осъществяването на неговия ред в живота.
Пратеникът на Аллах  (с.а.с) е казал:
 „Който извърши деяние, което не е в съответствие с нашата религия, то ще бъде отхвърлено."
Ибн Катир казва: "Според това знамение :
„Кажи: "Подчинете се на Аллах и наПратеника!"
А отвърнете ли се Аллах не обича неверниците“, човек, който претендира, че обича Аллах, но не следва Пратеника,
е лъжец."
(3:32)
Условията на "Ля иляха иллеллах"
(Няма друг бог, освен Аллах):
Запитали имам Уахд бин Мунбих: „Пратеникът на Аллах  (с.а.с) не е ли казал, че "Ля иляха иллеллах" е ключ на дженнета (рая)?"
Имам Уахд отговорил:
 "Да, обаче ключ без зъби не може.
 Ако вземеш ключ без зъби, няма да отвориш вратата.
 Вратата може да се отвори само с ключ със зъби."
Долуспоменатите условия на "Ля иляха иллеллах" са "зъбите на ключа".
1. Да се знае смисъла на "Ля иляха иллеллах"
„И знай [о, Мухаммад], че няма друг Бог освен Аллах! ...“
Мухаммад: 19
Пратеникът на Аллах  (с.а.с) е  казал:
 .„Който научи смисъла на "Ля иляха иллаллах" и умре, отива в дженнета“.
(Муслим)
2. Приемането на смисъла без колебание и съмнение:
“Вярващи са именно онези, които вярват в Аллах и в Неговия Пратеник, после не се усъмняват и се борят чрез своите имоти и души по пътя на Аллах.
Те са искрените“.
сура Худжурат: 15
Пратеникът на Аллах  (с.а.с) е казал :
 „О, Абу Хурейра! Зарадвай с дженнет всеки, който истински и без съмнение каже:
 "Ля иляха иллаллах".
 (Муслим)
3. Да приеме със сърцето и езика смисъла на тази фраза:
Когато им се рече: "Няма друг бог освен Аллах!", те се възгордяваха.
И казваха: "Нима ще изоставим боговете си заради един луд поет?"
Ас-Саффат: 35-36
 4. Да се съгласуват действията, делата и начина на живот с "Ля иляха иллаллах";
И се обърнете към своя Господ, и Му се отдайте, преди мъчението да дойде при вас, защото после не ще ви се помогне.
сура Аз-Зуммар: 54
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
"Заклевам се в Аллах, в чийто ръце е моята душа, че никой не е истински вярващ, докато не съгласува действията си с донесения от мен шариат."
 (Муслим)
5. Да се приеме със сърцето и езика, без да се опровергава:
“Нима хората смятат, че ще бъдат оставени да казват: "Повярвахме!", без да бъдат изпитвани?
Вече изпитахме онези преди тях.
Аллах знае кои говорят истината и знае лъжците“.
сура Анкабут: 2-3
Пратеникът на Аллах  (с.а.с) е казал : "Моята защита ще бъде за онзи, който казва "Ля иляха иллеллах" със сърцето и го потвърждава с устата си и го казва с устата и го потвърждава със сърцето си."
(Хаким)
6. Да бъде чистосърдечно.
Да се правят делата само за Аллах и да се очистят от ширк (съдружаване).
“И повели на твоето семейство да отслужва молитвата, и самият ти постоянствай в нея!
 И не искаме Ние от теб препитание, а Ние ти даваме препитание.
Краят принадлежи на богобоязливостта“.
сура Ал Баийна: 5
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал : "В деня на въскрессението заслужили за моята защита ще бъдат онези, които са казали истински и от сърце "Ля иляха иллаллах".
(Бухари)
7. Да обичаме тези думи
("Ля иляха иллаллах"), както и пътя показан от тях, както и хората следващи този път.
Да не обичаме тези, които не обичат тези думи, не вървят по пътя, показан от тях и да не ги смятаме за близки.
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:
 „Който притежава три неща, той е вкусил сладостта на вярата.
 Да обича най-много Аллах и Неговия Пратеник; да обича някого, но в името на Аллах; след като Аллах го е спасил от неверието, да се страхува да не се върне обратно в него и да го изгори в джехеннема." (Бухари, Муслим)
Най-основното и важно нещо, на което ни учи Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , е точно това – вярата в единството на Бог.
Пратеника на Аллах (с.а.с) още в самото начало е призовал хората да повярват в единството на Аллах.
„Няма друг Бог освен Аллах“.
Тази фраза е израз на вярата, която отличава истинския мюсюлманин от неверника, съдружаващия с Аллах и атеиста.
Приемането или отхвърлянето на тази фраза прави хората рзлични.
Вярващите в нея стават една общност, а тези, които не вярват, формират противоположната на нея.
Истинското различие се състои в съзнателното приемане на това верую и пълното придъжане към него в релния живот.
 Самото повтаряне на фразата "Няма друг Бог освен Аллах" без разбиране, не би изпълнило предназначението и.
До тук пояснихме накратко смисъла на шахадата, която поражда в нас вярата към Аллах и стои в основата на самото служене на Аллах.

Няма коментари:

Публикуване на коментар