четвъртък, 3 октомври 2013 г.

Ако е започнало [допълнително] говеене нафиле, но след това е прекъснато, то следва ли да се отговее пропуснатото?

Един човек пожелал да говее шестте дни от месец Шаввал, и имал намерение за това, но в един от тези дни той прекъснал своето говеене без причина, не завършил говеенето си. Следва ли той да отговее този ден след шестдневното говеене през месец Шаввал, и по този начин броя на дните за говеене да станат седем, или е достатъчно да говее само шестте дни от Шаввал? Учените са на различно мнение относно това, дали онзи, който е започнал [допълнително] да говее нафиле е длъжен да го завърши или не. Има две мнения: 1 – Той не е длъжен да завърши допълнителното говеене. Това мнение е от мезхеба на имам аш-Шафий и имам ал-Ханбел, които са представили следните доказателства: А) От Айша, майката на правоверните се предава: “Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, веднъж влезе при мен и попита: “Имате ли нещо за ядене при вас?” Ние казахме: “Не. Няма.”, и той каза: “Тогава аз ще говея.” След това той дойде при нас друг ден и ние казахме: “О, Пратенико на Аллах! Дадоха ни малко хайс (вид храна)” и той каза: “Покажете ми я, защото аз започнах да говея днес.” И после похапнал.” /Този хадис е сведен от Муслим под номер 1154/ Б) От Абу Джухайфа се предава: “… Абу Дарда дошъл и приготвил храна за него (т.е. за Салман). Той казал: “Ти хапни, аз говея.” Салман казал: “Аз няма да ям, докато ти не похапнеш.” И той хапнал. Салман му казал: “Твоят Повелител има право над теб, твоята душа има право над теб, и твоето семейство има право над теб, затова отдай на всеки правото му.” След това той отишъл при Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и му разказал за това, и Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, казал: “Салман e прав.” /Този хадис е сведен от ал-Бухари, под номер 1968/ В) От Абу Саид ал-Худри радияллаху анху, се предава: “Приготвих храна за Пророка салляллаху алейхи ве селлем, и когато тя бе донесена, един човек каза: “Аз говея.” Тогава Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, каза: “Твоят брат те покани да [похапнеш] и е положил усилия, заради теб, ето защо прекъсни говеенето си и говей друг ден, ако пожелаеш.” /Този хадис е сведен от ад-Даракутни под номер 24; хадисът е оценен като надежден хасан от ал-Хафиз в “ал-Фатх” 4/210). 2 – Второто мнение е, че [доброволното] говеене нафиле трябва да бъде завършено и ако човек прекъсне подобно говеене, то следва да го отговее на када. Това мнение е от мезхеба на имам Абу Ханифа, които са представили следните доводи: А) От Айша радияллаху анха, се предава: “Хафса и аз получихме като подарък храна, а говеехме. Ние разговяхме. След това влезе Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, и ние му казахме: “О, Пратенико на Аллах! Дадоха ни подарък, и ние поискахме да хапнем, и затова разговяхме.” Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, каза: “Няма страшно; говейте друг ден вместо този.” /Този хадис е сведен от Абу Дауд 2457, ат-Тирмизи 735. В иснада на този хадис има Замил, за който в “ат-Такриб” е казано, неизвестен (меджхул). Този хадис е оценен от имам ан-Навави като (даиф) слаб в “ал-Маджмуа” 6/396 и от Ибн ал-Кайим в “Заад ал-маад” 2/84. Този хадис също така е оценен като слаб и от шейх ал-Албани. / Б) По отношение на представения по-горе хадис от Айша сведен от Муслим, в някои от версиите след думите “… защото аз започнах да говея днес. И после похапнал и казал: “Аз ще говея друг ден вместо него.” Необходимо е да се отбележи, че ан-Насаи е оценил тази добавка като слаба (даиф) и е казал: “Това е неправилно.” Тази добавка е оценена като слаба (даиф) и от ад-Даракутни и ал-Бейхаки./ Първото мнение е по-правилно, защото доводите са по-силни. И то се поддържа чрез съобщението от Умм Хаани радияллаху анха, която е казала: “О, Пратенико на Аллах! Аз наруших своето говеене, а говеех.” Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, й казал: “Ти отговя ли пропуснатия по-рано ден?” Тя казала : “Не” Тогава той казал: “Тогава това не е важно, ако е допълнително нафиле говеене.” /Този хадис е сведен от Абу Дауд под номер 2456, и е оценен като достоверен сахих от шейх ал-Албани./ Шейх Ибн Усеймин рахимеху Аллах е казал: “ Ако човек говее допълнително нафиле и се е случило така, че нещо го е накарало да разговее, то той може да разговее. И това е дошло от Пророка салляллаху алейхи ве селлем, когато той салляллаху алейхи ве селлем, отишъл при майката на правоверните Айша радияллаху анха и казал: “Имате ли нещо за ядене при вас?” Ние казахме: “Не. Няма.”, и той каза: “Тогава аз ще говея.” След това той дойде при нас друг ден и ние казахме: “О, Пратенико на Аллах! Дадоха ни малко хайс (вид храна)” и той каза: “Покажете ми я, защото аз започнах да говея днес.” И после похапнал.” Това се отнася за допълнителното говеене нафиле, а не към задължителното фард говеене.” /Край на цитата от “Маджма’у ал-фатава” 20./ Основавайки се на това, не следва да отговявате деня в който сте прекъснали говеенето си, защото този който говее допълнително нафиле е свободен по този въпрос; и следва да се завършат шестте дни от месец Шаввал.

Няма коментари:

Публикуване на коментар