четвъртък, 3 октомври 2013 г.

Форми и начини за получаване на откровение (вахий)


Формите на получаване на вахий се наричат степени на вахий. Нашият Пророк (с.а.с.) възприемал и схващал вахийните познания и информация понякога по време на сън, понякога при бодърстване, понякога му се явявал Джебраил (а.с.), а някой път и без да го съзре. Общо взето айетите му били низпослани главно в два вида: или Пратеникът на Аллах възприемал айетите от Джебраил (а.с.), който идвал като ангел, което било най-трудното възприемане, или пък Джебраил (а.с.) се явявал в човешки образ и оповестявал айетите. Нашият Пророк (с.а.с.) възприемал по девет различни начина откровенията на Корани Кaрим: – При истински сън: Сънищата на нашия Пророк (с.а.с.) са били реалност, близки до бодърстване. Той заявил: “На нас, пророците, очите ни спят, но сърцата ни – не”. Сънната форма на вахий се появила през първите 6 месеца, след което продължила във вид на бодърстване. – При наблюдаване на Всевишния Аллах: Понякога на нашия Пророк (c.a.c.) вахий му се явявал във вид на наблюдаване на Всевишния Аллах по време на сън и във вид на изслушване на благословените Му слова. Между впрочем в един от своите хадиси той повелява: “Видях своя Бог в най-хубавия му вид”. (Бухари) – След дочуване на звънлив глас: Понякога Пратеникът на Аллах (с.а.с.) чувал много силен и въздействащ глас, наподобяващ ясен и звучен камбанен звън, скоро след което получавал откровение – вахий. Този начин на настъпване на вахий може да се обясни само с факта на силното съсредоточаване на Пратеникът на Аллах (с.а.с.) върху всички айети. – Чувал глас, но не виждал говорещия: Понякога по време на вахий Пророкът (с.а.с.) не виждал говорещото лице. Но дори и в това състояние той бил абсолютно уверен, че това, което чува, е вахий – откровение. Защото това била една от формите на получаване на откровение. – Когато вахий се внушавало директно в сърцето му: При такива случаи вахий се внушавало направо в сърцето му без посредничеството на ангел. – Когато вахий се внушавало чрез ангел: Понякога, когато Пратеникът на Аллах (с.а.с.) бил в бодърстващо състояние, в сърцето му било внушавано вахий, но със сигурност той знаел, че вахий е доставено чрез ангел. В един от хадисите се казва следното: “Джебраил вдъхна в сърцето ми, че един човек в никакъв случай няма да умре, докато не осигури препитанието си. Щом е така, пазете се от гнева на Аллах и намерете добър начин за набавяне на препитанието си.” – Непосредствен вахий при бодърстване: Вахият при този случай обикновено настъпва или при някакво чувство на притеснение, или на свян. Съществува предание, че по този начин е вдъхнат вахият за изпълнение на молитвата намаз и са били низпослани последните айети от сура “aл-Бакара”. Впрочем и откровението на Муса (а.с.) се явява иззад една завеса. – Чрез преобразяване на ангела: Джебраил (а.с.) понякога се явявал като някои от благородните приближени, а много често в образа на Дихйе. В този вид са го виждали и другите приближени на Пророка ни. В един от хадисите се казва: “Джебраил се явява при мен и ми говори точно така, както някой ваш приятел като дойде при вас и ви говори.” По такъв начин Мухаммед (с.а.с.) получавал вахий два пъти. Първият път е било в началото на пророчеството му, в пещерата “Нур” на планината “Хира”, а вторият път му се случило по време на “Мирадж” при Сидрат-ул Мунтaха. Откъс от книгата на Хюсеин Читак Свещената книга на мюсюлманите - Коранът и мястото му сред божествените книги

Няма коментари:

Публикуване на коментар