четвъртък, 3 октомври 2013 г.

В Исляма много важно е и отношението към съседите, независимо какви са те.

Най-малката полза от добрия съсед е, че ако не ти направи добро, то поне и зло няма да ти причини. Ако сгрешиш, ще те поправи; ако забравиш нещо хубаво, ще те подсети; ако не знаеш, ще те научи и ако се нуждаеш от помощ, ще ти помогне. За разлика от добрия съсед, лошият ще те възпрепятства, ще ти пакости, злосторничи, злослови по твой адрес и ще ти създава проблеми. Пратеникът на Аллах е казал : “Искайте от Аллах да ви пази от лошия комшия!” /Несаи/ Ислямът ни учи да уважаваме съседа си и на много места в Корани Керим и Сюннета се споменава за правата и добрите обноски към съседа. Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:“Който вярва в Аллах и в Съдния Ден, да почита съседа си!” /Бухари и Муслим/ Амр ибн Аас (р.а) предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал:„Най-добрите приятели при Аллах Теаля са онези, които се отнасят най-добре към приятелите си, и най-добрите съседи при Аллах Теаля са онези, които се отнасят най-добре към съседа си.” /Тирмизи, Имам Ахмед и Дарими/ Пратеникът на Аллах (с.а.с.) често наблягал на своите сподвижници за правата на съседа, че те започнали да си мислят, че всеки ще има права да унаследява част от имуществото на своя съсед. Абдуллах Ибн Омар попитал семейството си, които били заклали овца:„Дадохте ли на съседа евреин? Аз чух Пратеникът (с.а.с.) да казва: “Джибрил постоянно ми правеше указания за съседа, дори предположих, че ще го унаследи (т.е., че единият съсед ще унаследи другия след смъртта) .” Аллах Субханеху ве Теаля е забранил да се злоупотребява със съседа, защото неговото имущество, достойнство и живот са неприкосновени. Пратеникът на Аллах (с.а.с.) запитал своите сподвижници: “Какво ще кажете за блудството?” Те отговорили:„Аллах и Неговият Пратеник са го забранили и то е харам до Съдния ден.” Тогава Пратеникът на Аллах (с.а.с.) казал на сподвижниците си:“Ако един човек направи блудство с десет жени, това престъпление е по-леко, отколкото да направи блудство със съпругата на съседа си!” После запитал:”Какво ще кажете за кражбата?” Те отговорили: „Аллах и Неговият Пратеник са я забранили и тя е харам.” Той казал: “Ако един човек ограби десет къщи, това престъпление е по-леко, отколкото да открадне от съседа си.” /Имам Ахмед/ От този хадис се разбира, че блудството и кражбата са десетократно по-тежки престъпления, когато засягат съседа, защото имуществото и достойнството му са неприкосновени. И който наруши тази неприкосновеност, то той е пристъпил повелята на Аллах и на Неговия Пратеник (с.а.с.). Ибн Месуд (р.а.) казва: “Попитах Пратеника на Аллах (с.а.с.): „Кое престъпление е най-голямо при Аллах?” А той ми отговори: „Да сторваш подобия на Аллах, а Той те е сътворил.” Казах:”Наистина това нещо е голямо! ” И пак попитах: „А след това кое е?” А той отговори:“Да убиеш собствената си рожба, опасявайки се, че ще се храни заедно с теб.” Рекох: „След това кое е?” А той отговори: “Да блудстваш със съпругата на съседа си.” /Бухари и Муслим/ Вижте сравнението, което Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е направил между тези две големи престъпления - ширка (съдружаване) с Аллах Теаля и блудството със съпругата на съседа или неговата сестра, или дъщеря. Не трябва да се забравя, че Аллах Субханеху ве Теаля опрощава всички престъпления, на когото пожелае, с изключение на ширка. Добрите обноски със съседа са врата от вратите към Дженнета, а лошите обноски с него са врата от вратите към Джехеннема. Затова Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е обърнал внимание на тази голяма опасност. Абу Хурейра разказва, че: “Един човек рекъл: ”О, Пратенико на Аллах! Говори се, че еди-коя си жена кланя много /нафиле/ намаз, много говее и много раздава садака, но с езика си притеснява и причинява страдания на съседите.” А той (с.а.с.) казал: “Тя ще бъде в Огъня!” После човекът пак рекъл: „О, Пратенико на Аллах! А пък за друга жена се говори, че кланя малко /нафиле/ намаз, малко говее и малко раздава садака, но не притеснява и не причинява страдания на съседите си с езика.” А той(с.а.с.) отговорил: “Тя ще бъде в Дженнета.” Муслим Ислямът напътства да се поддържат добри отношения между съседите, дори и да не са мюсюлмани. Това е свидетелство за справедливостта и добротата, която Ислямът проповядва. Според ислямските учени съседите биват три категории: 1.Съсед-немюсюлманин, който се ползва само с правата на съсед. 2.Съсед-мюсюлманин, който се ползва с правата на съсед и с правата на мюсюлманин. 3.Съсед-мюсюлманин и роднина, който се ползва с правата на съсед, с правата на роднина и с правата на мюсюлманин. Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал : “Не е истински повярвал в мен онзи, който си легне сит, а пък съседът му е гладен и той знае за това. “ Муслим Абу Зар (р.а) разказва, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е казал: “Когато готвиш ястие, налей повече вода и уважи съседа си.” /Муслим 2625/ От правата на съседа са: 1.Да му бъдеш верен и да пазиш тайните му! 2.Да не накърняваш достойнството му и да се държиш толерантно с него! 3.Да защитаваш интересите му така, както защитаваш личните, и да прекратиш всяка негативност спрямо него! 4.Да го посетиш, когато се разболее и да се грижиш за семейството му, когато той отсъства! 5. Да бъдеш със засмяно лице, когато го срещнеш! Предава се, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) имал много лош съсед евреин, който му нанасял различни вреди. Един ден евреинът се разболял и злините към Пратеникът на Аллах (с.а.с.) му прекъснали. Тогава той (с.а.с.) попитал за съседа и хората го известили, че съседът му е болен. Въпреки вредите, които му нанасял, Пратеникът (с.а.с.) го посетил, след това го призовал към Исляма и той приел.

Няма коментари:

Публикуване на коментар