събота, 7 юли 2012 г.


 След погребението се извършват следните действия, съответстващи на Сунната:

Първо:

 Гробът не трябва да е на повече от една педя над земята, както и не трябва да е равен със земята, за да личи, че това е гроб.

 От Джабир (р.а.) , се предава, че:
 “Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , е бил погребан в гроб с ляхад, и нишата е била закрита с тухли от слама и глина, като гроба му е бил издигнат на около педя от земята.”
 /Този хадис е сведен от Ибн Хиббан в неговия сборник “Сахих” (2160) и ал-Бейхаки (3/410) с надежден хасен иснад./

Второ:

 Гробът трябва да бъде във вид на хълм.

 В хадис от Суфян ат-Таммар се предава:

 “Видях гроба на Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , [както и гробовете на Абу Бакр и Омар (р.а.) , които бяха във вид на хълм.”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари (3/189-199), ал-Бейхаки (3/4), Ибн Абу Шейба и Абу Наим в “ал-Мустахридж”, както и “ат-Талхис”./

 Трето:

 Върху гроба следва да се постави камък, за да бъде разпознат от близките на умрелия.

В хадис от Ибн Абдуллах Ибн ал-Мутталиб Ибн Абу Вадаа (р.а.) , се предава:
“Когато починал Осман Ибн Мазуан, аз присъствах на погребението му, и Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , повели на един човек да донесе камък, но човека не можа да го донесе.
  Тогава Пратеникът на Аллах с.а.с., запретнал ръкави до лактите.
 Ибн Абдуллах ал-Мутталиб продължил своя разказ:
 Онзи, който ме извести за Пратеникът на Аллах с.а.с., ми каза:
 “Аз видях белизната на лактите му, тоест на Пратеникът на Аллах с.а.с., когато той запретна ръкавите си, и след това сам донесе този камък и го постави върху гроба откъм главата на покойника и каза:
 “От [този камък] ще зная къде е гроба на своя брат, и ще погребвам тук, който почине от моето семейство.”
/Този хадис е сведен от Абу Дауд (2/69), ал-Бейхаки (3/412)/


126.

На гробищата е забранено да се правят следните неща, както и да се извършват изброените действия:

 1. Да се принася в жертва курбан (независимо дали гроба е на близък роднина, и курбана е заради Аллах).

Тази забрана се подкрепя от словата на Пророкът с.а.с, сведени в следния хадис:

 “Няма [такова]колене [жертвоприношение на гробищата] в Исляма”.

И Абдуразак Ибн Хаммам е пояснил, че:
“Многобожниците са колели на гробищата крава или овца, като жертвоприношение”.
/Този хадис е сведен от Абу Дауд (2/71), ал-Бейхаки (4/57) и Ахмед (4/57)/

 2. Да се издига гроба над земята повече от позволеното;

3. Да се избелва гроба като се използва вар, боя и т.н. Забранено е да се слага мрамор на гроба;

 4. Да се изписват надписи.
  Допустимо е ако това се прави с цел да се разпознае гроба;

 5. Да се строи постройка върху гроба;

 6. Да се седи върху гроб;

 Относно тази забрана има хадиси:

Първият:

 От Джабир р.а., се предава, че:
 “Пратеникът на Аллах с.а.с., забрани да се шпаклова гроба с гипс, да се седи върху него, както и да се строи върху него, забрани също така и [да се издига над земята повече от позволеното], както и [ да се изписват различни надписи]”.
/Този хадис е сведен от Муслим (3/62), Абу Дауд (2/71), ан-Насаи (1/284,285,286), ат-Тирмизи (2/155), ал-Хаким (1/370), ал-Бейхаки (4/4) и Ахмед (3/295).
 Допълненията в скобите са от Абу Дауд, ан-Насаи и ал-Бейхаки, ат-Тирмизи и ал-Хаким./

 Вторият:

 От Абу Саид ал-Худри се предава, че:
  “Пратеникът на Аллах с.а.с., забрани да се изграждат постройка върху гроб”.
/Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1/473)./

 Третият:

 От Абу ал-Хийядж ал-Асади се предава:
 “Али Ибн Абу Талиб (веднъж) ми каза:
 “Ти искаш ли да те подтикна към (да те накарам да направиш) това, което Пратеникът на Аллах с.а.с., ме подтикна (ме накара да направя)?
Не оставяй нито една статуя [в друг вариант: изображение, картина, скулптура] [в дома] унищожи [изтрий ги] всички, както и гробниците издигнати (високо) над земята, сравни ги всички!”
/Този хадис е сведен от Муслим (3/61), Абу Дауд (2/70), ан-Насаи (51/28), ат-Тирмизи (2/153-154), ал-Хаким (1/369), ал-Бейхаки (4/3), ат-Тайалиси (155) и Ахмед (741,1064)./

Четвъртият:

 От Самама Ибн Шафий се предава:
 "Бяхме заедно с Фадала Ибн Обейд ал-Ансари по земите на Рум, [при остров Родос], когато един от нашите спътници почина.
Тогава Фадала Ибн Обейд изпълни намаза дженазе, и заповяда гроба да бъде (снижен) равен със земята, а после каза:
 "Чувал съм как Пратеникът на Аллах с.а.с., повеляваше гробовете да бъдат снишавани изравнени със земята”.
/Този хадис е сведен от Муслим (3/61), Абу Дауд (2/70), ан-Насаи (1/285), ал-Бейхаки (4/2-3) и Ахмед (6/18)./

 След този хадис шейх ал-Албани е казал следното:
 “Очевидния смисъл на думите: “ …гроба да бъде равен със земята.”, не се отнасят за издигането на гроба над земята според позволеното, и това не означава, че трябва да бъде сравнен със земята, защото има доказателство, че според Благородната Сунна, гроба може да бъде една педя над земята, както бе посочено по-рано.
 В подкрепа на този същия хадис са думите и на Фадала, който не е повелил да се премахне напълно пясъка, който покрива гроба и е над земята. Това е тълкуването на учените улема.
 Виж повече в “ал-Марака” (2/372)

 Петият:

 От Абу Хурейра р.а.,се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “Наистина, за някой от вас, да седне върху горящи въглени, и да се подпали дрехата му, и те (горящите въглени) да достигнат до кожата му, е по-добре, отколкото той да седне върху гроб”. /
Този хадис е сведен от Муслим (3/62), Абу Дауд (2/71), ан-Насаи (1/287), Ибн Маджа (1/484), ал-Бейхаки (4/79) и Ахмед (2/311)./

 Шестият:

 От Укба Ибн Амир се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “Онзи, който ходи върху горещи въглени, или върху острието на меч, или си кърпи сандалите от палмови листа[нощем, защото тогава това е много трудно нещо], то за мен е той по-любим от онзи, който стъпва върху гроба на мюсюлманин.
И не ходете по малка нужда на гробищата, защото това е като да ходиш по малка нужда насред пазара на открито”
/Този хадис е сведен от Ибн Абу Шейба (4/133) и Ибн Маджа (1/474)./

 Седмият:

 От Абу Мурсад ал-Ганави се предава, че е чул как Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
  “Не извършвайте намаз на гробищата и не сядайте върху тях!”
 /Този хадис е сведен от Муслим (3/62) и авторите на сборниците “ас-Сунан”./


 7. Забранено е да се извършва намаз на гробищата;


 Доказателство за това има в хадиса представен по-горе:
 “Не извършвайте намаз на гробищата…”
 В този хадис има доказателство, че е забранено извършването на намаз на гробището и то с явна забрана.
Това мнение е избрал имам ан-Навави.

 8. Забранено е да се извършва намаз редом, и близо до гроб, независимо, че извършващия намаза не се обръща в посока към гроба;

Относно тази забрана има хадиси:

 Първият:

 От Абу Саид ал-Худри се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “Цялата земя е месджид [място за намаз],освен гробищата и банята”. /
Този хадис е сведен от всички автори на сборниците “Сунан”, без ан-Насаи./

 Вторият:

 От Анас се предава, че:
 “Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , забрани да се извършва намаз между гробовете.”
  /Този хадис е сведен ал-Баззар (2/27)/

 Третият:

От Ибн Омар р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
 “Извършвайте намаза си във вашите домове, а не ги вземайте [домовете си]за гробове!”
 /Този хадис е сведен ал-Бухари (1/420), Муслим (2/187) и Ахмед (4511, 6045)./

Четвъртият:

От Абу Хурейра р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “Не превръщайте своите домове в гробища, защото шейтана бяга от дом, в който се чете сура “ал-Бакара”.
/Този хадис е сведен от Муслим (2/188), ат-Тирмизи (4/42), ан-Насаи в сборника “Фадаил ал-Коран”, ал-Бейхаки в сборника “Шуаб ал-Иман” и Ахмед (2/284) с думи от Абу Хурейра./

 В тази посока ал-Хафиз при тълкуването на третия хадис приведен по-горе, е казал следното в резюме: “От словата в хадиса: “… а не ги вземайте [домовете си]за гробове”, означават, че гробищата не са място за изпълнение на поклонение ибадет, и извършването на намаз там е порицаемо мекрух, и се отхвърля.


9. Забранено е да се строи месджид върху гроб.

 Във връзка с тази забрана има хадиси, и ще спомена някои от тях:

Първият:

 От Айша и Ибн Абдуллах се предава:
 “Веднъж, по време на низпосланието [на Свещения Коран] към Пратеникът на Аллах с.а.с., той се покри с черна наметка.
  Когато не му стигна въздуха, той свали наметката от лицето си и в такова положение каза: “Проклятието на Аллах [да се стовари върху] юдеите и християните, [тъй като те] превърнаха гробовете на своите пророци в храмове!”
  Той Пратеникът на Аллах с.а.с., се опасяваше от това, което те са сторили.”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари(1/6,422/8,386/116), Муслим (2/67), ан-Насаи(1/115), ад-Дарами (1/326), ал-Бейхаки(4/80) и Ахмед (1/6, 218)./

Вторият:

 От Айша р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., по време на болестта си, от която не се е оправил, е казал:
 “Аллах е проклел юдеите и християните [защото] са устроили гробовете на своите пророци в място за поклонение”.
И тя е казала: “И ако това не бе така, то той обезателно би сторил своя гроб отличаващ се, но той се страхуваше от това, гроба му също да не се превърне в месджид!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (3/156, 8/114), Абу Аввана (2/399) и Ахмед (6/255)./

 Третият:

 От Абу Хурейра р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “Аллах да порази юдеите[в друг вариант: Аллах е проклел] юдеите и християните [защото] са устроили гробовете на своите пророци в място за поклонение”.
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари (1/422), Муслим и Абу Аввана (2/400), Абу Дауд (2/71), ал-Бейхаки (4/80) и Ахмед (2/366)./

Четвъртият:

 От Абу Хурейра р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “О, Аллах! Не прави гроба ми да е идол! Аллах е проклел народа, който е превърнали гробовете на пророците си в място за поклонение.”
/Този хадис е сведен от Ахмед (2/246), Ибн Саад в “ат-Табакат” (2/362), Абу Наим в “ал-Хиля” (7/317)./

 Петият:

 От Джундуб се предава, че чул как Пророкът с.а.с., пет дни преди смъртта си да казва:
 [Вие ми бяхте братя и другари], и аз наистина съм чист пред Аллах, тъй като нито един от вас не е мой възлюбен халил.
Това е така, защото Всевишният Аллах ме е избрал за Свой възлюбен халил, така както Той е избрал Ибрахим за Свой възлюбен халил.
 Ако аз бих могъл да избера от моята общност Умма възлюбен халил, то щях да избера за такъв Абу Бакр.
А нима онези, които бяха преди вас не превръщаха гробовете на своите пророци и благочестиви праведници в място за поклонение!?
 И затова не превръщайте гробовете в място за поклонение!
 Аз ви забранявам да правите това! /
Този хадис е сведен от Муслим (2/67-68), аш-Шаукани (2/114) и Абу Аввана (2/401)./


Шестият:

  От Абдуллах Ибн Месуд се предава:
 “Чух Пратеникът на Аллах с.а.с., да казва:
 “Най-лошите измежду хора са онези, които Часът завари живи и които превръщат гробовете в място за поклонение.”
/Този хадис е сведен от Ахмед (4342), Ибн Абу Шейба, и Ибн Хиббан и ат-Табарани в “ал-Кабаир”)

 Седмият:

 От Айша р.а., се предава, че когато Пророкът с.а.с., бил болен, някои от неговите съпруги Умм Хабиба и Умм Селяма разказали, че в Етиопия видели църква (наречена Марийа), в която имало красиви изображения.
А Пратеникът на Аллах с.а.с., казал за всичко това следното:
 “Наистина, ако някой сред тях е благочестив и умре, то върху гроба му строят храм и там рисуват тези изображения.
Те (постъпващите така) са най-лошите създания пред Аллах [в Деня Къямет]!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (1/421-422), Муслим (2/66-67), ан-Насаи (1/115), Абу Аввана (2/401-402), ал-Бейхаки (4/80), Ахмед (6/51), Ибн Абу Шейба (4/140)./

От споменатото съдържание на хадисите, представени по-горе, разбираме, че те включват като забрана следните неща:

 Първо:
Извършването на намаз при гробища с посока към тях.

 Второ:
 Да се прави седжде на гроба.

 Трето:
 Да се изграждат върху гроба постройки с цел извършване на поклонения.
 Смисълът на втората забрана е ясен, както и третата, които произтичат от текста на някои от хадисите представени по-горе.
 Аз детайлно съм разяснил мнението за това на учените, като съм го привел в специалната книга “Тахзир ас-Саджид мин Иттихаази ал-Кубур Месаджид”.
  Също така съм споменал в историята за включване в Свещената Джамия на гроба на Пророкът с.а.с., и че в това няма противоречие с представените по-горе хадиси, както и че намаза извършван там не е порицаем мекрух.
 Който желае по-подробно да се запознае с мненията на учените около този въпрос, да се обърне към тази книга.


10. Забранено е на гробищата да се провеждат каквито и да било празненства и чествания, като мевлюд и т.н.
 Също така са забранени събиранията на гробищата в определено време, или в определени сезони.

 От Абу Хурейра р.а. се предава,че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
“Не правете моят гроб място за празненство!
 И не превръщайте домовете си в гробове!
Когато отправите благослов за мен, то вашият благослов ще стигне до мен.”
/Този хадис е сведен от Абу Дауд (1/319) и Ахмед (2/367)/

11. Забранено е да се извършват пътувания за посещения на гробищата.

 Относно тази забрана има хадиси:

 Първият:

 От Абу Хурейра р.а., се предава, че Пророкът с.а.с., е казал:
“Не се отправяйте на път [в друг вариант: Не извършвайте пътешествие] (за посещение), освен в трите джамии:
  (ал-Масджид ал-Харам в Мекка),
 Джамията на Пратеникът на Аллах с.а.с.(в Медина),
  и Джамията ал-Акса (в Йерусалим)”
 /Този хадис е сведен от ал-Бухари, Муслим и авторите на сборниците “Сунан”, Ахмед (2/501) и ад-Дарами (1/330)./

 Вторият:

 От Абу Саид ал-Худри се предава, че чул, как Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “Не се отправяй на път [в друг вариант: Не се отправяйте на път] (за посещение), освен в моята Джамия (в Медина), (ал-Месджид ал-Харам в Мекка) и Джамията ал-Акса”.
/Този хадис е сведен от ал-Бухари и Муслим и Ахмед (3/93,64).

/ Третият:

 От Абу Басра ал-Гифари се предава, че срещнал Абу Хурейра и го попитал:
 “От къде идваш?” Абу Хурейра му отговорил: “Идвам от гората (ат-Тур), там извърших намаз.”
 Абу Басра му казал: “Що се отнася до мен, то аз бих ти препоръчал да не ходиш, защото чух Пратеникът на Аллах с.а.с., да казва:
“Не се отправяй на път, освен към трите джамии:
(ал-Масджид ал-Харам в Мекка) , моята Джамия и Джамията ал-Акса”. /
Този хадис е сведен ат-Тайалиси (1348) и Ахмед (6/7)./

 Четвъртият:

 От Каз’ат ал-Басри се предава, че поискал да отиде до гората (ат-Тур) и попитал Ибн Омар. Той му отговорил: “Доколкото знам, Пророкътс.а.с., е казал: :
 “Не се отправяй на път, освен към трите джамии (ал-Масджид ал-Харам в Мекка):, Джамия на Пророка с.а.с., и Джамията ал-Акса”.
Затова откажи се от ходене до гората ат-Тур и не тръгвай натам!”
/Този хадис е сведен от ал-Азраки в книгата “Ахбар Мекка” стр.304, ал-Хайсами в “ал-Муджемма”(4/4), ат-Табарани в “ал-Кабир” и “ал-Аусат”./


 12. Забранено е поставянето на светилници, свещи и т.н. върху гробовете.


Доказателство за това намираме в следните няколко обстоятелства:

 Първото:
 Това е съвременно нововъведение, което не е било известно на праведните предшественици (селеф).
Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
 “ Всяко нововъведение [бидаат] [в религията] e заблуждение, а всяко заблуждение води в Огъня на Джехеннема.”
/Този хадис е сведен от ан-Насаи и Ибн Хузейма./

 Второто:

 Не трябва да се проявява излишество и да се прахосват средства, което е забранено с текст от хадис, представен в раздел 42., където се разглежда този въпрос.

 Третото:

Чрез поставянето на светилници върху гробовете, мюсюлманите се уподобят на огнепоклонниците.

 Ибн Хаджар в книгата “аз-Заваджир” (1/134) е казал следното:
“Нашите сподвижници (учените улема), разясняваха забраната относно поставянето на светилници върху гробовете, казвайки, че не трябва да се използват нито от местно лице нито от посетител.

 Причината за това е свързана с прахосването на средства, както и с оприличаване и имитация на огнепоклонниците”.


 13. Забранено е чупенето на кости от трупа (скелета) на мюсюлманин;


 Доказателство за това намираме в казаното от Пратеникът на Аллах с.а.с.:
“Чупенето на кости на починал правоверен, е подобно като чупенето на кости на жив”.
 /Този хадис е сведен от Абу Дауд (2/69), Ибн Маджа (1/492), ат-Тахави в “ал-Мишкал” (2/108), Ибн Хиббан в неговия сборник “Сахих” (776), Ибн ал-Джаруд в “ал-Мунтака” (стр.551), ад-Даракутни (367), ал-Бейхаки (4/58) и Ахмед (6/264)./
 В този хадис има доказателство, че е забранено трошенето на кости от трупа на починалия правоверен. /

Откъс от книгата “Талхис Ахкам ал-Джанаиз”

Няма коментари:

Публикуване на коментар