сряда, 10 февруари 2021 г.

Злословеното (Гъйбет)






Несъмнено едно от нещата, което противоречи на човешките ценности, а също така и на ислямските канони, е злословеното.

Да се говори зад гърба на другиго е една от най-лошите постъпки на човека и по този начин се губят доверието и уважението, а вместо това се навяват съмнения и омраза.
Този, който се прави на приятел на някого, а след това говори зад гърба му, се нарича двуличник.
За такива хора Пророка Мухаммед е повелил:
"Двуличниците са такива хора, които злорадстват, когато са при някого, а когато отидат при други, говорят за предишния.
Те са най-злите сред хората."
Да, тези, които злорадстват и това е станало техен навик,
са злонравни хора.
На тях не може да се разчита.
Те говорят дори зад гърба на най-добрите си приятели.
В Свещения Коран Всевишния Аллах сравнява злословеното с консумиране на месо от мъртвец.
Във връзка с това в знамението Създателят на Световете ни предупреждава:
- О, вярващи!
Не вземайте предполагаеми решения.
Част от догадките са грях.
Не разкривайте личния живот на вярващите.
И не злословете един срещу друг.
Нали не обичате да ядете от мъртвото тяло на приятеля си?
Но има едно правило, с което трябва да се съобразяваме.
Ако някой ви попита за човек, за когото знаете, че е лъжец и мошеник, то трябва да опишете човека, з
а да не излъже и други вярващи.
Това не се счита за злословене (гъйбет).
Във връзка със клеветничеството Анас бин Малик, Аллах да е доволен от него, предава следния хадис:
"Има четири неща, които намаляват наградата от говеенето, наградата от молитви (ибадета) и от стореното добро.
Те са:
1. Изричане на лъжа.
2. Всяване на раздор между вярващите.
3. Да говориш и мислиш лоши неща за съседа си.
4. Да злословиш за брата ти по вяра."
Ето тези неща намаляват наградата от сторените благодеяния.
Злословие е да говориш за някого без негово присъствие и, ако той чуе това нещо след това, да се засрами.
Да се опазим от злословия (гъйбет) не е лесно и се изисква голяма борба, най-вече с егото ни.
Ако не се борим, не можем да изоставим този грях и ще продължаваме да бъдем двуличници.
Пророка Мухаммед повелява:
- В Свещената вечер Мирадж, когато се издигах с ангел Джебраил, видях ангелите на мъчението да късат парчета месо от тялото на едни хора и да им го дават с думите:
- Ето, яжте това месо!
Тогава попитах ангел Джебраил кои са тези хора.
Той ми отговори:
- Това са тези, които са правили гъйбет и злословили за твоята общност.
Те и тук продължават да правят това, което са правили и в земния си живот.
Ако някой ви попита за някого, кажете това, което знаете със сигурност.
Това не се счита за клевета.
Но ако без причина говорите за недостатъците и грешките на вярващия, то това не е нищо друго освен клевета.
Да говориш за греховете и постъпките на вярващия не е забранено само в исляма.
И предишните религии и пратеници са забранили това.
Затова пророка Иса (Исус), мир нему, веднъж попитал последователите си:
- Ако видите, че вятърът повдига дрехите на човек и той остава гол, когато спи, какво ще направите?
- Ще го покрием о, Пратенико! - му отговорили.
Той им казал:
- Не,вие не правите това.
Когато вятърът вдига дрехите,вие ги повдигате и отстранявате повече.
Когато му казали, че не правят така, той отговорил:
- Когато говорят за недостатъците и грешките на вашия вярващ брат,вие какво правите?
Колкото повече говорят и вие толкова повече допълвате.
Ето,така вие разкривате голото тяло на вярващия.
Един голям учен казва:
При всеки човек има ангели.
Когато той говори хубави неща за вярващите,те казват:
- Нека Всевишния Аллах и на теб отреди такива хубави неща.
Когато човек говори за недостатъците на другиго,ангелите казват:
- Ти разкри грешките и греховете на вярващия.
Направи товба (покаяние),за да не се намери човек,
който ще разкрие и твоите грешки.

Няма коментари:

Публикуване на коментар