След погребението се извършват следните действия, съответстващи на Сунната:
Първо:
Гробът не трябва да е на повече от една педя над земята, както и не
трябва да е равен със земята, за да личи, че това е гроб.
От Джабир (р.а.) , се предава, че:
“Пратеникът на Аллах(с.а.с.) , е бил погребан в
гроб с ляхад, и нишата е била закрита с тухли от слама и глина, като гроба му е
бил издигнат на около педя от земята.”
/Този хадис е сведен от Ибн Хиббан в
неговия сборник “Сахих” (2160) и ал-Бейхаки (3/410) с надежден хасен иснад./
Второ:
Гробът трябва да бъде във вид на хълм.
В хадис от Суфян ат-Таммар се
предава:
“Видях гроба на Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , [както и гробовете
на Абу Бакр и Омар (р.а.) , които бяха във вид на хълм.”
/Този хадис
е сведен от ал-Бухари (3/189-199), ал-Бейхаки (3/4), Ибн Абу Шейба и Абу Наим в
“ал-Мустахридж”, както и “ат-Талхис”./
Трето:
Върху гроба следва да се постави
камък, за да бъде разпознат от близките на умрелия.
В хадис от Ибн Абдуллах Ибн
ал-Мутталиб Ибн Абу Вадаа (р.а.) , се предава:
“Когато починал Осман Ибн
Мазуан, аз присъствах на погребението му, и Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , повели на един човек да донесе камък, но човека не можа да го донесе.
Тогава Пратеникът на Аллах с.а.с., запретнал ръкави до
лактите.
Ибн Абдуллах ал-Мутталиб продължил своя разказ:
Онзи, който ме извести
за Пратеникът на Аллах с.а.с., ми каза:
“Аз видях белизната
на лактите му, тоест на Пратеникът на Аллах с.а.с., когато
той запретна ръкавите си, и след това сам донесе този камък и го постави върху
гроба откъм главата на покойника и каза:
“От [този камък] ще зная къде е гроба
на своя брат, и ще погребвам тук, който почине от моето семейство.”
/Този хадис е
сведен от Абу Дауд (2/69), ал-Бейхаки (3/412)/
126.
На гробищата е забранено да
се правят следните неща, както и да се извършват изброените действия:
1. Да се
принася в жертва курбан (независимо дали гроба е на близък роднина, и курбана е
заради Аллах).
Тази забрана се подкрепя от словата на Пророкът с.а.с, сведени в следния хадис:
“Няма [такова]колене [жертвоприношение на
гробищата] в Исляма”.
И Абдуразак Ибн Хаммам е пояснил, че:
“Многобожниците са
колели на гробищата крава или овца, като жертвоприношение”.
/Този хадис е сведен
от Абу Дауд (2/71), ал-Бейхаки (4/57) и Ахмед (4/57)/
2. Да се издига гроба над
земята повече от позволеното;
3. Да се избелва гроба като се използва вар, боя и
т.н. Забранено е да се слага мрамор на гроба;
4. Да се изписват надписи.
Допустимо е ако това се прави с цел да се разпознае гроба;
5. Да се строи
постройка върху гроба;
6. Да се седи върху гроб;
Относно тази забрана има
хадиси:
Първият:
От Джабир р.а., се предава, че:
“Пратеникът на Аллах с.а.с., забрани да се шпаклова гроба с гипс, да се седи
върху него, както и да се строи върху него, забрани също така и [да се издига
над земята повече от позволеното], както и [ да се изписват различни надписи]”.
/Този хадис е сведен от Муслим (3/62), Абу Дауд (2/71), ан-Насаи
(1/284,285,286), ат-Тирмизи (2/155), ал-Хаким (1/370), ал-Бейхаки (4/4) и Ахмед
(3/295).
Допълненията в скобите са от Абу Дауд, ан-Насаи и ал-Бейхаки,
ат-Тирмизи и ал-Хаким./
Вторият:
От Абу Саид ал-Худри се предава, че:
“Пратеникът на Аллах с.а.с., забрани да се изграждат
постройка върху гроб”.
/Този хадис е сведен от Ибн Маджа (1/473)./
Третият:
От
Абу ал-Хийядж ал-Асади се предава:
“Али Ибн Абу Талиб (веднъж) ми каза:
“Ти
искаш ли да те подтикна към (да те накарам да направиш) това, което Пратеникът
на Аллах с.а.с., ме подтикна (ме накара да направя)?
Не
оставяй нито една статуя [в друг вариант: изображение, картина, скулптура] [в
дома] унищожи [изтрий ги] всички, както и гробниците издигнати (високо) над
земята, сравни ги всички!”
/Този хадис е сведен от Муслим (3/61), Абу Дауд
(2/70), ан-Насаи (51/28), ат-Тирмизи (2/153-154), ал-Хаким (1/369), ал-Бейхаки
(4/3), ат-Тайалиси (155) и Ахмед (741,1064)./
Четвъртият:
От Самама Ибн Шафий се
предава:
"Бяхме заедно с Фадала Ибн Обейд ал-Ансари по земите на Рум, [при
остров Родос], когато един от нашите спътници почина.
Тогава Фадала Ибн Обейд
изпълни намаза дженазе, и заповяда гроба да бъде (снижен) равен със земята, а
после каза:
"Чувал съм как Пратеникът на Аллах с.а.с.,
повеляваше гробовете да бъдат снишавани изравнени със земята”.
/Този хадис е
сведен от Муслим (3/61), Абу Дауд (2/70), ан-Насаи (1/285), ал-Бейхаки (4/2-3) и
Ахмед (6/18)./
След този хадис шейх ал-Албани е казал следното:
“Очевидния
смисъл на думите: “ …гроба да бъде равен със земята.”, не се отнасят за
издигането на гроба над земята според позволеното, и това не означава, че трябва
да бъде сравнен със земята, защото има доказателство, че според Благородната
Сунна, гроба може да бъде една педя над земята, както бе посочено по-рано.
В
подкрепа на този същия хадис са думите и на Фадала, който не е повелил да се
премахне напълно пясъка, който покрива гроба и е над земята. Това е тълкуването
на учените улема.
Виж повече в “ал-Марака” (2/372)
Петият:
От Абу Хурейра
р.а.,се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с.,
е казал:
“Наистина, за някой от вас, да седне върху горящи въглени, и да се
подпали дрехата му, и те (горящите въглени) да достигнат до кожата му, е
по-добре, отколкото той да седне върху гроб”. /
Този хадис е сведен от Муслим
(3/62), Абу Дауд (2/71), ан-Насаи (1/287), Ибн Маджа (1/484), ал-Бейхаки (4/79)
и Ахмед (2/311)./
Шестият:
От Укба Ибн Амир се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
“Онзи, който ходи върху горещи въглени,
или върху острието на меч, или си кърпи сандалите от палмови листа[нощем, защото
тогава това е много трудно нещо], то за мен е той по-любим от онзи, който стъпва
върху гроба на мюсюлманин.
И не ходете по малка нужда на гробищата, защото това
е като да ходиш по малка нужда насред пазара на открито”
/Този хадис е сведен от
Ибн Абу Шейба (4/133) и Ибн Маджа (1/474)./
Седмият:
От Абу Мурсад ал-Ганави се
предава, че е чул как Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
“Не извършвайте намаз на гробищата и не сядайте върху тях!”
/Този хадис е сведен
от Муслим (3/62) и авторите на сборниците “ас-Сунан”./
7. Забранено е да се
извършва намаз на гробищата;
Доказателство за това има в хадиса представен
по-горе:
“Не извършвайте намаз на гробищата…”
В този хадис има доказателство, че
е забранено извършването на намаз на гробището и то с явна забрана.
Това мнение
е избрал имам ан-Навави.
8. Забранено е да се извършва намаз редом, и близо до
гроб, независимо, че извършващия намаза не се обръща в посока към гроба;
Относно
тази забрана има хадиси:
Първият:
От Абу Саид ал-Худри се предава, че Пратеникът
на Аллах с.а.с., е казал:
“Цялата земя е месджид [място за
намаз],освен гробищата и банята”. /
Този хадис е сведен от всички автори на
сборниците “Сунан”, без ан-Насаи./
Вторият:
От Анас се предава, че:
“Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , забрани да се извършва намаз между гробовете.”
/Този хадис е сведен ал-Баззар (2/27)/
Третият:
От Ибн Омар р.а.,
се предава, че Пратеникът на Аллах (с.а.с.) , е казал:
“Извършвайте
намаза си във вашите домове, а не ги вземайте [домовете си]за гробове!”
/Този
хадис е сведен ал-Бухари (1/420), Муслим (2/187) и Ахмед (4511, 6045)./
Четвъртият:
От Абу Хурейра р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах
с.а.с., е казал:
“Не превръщайте своите домове в гробища,
защото шейтана бяга от дом, в който се чете сура “ал-Бакара”.
/Този хадис е
сведен от Муслим (2/188), ат-Тирмизи (4/42), ан-Насаи в сборника “Фадаил
ал-Коран”, ал-Бейхаки в сборника “Шуаб ал-Иман” и Ахмед (2/284) с думи от Абу
Хурейра./
В тази посока ал-Хафиз при тълкуването на третия хадис приведен
по-горе, е казал следното в резюме: “От словата в хадиса: “… а не ги вземайте
[домовете си]за гробове”, означават, че гробищата не са място за изпълнение на
поклонение ибадет, и извършването на намаз там е порицаемо мекрух, и се
отхвърля.
9. Забранено е да се строи месджид върху гроб.
Във връзка с тази
забрана има хадиси, и ще спомена някои от тях:
Първият:
От Айша и Ибн Абдуллах
се предава:
“Веднъж, по време на низпосланието [на Свещения Коран] към
Пратеникът на Аллах с.а.с., той се покри с черна наметка.
Когато не му стигна въздуха, той свали наметката от лицето си и в такова
положение каза: “Проклятието на Аллах [да се стовари върху] юдеите и
християните, [тъй като те] превърнаха гробовете на своите пророци в храмове!”
Той Пратеникът на Аллах с.а.с., се опасяваше от това, което
те са сторили.”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари(1/6,422/8,386/116), Муслим
(2/67), ан-Насаи(1/115), ад-Дарами (1/326), ал-Бейхаки(4/80) и Ахмед (1/6,
218)./
Вторият:
От Айша р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах
с.а.с., по време на болестта си, от която не се е оправил,
е казал:
“Аллах е проклел юдеите и християните [защото] са устроили гробовете на
своите пророци в място за поклонение”.
И тя е казала: “И ако това не бе така, то
той обезателно би сторил своя гроб отличаващ се, но той се страхуваше от това,
гроба му също да не се превърне в месджид!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари
(3/156, 8/114), Абу Аввана (2/399) и Ахмед (6/255)./
Третият:
От Абу Хурейра р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с.,
е казал:
“Аллах да порази юдеите[в друг вариант: Аллах е проклел] юдеите и
християните [защото] са устроили гробовете на своите пророци в място за
поклонение”.
/Този хадис е сведен от ал-Бухари (1/422), Муслим и Абу Аввана
(2/400), Абу Дауд (2/71), ал-Бейхаки (4/80) и Ахмед (2/366)./
Четвъртият:
От Абу
Хурейра р.а., се предава, че Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
“О, Аллах! Не прави гроба ми да е идол! Аллах е проклел народа,
който е превърнали гробовете на пророците си в място за поклонение.”
/Този хадис
е сведен от Ахмед (2/246), Ибн Саад в “ат-Табакат” (2/362), Абу Наим в “ал-Хиля”
(7/317)./
Петият:
От Джундуб се предава, че чул как Пророкът с.а.с., пет дни преди смъртта си да казва:
[Вие ми бяхте братя и другари], и
аз наистина съм чист пред Аллах, тъй като нито един от вас не е мой възлюбен
халил.
Това е така, защото Всевишният Аллах ме е избрал за Свой възлюбен халил,
така както Той е избрал Ибрахим за Свой възлюбен халил.
Ако аз бих могъл да
избера от моята общност Умма възлюбен халил, то щях да избера за такъв Абу Бакр.
А нима онези, които бяха преди вас не превръщаха гробовете на своите пророци и
благочестиви праведници в място за поклонение!?
И затова не превръщайте
гробовете в място за поклонение!
Аз ви забранявам да правите това! /
Този хадис е
сведен от Муслим (2/67-68), аш-Шаукани (2/114) и Абу Аввана (2/401)./
Шестият:
От Абдуллах Ибн Месуд се предава:
“Чух Пратеникът на Аллах с.а.с., да казва:
“Най-лошите измежду хора са онези, които Часът завари живи и
които превръщат гробовете в място за поклонение.”
/Този хадис е сведен от Ахмед
(4342), Ибн Абу Шейба, и Ибн Хиббан и ат-Табарани в “ал-Кабаир”)
Седмият:
От
Айша р.а., се предава, че когато Пророкът с.а.с., бил болен, някои от неговите съпруги Умм Хабиба и Умм Селяма разказали,
че в Етиопия видели църква (наречена Марийа), в която имало красиви изображения.
А Пратеникът на Аллах с.а.с., казал за всичко това
следното:
“Наистина, ако някой сред тях е благочестив и умре, то върху гроба му
строят храм и там рисуват тези изображения.
Те (постъпващите така) са най-лошите
създания пред Аллах [в Деня Къямет]!”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари
(1/421-422), Муслим (2/66-67), ан-Насаи (1/115), Абу Аввана (2/401-402),
ал-Бейхаки (4/80), Ахмед (6/51), Ибн Абу Шейба (4/140)./
От споменатото
съдържание на хадисите, представени по-горе, разбираме, че те включват като
забрана следните неща:
Първо:
Извършването на намаз при гробища с посока към
тях.
Второ:
Да се прави седжде на гроба.
Трето:
Да се изграждат върху гроба
постройки с цел извършване на поклонения.
Смисълът на втората забрана е ясен,
както и третата, които произтичат от текста на някои от хадисите представени
по-горе.
Аз детайлно съм разяснил мнението за това на учените, като съм го
привел в специалната книга “Тахзир ас-Саджид мин Иттихаази ал-Кубур Месаджид”.
Също така съм споменал в историята за включване в Свещената Джамия на гроба на
Пророкът с.а.с., и че в това няма противоречие с
представените по-горе хадиси, както и че намаза извършван там не е порицаем
мекрух.
Който желае по-подробно да се запознае с мненията на учените около този
въпрос, да се обърне към тази книга.
10. Забранено е на гробищата да се
провеждат каквито и да било празненства и чествания, като мевлюд и т.н.
Също
така са забранени събиранията на гробищата в определено време, или в определени
сезони.
От Абу Хурейра р.а. се предава,че Пратеникът на Аллах
с.а.с., е казал:
“Не правете моят гроб място за
празненство!
И не превръщайте домовете си в гробове!
Когато отправите благослов
за мен, то вашият благослов ще стигне до мен.”
/Този хадис е сведен от Абу Дауд
(1/319) и Ахмед (2/367)/
11. Забранено е да се извършват пътувания за посещения
на гробищата.
Относно тази забрана има хадиси:
Първият:
От Абу Хурейра
р.а., се предава, че Пророкът с.а.с., е казал:
“Не се отправяйте на път [в друг вариант: Не извършвайте пътешествие] (за
посещение), освен в трите джамии:
(ал-Масджид ал-Харам в
Мекка),
Джамията на Пратеникът на Аллах с.а.с.(в Медина),
и Джамията ал-Акса (в Йерусалим)”
/Този хадис е сведен от ал-Бухари, Муслим и
авторите на сборниците “Сунан”, Ахмед (2/501) и ад-Дарами (1/330)./
Вторият:
От
Абу Саид ал-Худри се предава, че чул, как Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
“Не се отправяй на път [в друг вариант: Не се отправяйте на
път] (за посещение), освен в моята Джамия (в Медина),
(ал-Месджид ал-Харам в Мекка) и Джамията ал-Акса”.
/Този хадис е сведен от
ал-Бухари и Муслим и Ахмед (3/93,64).
/ Третият:
От Абу Басра ал-Гифари се
предава, че срещнал Абу Хурейра и го попитал:
“От къде идваш?” Абу Хурейра му
отговорил: “Идвам от гората (ат-Тур), там извърших намаз.”
Абу Басра му казал:
“Що се отнася до мен, то аз бих ти препоръчал да не ходиш, защото чух Пратеникът
на Аллах с.а.с., да казва:
“Не се отправяй на път, освен
към трите джамии:
(ал-Масджид ал-Харам в Мекка) , моята Джамия и Джамията ал-Акса”. /
Този
хадис е сведен ат-Тайалиси (1348) и Ахмед (6/7)./
Четвъртият:
От Каз’ат ал-Басри
се предава, че поискал да отиде до гората (ат-Тур) и попитал Ибн Омар. Той му
отговорил: “Доколкото знам, Пророкътс.а.с., е казал: :
“Не
се отправяй на път, освен към трите джамии (ал-Масджид ал-Харам в Мекка):, Джамия на
Пророка с.а.с., и Джамията ал-Акса”.
Затова откажи се от
ходене до гората ат-Тур и не тръгвай натам!”
/Този хадис е сведен от ал-Азраки в
книгата “Ахбар Мекка” стр.304, ал-Хайсами в “ал-Муджемма”(4/4), ат-Табарани в
“ал-Кабир” и “ал-Аусат”./
12. Забранено е поставянето на светилници, свещи и
т.н. върху гробовете.
Доказателство за това намираме в следните няколко
обстоятелства:
Първото:
Това е съвременно нововъведение, което не е било
известно на праведните предшественици (селеф).
Пратеникът на Аллах с.а.с., е казал:
“ Всяко нововъведение [бидаат] [в религията] e
заблуждение, а всяко заблуждение води в Огъня на Джехеннема.”
/Този хадис е
сведен от ан-Насаи и Ибн Хузейма./
Второто:
Не трябва да се проявява излишество
и да се прахосват средства, което е забранено с текст от хадис, представен в
раздел 42., където се разглежда този въпрос.
Третото:
Чрез поставянето на
светилници върху гробовете, мюсюлманите се уподобят на огнепоклонниците.
Ибн
Хаджар в книгата “аз-Заваджир” (1/134) е казал следното:
“Нашите сподвижници
(учените улема), разясняваха забраната относно поставянето на светилници върху
гробовете, казвайки, че не трябва да се използват нито от местно лице нито от
посетител.
Причината за това е свързана с прахосването на средства, както и с
оприличаване и имитация на огнепоклонниците”.
13. Забранено е чупенето на кости
от трупа (скелета) на мюсюлманин;
Доказателство за това намираме в казаното от
Пратеникът на Аллах с.а.с.:
“Чупенето на кости на починал
правоверен, е подобно като чупенето на кости на жив”.
/Този хадис е сведен от
Абу Дауд (2/69), Ибн Маджа (1/492), ат-Тахави в “ал-Мишкал” (2/108), Ибн Хиббан
в неговия сборник “Сахих” (776), Ибн ал-Джаруд в “ал-Мунтака” (стр.551),
ад-Даракутни (367), ал-Бейхаки (4/58) и Ахмед (6/264)./
В този хадис има
доказателство, че е забранено трошенето на кости от трупа на починалия
правоверен. /
Откъс от книгата “Талхис Ахкам ал-Джанаиз”
Няма коментари:
Публикуване на коментар