Особено място в историята на исляма и на арабската
цивилизация заема т.нар. „Отдалечена джамия” (ал-масджид ал-акса).
Още в Коранът
говори за нея ,разказвайки за „нощното пътуване и възнесението „ (ал –исра уа
л-ми `радж) на Пророка (Коран ,17:1).
По- късно ислямската религиозна традиция
утвърждава цялостната легенда за пренасянето на Мохаммад от „Масджид ал-харам”
(Забранената джамия) в Мека до джамията в Йерусалим. Според преданието, Пророка
бил пренесен от крилатото ездитно животно Бурак, представяно през късното
Средновековие ,като кон с човешка глава.Мюсюлманите вярват,че в Йерусалим
Мохаммад извършва молитва с Ибрахим (библ. Авраам) и Муса (библ. Моисей)- жест
,който подчертава приемствеността на неговата пророческа мисия с
юдео-християнската традиция.
Според допълващите краткия текст на Корана(17:1 ;
53:1-16) тълкувания ,то се извършва с помощта на Джибрил (библ.Гавриил), който
предварително е промил гръдта на Мохаммад с вода от извора Замзам.
При
възнасянето си той среща Адам,Яхя,Иса (библ.Иисус), Юсуф (библ.Йосиф) ,Харун
(библ.Аарон), Идрис
.Мястото обхваща отделен със стени или урви хълм, висок 30 м
- с размери : 462 м на изток, 491 м на запад, 310 м на север, 281 м на юг.На
тази зема – Харам аш-шариф –се намират джамията Ал-Акса ,светилището Куббат
ас-сахрат и Кадам шариф (Благородната стъпка).
Очевидно Мохаммад е придавал
особено значение на Йерусалим, щом първоначално киблата е насочена към него.
От
древни времена в арабския език словосъчетанието „бейт ал- макдис” запазва едно
осномно свое значение,а именно – свято място,благословена земя.
Семитските
племена – арамеи, канаани,аморити – населявали земите на Бейт ал-Макдис от
дълбока древност.
По-късно там ще се настанят вавилоните и асирийците.
Сред
народите тогава това словосъчетание не било известно(,а използвали думата „Ябус”
- идващо от рода на ябуситите от племе канаан.
В по-късни времена името се сменя
на наименованието Палестина: „земята на канааните”
.В течение на времето за
хората живеещи по тези земи Палестина се свързва най-вече с името на един град –
Йерусалим.
През своята история през тази земя минали и си отишли перси, гърци,
римляни(по-късно византийци) ,докато не се стигнело до мюсюлманите.
Йерусалим бил
превзет по времето на халиф Умар бин ал- Хатаб (637г.) и остава в арабски ръце
до времето на Кръстоносните походи ,когато заради слабостта на Абасидската
държава е превзет(1120г.).
Върнат е в мюсюлманските владения от Салах ад- Дин
Аюби (1205г.) .
Мюсюлманите властват до момента ,в който не се подписва договор,в
който Ал Кудз(Йерусалим) е предаден на фаранджите без земята около Ал месджид
ал-Акса.
След договора на власт идва алмалику Насер от династията на Аюбидите в
Египет ,който за няколко години взима Йерусалим и го връща отново на
рицарите.
През 1264 г. кхауарезмитите - войските на цар Неджмуддин Аюб връщат
Йерусалим под мюсюлманска власт.градът е под властта на мамелюците от 1273г. до
1544 г. ,когато османските турци завземат Ал Кудз.
По-късно,когато англичаните
напускат Йерусалим през 1948 г.(след като Палестина е била тяхна провинция) те
ще оставят земя за емигриращите евреи и тогава градът бива разделен на арабска и
еврейска част.
През 1967г. арабската част е присъединена към еврейската ,заедно с
Ал Акса.
Ал меджид ал –Акса е името на целия комплекс около самата джамия : сграда на Джамията, „Скалата” и огражденията. Ал –Бухари разказва в „Сахих ал- Бухари” (част „Фатх ал –Бари” с.406 - интересен разказ във формата на хадис ,в който е засегната темата за Ал Акса и джамиите,предизвикващ спорове и до днес:
„-Коя е първата джамия построена на земята?
- Ал Масджид ал-Харам (Пророка).
- Още коя?
- Ал Масджид ал-Акса!
- Колко време имало между строежа на двете джамии?
- 40 години...
В „Сунан ал –Нисаи” (с.32-4) се оенава,че цар Соломон е построил джамията Ал Акса .
Ал меджид ал –Акса е името на целия комплекс около самата джамия : сграда на Джамията, „Скалата” и огражденията. Ал –Бухари разказва в „Сахих ал- Бухари” (част „Фатх ал –Бари” с.406 - интересен разказ във формата на хадис ,в който е засегната темата за Ал Акса и джамиите,предизвикващ спорове и до днес:
„-Коя е първата джамия построена на земята?
- Ал Масджид ал-Харам (Пророка).
- Още коя?
- Ал Масджид ал-Акса!
- Колко време имало между строежа на двете джамии?
- 40 години...
В „Сунан ал –Нисаи” (с.32-4) се оенава,че цар Соломон е построил джамията Ал Акса .
Но тук идва и неточността,защото Кааба –построена от
Ибрахим – е с 1000 години приблизително по-рано.
Двама учени започват
изследвания – Ибн ал-Джаузи и ал –Куртуби и се опитват да дадат свое обяснение –
„Ибрахим и Соломон не построили храмовете ,а само ги довършвали.”
И до днес
този въпрос – кой е построил всяка една от двете джамии е неуточнен.
1.1 Куббат Ал- Сахрат
Според сведения на Шейх ал –Ислям Ал Масджид Ал-Акса е наименование на целия храмов комплекс.
1.1 Куббат Ал- Сахрат
Според сведения на Шейх ал –Ислям Ал Масджид Ал-Акса е наименование на целия храмов комплекс.
Известно е,че сред местното население
Ал-Акса е наричана и Ал Мусалла – Мястото за молитва.Не бива да се казва за
целия комплекс това наименование,тъй като Ал Мусалла е сградата построена от
Умар ибн ал- Хаттаб в предната част на комплекса и се явява само отделно
част.
Вероятно населението е митологизирало това място поради значимоста
си.
Известно е,че молитвата в тази джамия е предпочитана от всеки халиф дошъл в
Йерусалим т.е. след идването си в Града халифът отивал да се помоли в Ал Акса
,тъй като другите джамии не са достойни за такава молитва.
За мюсюлманите това е най-вълнуващото място на света, защото позволявало да се свържат помежду си чрез ориентирането на киблата двата свещени за исляма града – Мека и Йерусалим.Интересна е историята за построяването на храма около Скалата.Халиф Умар завладява Бейт ал –Макдис(Йерусалим) .
За мюсюлманите това е най-вълнуващото място на света, защото позволявало да се свържат помежду си чрез ориентирането на киблата двата свещени за исляма града – Мека и Йерусалим.Интересна е историята за построяването на храма около Скалата.Халиф Умар завладява Бейт ал –Макдис(Йерусалим) .
Той поискал разрешение от гръцкия
патриарх Софроний да посети храма на Соломон и да издигне джамия около свещената
скала.Идвайки на хълма ,където сега е Ал –Акса той забелязва сам огромни камари
боклуци .
Тези наслоения от мърсотии са били причинени от християнското население
в района с цел да дразни евреите.Халиф Умар издава заповед да се разчисти
мястото.З
а началото на строежа е запазен един разговор между халифа и негов
съветник на име Кааб.Предполага се ,че е стигнал до нас в оригиналния си вид ,но
се има и идея,че е народно съчинение.
„-Виждаш ли място ,където да построим джамия?-пита халифът.
-Зад Скалата.
- Еврейски син!Мислиш,като евреин!
„-Виждаш ли място ,където да построим джамия?-пита халифът.
-Зад Скалата.
- Еврейски син!Мислиш,като евреин!
Почни да строиш отпред –за нас е само там.”
Съзнавайки важното значение на Бейт ал - Макдис , халифът построил точно там джамията.
Съзнавайки важното значение на Бейт ал - Макдис , халифът построил точно там джамията.
Този акт имал
три значения:
1. Стратегическо- от хълма се вижда целият Град и ,който влиза в него ще види първо извисяващия се храм.
1. Стратегическо- от хълма се вижда целият Град и ,който влиза в него ще види първо извисяващия се храм.
2. Политическо – някога там се издигал Соломоновият храм,важна страница от еврейската история.Освен това мястото било важно и за християните в Града.С построяването на джамията се показва доминацията на Исляма и Халифата и силата на владетеля.
3. Културно – обединителеἽ център за мюсюлманите и утвърждаване на религията,като се има предвид ,че Пророка Мохаммад се възнася на Скалата.
Халифът построява джамията пред Скалата.
Това е важен елемент в строежа на джамията и традицията на
Исляма.
Според идеята пред джамията не трябва да има нищо – нужно е празно място
,за да не се разсейва молещия се .
По-късно ще се построят и огради ,за да се
образува двор.
Пред джамиите,които са построени в гъсто населени места
задължително се прави дворно място,за да се разграничи светското,човешкото от
божественото на храма.Дали е имало застроения над Скалата ,както виждаме днес?
Не. Нито Умар ,нито следващите халифи от Праведните не стигнали със строежите до
самата Скала и тя била открита – без дори параван над нея.
Чак по времето на
омеядския владетел Ал Уалид бин Абдул-Малик бин Маруан е започнат строеж над
самата Скала – Куббат ал –Сахрат.
Той решил да построи върху тези свети земи
мюсюлмански храмове, които в архитектурно отношение да са достойни за това
местоположение и да издържат на сравнението с християнските църкви,като божи
гроб и „Възнесение Христово”.
Той наредил да издигнат около Свещената скала
внушителният храм Куббат ас-сахрат, започнат през 688 г. и завършен през 691г.
Тъй като по това време Мека била под властта на антихалифа Абдуллах Ибн
аз-Зубайр (622- 692), антиомеядската пропаганда обвинявала Абд ал-Малик ,че е
искал да превърне Йерусалим и неговата Свещена скала в ново място на поклонение,
за да измести Мека.
Това обвинение е несъстоятелно ,защото едно подобно решение
би накарало всички мюсюлмани да се опълчат срещу халифа в момент, когато той се
стремял да утвърди своето наследствено право върху престола.
Издигнатите
архитектурни шедьоври укрепват авторитета на Омеядите ,придавайки още по-голямо
значение на Светите места в Йерусалим.
С други думи, след Муауия халифите
разбират,че в името на исляма джамиите трябва да престанат да бъдат големи
„къщи” ,които будят насмешка в привържениците на другите религии.
Ал-Акса няма
двор – това е така ,защото той се състои от цялото пространство на Куббат
ас-сахрат чак до джамията.
Ал-Акса е построена по такъв начин ,че централният й кораб да съвпада с центъра на Куббат ас-сахрат по оста север-юг.
Ал-Акса е построена по такъв начин ,че централният й кораб да съвпада с центъра на Куббат ас-сахрат по оста север-юг.
Още от самото начало би можло да се предвиди,че широката джамия на Умар
ще бъде заменена на север от Куббат ас-сахрат,а на юг от джамията Ал-Акса, която
съставлява молитвената зала.
За единството на цялото допринася и фактът ,че
Куббат ас-сахрат и джамията Ал-Акса са копия на византийски паметници, които не
внасят никаква промяна в техните планове.
Куббат ас-сахрат ,бидейки не джамия ,а
светилище , е без прецедент в дотогавашната мюсюлманска традиция.
В наши дни целият Харам аш-шариф изпълнява ролята на място за поклонение и молитва. Между мястото Куббат ас-сахра и джамията Ал-Акса са разположени обичайните за дворовете павилиони , малки осмоъгълни монументи ,фонтани ,както и хазната Куббат ас-силсила, която е дванадесетоъгълна .
В наши дни целият Харам аш-шариф изпълнява ролята на място за поклонение и молитва. Между мястото Куббат ас-сахра и джамията Ал-Акса са разположени обичайните за дворовете павилиони , малки осмоъгълни монументи ,фонтани ,както и хазната Куббат ас-силсила, която е дванадесетоъгълна .
Освен това разположението на
ансамбъла може би е дало възможност на архитекта да оправдае пред очите на
мюсюлманите удължената форма на джамията и нейните перпендикулярни на кибла
кораби ,наподобяващи църковните.
За жалост джамията Ал-Акса е била частично разрушена от земетресения през 747 -748 г. ,а след това през 777 -778 г.
За жалост джамията Ал-Акса е била частично разрушена от земетресения през 747 -748 г. ,а след това през 777 -778 г.
Те
унищожили източното и западното й крило.
Трите й централни кораба с мраморни
колони са единственото автентично нещо ,което се запазило.
От този момент нататък
джамията често е реконструирана и преустройвана от Абасидите (750 – 1258),
Фатимидите ( 909 – 1171) и кръстоносците ,които я превръщат в кралски дворец в
Йерусалим.
След превземането на Йерусалим от Салах ад-Дин през 1188 г. ,той връща
сградата в лоното на исляма ,като разрушава допълнителните пристройки ,направени
от кръстоносците.
През 1130 г., джамията била намалена до трите централни
кораба.
По-късно биват добавени по два кораба от всяка страна.
Джамията е изцяло
съборена и построена наново в периода 1924 – 1942 г. от английската
администрация в Палестина.
Планът на първоначалната джамия,броят на корабите,
които е включвала и точното местоположение, което е заемал храмът са обект на
оживени разисквания.
Куббат ас-сахрат , различавайки се в архитектурно отношение от познатата ни джамия допринася за това Харам аш-шариф да предизвиква интерес в познавачите и недотам запознатите със строителството на мюсюлманските храмове.
Куббат ас-сахрат , различавайки се в архитектурно отношение от познатата ни джамия допринася за това Харам аш-шариф да предизвиква интерес в познавачите и недотам запознатите със строителството на мюсюлманските храмове.
Абд ал Малик ,чрез него свързал развитието на мюсюлманската религиозна
архитектура с византийското наследство.
Централната част на Куббат ас.сахрат е
заета от скалата за жертвоприношение на Ибрахим, която е заобиколена от
кръгообразна балюстрада.
Мюсюлманите искали да притежават около тяхната свещена
скала светилище ,подобно на Божи гроб.
Налице е бил естественият стремеж на
исляма да се утвърди върху тази свята за юдеи и християни земя.с оглед на това
паметникът изглежда е бил предназначен в по-голяма степен за немюсюлманите
отколкото за правоверните .
До сантиметри е възстановено местоположението на
византийските църкви с централни планове, като тези на Божи гроб ,църквата
„Възнесение Христово” и гроба на Св. Дева Мария в Йерусалим.
Размерите на осемте фасади на Куббат ас-сахрат варират от 20, 33 м. до 20,96 м. дължина за южната страна и 12,10 м. височина.
Външната половина е облицована с мрамор ,чрез
геометрични рисунки под формата на осмоъгълници, а по-горната половина пронизват
седем прозореца – число,което не е случайно.
Те оформят плоски и гладки ниши,
украсени с мозайки.
Останалите пет стени са прекъснати от прозорци с капандури от
подобна керамика. Намиращата се над тях арка е леко начупена.
Куполът е бил идграден от дърво под влияние на византийската традиция.
Обикновено има има два
купола –единият външен, облицован със защитен пласт от олово и мед, за да
устоява на природните условия, а другият –вътрешен, украсен с мозайки.
Външният
купол леко наподобява луковица в долната си част и конус в горната.
От своя
страна ,вътрешният купол ,символизиращ небесния свод,е с формата на полукълбо.
Куббат ас –сахрат е първият мюсюлмански паметник от този тип, но и първият, използвал всички възможности на византийската архитектура.
Съвсем естествено е
той да бъде считан за архетип и да служи ,като устойчив във времето образец не
само чрез цялостния си план, но и с целия си набор от елементи.
По-късните
архитекти в Близкия изток се опитват да разчетат в него тайните на византийската
традиция.
Той изиграва особено важна роля в развитието на ислямската архитектура.
Според Шейх ал-Ислям що се отнася до религиозните учени-теолозите- те не смятали и не отдавали толкова голямо значение на Ал Акса ,защото го смятали за копие на еврейското и християнското и не можело нещо свято за тях да е такова и за мюсюлманите.
Загова не било и разрешено стените на джамията да се докосват с
ръце – обичайна практика на плъзгане на длан по стените на свещенно място – и
също така да се обикаля тре пъти около сградата.
------------------------------------
Праведни халифи :
1.Абу Бакр ас –Саддик ( 632-634)
2.Умар ибн ал –Хаттаб (634-644)
3.Усман ибн ал-Аффан ( 644-656)
4.Али ибн аби Талиб (656 – 660)
5.Ал- Хасан ибн Али (660-661 )
Кръстоносците- фарандж би трябвало да значи французин,но с течение на времето думата се използва за всички европейци.
------------------------------------
Праведни халифи :
1.Абу Бакр ас –Саддик ( 632-634)
2.Умар ибн ал –Хаттаб (634-644)
3.Усман ибн ал-Аффан ( 644-656)
4.Али ибн аби Талиб (656 – 660)
5.Ал- Хасан ибн Али (660-661 )
Кръстоносците- фарандж би трябвало да значи французин,но с течение на времето думата се използва за всички европейци.
источник:
Няма коментари:
Публикуване на коментар