Разликата между тауба и истигфаар
(ибн Кайим ал-Джаузия)
Има два вида истигфаар:
1. Истигфаар, който е споменат поединично
2. Истигфаар, споменат заедно с тауба
Истигфар, който е споменат поединично, се среща в думите на Нух (ас):
(ибн Кайим ал-Джаузия)
Има два вида истигфаар:
1. Истигфаар, който е споменат поединично
2. Истигфаар, споменат заедно с тауба
Истигфар, който е споменат поединично, се среща в думите на Нух (ас):
„И казвах: Молете вашия Господ за опрощение , Той е многоопрощаващ“ (сура Нух, 10 аят) и в думите на Салих (ас): „Рече: О, народе мой, защо избързвате със злината преди добрината? Защо не помолите Аллах за опрощение, та да бъдете помилвани?”
(сура Намл, аят 46).
Аллах Тааля също казва:
Аллах Тааля също казва:
„После се плиснете надолу, откъдето хората се плисват, и молете Аллах за прошка!
Наистина Аллах е опрощаващ, милосърден.“
(Бакара, 199)
и „Но Аллах не ще ги мъчи, докато си сред тях, и Аллах не ще ги мъчи, докато молят за опрощение.“
(Анфал, 33)
Истигфаар, споменат заедно с тауба, се среща в следните аяти от думите на Всемилостивия: „…и да молите за опрощение своя Господ.
Истигфаар, споменат заедно с тауба, се среща в следните аяти от думите на Всемилостивия: „…и да молите за опрощение своя Господ.
Сетне се покайте пред Него, Той ще ви зарадва с хубава наслада за определен срок и ще даде на всеки, сторил благо, заслужената благодат.
А ако се отвърнете страх ме е за вас от мъчение в големия Ден.“
(Худ, 3).
„О, народе мой, молете за опрощение вашия Господ и се покайте пред Него, и ще ви изпрати Той обилен дъжд от небето, и ще ви надбави сила към вашата сила!
И не се отмятайте, престъпвайки!”
(Худ, 52).
Също и в думите на Пратеника Салих се среща тауба, заедно с истигфаар:
„И при самудяните [изпратихме] брат им Салих.
Рече:
“О, народе мой, служете на Аллах!
Нямате друг бог освен Него.
Той ви сътвори от земята и ви засели на нея.
Затова Го молете за опрощение и се покайте пред Него! Моят Господ е наблизо и откликва.”
И още думите на Шуайб:
„И молете за опрощение вашия Господ, и се покайте пред Него!
Моят Господ е милосърден, любещ.”
(Худ, 90)
Истигфаар е като тауба и това в действителност е така. Сега ще разберем по-точно:
Истигфаар е искането на прошка от Аллах.
Истигфаар е като тауба и това в действителност е така. Сега ще разберем по-точно:
Истигфаар е искането на прошка от Аллах.
А прошката на Аллах се състои в премахването на греха, неговите последствия, и защита от вредата му. Истигфаар съдържа тауба и обратно.
И двете действия са включени едно в друго. Когато тези две думи са споменати заедно, в истигфаар се влага значение:
търсене на защита от последствията на някое предходно зло.
От друга страна тауба е връщане към послушание към Аллах и търсене на защита от въздействие на греха в бъдеще.
Има два вида грях – грях, който е извършен (следователно човек прави истигфаар –търсене на защита от неговите вреди и зло) и грях, който има опасност да се появи в бъдеще (именно това е тауба – покаяние пред Аллах и стремеж грехът да се избегне.)
От своя страна покаянието съдържа два аспекта: Първият е завръщане към Аллах, за да бъде човек защитен от последствията на предишния грях, а вторият – търсене на защита от злото, което може да му се случи в бъдеще като резултат на собствените му лоши деяния.
Да дадем пример:
Има два вида грях – грях, който е извършен (следователно човек прави истигфаар –търсене на защита от неговите вреди и зло) и грях, който има опасност да се появи в бъдеще (именно това е тауба – покаяние пред Аллах и стремеж грехът да се избегне.)
От своя страна покаянието съдържа два аспекта: Първият е завръщане към Аллах, за да бъде човек защитен от последствията на предишния грях, а вторият – търсене на защита от злото, което може да му се случи в бъдеще като резултат на собствените му лоши деяния.
Да дадем пример:
Грешникът е като шофьор, който решава да поеме по път, водещ до смъртта му.
Но този път не го отвежда там, където е възнамерявал да отиде.
На него му е предопределено да поеме по алтернативен маршрут и така поема по път, който го отвежда до неговото спасение.
По този начин този алтернативен маршрут го отвежда там, където е възнамерявал, и то невредим.
Ето защо в този случай са необходими две неща:
1. Отделяне от нещо
2. Поемане по различен път
Тауба е поемането по различен път, а истигфаар – отделянето от това нещо.
Ето защо в този случай са необходими две неща:
1. Отделяне от нещо
2. Поемане по различен път
Тауба е поемането по различен път, а истигфаар – отделянето от това нещо.
Аллах знае най-добре, но ето защо Той казва:
„И молете за опрощение вашия Господ, и се покайте пред Него!
Моят Господ е милосърден, любещ.”
(Худ, 90)Това е поемането по пътя на истината, след отделяне от пътя на лъжата.
В заключение можем да кажем:
В заключение можем да кажем:
Истигфаар е свързан с премахване на вредата,
а тауба – с искането на добър резултат.
Затова магфира (مغفرة ) е защита срещу греха и злото, а тауба е получаване на добро, след като се търси защита. Всяко едно от двете е включено в другото, когато се споменава поединично.
И Аллах знае най – добре.
Няма коментари:
Публикуване на коментар