От сунната ли е да се прави телкин - напомняне след като умрелият бъде погребан?
Пратеника на Аллах (с.а.с.) оставал за известно време край гроба след погребението и препоръчвал на останалите:
"Молете за вашия брат прошка от Аллах и искайте да отговори на разпита без да се обърка, защото в този момент бива разпитван!"
(Абу Дауд)
В следствие на достоверните неща, които са достигнали до нас, бихме могли да кажем, че е сюннет след погребението да се остане за известно време край гроба, като се отправя дуа към Аллах и се моли опрощение за верския ни брат.
Пратеника на Аллах (с.а.с.) оставал за известно време край гроба след погребението и препоръчвал на останалите:
"Молете за вашия брат прошка от Аллах и искайте да отговори на разпита без да се обърка, защото в този момент бива разпитван!"
(Абу Дауд)
В следствие на достоверните неща, които са достигнали до нас, бихме могли да кажем, че е сюннет след погребението да се остане за известно време край гроба, като се отправя дуа към Аллах и се моли опрощение за верския ни брат.
А сега да разясним за нещото, което се нарича телкин - напомняне и се извършва системно след погребение в някои райони.
Имамът застава до гроба и казва:
"О, еди кой си, син на еди кой си..."
Факт е, че няма достоверен хадис, който да посочва, че
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е извършвал това нещо,
нито пък да е повелил да се извършва!
Великият муджтехид и специалист по хадис Ахмед ибн Ханбaл, когато бил запитан относно телкина, отговорил:
"Щом почина Абу-л Мугира народът на Дамаск извърши това нещо.
Освен тях не съм виждал някой друг да извършва гореспоменатия телкин."
Според Малики и Ханбaли, вземайки в предвид това, че е нещо нововъведено в нашата религия бидaа, са със становището, че то не трябва да се практикува т.е. извършването му е мекрух.
Според Ханафи телкинът не е нито суннет, нито пък мекрух.
Тоест не се препоръчва нито неговото изоставяне, нито пък извършване.
В Даррул Мухтар се казва:
"След заравянето на мъртвия не се извършва телкин."
Също така Ибн Абидин в Раддул Мухтар е споменал, че това предание е достоверно.
Но въпреки всичко повечето от Ханафи, както вече споменахме и по-горе, мълчат и не препоръчват нито неговото извършване, нито пък изоставяне.
От споменатото до тук правим заключение, че ако някъде се извършва телкин, най-доброто, което може да се направи е това нещо, тази практика да бъде изоставена, като много ясно трябва да се разясни за него на хората, които търсят истината, за да не настъпи смут.
Трябва да не забравяме и този факт, че много хора не ги интересува в действителност правилното извършване на дадено нещо, т.е. изцяло да бъде съобразено с принципите на исляма.
Те желаят да го извършват по начина, който те си знаят, та дори и да не бъде правилно! Ако някой започне да им обяснява как трябва да се постъпва при някоя ситуация и ако информацията, която получават не е съобразно тяхната, те не са склонни да повярват, та дори да им се дава довод от Корана и сюннета, и по този начин попада в техните очи като човек реформатор, сектант и какви ли не още глупости.
Имамът застава до гроба и казва:
"О, еди кой си, син на еди кой си..."
Факт е, че няма достоверен хадис, който да посочва, че
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) е извършвал това нещо,
нито пък да е повелил да се извършва!
Великият муджтехид и специалист по хадис Ахмед ибн Ханбaл, когато бил запитан относно телкина, отговорил:
"Щом почина Абу-л Мугира народът на Дамаск извърши това нещо.
Освен тях не съм виждал някой друг да извършва гореспоменатия телкин."
Според Малики и Ханбaли, вземайки в предвид това, че е нещо нововъведено в нашата религия бидaа, са със становището, че то не трябва да се практикува т.е. извършването му е мекрух.
Според Ханафи телкинът не е нито суннет, нито пък мекрух.
Тоест не се препоръчва нито неговото изоставяне, нито пък извършване.
В Даррул Мухтар се казва:
"След заравянето на мъртвия не се извършва телкин."
Също така Ибн Абидин в Раддул Мухтар е споменал, че това предание е достоверно.
Но въпреки всичко повечето от Ханафи, както вече споменахме и по-горе, мълчат и не препоръчват нито неговото извършване, нито пък изоставяне.
От споменатото до тук правим заключение, че ако някъде се извършва телкин, най-доброто, което може да се направи е това нещо, тази практика да бъде изоставена, като много ясно трябва да се разясни за него на хората, които търсят истината, за да не настъпи смут.
Трябва да не забравяме и този факт, че много хора не ги интересува в действителност правилното извършване на дадено нещо, т.е. изцяло да бъде съобразено с принципите на исляма.
Те желаят да го извършват по начина, който те си знаят, та дори и да не бъде правилно! Ако някой започне да им обяснява как трябва да се постъпва при някоя ситуация и ако информацията, която получават не е съобразно тяхната, те не са склонни да повярват, та дори да им се дава довод от Корана и сюннета, и по този начин попада в техните очи като човек реформатор, сектант и какви ли не още глупости.
Няма коментари:
Публикуване на коментар