Всевишният Аллах е изпращал пратениците, за да призовават хората към “тевхид” – вяра в Единствения Аллах, подчинение на Неговите повели, и към висша форма на възпитание и морал. Призовавали са към добро и предпазване от злините, с цел спечелване задоволството на Всевишния Аллах. Едно от качествата на доброто възпитание и морал, към което сме напътени, е скромността. То е поведение присъщо на пратениците, слава е за искрените и е украшение за праведните. В Корани Керим Аллах Теаля казва:
§Рабите на Всемилостивия са онези, които ходят по земята скромно и когато невежите им отправят [нежелани] думи, казват: “Мир!” [и отминават];§/Сура “Фуркан”/25/:63/
Това описание е за искрено вярващите, които знаят, че земята не е място за показ и надменност над другите, а е възможност за спечелване на отвъдния живот. Всевишният Аллах казва:
§Ще отредим Отвъдния дом за онези, които нито искат да се възгордяват на земята, нито да рушат. Краят принадлежи на страхуващите се от Аллах.§/Сура “Касас”/28/:83/
Пратеникът (с.а.с.) казва:
“Садаката не намалява богатството, а поради прошката, Аллах издига достойнството на раба, и който скромничи заради Аллах, Аллах го издига.” /Муслим/
Селман Ел-Фариси съветвайки Джерир ибну Абдуллах (р.а.) казва:
“О, Джерир! Бъди скромен заради Аллах, защото онзи, който скромничи заради Аллах в земния живот, Аллах го издига в деня на Киямета.”
Пратеникът (с.а.с.) казва:
“Аллах ми низпосла да бъдете скромни, за да не се гордеете едни над други, и да не се подтискате едни с други.”/Муслим./
Скромността води до висота и слава, а надменността до унижение.
Нашият Пейгамбер - Мухаммед (с.а.с.) бил винаги засмян, вежлив и безкрайно скромен. Бил в услуга на семейството си, доял овцете, грижел се за камилата си, и не се наголемявал. Общувал с бедните и сираците, и се грижел за тях. Хранел се заедно с прислугата си, винаги бил добър, и с прекрасни обноски. Това е начинът на живот за добрите мюсюлмани, затова Умер (р.а.) казва:
“Ние бяхме най-унизен народ, и Аллах ни издигна чрез Исляма, и когато потърсим могъщество различно от онова, с което ни издигна Аллах, то Аллах ще ни унизи.”/Ебу Давуд/
Абдуллах ибну Селям (р.а.) минал през пазара носейки на гърба си вързоп дърва, тогава бил попитан: Какво те кара да правиш това, след като не си беден, Аллах ти е дал? Той отговорил: “Пожелах да сломя високомерието, защото чух Пратеникът на Аллах (с.а.с.) да казва:
“Няма да влезне в Дженнета онзи, който има в сърцето си високомерие дори колкото синапено зрънце.”/Муслим/
Муаз Ибну Джебел казва:
“Човекът няма да достигне върха на вярата, докато скромността за него не стане по-обичана от славата.”
Уважаеми братя!
За да бъдем добре в земния живот и спасени в отвъдния, нека да молим Всевишния Аллах да ни отреди живот съобразен с напътствията на Исляма и наша цел да е спечелване задоволството на Всевишния Аллах и Дженнета! Амин!
§Рабите на Всемилостивия са онези, които ходят по земята скромно и когато невежите им отправят [нежелани] думи, казват: “Мир!” [и отминават];§/Сура “Фуркан”/25/:63/
Това описание е за искрено вярващите, които знаят, че земята не е място за показ и надменност над другите, а е възможност за спечелване на отвъдния живот. Всевишният Аллах казва:
§Ще отредим Отвъдния дом за онези, които нито искат да се възгордяват на земята, нито да рушат. Краят принадлежи на страхуващите се от Аллах.§/Сура “Касас”/28/:83/
Пратеникът (с.а.с.) казва:
“Садаката не намалява богатството, а поради прошката, Аллах издига достойнството на раба, и който скромничи заради Аллах, Аллах го издига.” /Муслим/
Селман Ел-Фариси съветвайки Джерир ибну Абдуллах (р.а.) казва:
“О, Джерир! Бъди скромен заради Аллах, защото онзи, който скромничи заради Аллах в земния живот, Аллах го издига в деня на Киямета.”
Пратеникът (с.а.с.) казва:
“Аллах ми низпосла да бъдете скромни, за да не се гордеете едни над други, и да не се подтискате едни с други.”/Муслим./
Скромността води до висота и слава, а надменността до унижение.
Нашият Пейгамбер - Мухаммед (с.а.с.) бил винаги засмян, вежлив и безкрайно скромен. Бил в услуга на семейството си, доял овцете, грижел се за камилата си, и не се наголемявал. Общувал с бедните и сираците, и се грижел за тях. Хранел се заедно с прислугата си, винаги бил добър, и с прекрасни обноски. Това е начинът на живот за добрите мюсюлмани, затова Умер (р.а.) казва:
“Ние бяхме най-унизен народ, и Аллах ни издигна чрез Исляма, и когато потърсим могъщество различно от онова, с което ни издигна Аллах, то Аллах ще ни унизи.”/Ебу Давуд/
Абдуллах ибну Селям (р.а.) минал през пазара носейки на гърба си вързоп дърва, тогава бил попитан: Какво те кара да правиш това, след като не си беден, Аллах ти е дал? Той отговорил: “Пожелах да сломя високомерието, защото чух Пратеникът на Аллах (с.а.с.) да казва:
“Няма да влезне в Дженнета онзи, който има в сърцето си високомерие дори колкото синапено зрънце.”/Муслим/
Муаз Ибну Джебел казва:
“Човекът няма да достигне върха на вярата, докато скромността за него не стане по-обичана от славата.”
Уважаеми братя!
За да бъдем добре в земния живот и спасени в отвъдния, нека да молим Всевишния Аллах да ни отреди живот съобразен с напътствията на Исляма и наша цел да е спечелване задоволството на Всевишния Аллах и Дженнета! Амин!
Няма коментари:
Публикуване на коментар