Формите на получаване на вахий се наричат степени на вахий. Нашият Пророк (с.а.с.) възприемал и схващал вахийните познания и информация понякога по време на сън, понякога при бодърстване, понякога му се явявал Джебраил (а.с.), а някой път и без да го съзре.
Общо взето айетите му били низпослани главно в два вида: или Пратеникът на Аллах възприемал айетите от Джебраил (а.с.), който идвал като ангел, което било най-трудното възприемане, или пък Джебраил (а.с.) се явявал в човешки образ и оповестявал айетите.
Нашият Пророк (с.а.с.) възприемал по девет различни начина откровенията на Корани Кaрим: – При истински сън:
Сънищата на нашия Пророк (с.а.с.) са били реалност, близки до бодърстване.
Той заявил: “На нас, пророците, очите ни спят, но сърцата ни – не”.
Сънната форма на вахий се появила през първите 6 месеца, след което продължила във вид на бодърстване. – При наблюдаване на Всевишния Аллах:
Понякога на нашия Пророк (c.a.c.) вахий му се явявал във вид на наблюдаване на Всевишния Аллах по време на сън и във вид на изслушване на благословените Му слова.
Между впрочем в един от своите хадиси той повелява:
“Видях своя Бог в най-хубавия му вид”. (Бухари) – След дочуване на звънлив глас:
Понякога Пратеникът на Аллах (с.а.с.) чувал много силен и въздействащ глас, наподобяващ ясен и звучен камбанен звън, скоро след което получавал откровение – вахий.
Този начин на настъпване на вахий може да се обясни само с факта на силното съсредоточаване на Пратеникът на Аллах (с.а.с.) върху всички айети. – Чувал глас, но не виждал говорещия:
Понякога по време на вахий Пророкът (с.а.с.) не виждал говорещото лице.
Но дори и в това състояние той бил абсолютно уверен, че това, което чува, е вахий – откровение.
Защото това била една от формите на получаване на откровение. – Когато вахий се внушавало директно в сърцето му:
При такива случаи вахий се внушавало направо в сърцето му без посредничеството на ангел. – Когато вахий се внушавало чрез ангел:
Понякога, когато Пратеникът на Аллах (с.а.с.) бил в бодърстващо състояние, в сърцето му било внушавано вахий, но със сигурност той знаел, че вахий е доставено чрез ангел.
В един от хадисите се казва следното:
“Джебраил вдъхна в сърцето ми, че един човек в никакъв случай няма да умре, докато не осигури препитанието си.
Щом е така, пазете се от гнева на Аллах и намерете добър начин за набавяне на препитанието си.” – Непосредствен вахий при бодърстване:
Вахият при този случай обикновено настъпва или при някакво чувство на притеснение, или на свян.
Съществува предание, че по този начин е вдъхнат вахият за изпълнение на молитвата намаз и са били низпослани последните айети от сура “aл-Бакара”.
Впрочем и откровението на Муса (а.с.) се явява иззад една завеса. – Чрез преобразяване на ангела:
Джебраил (а.с.) понякога се явявал като някои от благородните приближени, а много често в образа на Дихйе.
В този вид са го виждали и другите приближени на Пророка ни.
В един от хадисите се казва:
“Джебраил се явява при мен и ми говори точно така, както някой ваш приятел като дойде при вас и ви говори.”
По такъв начин Мухаммед (с.а.с.) получавал вахий два пъти. Първият път е било в началото на пророчеството му, в пещерата “Нур” на планината “Хира”, а вторият път му се случило по време на “Мирадж” при Сидрат-ул Мунтaха.
Откъс от книгата на Хюсеин Читак
Свещената книга на мюсюлманите - Коранът и мястото му сред божествените книги
Няма коментари:
Публикуване на коментар